Relaties Relaties

Relaties

Nicky

Nicky

16-06-2012 om 19:24

Hoe lossen we dit op? [sterilisatie]


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mening

Ik denk dat in elke relatie de beslissing anders wordt genomen en de re4den daartoe anders is. Het zullen dus IMHO menigen zijn

Ik heb voor mezelf besloten dat IK geen geen kinderen meer wil dus ik zorg voor mijn ac, overigens hormoonloos en nbaar volle tevredenheid (koperspiraal).
Ik heb kinderen uit een vorige relatie, heb genoeg kinderen en zou sowieso geen kinderen van een andere man (erbij) willen, is dus mijn beslissing

Mijn lief wil ook geen kinderen meer, hikte vanwege emortionele zaken tegen een sterilisatie aan. Omdat ik het zo heb geregeld is er geen probleem

er zijn andere methodes dan hormonale ac, tegenwoordig kun je je als vrouw ook laten sterilisteren zonder operatie (essure methode) waardoor het verschil niet veel meer uitmaakt

Persoonlijk zou ik nooit het argument gebruiken 'ik heb er lang genoeg voor gezorgd' maar dat is voor iedereen anders.

Tijd dus voor een goed gsprek, evt na gedegen voorlichting door de ha.
Dat je van de hormonen af wilt lijkt me een eerste insteek, het vervolg kan alle kanten op.

Rest van de reacties gelezen

....... had ik wellicht beter eerst kunnen doen

- Ik vind dat je nooit iemand tot sterilisatie kunt dwingen,

- als JIJ geen kinderen meer wilt, nooit meer, dan zul je zelf voor ac moeten zorgen, in welke vorm dan ook

- als jullie er samen uit zijn, kan er gekeken worden naar een vervanging van jouw hormonale ac.

- sterilisatie bijhj de vrouw kan tegenwoordig prima zonder operatie, de essure methode

- de werking van een koperspiraal blijft helaas een mythe. Het is zaaddodend, 99%. En als het eitje dan wel bevrucht wordt dan is de innestelingskans nihil. Zo heeft ook de pil een dubbele werking.

Volgens mij hebben jullie nog een paar goede gesprekken nodig maar eerst betere voorlichting, maar dat schreef ik al eerder

Na je 50ste ..

"Alleen is dat hier nou net de clou. Hij kan wel denken dat hij geen kinderen meer wil, maar je weet nooit wat het leven nog voor je in petto heeft. Voor een vrouw is de koek wat dat betreft een heel aantal jaren eerder gewoon op (tenzij je met een bak met geld naar Italië kunt vertrekken om daar met behulp van de eicellen van een jongere vrouw zwanger te worden). "

Dat kan dan nog steeds als je als vrouw gesteriliseerd bent hoor. Bij welke methode ook, alleen de eileiders zijn niet meer doorgankelijk.

De eieren kunnen nog steeds gehaald worden, bevruchting is IVF en in de baarmoeder terug geplaatst.

Als de eieren van te slechte kwaliteit zijn geworden dan kun je idd altijd nog tetug vallen op eiceldonatie., Los van een sterilisatie.

en geloof mij: het komt vaker voor dan je denkt. In mijn werk maak ik het ongeveer 2x per jaar voor. Is 1 zh en alleen zij die hulp bij de bevalling nodig hebben (epiduraal of sectio) dus het komt landelijk nog vaker voor.

Ondamnks dat ik 100% was (ben) dat ik geen kinderen meer wilde op mijn 40ste heb ik nooit een sterilisatie overwogen. Mijn ac voldeed en ergens vond ik het zoooooooo definitief, nee, dat toch maar niet, terwijl ik echt zeker was en ben.

Nicky

Nicky

27-06-2012 om 09:27

@suus en emine

Stel dat sterilisatie de enig mogelijke optie is (of onthouding wat natuurlijk niet echt een optie is), dan vinden jullie kennelijk dat de vrouw dat moet laten doen. Jullie argumenten: omdat een vrouw zwanger kan worden en omdat een man de mogelijkheid moet hebben om na de dood/scheiding van zijn vrouw nog kinderen te krijgen.
Nou, prima, maar ik ben het daar niet mee eens. Overigens (heb ik volgens mij hierboven al gezegd) ben ik helemaal niet van plan om mijn man te 'dwingen', we hebben er nog niet eens serieus over gesproken en ik ben en blijf van mening dat je iemand nooit zomaar moet overhalen een niet noodzakelijke operatie te ondergaan.

Over het spiraal, het kan wel gebeuren dat een eicel bevrucht wordt en vervolgens afgestoten, maar die kans is gewoon heel erg klein. Tja, ik geef toe dat ik daar een zeurpiet over ben en bovendien ben ik huiverig voor zwaardere menstruaties.
En essure heet dan geen operatie te zijn volgens jou Suus? (wist ik niet), maar het is toch gewoon een medische ingreep in mijn ogen, dus een soort van operatie. Enne, je hoeft mij niet te vertellen dat ik meer voorlichting nodig heb. Volgens mij weet ik genoeg om een keuze te kunnen maken en zoniet dan ga ik vanzelf wel achter die info aan. Nogal betuttelend om mij te vertellen dat ik meer voorlichting nodig heb. Maar ja, ik ga er maar vanuit dat je het goed bedoelde.

Enfin, ik ga me toch eens meer verdiepen in werking en gebruiksgemak van een pessarium. Vrees alleen dat ik het niet veilig genoeg ga vinden, maar kan daar beter toch nog wat meer info over zien te vinden denk ik.

Isabella Caramella

Isabella Caramella

27-06-2012 om 09:44

Sprokkelen

Nicky, het is denk ik toch handiger dit met je man te bespreken dan hier eerst argumenten sprokkelen. Je wilt hem niet dwingen maar jouw mening is wel Het Aller Aller Belangrijkst en je houdt je poot stijf.
En waarom zo bang voor heftige menstruaties bij een koperspiraaltje?
Waarom gaan jullie niet met z'n tweeen naar een deskundige om je eens goed te laten voorlichten? Waarom 'denk je al voor je man'? Scheiden is natuurlijk ook nog een mogelijkheid

Isabella Carmella

Isabella Carmella

27-06-2012 om 09:46

Ik zou

als ik jouw man was namelijk woedend zijn dat jij dit op een forum zit te bespreken en niet met mij!

Janna3

Janna3

27-06-2012 om 12:30

Nou

Als je bij de keuze voor sterilisatie sec en zakelijk kijkt naar de medische voor- en nadelen kom je op dit moment uit bij de Essure methode bij de vrouw. De ingreep duurt minder lang, het herstel duurt minder lang en de kans en ernst van eventuele complicaties is ook veel kleiner.

Bij jou speelt echter een enorm emotionele component. Jij vind dat jij die ingreep niet hoeft te doen omdat je al genoeg geleden hebt onder bevallingen en hormonen. Daar moet jij met je man uitkomen. Niet met een forum. Persoonlijk vind ik het enigszins kinderachtig, ik neem aan dat je met andere zaken zoals aandeel in inkomsten, huishouden en opvoeding ook niet alles op een goudschaaltje legt?

Nicky

Nicky

27-06-2012 om 13:13

Isabella

Nou ja zeg, posten op dit forum is toch hartstikke anoniem? Dus met een goede vriendin bespreken (vergelijkbaar qua met anderen erover praten hoewel niet anoniem) vind jij dan ws. ook geen goede optie?
Wat mij betreft, wat niet weet, wat niet deert. Duidelijk dat jij daar heel anders over denkt.
Trouwens, bespreken van persoonlijke zaken;; ik vraag om ervaringen en meningen, niet zozeer om adviezen (al heb ik de titel van dit draadje dan niet zo handig gekozen), dus ik zie het privacyprobleem sowieso niet zo.

Nicky

Nicky

27-06-2012 om 13:19

Janna

Ik vind niet dat ik alles op een goudschaaltje leg. Ik vind dit nogal een belangrijk iets en niet meer dan normaal dat er gewikt en gewogen wordt om zorgvuldig tot een beslissing te komen.
Dus nee, ik vind mezelf helemaal niet kinderachtig, maar jou wel wat flauw om mij dan kinderachtig te noemen.

Fiorucci

Fiorucci

27-06-2012 om 16:51

Nicky

Als je echt op zoek bent naar de veiligste oplossing kwa kans op zwanger worden, dan is een pessarium niet veiliger dan een spiraaltje. Voor mij was een spiraal geen optie dus, ik ken teveel spiraal kinders..)

Nicky

Nicky

27-06-2012 om 18:59

Geen pessarium dan

denk ik, hoewel ik eigenlijk dacht dat een spiraal toch behoorlijk veilig is? Ik hoopte eigenlijk dat pessarium icm zaaddodend spul toch wel even veilig zou zijn als bijv. condoom met zaaddodende pasta.

Egel

Egel

27-06-2012 om 19:13

Pf, wat kan er gebeuren

Ook nog zaaddodend pasta? Wat kan er nou gebeuren met die condooms? Je lijkt wel heel erg bang dat je er zwanger van kunt worden maar er zitten geen gaatjes in hoor! Ik gebruik het al 15 jaar en die twee keer dat ik zwanger wilde worden lukte het in 1x, alle andere keren (die met condoom dus) ging het goed.
Natuurlijk ben ik jou niet, maar echt, tenzij je hele rare dingen wilt kun je ook een vrij dunne nemen, deel van de maand niets, en voilà! Alleen nog je eigen hormonen.
Niet wenselijk, maar voor je gemoedsrust weet je dat je altijd nog een morning after pil hebt (voor als je wel iets bijzonders doet, condoom scheurt en je bent net vruchtbaar).
Succes!

Laminaat

Laminaat

27-06-2012 om 22:56

Huisarts of gynaecoloog

Nicky,

Is het niet het beste als je met je man samen een afspraak maakt met jullie huisarts of gynaecoloog? Leg je de arts voor wat jullie probleem is en kan hij/zij de mogelijkheden van voorbehoedsmiddelen vertellen. Dan kunnen jullie daarna thuis rustig overleggen wat jullie allebei het liefst willen.

Groetjes,
Laminaat

Vic

Vic

27-06-2012 om 23:04

Condooms

Wat een enthousiaste reacties over condooms. Ik vind dat toch tien keer niks. Het is een hoop gedoe, het ziet er niet uit, het stinkt en je voelt een stuk minder. Maar goed, er zullen vast ook voordelen aan zitten.

Spiraal, essure en mnl steriliatie

Nicky

Ik wil zeer zeker niet betuttelend en bemoeiend overkome maar gezien jouw antwoord merk ik dat er nog wat hiaten zitten.

1. spiraal: de werking is vnl zaaddodend. Mocht dat misgaan en er een eitje bevrucht worden dan is de kans op innestelling klein. Dat is ooit uit zijn verband gerukt qua werking waardoor nog het idee bij een aantal memsen leeft dat het geen bevruchting maar innesteling tegen gaat. Zo werkt echter ook de pil bijv. Voorkomt eisprong, gaat dat mis en vindt er bevruchting plaats dan is de kans op innesteling nhil want matig baarmoedeslijmvlies
Het erger worden vab de mensrtruatie is meestal alleen de 1ste 6 mnd.Daarna stabiliseeert het en wordt zelfs minder dan voorheen in de loop der jaren.
Dat iedereen blijvend langer en pijnlijker menstrueert is fabel nummer 2 rondom het koperspiraal. Het ding kan 10 jaar blijven zitten!

2. Essure < > sterilatie van de man.
de essure methode is dat bij een vrouw (niet onder anesthesie maar dmv lokaal anesthesie) de eileiders worden afgesloten dmv een spiraaltje in de eileider, gaat onder echo, gewoon op een behandelkamer in de beensteunen. DIe spiraaltjes vergroeien met de eileiders en maken die ondoorgankelijk, effect na 3 mnd. Sterilatie bij de man in sneetjes maken in scrotum onder lokaal anesthesie en de opzoeken van de zaadleiders. deze onderbinden, doornemen en dichtbranden of blind afhechten. Methodes bij m en v zijn dus vergelijkbaar. Weeige pijn ttv de ingreep en erna is ook idem bij m en v.
het enige zeer grote verschil is dat tnt de essure methode beslist onomkeerbaar is, de mnl sterilisatie (vasectomie) soms wel.

Juist omdat je een aantal aannames doet denk ik dat je dus niet goed bent geinformeerd.

Spiraalkinderen

'Als je echt op zoek bent naar de veiligste oplossing kwa kans op zwanger worden, dan is een pessarium niet veiliger dan een spiraaltje. Voor mij was een spiraal geen optie dus, ik ken teveel spiraal kinders..)'

Geldt niet altijd maar toch even:

de concessus hierover is dat een gyn het inbrengt, controle met echo na inbrengen en na de 1ste menstrutie opnieuw echo controle . Omdat de kans op uitstoten het grootst is na de 1ste menstrutie

Er zijn ha die een koperspiraal inbrengen, weinig ervarings soms em zeer zeker geen direkte echo. Ook echo controle na de 1ste menstrutaie ontbreekt vaak
volgens de roichtlijn mogen alleen ha een koperspiraal ingebrengen na gevolgde cursus en bij meer dan x aantal ingbracte spiralen per jaar.
Dat gaat dus vaak mis

Dan nog hoor, ik ken ook vrouwen die na een jaar ineens een spiraal verloren......

Maar als die richtlijn gevolgd werden dan zouden beslist er een aantal spiraalkinderen voorkomen kunnen worden

Maar ja, lees het vivaforum maar eens en zie het gerommel rondom de pil

dc

dc

28-06-2012 om 08:22

Suus - fabel nr 2

Ik heb ook een koperspiraal laten inbrengen door een gynaecoloog. Ik ging juist steeds meer bloeden. Op een gegeven moment was het ongeveer 2 weken per maand en erg pijnlijk ook nog.

Hoeft natuurlijk niet bij iedereen hetzelfde te gaan, maar om het nou een fabel te noemen...

Fransien

Fransien

28-06-2012 om 09:24

Pessarium, condoom, etc

Ik heb jaren een pessarium gebruikt, en terwijl ik heel makkelijk zwanger word, ben ik met gebruik van pessarium nooit zwanger geworden. Je moet hem alleen na iedere bevalling opnieuw laten aanmeten omdat de maat van je baarmoedermond dan kan veranderen. Condoom vond ik zelf drie keer niks, dus hebben we nauwelijks gebruikt.
Een spiraal is veilig, net als de pil, maar het is per vrouw verschillend of je er tegen kan en hoe je erop reageert. Een vriendin van mij zweert bij een mirena, vindt het helemaal geweldig dat ze nu en niet meer zwanger kan worden en nauwelijks meer ongesteld is.
Bij ons was de keuze voor definitieve anticonceptie de keuze wie er het minste last van zou hebben. We hebben de statistieken erbij gepakt en bij de essure- en de adiana-methode waren de minste klachten over pijn, napijn etc. Ik heb zelf voor de adiana gekozen, die leek mij prettiger, en de ingreep is mij ontzettend meegevallen. Je hebt de dag zelf een flink zeurderige pijn, als in hevig ongesteld, de volgende dag nauwelijks en de dag daarna was alles over en heb ik totaal geen last meer gehad.

nicky

nicky

28-06-2012 om 15:01

Bedankt

voor jullie bijdragen/verduidelijking.

@laminaat: Ik denk dat een huisarts mij niets wezenlijk nieuws kan vertellen (en anders doet Suus dat wel . Ik denk dat wij meer zouden hebben aan een goeie gesprekscoach of zoiets om tot een goede gezamenlijke beslissing te komen

@Egel: maak je toch niet zo druk meid. Een condoom (met of zonder pasta) gaat het sowieso niet worden, voor mij niet en voor ik denk velen met mij. Ik vind het stinkdingen, mijn man vind ze vreselijk (strak) zitten, en ik heb er mindere ervaringen mee, helaas.

@suus: Je kan het weer niet laten merk ik (), ben je dokter of leraar of zoiets? Je heb me vooralsnog helemaal niks wezenlijk nieuws verteld, je hebt me alleen aan 1 ding herinnerd, dat bij de pil ook wel eens een eicel bevrucht raakt. Ik geef toe dat bij het spiraal ook sterk meespeelt dat je er zwaardere menstruaties door kan krijgen (en dat wil ik echt niet). Je zegt dat ik van allerlei aannames uitga, maar jij bent juist degene die aannames doet over mijn kennis aangaande a.c. Nogmaals, je zal het wel goed bedoelen, maar ik weet (nu helemaal) echt genoeg van a.c. om tot een beslissing te komen.

Ik was zelf al steeds meer aan het neigen naar a) zelf de zorg voor ac op me nemen, dan heb ik manlief nl. helemaal niet eens erbij nodig, dus ook geen vervelende gesprekken etc. b) essure of adiana omdat dat best lichte ingrepen zijn (hoewel, gepor helemaal in je baarmoeder zonder verdoving! 'slik' )
Nou las ik net wel ergens dat adiana niet altijd vergoed wordt en nogal duur is. Ik hoop dat er toch 1 van de methodes vergoed wordt (in het basispakket) want anders kan deze methode meteen weer weggestreept worden.

Egel

Egel

28-06-2012 om 15:28

Succes

Succes met je besluit dan.
Niet echt aardig trouwens dat je zegt dat ik me niet zo druk moet maken. Valt wel mee hoor...
Gelukkig heb ik een man waar ik altijd mee kan praten. Dat gun ik jou ook! Sterkte dus.

Vergoeding

Nicky, de Essure-behandeling werd door mijn verzekering (CZ) volledig vergoed. Inderdaad wel iets om even te checken, want anders is het een dure ingreep.

Wat betreft dat onverdoofd rondporren in de baarmoeder, de avond tevoren moet je naproxen nemen om de boel te verdoven. Ik had er persoonlijk alleen een wat wee gevoel van. Puur het plaatsen van de veertjes in de eileiders voel je even. Menstruaties zijn daarna lichter of hetzelfde gebleven.

Nou ja, hoe dan ook succes met je beslissing. Jij/jullie komen er vast wel uit.

Chris

Fransien

Fransien

28-06-2012 om 15:38

Vergoeding

Bij mij werden essure of adiana niet vergoed, sterilisatie van mijn man overigens ook niet. Dat gepor vond ik nog wel meevallen, tsja, het voelde niet prettig, maar de avond vantevoren neem je naproxen en vlak voor het gepor ook, en dan is het prima te doen. Na een avondje goed slapen eigenlijk geen last meer gehad.
Als je er over denkt en in de buurt woont, het lucas andreas ziekenhuis in Amsterdam is juist hiervoor erg goed, en de gynaecologen daar zijn erg prettig en heel erg ervaren.

Nicky

Nicky

28-06-2012 om 15:51

Bedankt voor de tip fransien

Ik zal het meenemen, maar als het niet vergoed wordt zal het helaas niet doorgaan.
Egel, sorry, ik wilde niet onaardig zijn, maar ik vond je vrij heftig in de verdediging van condooms terwijl het gewoon echt geen goede optie is voor ons.
Fransien en Chris bedankt ook voor de geruststelling (ik ben best een beetje een angsthaas )

Adiana bestaat niet meer!

Volgens mij lees ik net op de site van Adiana dat de methode gestopt is. Niet vanwege onbetrouwbaarheid, maar vanwege concurentiebeding ofzoiets.

Fransien

Fransien

29-06-2012 om 13:07

Wat stom

Ja, inderdaad, de methode is gestopt vanwege gedonder met octrooien enzo. En dat terwijl ik (ben een beetje een angsthaas) het een fijnere methode vond dan essure, die veertjes zijn namelijk veel groter dan de kleine siliconenpropjes.
Nou ja, ik kan het Lucas Andreas nog steeds aanraden, veel ervaring en prima artsen.

Miekemieke

Miekemieke

29-06-2012 om 19:35

Wat denk je dat een kind kost!

Nicky:
(qouteIk zal het meenemen, maar als het niet vergoed wordt zal het helaas niet doorgaan(quote)
Ha ha, een kind kost toch veel meer? Voor een kind krijgen en opvoeden krijg je toch ook geen vergoeding?

Nicky

Nicky

29-06-2012 om 23:19

Mieke, je bedoelt?

Mieke, snap even niet waar je heen wilt met jouw opmerking?

Inderdaad jammer dat Adiana niet meer mag, sprak mij ook meer aan dan essure. Maar ja, heb er toch geen geld voor dus hoef ik er niet over na te denken.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-06-2012 om 09:32

Ik ben dan wel geen mieke,

maar ik denk wel te weten wat ze bedoelt: een kind grootbrengen kost veel meer dan dat een sterilisatie kost en de kosten van een kind krijg je ook niet van de verzekering vergoed. Het is dus een beetje kortzichtig om de keuze van de sterilisatie (of andere anticonceptie) te laten afhangen van de vergoeding door de verzekering, al zou ik vergoeding niet afslaan als die er wel zou zijn. Maar als je aanvullend verzekerd bent zou t best kunnen dat t wel vergoed wordt, moet je navragen/nakijken.
Aagje

Nicky

Nicky

30-06-2012 om 12:56

Hoezo kortzichtig?

Als je geen geld hebt en iets niet vergoed wordt, dan houdt t gewoon even op. Dan zul je wel naar andere of goedkopere oplossingen moeten zoeken. Wat is daar kortzichtig aan?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.