Relaties
Wilma28
03-03-2026 om 19:40
Groeten bij weg gaan, kus geven?
Beste lezers,
ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken!
Als mijn partner weg gaat van huis krijgt onze dochter (van ons samen) en ik een kus. Mijn dochter uit een vorige relatie niet en zegt die gewoon gedag.. dit voelt voor mij zo rot steeds als dit gebeurd! Ze is nu op een leeftijd dat ze dat meekrijgt. Hij is al lang in haar leven dus dat is het niet, en ze heeft zelf geen contact met haar vader misschien dat het me daarom ook meer zeer doet.
Bedankt voor jullie reactie alvast.
Groetjes
Thy
04-03-2026 om 17:18
Ik denk dat je volgorde dan niet handig is. Ik begrijp dat je het het hier niet samen (nog) niet over hebt gehad. Eerst met je man in gesprek en als je er niet uitkomt dan kun je altijd hier verder om advies vragen.
Nu gaan heel veel mensen misschien hun mening geven en wordt het heel groot, terwijl het in één gesprek met je man misschien wel na twee zinnen opgelost is.
Anoniemvoornu
04-03-2026 om 17:27
Wilma28 schreef op 04-03-2026 om 16:42:
[..]
Mijn dochter was 4 jaar dus kent hem goed en kijkt ook erg tegen hem op omdat ze zelf geen vader heeft in haar leven.
Wilt ze zelf een zoen van jouw partner of wil jij dit.. is dit iets waar zij moeite mee heeft of jijzelf? Heb je hier met haar over gesproken?
lisa_s
05-03-2026 om 10:43
Ik snap wel dat dit voor jou pijnlijk voelt, zeker als je dochter geen contact heeft met haar eigen vader. Dan hoop je misschien dat jouw partner ook een beetje die rol voor haar kan hebben.
Tegelijk denk ik ook dat het belangrijk is om te kijken wat je dochter zelf wil. Sommige kinderen vinden een kus heel fijn, anderen hebben daar minder behoefte aan.
Ik zou het vooral rustig met je partner bespreken. Misschien is hij zich er niet eens zo van bewust dat hij dat verschil maakt.
Izza
05-03-2026 om 12:13
Natuurlijk is partner zich daarvan bewust. Hij voert de handeling bij de ene wel en bij de andere niet uit. Hij vergeet het niet. En voor to is er geen verschil en zijn het beide volledig haar dochters. Maar voor haar partner niet. Dat is ook gewoon hoe het is. Je kunt wel je partner als vader zien. En denken dat door te zoenen hij opeens wel haar echte vader is. Maar feitelijk is hij dat gewoon niet. Dan kan je gewoon een goede band ontwikkelen met je stiefdochter. Maar officieel is ze niets van hem. En natuurlijk is het enorm sneu wat betreft haar biologische vader. Maar dat is iets waar dochter in de toekomst mee moet leren omgaan. Een leuke stiefvader helpt daar bij. Maar kan niet alle pijn wegnemen. Of haar biologische vader laten verdwijnen.
Mugs
05-03-2026 om 13:04
Ik kan me ook helemaal voorstellen, dat je vriend in jullie begintijd -uiteraard- jouw dochter niet zoende. En misschien dat hij dat op een gegeven moment best wel had willen gaan doen, maar hoe en wanneer begin je daar dan mee? Makkelijker om het dan maar te laten.
Kortom: praat er over met elkaar!
Tijgeroog
05-03-2026 om 14:22
Ik zou het echt eerst aan hem vragen. Wellicht is hij bang dat het als te opdringerig gezien wordt, of is hij zich er niet bewust van of...
Even vragen, dan kun je van daaruit verder
FruitMoeder
05-03-2026 om 14:51
Ik zou dit eerlijk gezegd dit niet willen. Als mijn man en ik gescheiden zouden zijn, zou ik niet willen dat zijn nieuwe vriendin mijn dochter een kus gaf. Niet op haar wang, voorhoofd en zeker niet op haar lippen. En als de nieuwe partner een man was, zou ik daar erg op tegen zijn.
Ik vind het verstandig dat je vriend zijn grenzen trekt. Ik neem aan dat hij ook niet naakt met haar in bad gaat!
Mijn moeder wil ook graag het perfecte samengestelde gezin vormen, maar daar hebben zowel ik, mijn stiefzus en stiefvader geen zin in. Daarom zou ik jouw verwachtingen maar bijstellen. Je kan hem niet forceren. Dat leidt alleen maar tot problemen.
Ysenda
05-03-2026 om 15:58
De belangrijkste in dit verhaal is de dochter, wil die het? Wat de vader zou willen vind ik van minder belang.
Dit is iets waar je over je graf wil regeren als je dit verbied bij de andere ouder. Op de mond kan ik nog inkomen, maar gewoon een kus of knuffel bij het weggaan is iets van het kind.
TrefleQ
05-03-2026 om 16:02
Nou, in ons samengestelde gezin hielden we allemaal van elkaar en waren knuffels, kussen, aandacht, zorg en kados, om maar wat te noemen eerlijk verdeeld.
En mijn lieve fijne stiefvader is zeer zeker een hele fijne vader-vervanger. Met mijn biologische vader heb ik sinds mijn jeugd geen contact. De tweede man van mijn moeder stel ik met liefde voor als mijn vader. De biologische band doet daarbij niet ter zake. Hij was en is er altijd voor mij. Als vader
Egel.
05-03-2026 om 16:03
FruitMoeder schreef op 05-03-2026 om 14:51:
Ik zou dit eerlijk gezegd dit niet willen. Als mijn man en ik gescheiden zouden zijn, zou ik niet willen dat zijn nieuwe vriendin mijn dochter een kus gaf. Niet op haar wang, voorhoofd en zeker niet op haar lippen. En als de nieuwe partner een man was, zou ik daar erg op tegen zijn.
Ik vind het verstandig dat je vriend zijn grenzen trekt. Ik neem aan dat hij ook niet naakt met haar in bad gaat!
Mijn moeder wil ook graag het perfecte samengestelde gezin vormen, maar daar hebben zowel ik, mijn stiefzus en stiefvader geen zin in. Daarom zou ik jouw verwachtingen maar bijstellen. Je kan hem niet forceren. Dat leidt alleen maar tot problemen.
Jeetje zeg, je vergelijkt een welterustenkus van een belangrijke man in het leven van een kind (positief of minder positief weten wij niet) met naakt samen in bad gaan?
Zelf heb ik als kind alle vier mijn ouders welterustenkussen gegeven. Niet altijd, en niet per se altijd met veel plezier (vaak ook wel hoor), maar zo deden we het gewoon. Natuurlijk voelde ik onderscheid tussen mijn ouders en mijn stiefouders, maar het waren wel belangrijke mensen in mijn leven. De een positiever dan de ander.
Overigens zag ik mijn stiefvader nooit bloot, mijn moeder af en toe. Mijn stiefmoeder net iets vaker en mijn vader ook best vaak.
Stuk voor stuk geen punt. Ik was dan eigenlijk het zenuwachtigst bij mijn stiefvader, want stél dat het mis zou gaan. (omdat hij blijkbaar zulke problemen met bloot had). Hij lag een keer per ongeluk in bad toen ik binnenkwam in de badkamer, we schrokken allebei. Als hij relaxter had gedaan was het geen punt geweest.
Maar goed, nu ga ik per ongeluk een andere kant op. Wat betreft kussen: vraag je man, vraag je dochter. En accepteer dat het niet helemaal hetzelfde wordt, maar hopelijk is/wordt het wel gezellig.
En reageer nog even hier ![]()
Egel.
05-03-2026 om 16:05
oh sorry, geen welterustenkus maar een gedag-zeggen-kus. Nou ja, om het even
Nick90
05-03-2026 om 16:14
Tijgeroog schreef op 05-03-2026 om 14:22:
Ik zou het echt eerst aan hem vragen. Wellicht is hij bang dat het als te opdringerig gezien wordt, of is hij zich er niet bewust van of...
Even vragen, dan kun je van daaruit verder
Vragen lijkt mij niet verstandig, de kans is groot dat ze als antwoord krijgt dat haar kind niet van hem is.
Accepteren dat dat nou eenmaal zo is en verder niet moeilijk over doen lijkt me beter
RoodVruchtje
05-03-2026 om 16:45
Ten eerste vind ik het heel apart dat jullie dit nog niet samen hebben besproken?!
Jouw dochter was dus 4 jaar toen jullie elkaar leerden kennen of toen jullie gezamenlijke kind werd geboren? Juist dát lijkt mij het geschikte moment om samen te bespreken hoe jullie tegen de opvoeding aankijken, zéker als biologische vader uit beeld is.
Ik vind het erg pijnlijk (en verdrietig) om te lezen dat je (1e) dochter geen kus krijgt, ongeacht of dit bij weggaan/thuiskomen is, en jullie andere dochter wél. Hoe kun je dit überhaupt, als man/vader zijnde, maar ook als moeder laten gebeuren zónder het daarover te hebben?? Ik begrijp dat serieus niet!
Kun je er allerlei redenen, zoals metoo/pedofilie/whatever, bijhalen, maar kom op, hoe moet dit voor dit meisje voelen of denkt men dat dit haar niet opvalt of zal beschadigen? Ik begrijp hier serieus helemaal niets van, ongeacht of hij wel/niet haar biologische vader is. Alsof het wel/niet ‘biologisch’ zijn ook maar iets uitdrukt in ‘liefde voor’?!
Als ik in TO schoenen stond, dan zou ik dit dus vanavond nog bespreken met partner en daarover afspraken maken……. Of beide kinderen een weggaan/thuiskomen kus/knuffel of beide niet!
RoodVruchtje
05-03-2026 om 16:50
Nick90 schreef op 05-03-2026 om 16:14:
[..]
Vragen lijkt mij niet verstandig, de kans is groot dat ze als antwoord krijgt dat haar kind niet van hem is.
Accepteren dat dat nou eenmaal zo is en verder niet moeilijk over doen lijkt me beter
Feitelijk is dat ook zo natuurlijk (1e zin), maar dan nog zou ik het hem vragen, het waarom.
Het accepteren en verder niet moeilijk over doen? Hoe leg je dat uit aan dat meisje dat steeds wordt overgeslagen?
RoodVruchtje
05-03-2026 om 16:51
FruitMoeder schreef op 05-03-2026 om 14:51:
Serieus, hoe meer ik van jou lees, hoe minder verbaasd ik ben van de achterlijke reacties die je geeft of topics die je zelf opent 🤪