Relaties Relaties

Relaties

Emilie

Emilie

07-12-2008 om 10:17

Flapuit: excuus?

Laatst maakte mijn schoonmoeder een beledigende opmerking over mij terwijl ze hier onaangekondigd op bezoek was. Mijn man, die er niet bij was, heeft doorgegeven aan zijn ouders dat ik dat soort opmerkingen niet prettig vond. Het was namelijk niet de eerste keer, maar ze zei het nu tegen mijn zoontje en die gaat dat soort dingen binnenkort begrijpen. (Ik vind het lullig voor mijn man om gelijk bot te doen, dus ik wilde hem uitleggen waarom ik het niet leuk vond als zijn ouders kwamen. Hij heeft toen zelf stappen ondernomen.)

Schoonmoeder, die nooit tot de orde wordt geroepen, reageerde hevig gepikeerd en voelde zich duidelijk slachtoffer, haalde er allerlei dingen bij die er niks mee te maken hadden, en als excuus had ze dat spontane types zoals zij dat nou eenmaal deden, dus het zou nog wel vaker gebeuren. Dit schreef ze in een handgeschreven brief; ze had dus tijd genoeg om na te denken.

Ik vind dat geen reden. Ik ben dan wel geen spontaan type, maar zelfs die kunnen toch nadenken en zich de impact van hun woorden realiseren?

Vorige week zijn ze geweest op de verjaardag van mijn zoontje en deden ze alsof er niks gebeurd was. Ik denk dat ze nu net gaan doen alsof het inderdaad niet gebeurd is. Als schoonmoeder haar opmerkingen achterwege laat, zou ik dat helemaal geen punt vinden, maar omdat ze dat soort opmerkingen blijkbaar doodnormaal vindt, ben ik dan ook geneigd om ze lekker buiten te laten staan als ze weer eens langskomen als mijn man er niet is. (Vanmiddag, wellicht. Man was hier wat vaag over.)

Misschien begrijpen andere spontane types haar beter. Zou de boodschap overgekomen zijn of heeft ze echt een plank voor haar hoofd? Ik vind het nogal uitmaken of ze het echt snapt, of dat ze zoals gewoonlijk maar vindt dat ze overal overheen mag walsen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

07-12-2008 om 13:13

Wat ik niet helemaal begrijp

is dat je zelf je schoonmoeder niet hebt aangesproken op haar opmerking. Dat laat je je man doen, die er niet eens bij was. Wonderlijk, maar goed.

Ik ben zelf zo tactvol en diplomatiek als een steen. En echt, als je mij daar niet op wijst, raas ik gewoon door. Ik mag toch aannemen dat je schoonmoeder op een leeftijd is dat ze vaker haar neus heeft gestoten. Een spontane flapuit zijn die niet nadenkt vóórdat ze wat zegt: allemaal prima, maar dan kan ze toch nadenken nadát ze iets gezegd heeft en haar excuses aanbieden?

Trek gewoon je grens hoor. Dit soort opmerkingen kwetst jou, nou, die houdt ze dan maar lekker voor zich. Ook spontane types kunnen hun mond houden, zelfs al begrijpen ze niet waarom.

Tirza

Rembrand

Rembrand

07-12-2008 om 15:02

Tirza.

Zo herkenbaar wat je zegt !
Ik merk wel dat ik steeds beter ga begrijpen waarom ik niet altijd kan zeggen wat ik denk en voel naarmate ik ouder wordt
M.

MaximeM

MaximeM

07-12-2008 om 19:24

Inderdaad zeggen

Hoi Emilie,

Volgende keer zou ik het inderdaad zelf zeggen tegen haar, als ze iets zegt wat je niet leuk vindt. Dit werkt denk ik veel beter dan via een omweg (je man). Je schoonmoeder heeft dan ook de gelegenheid om uit te leggen waarom ze dat zei, en wellicht bedoelde ze wel wat anders? Mocht je zelf niet zo adrem zijn en pas naderhand denken 'verdorie, dat van vanmiddag vond ik eigenlijk helemaal niet leuk...' (ik ben zelf nogal laat daarmee namelijk) dan kan je altijd dan nog opbellen. Dit doe ik tegenwoordig. Ik ben zelf niet adrem dus soms komt iets pas een uur later echt binnenzinken en dan bel ik diegene op en refereer nog even aan de afgelopen middag. Dit is niet makkelijk maar het komt wel het meest duidelijk over.
Succes, en zoiets gaat met de tijd steeds beter werken...

Maxime

angel3

angel3

07-12-2008 om 20:43

Precies

ik ben zelf nogal een heftig tiepje en dat bedenk ik me vaak te laat. Ik heb regelmatig aanvaringen met een vriendin die me dan laat weten dat ze gekwetst is, vaak over de manier waarop ik dingen zeg. Dan kunnen we het erover hebben. Echter vind ik het wel opvallend dat het altijd 'dezelfden' zijn die gekwetst zijn terwijl ik niet anders doe tegen de 1 of de ander. Ik ben dus toch wel benieuwd wat er dan precies gezegd is dat je man het op gaat zitten lossen.
Als de man van mijn vriendin zou gaan bellen dat ze gekwetst is dan ..... tja.... dan zou ik dat wel 'raar' vinden. Bij mij biedt niks garantie voor de toekomst. Gewoon uitpraten dus

kees

kees

08-12-2008 om 08:08

Direct zeggen!

Zo'n flapuit zoals je schoonmoeder zichzelf dan noemt, zal er dan ook geen enkele moeite mee hebben als ze dan ook direct op haar nummer wordt gezet (ja, ook als de rest van de visite erbij zit) als ze weer zo'n opmerking maakt.

"Wie de bal kaatst"........zeg ik altijd maar.

Emilie

Emilie

08-12-2008 om 11:16

De reden

Ik was sowieso te verbouwereerd om te reageren en ze gingen net weg op dat moment. Naderhand zat het me toch niet lekker en heb ik tegen mijn man gezegd waarom ik geen zin meer in ze had. Ik heb hem niet gevraagd om het aan zijn moeder door te geven. Ik wilde eerst zijn mening peilen omdat ze wel vaker rare dingen zegt, maar hij zei er tegen mij niks over.

Ze zei tegen mijn zoontje dat ze mij niet leuk vonden. Binnenkort gaat hij dit soort dingen begrijpen. Uiteraard gooit ze min of meer haar eigen glazen in als ze ermee doorgaat, maar ik vind dat geen goede reden om het tot die tijd maar te accepteren. (Overigens bedacht ik me de gevolgen ook pas toen ze allang weg waren.)

Want wat zegt ze als ik er niet bij ben, als ze dit al gewoon zegt terwijl ik er bijsta? Ik zal haar/hen dan ook niet meer toestaan om alleen met mijn zoontje te zijn of weg te gaan. Het gaat hier natuurlijk niet alleen maar om losse opmerkingen, maar om de hele manier waarop ze mij en mijn zoontje ziet: broedkip en vervanging van haar overleden zoon. Ik ben dan ook geneigd om te denken dat ze er bewust of onbewust toch moeite mee heeft dat ik de moeder ben en zij niet.

Spontaan

Juist een spontaan mens moet dus kunnen begrijpen waarom jij spontaan boos wordt om een dergelijke opmerking (niet achteraf dus ). Juist een spontaan mens kan in het algemeen ook tamelijk spontaan excuses maken als hij/zij er iets heeft uitgeflapt dat beter ongezegd had kunnen blijven. Kortom, gewoon zeggen. Als ik als een broedkip gekwalificeerd werd, zou ik antwoorden dat beter een zacht ei dat kon zeggen dan iemand bij zijn volle verstand. Of iets dergelijks, dit is namelijk een spontane ingeving toen ik je laatste posting las.

angel3

angel3

08-12-2008 om 15:21

Sorry?

ik zou denk ik even naar haar toe gelopen zijn om te checken: sorry schoonmoeder. Zei je nou dat je mij niet leuk vond? Ik denk dat ik het verkeerd verstaan heb want zoiets zeg je toch niet over de moeder van je kleinkind....

Dit draadje gaat volgens mij niet over flapuiten en hoe daarop te reageren maar dit is een heel ander probleem. Niet hoe het gezegd wordt maar WAT er gezegd wordt.
Ik zou maar gauw es een babbeltje maken met moeders want dit lijkt me niet helemaal jofel en anders nul contact. Dan komt ze maar als jij er niet bent of spreekt ze met je man af buiten de deur.
Sterkte. Lijkt me niet echt leuk dit

Tirza G.

Tirza G.

08-12-2008 om 16:35

Zo.

Die durft. Kijk, ze hebben alle recht om jou niet leuk te vinden. Kán gebeuren niet waar. Als de halve wereld je wél leuk vindt, heb je toch nog 3 miljard vrienden over en best een drukke verjaardag.
Maar ik vind het beyónd the bloody limit om dat zo even tegen je zoontje te zeggen. Die mevrouw had een stevig probleem. Met mij. Is ze nou helemaal belatafeld, spontaan of niet, bij mij vloog spontaan de voordeur open, ajuparaplu, dág oma. Juíst bij spontaan roep je dingen die echt zo naar boven komen borrelen, dit vindt ze dus blijkbaar écht. Ik zat meer in de richting van een tactloze opmerking over de breedte van je achterwerk te denken ofzoiets, affijn, dat zou mij ook kunnen gebeuren (goh, leuke broek, maar je hebt er wel een dikke reet in - ofzo)

Je boft overigens wel dat je je zoontje vaker ziet dan dat zij hem ziet. Misschien kan hij over een jaartje lekker samenzweerderig terugfluisteren: dat weet ik al oma, en weet je: ze vindt jóu ook niet leuk en bovendien stink je.

Tirza

bambam

bambam

09-12-2008 om 09:36

Emilie

Tjonge, ik schrik er van - dit is mijn verhaal!

Hier ook een schoonmoeder die alles maar denkt te kunnen zeggen en vervolgens keihard ontkennen & zand erover als het te heet onder haar voeten wordt.

Ook hier is lijkt mijn zoon de reincarnatie van haar overleden zoon (mijn dochter ziet ze niet staan) en is het eigenlijk alleen maar vervelend dat ik daar ook nog bij hoor.

Ik begrijp overigens wel dat je je man hebt laten bellen hoor! Doe ik ook, het is zijn moeder en als het aan mij zou liggen zou ik haar nooit meer hoeven zien. Mijn man heeft ook regelmatig ruzie met haar maar kan blijkbaar wel leven met 'zand erover' na de vreselijkste opmerkingen.

Ik blijf beleefd maar negeer haar waar mogelijk, leuk is het niet.

Emilie

Emilie

09-12-2008 om 16:11

Bambam

Is je zoon de oudste? Ik heb er nog maar eentje. Ik dacht juist met twee kleinkinderen raken die mensen een beetje van hun obsessie af, maar het kan natuurlijk inderdaad ook nog dat ze er dan eentje niet zien staan en dat die ander nog steeds de volle lading krijgt. Bah. Overigens had ik ook gehoopt dat mijn schoonmoeder na de bevalling van haar obsessie af zou zijn, maar nee.

(Haar obsessie is natuurlijk veel verbaler dan die van mijn schoonvader, maar hij laat haar alles kopen en zeggen, dus dan ga ik er vanuit dat hij er achter staat. Als echtgenoten heb je toch enige invloed op elkaar als het goed is?)

ikke

ikke

10-12-2008 om 07:40

Negeren net zo erg

Maakte mijn schoonmoeder maar de vreselijkste opmerkingen tegen mij.
Niet dat ik het gedrag van jullie schoonmoeder goedkeur hoor, integendeel zelfs. Ik bedoel, dan had ik daar direct op kunnen reageren of ze er met kop en schouders eruit kunnen gooien! In ieder geval IETS kunnen doen.

Mijn schoonouders negeren mij gewoon. Alsof ik lucht ben voor ze. Ik zou het liefst gewild hebben dat ze de meest erge dingen tegen mij zeiden (wat mijn schoonmoeder ongetwijfeld doet, maar nooit midden in mijn gezicht). Mijn schoonmoeder is van het type die het achter je rug om zegt tegen anderen en zelf het slachtoffertje gaat zitten spelen.

Als we haar om opheldering vragen dan krijg je direct het antwoord: "dat de ander het verkeerd begrepen heeft". Maar: ze zal lelijke dingen nooit midden in mijn gezicht zeggen. Deed ze dat maar eens. Maar het doortrapte mens WEET dondersgoed dat we ze dan nooit meer hoeven te zien, dus is nu de taciek: (ook van mijn schoonvader) negeren en net doen alsof ik er niet ben!

bambam

bambam

10-12-2008 om 10:06

Emilie

Mijn zoon is inderdaad de oudste en ook ik dacht dat een tweede kind de aandacht wel een beetje zou verspreiden, niets is minder waar. Op een gegeven moment heb ik ook aangegeven dat ze of beide kinderen of geen kinderen te zien kreeg want het is genant hoe ze mijn dochter weet te negeren.

Mijn schoonvader is overigens geweldig, hij is helaas veel afwezig (zou ik ook zijn als ik met zo'n vrouw getrouwd was maar spreekt haar altijd rustig aan op haar rare gedrag en weet altijd de rust te bewaren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.