Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Relaties Relaties

Relaties

Gezeverzeur buren


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manda Rijn

Manda Rijn

01-10-2008 om 17:24 Topicstarter

Tuurlijk wel

als ik die schutting op mijn eigen grond neerzet tot aan de erfgrens dan nog heb ik een breder pad.

Het is niet helder, het is pas helder op de cm nauwkeurig als er gemeten wordt. Dit hoeft niet aangezien de kadastrale kaart (is dus iets anders) al uitwijst dat meer dan 2/3 van de breedte van ons is. Nu staat die schutting over de helft en dus ver over onze grond, 20 cm is bij een achterom erg veel.

Onbetrouwbaar

Manda:"ik baseer dat het in ieder geval op onze grond staat uit de kadastrale kaart die vrij op te vragen is."
Die zijn bijzonder onbetrouwbaar. Bij het kadaster is (tegen betaling) de kaart van het veldwerk op te vragen. Daarop staan de precieze maten gemeten vanaf de gevelmuren. Zo heb ik volgens die kaart bijna 2 meter meer dan op de kadastrale kaart lijkt. Een verschil (op het oog) van 20 cm tussen de kaart en de werkelijke maten is zo gemaakt.
"Als wij onze schuur/schutting gaan plaatsen volgend jaar voldoen wij (door hun schutting op onze grond) niet meer aan de 1,2 meter breedte die we aan de andere buren moeten bieden voor dat recht van overpad."
Bovendien ontstaat er dan kennelijk een soort van brandgang (pad omgeven door 2 schuttingen). (Jemig, wat een regen ineens). Je moet dat ook even bij de gemeente navragen. Het zou best kunnen dat dat ook niet zomaar mag ivm bereikbaarheid voor hulpdiensten oid.
Groet,
Miriam Lavell

Manda Rijn

Manda Rijn

01-10-2008 om 17:34 Topicstarter

Miriam

ik heb die veldwerktekening (waar jij op doelt) al opgevraagd, komt over een aantal weken hier. De medewerker van het kadaster gaf echter wel aan dat het voor ene leek niet duidelijk is hoe en wat precies wordt omschreven. Bouwtekeningen lees ik regelmatig.

Kon jij zelf gemakkelijk die tekening lezen dan zoals je zegt 2 mter meer ??

Even puzzelen

Mijn veldwerkkaart stamt van 1823. Daar zitten dus nogal wat aantekeningen op. Het was even puzzelen, maar uiteindelijk kwamen we eruit. Het is vooral puzzelen omdat de tekeneningen geen juiste weergave zijn van wat er aan gebouw staat of perceel is. Zelfs de vorm hoeft niet te kloppen. Op mijn tekening staat mijn langwerpige atelier afgebeeld als vierkant, maar wel met de juiste maten er bij(bepaald niet vierkant). Het is dus meer een schema dan een bouwtekening. Zodra je dat duidelijk is, kom je er wel uit.
Groet,
Miriam Lavell

Manda Rijn

Manda Rijn

01-10-2008 om 17:57 Topicstarter

Ok dank

In 1928 is dit huis gebouwd, ik wacht dan die tekening af voordat de brief op de post gaat. Dit kan weken duren en tot die tijd zoek ik het verder juridisch wel uit, weet ik tenminste precies waar ik aan toe ben en hoe sterk we staan.

Manda Rijn

Manda Rijn

01-10-2008 om 18:12 Topicstarter

En wat als

blijkt dat de schutting toch op de erfgrens staat, dan moeten ze deze toch verwijderen aangezien het niet in goed overleg is gegaan ? Mandelig enzo.

Ik kan eisen dat zij samen met ons een schutting op de erfgrens zetten.

Nou ja, morgen weet ik meer. De teller tikt dan overigens volgens mij al.

Nee hoor

Manda:"dan moeten ze deze toch verwijderen aangezien het niet in goed overleg is gegaan ?"
Dat denk ik niet. Je moet aannemelijk maken dat je belang wordt geschaad. Dat belang moet groter zijn dan de waarde van de schutting. En niet zomaar een beetje groter, maar veel groter. Vervolgens is de afweging: Moet Manda schadevergoeding krijgen (geld dus) of moet die schutting worden afgebroken? Zolang de schade die je hebt met een beetje geld is goed te maken, zal die schutting niet afgebroken hoeven worden.
Het gaat over economische schade, niet over schade aan je ego. Dus over de vraag of die schutting de bruikbaarheid van het overpad of je grond ernstig vermindert, niet over het feit dat buurman de brutaliteit heeft gehad om iets met een schep in jouw grond te doen of zonder overleg op de erfafscheiding. De genoegdoening (of dat nu afbraak van de schutting of geld is) is een compensatie van je schade, geen straf voor de inbreuk op jouw bezit of rechten.
Groet,
Miriam Lavell

Manda Rijn

Manda Rijn

01-10-2008 om 19:12 Topicstarter

ik ga er eens goed op broeden en de gevoelsmatige aspecten overboord proberen te gooien, ben benieuwd of jij nog een punt kan aandragen omtrent die economische schade.

- schade door onkosten kadastrale meting

- doordat die schutting er nu staat en wij niet meer in staat zijn om zelf een nieuwe schuur, tuinaanleg moeten aanpassen we zeker wel economische schade hebben aangezien ons woongenot letterlijk verkleint wordt.

-Verder is dus het pad met 20 cm (over 20 meter) minder breed en dat is niet fijn voor het gebruik van de achterom, je kan er dan nog wel langs maar niet meer die 120cm zoals wij van plan zijn.

Vitaal belang

Manda, ik kan het niet verzinnen.
Je bent het allerboost om de brutaliteit en de 'schijt aan de buren' mentaliteit waarmee je behandeld bent. Het recht zal recht doen voor je, maar dat recht komt op dezelfde schadevergoeding neer als die je krijgt als iemand je fiets pikt: de tegenwaarde van de fiets.
Nu is dat met grond nog een beetje anders, want daar kan een gebruiksvergoeding worden geheven zonder dat jij het eigendomsrecht verliest.
Maar dat wil je allemaal niet. Je wil die 20 cm zelf gebruiken. Om dat zover te krijgen, zeker te zijn dat je niet afgescheept wordt met handgeld, zul je aan moeten tonen dat je daar op die plaats niet zonder kunt. Dat kan bijvoorbeeld omdat in jullie erfdienstbaarheid (overpad) heel duidelijk beschreven is hoe breed dat pad is en waar het ligt en/of omdat er ook nog van alles is vastgelegd in het bestemmingsplan of de gebruiksverordening van de gemeente.
Je kunt je grond tenslotte maar één keer gebruiken en een overpad laat zich niet combineren met een schutting die permanent op dat overpad staat. Ja, voor een overpad maakt 20 cm uit.
Ook nog: als jij 'het plan' hebt om een overpad van 120 cm te maken terwijl in je erfdienstbaarheid en de gemeentelijke verordeningen 80 cm ook genoeg gevonden wordt, dan heb jij helemaal geen problemen met je eigen tuin door die schutting. Wel heb je dan nog steeds problemen met je overpad, want dat is nu eenmaal daar op die plaats gevestigd. Wat dat nog kan versterken is de ligging van afwateringsputten, riool waar je bij moet kunnen, whatever. Wat doet die 20 cm met de toegankelijkheid van die dingen?
Ingewikkelder wordt het als de plaats van dat overpad helemaal niet zo duidelijk vastligt en ook niet heel helder volgt uit het begin en het einde van dat pad. (Springt die schutting 20 cm in of zie je dat eigenlijk niet?) Onder die omstandigheid is het best mogelijk dat je die 20 cm wel kunt gunnen aan de schutting van de buren, al hou je dan nog steeds recht op een vergoeding daarvoor.
20 cm is in huis wel een cruciale maat, maar buiten....? Een schuttingpaal is al 7 cm. Een gestort voetje voor zo'n paal met gemak 15 en dan is dat ding nog niet eens geschoord. Als jij werkelijk van plan was geweest om in overleg met je buren daar een schutting te plaatsen, dan was dat ding ook ongeveer daar terecht gekomen, een centimeter of tien, een handbreedte daar gelaten.
Het is het soort van 'vergissing' dat in de rechtszaal gegund wordt en eigenlijk het logische gevolg van het feit dat we als grondeigenaren niet telkens weer de piketpaaltjes vernieuwen. Wie nooit het risico wil lopen van dit soort 'diefstal' die moet dat wel doen, zoals je als eigenaar van je fiets zelf moet zorgen dat ie op slot staat.
Dit natuurlijk tenzij je kunt aantonen dat je buren willens en wetens, ter kwader trouw dus, die schutting daar geplaatst hebben. Maar dat lijkt me niet aannemelijk, want jij weet ook niet zeker waar je erfgrens loopt. Er bestaat zelfs een kans dat ze niet misdaan hebben. Dat ze zichzelf 10 cm tekort hebben gedaan. Of dat de werkelijke pijn voor jou 40 cm is.
Hoeveel zou 4m2 grond waard zijn? En wat kost 20 meter schutting van de kwaliteit die is gebruikt? Wat is het meeste waard? Wie wordt het zwaarst benadeeld? Of moet je je beroepen op het feit dat de grond al een andere bestemming heeft dan 'schutting' vanwege het recht van overpad en de gemeentelijke regelingen rond de achterom?
In dat laatste geval is je houding een andere dan 'rot van mijn grond'. Meer "Ik zou wel willen, maar ik kan niet. Er rusten al andere verplichtingen op. Uw mogelijke schade (kosten schutting) is uw eigen probleem, had u maar moeten overleggen (daar is dat overleg voor)".
Groet,
Miriam Lavell

Manda Rijn

Manda Rijn

01-10-2008 om 22:37 Topicstarter

Maar ik vraag geen schadevergoeding

dat ding moet gewoon weg, that's all. Ik hoef geen geld, ik wil mijn grond terug.

Dus waarom moet ik alles wat je schrijft aantonen ?

Omdat je geen geld wil

Manda:"Dus waarom moet ik alles wat je schrijft aantonen ?"
Omdat je geen geld wil, maar je grond terug. Je moet aantonen waarom geld, de tegenwaarde van de grond, de schade niet vergoedt.
Groet,
Miriam Lavell

Manda Rijn

Manda Rijn

01-10-2008 om 23:09 Topicstarter

Dank miriam

ik heb net de originele bouwtekening gevonden van ons huis, op deze tekening staat dat ons pad 120 cm breed is.
Gemeten is het nu 100 cm. Dus 20 cm breedte eraf gepikt.

De ligging

Manda:"ik heb net de originele bouwtekening gevonden van ons huis, op deze tekening staat dat ons pad 120 cm breed is."
Als uit die bouwtekening in combinatie met het veldwerk en de beschrijving van het overpad blijkt dat dat pad precies daar ligt en precies 120 cm breed moet zijn, dan moet de schutting weg.
Niet vanwege de inrichting van je tuin. Jij was toch niet van plan om op dat pad iets te doen en je mag in je tuin doen wat je wilt want op dat stuk grond rust geen overpad. Dat pad ligt daar volgens afspraken en verplichtingen die al veel langer bestaan dan die schutting.
Sorry buurman, had u maar overleg moeten plegen, dan waren u de kosten van de schutting en het afbreken bespaard gebleven.
Je moet argumenten over de inrichting van je tuin ook niet inbrengen. Dat staat helemaal niet ter discussie. Breng je het wel in, dan is het net alsof jij best een stukje tuin zou kunnen/willen afstaan om het 'gebrek' dat nu aan dat overpad is ontstaan op te heffen. Die indruk moet je vermijden.
Groet,
Miriam Lavell

Manda Rijn

Manda Rijn

03-10-2008 om 08:59 Topicstarter

Miriam

de schutting zoals die nu er is heeft wel gevolgen voor de inrichting van onze tuin. Het pad wordt te smal om zelf nog aan ons huis (tussen overpad en ons huis) een schutting te plaatsen. Daardoor zien we iedereen die over het overpad gaat. Als ik zelf een schutting plaats tegen die inkijk gaat er weer 7 cm a 10cm van de breedte af en dan wordt het echt te smal.

Je kan dan niet meer normaal met de fiets aan de hand en fietstassen door het pad.

Kavel

Manda, het is slim om je grond als in twee kavels verdeeld te behandelen. Er is die strook met overpad (1.20 mtr tot de erfgrens) en er is de rest. Op die rest kun je doen wat je wil, als _jij_ maar van die strook met overpad afblijft. Voor die strook met overpad moet jij zorgen dat die vrij is, ook van aanspraken door derden die in strijd zijn met dat overpad.
Ja, het overpad wordt te smal, maar dat komt niet door het gebruik van jouw grond waarop geen overpad rust. Het komt door het gebruik van de buren van jouw grond waarop wel overpad rust. Daarom moeten zij die schutting weghalen.
Dit argument:"Als ik zelf een schutting plaats tegen die inkijk gaat er weer 7 cm a 10cm van de breedte af en dan wordt het echt te smal." kent een eenvoudig tegenargument: als dat je probleem is, dan plaats je die schutting niet. Anders gezegd: als het probleem zo eenvoudig op te lossen is, waarom zou je de buren dan op kosten jagen door ze die schutting weg te laten halen?
Het is geen handig argument.
Groet,
Miriam Lavell

Manda Rijn

Manda Rijn

03-10-2008 om 09:50 Topicstarter

Hmm

ok, duidelijk !

Vriendin (die jurist is) heeft de brief doorgenomen en vind hem erg goed. Ik moet nu nog die veldwerktekening hebben en dan kan ik hem versturen.

We zijn niet verzekerd voor rechtsbijstand, ik zal vereniging eigenhuis eens bellen, die hebben ook een juridisch adviseur oid voor haar klanten.

Manda Rijn

Manda Rijn

01-11-2008 om 12:09 Topicstarter

Update

inmiddels is de brief verstuurd en de deadline verstreken, de buren hebben niet gereageerd en dinsdag zitten we dus bij onze advocaat. Ook de veldwerktekening van het kadaster is binnen, ook daaruit blijkt dat ze fout zitten.

oh ergernis, dit gaat ons geld kosten terwijl ZIJ fout zitten. Ik baal hier heel erg van, we wonen hier nog geen jaar.

MaximeM

MaximeM

03-11-2008 om 17:50

Gaat dat jou geld kosten?

Hoi Manda,

Maar hoe kan dat jou dan geld gaan kosten, als zij overduidelijk fout zitten? Kan jij of je man niet gewoon nog een keer aanbellen en vragen of ze die schutting willen terugplaatsen op hun eigen terrein en anders doorgeven dat de kosten op hen verhaald worden, of gaat dat niet? Zijn zij inmiddels ook op de hoogte van die veldwerktekening, dus weten ze dat ze officieel fout zitten of bluffen ze en hopen ze dat je het erbij laat zitten? (vroeg me inderdaad onlangs af hoe het met je schutting zat)

Maxime

Manda Rijn

Manda Rijn

03-11-2008 om 18:04 Topicstarter

Geld

omdat als het voorkomt er bepaalde kosten voor de eiser zijn, we moeten proberen al onze advocatenkosten te claimen maar het is niet 100% zeker dat je dat dan ook daadwerkelijk krijgt.

Je hebt denk ik niet de hele draad gelezen, de buren zijn allang op de hoogte hoe het precies zit en we hebben dus al gepraat. Ze hopen inderdaad denk ik dat wij het erbij laten zitten en zij dus over 17 meter grond er gratis bij hebben kunnen pikken.

Jose van Polanen

Jose van Polanen

04-11-2008 om 17:58

Manda

je hebt kans dat als ze daadwerkelijk merken dat het advocatenwerk wordt, ze alsnog bijdraaien. Dan krijgen ze nl de kosten voor de rechtsbijstand, tenzij ze verzekerd zijn en dan nog zullen ze in telefoon en pen moeten klimmen om die verzekering aan het werk te zetten. Wanhoop dus niet, eerdaags moeten ze uit hun luie stoel komen.
groet,

Manda Rijn

Manda Rijn

04-11-2008 om 18:48 Topicstarter

Gedoe

met een goed gevoel vanmiddag het advocatenkantoor uitgelopen, wij staan volledig in ons recht en zij zijn volledig fout. Een 1-2'tje noemde de advocaat het, indienen, uitspraak rechter, schutting weg, alle kosten verhalen. En daarna zijn wij dan eindelijk in staat ons perceel op een juiste manier af te schermen, eigen tuindeur, eigen poort heerlijk.

Dus dat is mooi, hij stuurt ze deze week een brief waarin hij omschrijft welke kosten er aan zitten te komen.

Misschien draaien ze inderdaad bij (denk van niet) omdat ze de bui dan pas zien hangen.

MaximeM

MaximeM

06-11-2008 om 12:07

Goed zeg

Hoi Manda,

Nou dit klinkt toch bemoedigend. Wel jammer dat het dan meteen weer met je nieuwe buren zo moet lopen hé, maar ja..zij hadden misschien gehoopt dat jullie over je heen zouden laten lopen maar dat is dan nu meteen duidelijk.

Succes
maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.