Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

anoniem

anoniem

24-11-2008 om 09:37

Graag jullie mening ("familieruzie")

Het is een lang verhaal, maar in het kort even waar het over gaat:
Bij ons in de familie is het not done om uit te komen voor je mening, omdat je daar anderen mee kunt kwetsen. Om de vrede te bewaren moet iedereen zijn mond houden en alles maar goed vinden.
Ik zit zo niet in elkaar en zeg wel waar het op staat. Dit valt natuurlijk altijd verkeerd, ook al zeg ik het nog zo voorzichtig.... Gisteren i9s er weer iets voorgevallen en nu is mijn moeder helemaal overstuur en ik heb daar natuurlijk weer een schuldgevoel over.
Wat vinden jullie? Moet je elkaar kunnen zeggen waar het op staat (met het risico dat het uitdraait op een ruzie) of moet je maar stilzwijgend alles goedvinden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ziva

Ziva

24-11-2008 om 10:07

Ligt eraan

Wat vinden jullie? Moet je elkaar kunnen zeggen waar het op staat (met het risico dat het uitdraait op een ruzie) of moet je maar stilzwijgend alles goedvinden?

Dat hangt er maar net van af. Zijn het dingen die jou eigenlijk niets aangaan zoals een slordig huishouden, niet gezond bezig zijn, niet sporten, lelijk kapsel ed of iets anders.

Geef eens een voorbeeld?

ishtar

ishtar

24-11-2008 om 10:29

Ligt eraan

of het belangrijk is.
Mijn schoonouders (in de 80) zijn van het type: 'als je het niet met me eens bent lig ik daar nachten van wakker en dat is dan jouw schuld' (wat wij vaak 'subtiel' via schoonzus horen) ik heb daar geen zin in en haal vaak mijn schouders op. Nou hebben we daar ook geen echt diepzinnige gesprekken en heb ik daar ook geen moeite mee.
Maar als het gaat om iets wat voor jou echt belangrijk is vind ik dat je moet kunnen zeggen wat je wilt. (binnen redelijke grenzen dan, maar dat deed je al) Probeer het (voor zover je dat niet al deed) wel 'bij je zelf' te houden. Dus 'ik vind ...' ipv 'het is zo dat...'

Ehh

ik zeg wel eens dat ik iets leuk vind terwijl ik het lelijk vind. Het heeft dan echt geen zin dat ik met mijn eerlijke mening op de proppen kom, bovendien het is niet mijn muur die verpest wordt met een vreselijk lelijke foto (oid).

Maar zoiets bedoel je vast niet

Ik heb een familie van 2 adressen en 1 adres zie ik 1 a 2 keer per jaar wat de relatie alleen maar bevorderd. Familie van vriend is al een tikkeltje ingewikkelder en irritanter (wil meer, verwacht meer) maar ook daar lukt het al een aantal jaar om er redelijk schadevrij weer weg te rijden.

Wat er ook gebeurt is, niet te veel van aantrekken, niets verwachten, niets willen, simpel het uitzitten en weer naar huis.

Magnolia

Ik ben het zo heel erg eens met jou! Je hebt het mooi verwoord, vooral het stukje van wat je doel is met steeds maar weer ergens voor gaan staan...
Erg herkenbaar en bruikbaar...

sassie

sassie

26-11-2008 om 13:58

Oh ja...

ik herken veel in deze verhalen. Ook bij mijn schoonfamilie is het zo dat iedereen zijn mond maar houd om de goede vrede maar te bewaren.
Heeft mijn schoonmoeder voor de zoveelste keer een pesthumeur (en dat laat ze weten ook) dan moest ik dat maar vooral accepteren en er vooral niets van zeggen want anders zou de bom barsten. Mijn man heeft dat aan het begin van onze relatie zelfs duidelijk uitgesproken naar mij. Geef mijn moeder maar gelijk en houd altijd je mond dicht want anders.......

Ook als er duidelijk aan mij gevraagd werd wat ik van iets vond en ik zei dat gewoon en het was toevalling niet wat zei dachten, dan had ik het gedaan.

Ik heb nu zoiets van: ze nemen me maar zoals ik ben. Ik ga me niet anders voordoen en sociaal gewenste antwoorden geven als mij nadrukkelijk om mijn mening wordt gevraagd in de trant van: "dat vind jij toch oooook?" Nee, dat vind ik dus niet.
Heeft schoonmoeder weer eens een pesthumeur en moet de rest er weer van meegenieten? Dan drink ik mijn bakkie koffie op en ben zo weer vertrokken.

Zoals Scarlet het ook al verwoordde: ik praat meestal over koetjes en kalfjes en ga nooit uit mezelf een discussie aan. Ik houd de gesprekken simpel en oppervlakkig (ze zijn toch maar al te vaak totaal niet geinteresseerd in verhaal en presteren het zelfs om midden in mijn verhaal ineens prompt over te gaan op een totaal ander onderwerp...). Pas als ze mij zelf duidelijk om mijn mening vragen, dan geef ik die en dat is helaas niet altijd wat ze willen horen. Pech dan voor ze.

Emilie

Emilie

28-11-2008 om 11:25

Ook zoiets

De naaste familie van mijn schoonmoeder is oostindisch doof voor haar rare opmerkingen en ze wordt dus nooit gecorrigeerd. Ik was het echter zat. Laatst zei ze weer iets volstrekt beledigends tegen me en heeft mij man haar laten weten dat ik daar niet van gediend was (ik heb hem daar niet om gevraagd, maar ik heb hem uitgelegd waarom ik zijn ouders niet meer op de koffie wilde).

Nu is mijn schoonmoeder uiteraard vreselijk gekwetst en beledigd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.