Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

geen vriendinnen

https://www.telegraaf.nl/vrouw/2003315769/denise-48-vriendinnen-heb-ik-niet-sterker-nog-ik-wil-ze-niet

wauw zo herkenbaar dit alleen heb ik wel kinderen (of lees ik daaroverheen). Ik vond mezelf altijd al zo afwijkend maar ik heb er helemaal geen last van eigenlijk. Mijn man heeft wel aardige collega's maar niet op het niveau dat ze bij ons komen eten als vrienden. Ik moet ook altijd wel lachen om die huisprogramma's waar ze het altijd hebben over een 'grote eettafel voor als vrienden komen eten'.

Herkenbaar of juist niet?

dan

dan

12-09-2021 om 18:16

Ik heb wel een vriendin maar daarmee trek ik 1 op 1 op, dus niet samen met haar en mijn man samen. Gezamenlijke vrienden die hier komen eten aan een lange tafel in de eetkeuken of omgekeerd, hebben we niet. Die eetkeuken trouwens ook niet

Ik herken het... maar helaas niet de berusting. Geen vrienden hebben betekent voor mij hetzelfde als: jij bent niet leuk genoeg om mee om te gaan. Het is een statussymbool. Heb jij veel vrienden, dan ben jij dus een leuk en spontaan mens. Soms is het best confronterend als ik me bedenk wie er op mijn uitvaart zou zijn. Een handjevol kennissen die elkaar verbaasd aankijken: is dit het?

Dat is dus enerzijds hoe ik ben opgevoed en mijn eigen mindset – dat realiseer ik me echt wel!

Ik herken wel het gebrek aan behoefte. Want natuurlijk is het niet zo dat het betekent dat vrienden altijd tijd hebben om af te spreken als jij je eens verveelt. Het is gewoon ook best een investering. Het betekent ook dat ze feestjes organiseren waar jij naartoe moet, of een beroep op je doen, of willen afspreken terwijl jij net zo lief op de bank zit en een film kijkt op Netflix. Ik moet ook niet zeuren, ik ben best gezegend met allebei mijn ouders nog, twee kinderen en dat handjevol oppervlakkige kennissen. Ik heb er ook absoluut vrede mee, maar het raakt wel een kern: het niet gezien worden, er niet bij horen, niet leuk gevonden worden. Misschien ook, heb ik dit wel zo ontwikkeld uit pure zelfbescherming.

Nummer

Nummer

12-09-2021 om 20:00 Topicstarter

Ik heb 10 broers/zussen/zwagers/schoonzussen dus om die uitvaart maak ik mij niet druk en ook veel collega's die wellicht langs komen dan maar goed dan ben ik er toch niet. 

Ik herken het wel hoor, echt in berusten is een groot woord maar ik ben gewoon niet zo leuk 1 op 1 in het echt. Wel virtueel overigens dat vind ik veel makkelijker, volgens mij ben ik dan ook veel leuker maar aan tafel... nee daar zie ik alleen maar familie eigenlijk.

Dit onderwerp laat een voor mij mooie kant van dit forum zien. Door al die verschillende belevingen word ik regelmatig met vooroordelen van mezelf geconfronteerd. Ik ben ook iemand die dat sneu vindt als iemand geen vrienden/vriendinnen heeft. Of beter gezegd 'vond'. Want dankzij jullie ben ik weer van een vooroordeel afgeholpen. Als ik lees hoe jullie dat beleven, kan ik dat ook helemaal volgen. Best erg dat je dan aan jezelf gaat twijfelen puur door de reactie van anderen, terwijl jullie misschien juist enorm leven naar wie je gewoon echt bent.

Ik had ooit zo'n collega die geen enkele behoefte had aan sociale contacten. Hij zat altijd heel stil in een hoekje te werken. Op teamuitjes was hij altijd 'ziek' maar omdat hij heel goed was in zijn werk werd dat gedoogd. Die man had ook geen vrienden of iets dergelijks, maar hij was zeker niet ongelukkig. Hij had een motor en daar toerde hij half Europa mee door.
Zelf heb ik wel wat vrienden, maar geen groepen en ook geen hele hordes. Wel veel contacten via verenigingen. Ik kan mezelf heel goed alleen vermaken of met mijn gezin. Ik ben overigens niet van mening dat ik geen leuk persoon ben. Het kan ook gewoon dat je interesses en behoeftes wat afwijken van het gemiddelde, maar dat betekent niet meteen dat je niet leuk bent. Het idee dat ik andere mensen nodig zou hebben om leuke dingen te doen en me te vermaken vind ik heel beklemmend en benauwend.

Ik heb vooral een hechte band met mijn familie. Broers en zussen komen vaak op bezoek. Ook verdere familie komt vaak over de vloer. 

Verder een aantal goede vriendinnen, die regelmatig op bezoek komen of ik daar. Een aantal kennissen. Die zie ik minder vaak. 

Mijn vriend heeft dat veel minder. Zijn ouders ziet hij denk ik zo'n 1 keer in de 2/3 weken. Zijn broers amper. Vrienden wonen ook allemaal veel verder uit elkaar. Hij maakt wel makkelijk contact, kan 'n hele middag met iemand praten, lachen, grappen maken, etc, maar hij heeft niet de behoefte om dan elke week op bezoek te gaan. 

In een app-groepje met oud-collega's bijvoorbeeld zitten ze elke dag te grappen en te grollen. Dat ziet er best gezellig uit. Maar die gaan dan 1 keer per jaar iets eten bijvoorbeeld. Dat wordt ook altijd ruim vooraf afgesproken, terwijl bezoek hier meestal spontaan en onaangekondigd over de vloer komt. 

Het ligt er natuurlijk aan hoe intensief het contact is, maar met 10 broers/zussen/zwagers/schoonzussen zit je sociale leven als vanzelf al aardig vol. Wat ook belangrijk is, is dat je een gedeelde geschiedenis hebt met familie. Mijn partner is wel iemand die een grote kring om zich heen heeft. Vriendschappen die gestart zijn rond zijn 15-18e. Die gedeelde geschiedenis bindt hen. Als er iets is, dan staan ze er, hoewel ze elkaar niet vaak zien. Daar kan ik wel jaloers op zijn, hoewel ik op die leeftijd kennelijk ook de behoefte niet had. Ik denk dat het op latere leeftijd een stuk moeilijker is om van dat soort vanzelfsprekende vriendschappen op te bouwen.

Hier is het altijd zoete inval. We hebben zeer intensief contact met ouders en broers&zussen.
Daarnaast heb ik veel vriendinnen, die ik al jaren ken. En man idem met zijn vrienden. En we hebben dan nog gezamenlijke vrienden en natuurlijk ook nog kennissen. 
Ik heb dus wel zo'n eettafel, kan hem zelfs verlengen

En eens met Sidni. Door jullie reacties besef ik dat sommige mensen geen /minder behoeftes hebben aan sociale contacten. Ik vond dat ook altijd sneu. Maar als ik de reacties lees, was dat een groot vooroordeel van mij.

Sidni schreef op 12-09-2021 om 21:49:

Dit onderwerp laat een voor mij mooie kant van dit forum zien. Door al die verschillende belevingen word ik regelmatig met vooroordelen van mezelf geconfronteerd. Ik ben ook iemand die dat sneu vindt als iemand geen vrienden/vriendinnen heeft. Of beter gezegd 'vond'. Want dankzij jullie ben ik weer van een vooroordeel afgeholpen. Als ik lees hoe jullie dat beleven, kan ik dat ook helemaal volgen. Best erg dat je dan aan jezelf gaat twijfelen puur door de reactie van anderen, terwijl jullie misschien juist enorm leven naar wie je gewoon echt bent.

Voor mij persoonlijk is het een beetje omgekeerd. Ik ben opgegroeid zonder diepe vriendschappen doordat mijn ouders een bijzondere kijk hebben op vriendschap en sowieso contacten met anderen. Toen vond ik dat niet zo'n probleem, maar als ik terugkijk vind ik mezelf van vroeger toch best wel zielig zo nu en dan. Ik heb eigenlijk pas diepgaandere vriendschappen gekregen na mijn dertigste en ik twijfel nog steeds wie een goeie vriendin is en wie niet. En ik had graag die lange eettafel gevuld gehad, maar ik merk ook wel dat op stap gaan met hele groepen (meer dan 10 personen) niet persé mijn ding is. Eigenlijk ben ik mezelf nog aan het uitvinden op dat gebied.

Nummer

Nummer

29-09-2021 om 10:46 Topicstarter

Leanne schreef op 13-09-2021 om 09:46:

Het ligt er natuurlijk aan hoe intensief het contact is, maar met 10 broers/zussen/zwagers/schoonzussen zit je sociale leven als vanzelf al aardig vol. Wat ook belangrijk is, is dat je een gedeelde geschiedenis hebt met familie.

Mijn partner is wel iemand die een grote kring om zich heen heeft. Vriendschappen die gestart zijn rond zijn 15-18e. Die gedeelde geschiedenis bindt hen. Als er iets is, dan staan ze er, hoewel ze elkaar niet vaak zien. Daar kan ik wel jaloers op zijn, hoewel ik op die leeftijd kennelijk ook de behoefte niet had. Ik denk dat het op latere leeftijd een stuk moeilijker is om van dat soort vanzelfsprekende vriendschappen op te bouwen.

Nee mijn, ons, leven zit helemaal niet vol met die 10 tweedegraadsers in de familie. Juist niet. Als het nodig is zijn we er voor elkaar gelukkig maar het stel wat ik het dierbaarst heb woont het verste weg. Mijn eigen tweedegraadse familie woont dichterbij maar zie ik echt amper. Als het 2x per jaar is, is het veel. 


Nummer

Nummer

29-09-2021 om 10:48 Topicstarter

Ik denk eigenlijk dat ik het als kind nog het meest gemist heb. Natuurlijk had ik wel vriendinnen maar een echte hartsvriendin heb ik nooit gehad. Maar op de basisschool had ik daar ook weer niet zoveel last van denk ik. Op de middelbare werd het nog kariger maar toch altijd wel contacten en mensen die op bezoek kwamen op mijn verjaardag. Sinds onze kinderen ouder zijn komen er geen anderen dan soms wat familie op bezoek maar ook mijn familie komt dan niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.