Relaties Relaties

Relaties

Marga

Marga

11-10-2011 om 15:56

Hoe lossen we dit op? (kwestie met vriendin)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

14-10-2011 om 21:47

Marga

Je laatste posting had ik nog niet gelezen, daardoor valt het wel weer mee inderdaad, als dit alles is van 25 jaar. Kunnen jullie niet iets a la 'agree to disagree' doen wat betreft die kwestie met de rol van tekenen in jouw leven? Ik denk overigens (ik vul maar even lekker in) dat zij oprecht denkt dat ze het uit belangstelling zei, dat is zo'n soort passief-aggressief iets waar je echt niet doorheen komt.

Marga

Marga

14-10-2011 om 21:57

Ja asa

Dat waren precies de woorden die ik in mijn hoofd had 'agree to disagree' maar dat zou dan ook voor twee kanten moeten gelden voor de opmerking over de plaats van het tekenen in mijn leven. En het is nu op zo'n punt gekomen dat dat wel eens moeilijk kan worden. Zij neemt het zeer hoog op. En ze gelooft volgens mij inmiddels ook dat ze het echt oprecht goed bedoelde. En sorry ik geloof dat nog steeds niet. Ja, inderdaad een passief-agressief iets waar je niet doorheen komt maar waar ik me toch van afvraag wat ik daar nou mee moet want ik kom dat steeds tegen in mijn leven. En het lijkt er ook steeds op dat als ik daar enigszins een vinger achter probeer te krijgen mensen, er niet over te praten valt en mensen onmiddellijk de handdoek in de ring gooien. Dat gecombineerd met het feit dat ik werkelijk door mijn situatie zeer weinig mensen heb waar ik een beetje mijn woordje kwijt kan (geen tijd door alle omstandigheden, geen familie behalve mijn zieke vader en kids die ook veel zorg behoeven door aangeboren afwijkingen) maakt dat dit me niet in de koude kleren gaat zitten.

Marga

Jo Hanna

Jo Hanna

15-10-2011 om 00:47

Gelijk hebben

Niet alleen je vriendin neemt dit hoog op. Jij zelf neemt dit ook hoog op! Hoe belangrijk is het om gelijk te krijgen over jouw inschatting van de motivatie van haar gedrag? Je speculeert daar flink over maar in feite weet je het natuurlijk niet. Maar goed, ik wil best aannemen dat het waar is wat jij aanvoelt. Dan blijft nog de vraag: hoe belangrijk is dat voor jou? Kennelijk heel belangrijk want je wil per se erkenning van je vriendin hiervoor. Zij is beledigd doordat je haar van 'slechte motieven' hebt beschuldigd en jij wil haar geen stap tegemoet komen want je hebt tenslotte gelijk. Maar wie zegt dat je hieruit moet komen door te bakkelijen over wie er gelijk heeft? Doe eens iets geks! Zeg bijvoorbeeld: "Goh vriendin, ik ben echt aan het denken gezet door jouw opmerking. Ik heb me gerealiseerd dat het tekenen écht heel belangrijk voor mij is. Dankjewel voor dat inzicht. Ik vond het in eerste instantie trouwens best moeilijk om je vraag te horen omdat ik het als een aanval voelde. Ik vind het ook vervelend dat het zo'n toestand is geworden. Ik waardeer onze vriendschap en ik zou het jammer vinden als dit tussen ons in kwam te staan. Zullen we erover ophouden?" Mijn punt is eigenlijk: als mensen 'neurotisch' reageren en je ze daarop aanspreekt, is het een irreële verwachting dat ze je daarin gelijk geven. Ze vertonen dat gedrag nou juist omdat ze dat probleem niet willen erkennen! Maar het is hun probleem en niet het jouwe en als jij jouw deel van de straat schoonveegt, kun je met hun vast ook wel weer door één deur. Neem het alleen NIET persoonlijk op.
Groet, Jo Hanna

Marga

Marga

15-10-2011 om 01:34

Jo hanna

Tja, ik geloof dat zij mij niet zozeer gelijk hoeft te geven, ik hoef ook geen erkenning dat zij fout zat of zo, ik wil alleen mijzelf niet ontkennen. En ik wil ook niet op zo'n manier gemanipuleerd worden of het gevoel hebben zo gemanipuleerd te worden. Ja doe eens iets geks is misschien wel de beste oplossing. En jouw voorbeeld van een antwoord zou ook nog kunnen want wat mij betreft is daar niets bij waarbij ik lieg.
Je hebt gelijk, ik neem het zeer persoonlijk op. Ik ga je antwoord even laten bezinken. Bedankt ervoor in ieder geval. Het geeft nieuwe inzichten.

Asa Torell

Asa Torell

18-10-2011 om 16:06

Marga

Inderdaad een moeilijke situatie waar je nu in zit. Het klinkt (maar ik vul in vanuit eigen ervaring) alsof 'door het stof gaan' (althans zo zal het voelen voor jou naar mijn inschatting) de enige manier is waarop je het weer goed kunt maken met haar. En als je er veel bij te verliezen hebt is dat misschien wel de beste keus. Maar ik heb zelf bij zo'n vriendschap gemerkt dat het zich toch heeft opgestapeld, de frustraties over zulke akkefietjes, terwijl ik lang dacht die wel tegen de goede kanten te kunnen wegstrepen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.