Relaties

Wil
26-04-2009 om 13:00
Ex-partner uitkopen < => woz-waarde?
Beste forummers,
Elke keer heb ik weer een vraag die te maken heeft met een volgende vraag in mijn scheidingsproces. Man is er vandoor gegaan met gezamenlijke collega in januari, in maart is de scheiding uitgesproken. Huis staat te koop, in de hogere prijsklasse, dus geen belangstelling tot dusver. Ik overweeg het huis zelf te kopen: het is meer van mij dan van ex en het is het huis van mijn kinderen. Verder neem ik zo mijn verlies niet, in deze slechte markt.
Ik heb ex de WOZ-waarde geboden. Die ligt 90.000 euro onder de huidige vraagprijs. Dat is wat de makelaar mij adviseerde, gezien de markt en gezien hoe de feiten liggen qua echtscheiding. (Het huis is ook meer van mij dan van ex: ik heb er meer geld in zitten). Ex-echtgenoot begreep er duidelijk niks van en begon meteen te blaten dat dat natuurlijk nergens op sloeg e.d. Ik heb hem rustig geadviseerd eerst maar een advies in te winnen bij een makelaar, voordat hij van alles ging roepen.
Mijn vraag: zijn er meer forummers die hun huis (ongeveer tegen de) WOZ-waarde hebben overgenomen? Ik begrijp dat dat een vrij gebruikelijke constructie is in echtscheidingsland??

angel3
26-04-2009 om 13:27
Tja
hier ligt de WOZ al jaren hoger dan reguliere verkoopprijzen. Ik vind zelf WOZ echt lulkoek waardes. Kun je het niet gewoon laten taxeren door diverse mensen/makelaars/taxateurs en dan ergens in het midden gaan zitten? 90 mille is natuurlijk een groot verschil. Kan me voorstellen dat ie daar opstandig van wordt.

amk
26-04-2009 om 13:33
Meestal taxatie
Meestal laat je in dit soort gevallen een onafhankelijk taxateur een waarde bepalen. Voor die waarde wordt het huis dan in de scheidingsboedel gezet. Het is niet gelijk aan de vraagprijs. Daarin houdt je altijd rekening met onderhandelingsruimte.
Dat zal tegenwoordig al snel rond de woz-waarde liggen. Of zelfs lager als de prijzen snel dalen.
Daarna bepaal je de financiele afhandeling (verkopen opbrengst delen door 2) of virtueel verkopen voor die prijs en de opbrengst delen door 2. Als er een spaarhypotheek is moet ook het bedrag dat op dat moment in de spaarpot zit verdeeld worden.
Is de bank het met je eens dat je deze nieuwe hypotheek op jou inkomsten kunt opbrengen? Alimentatie valt niet onder inkomsten.

Wil
26-04-2009 om 13:50
Convenant
Even op een rijtje:
Alle afhandelingsdingen staan al in het convenant. Het gaat puur om de reële waarde uiteindelijk. Vraagprijs is 550, WOZ is 440. Paar jaar geleden gekocht voor 430 en grondig verbouwd. WOZ bieden adviseerde mijn makelaar. Er liggen wel taxatierapporten hier hoor, maar die zijn voor een ander doel (hypotheek).
Spaarhypotheek hebben we niet. Verdeelsleutel is vastgelegd in convenant. Hypotheekbedrag ben ik met mijn nieuwste salarisstrook defenitief in offerte aan het vastleggen. Wordt een hypotheek van rond de 170.000, dus geen probleem. Alimentatie houd ik ook helemaal geen rekening mee dan. Rest is dan eigen geld. Ouders springen bij en de rest was al eigen geld, afgezien van het bedrag waarmee ik ex moet uitkopen.
Ik denk eigenlijk dat ex het maar moet laten taxeren voor deze doeleinden, op zijn kosten. En dan is het nog altijd aan mij wat ik daarmee wil doen. 12 jaar hier blijven als het niet verkocht wordt voor rond de 500.000 Of dat hij alsnog zijn best doet hier fatsoenlijk uit te komen.

Yta Chalne
26-04-2009 om 18:50
Nou
Vraagprijs 550, WOZ 440: da's geen 90.000 verschil, dat is 110.000 Is wel veel inderdaad om 'blind' in mee te gaan, een onafhankelijke taxatie lijkt relaistischer.

amk
26-04-2009 om 19:14
Netto verschil in het handje
is dan toch ruim 25.000 euro in het nadeel van je ex. Zou ik ook niet mee accoord gaan. Is toch een mooi start kapitaal om je nieuwe leven te beginnen.
Even berekend aan de hand van het verschil vraagprijs / WOZ.

Wil
26-04-2009 om 22:50
Netto
Ach, ik kom op een verschil voor ex van 30.000. Vind ik niet onredelijk, gezien het feit dat hij ervan door gegaan is met wederzijdse collega, mij met duur huis en nogal wat kinderen achterlatend. De overwaarde is grotendeels gegenereerd door de inbreng van mijn kapitaal en dat is niet eens verrekend bij het convenant. En het huis verkoopt voor geen meter, dus het kan nog jaren te koop staan. Die vraagprijs is leuk en aardig, maar absoluut niet wat je ervoor krijgt in deze markt. Ben ik niet zo van onder de indruk qua argument. Moet hij er maar niet vandoor gaan tijdens een economische crisis. Want als het aan hem lag zou het huis ook zomaar voor een bodemprijs aan de eerste de beste verkocht kunnen worden dan uiteindelijk, daarmee ook mijn investeringen verwoestend.
Zijn nieuwe leven is hij allang begonnen. Met gezamenlijke collega in zorgeloos huurhuisje, genietend van een pas gekregen erfenis van een overleden tante.

Wil
26-04-2009 om 22:53
Vraagprijs
Vraagprijs is 550, in een normale markt zou het uiteindelijk voor rond de 500 weg kunnen gaan, als je op het juiste moment de juiste koper zou treffen. Dat is dus een verschil van 60.000 met de WOZ-waarde.

sus-anne
27-04-2009 om 08:32
Klopt niet
je zegt:Ach, ik kom op een verschil voor ex van 30.000. Vind ik niet onredelijk, gezien het feit dat hij ervan door gegaan is met wederzijdse collega, mij met duur huis en nogal wat kinderen achterlatend.
Daarmee geef je aan dat je hem financieel wil straffen voor het feit dat hij een ander heeft.
hoe lullig het ook is dat hij dit gedaan heeft,zo werkt het niet,de scheiding is een zakelijke afhandeling van jullie huwelijk,daar moet je geen emoties bij toelaten.
( begrijp het wel hoor,maar het klopt niet)

Wil
27-04-2009 om 10:13
Tja
Tja, ik begrijp dat het misschien anders overkomt, maar ik heb ex-man op allerlei fronten gematst. Ik vraag geen partneralimentatia, hij betaalt niet zoveel aan kinderalimentatie tot het huis verkocht is, ik bereken allerlei financieel voordeel niet. Dus ik heb er weinig moeite mee dan wat betreft het huis wat minder toegeeflijk te zijn: ik draai toch maar mooi voor de risico's op en hij is er vanaf uiteindelijk. En ik hoef hem niet te straffen voor het feit dat hij er vandoor is met een ander: hij straft zichzelf daarmee uiteindelijk al genoeg.

amk
27-04-2009 om 10:37
Ervan afzien, matsen
dat zijn jou keuzes. Hij kiest er duidelijk niet voor om zich hier in de vingers te snijden. Dat is zijn recht.
En hij ziet het er vandoor gaan met een ander niet als straf. Dat is gewoon zijn keuze op dit moment. Het kan ook gewoon heel goed gaan en hij kan ook best wel veel gelukkiger zijn als met jou. Maar gevoelens en de zakelijke afhandeling scheiden is erg moeilijk, maar zal toch moeten.

Marielle
27-04-2009 om 11:17
Geld
Waren jullie op huwelijkse voorwaarden getrouwd? Is in die voorwaarden vastgelegd dat jij eigen geld hebt ingebracht in het huis? Is het huis officieel voor meer procent jouw eigendom? Als dat niet zo is dan heb kloppen jouw redeneringen juridisch niet. Dan kun je misschien een appel op jouw ex-man doen dat het in het belang van de kinderen is dat er een stabiele situatie komt. Het geeft jouw kinderen zekerheid als ze weten dat ze in het huis kunnen blijven.

Wil
27-04-2009 om 11:57
Klopt
Inderdaad: huwelijkse voorwaarden + vastgelegd in het convenant welk bedrag ik heb ingebracht in het huis en als eerste er weer uit kan/mag halen.
Hier blijven wonen is inderdaad erg in het belang van de kinderen. Dan blijft er toch nog iets stabiels over, zoals het was.

Marielle
27-04-2009 om 12:34
Stabiliteit
Dan zou ik stabiliteit aanvoeren als het belangrijkste argument in de discussie met je ex-man. Door de veranderde woningmarkt is jouw voorstel verstandig, zeker in het belang van de kinderen. Kunnen jullie het niet met een mediator erbij eens worden?

Wil
01-05-2009 om 19:27
Getaxeerd
De boel is vanmiddag getaxeerd, door een onafhankelijk taxateur die mijn ex-man telefonisch had inegschakeld. Niet zo'n slimme keuze, want de taxateur was zelf ook ooit op zo'n manier door zijn vrouw verlaten, vertelde hij...
Ik heb de WOZ-verklaringen en taxatierapporten die er waren ter inzage gegeven en zakelijk verteld hoe ik eruit wilde gaan komen. Hij zou proberen het op zo'n manier met ex te gaan communiceren dat we eruit zouden kunnen komen, zei hij. Enfin; ik wacht af.