Relaties

Flori
24-01-2010 om 02:47
Hoe moet ik ruzie maken?
Rare vraag misschien, maar hoe kan ik nou een conflict met mijn man uitpraten op zo'n manier dat bij hem 'het kwartje valt'.
Situatie: man heeft zonder met mij te overleggen zijn ouders telefonisch heel duur kado belooft ('ach, kwam spontaan op, wilde ze eens verrassen'). Na telefoontje ontvangen we emo email met bedankje en bevestiging dat ze het geschenk graag aannemen. Ik wist dus van niks en begreep dus ook hele mail niet.
Ben hier dus erg kwaad over, maar wat ik ook zeg, hij blijft ogenschijnlijk heel lakoniek over mijn uitbarstingen. Blijft zeggen 'ach is toch leuk voor ze, maakt het uit'. Het gaat mij niet zozeer over het geld (hoewel zij het net zo makkelijk kunnen missen als wij).
Kortom, hoe zou ik de boodschap moeten brengen waardoor het wèl bij hem over komt wat ik bedoel.
Ben nogal geneigd op een vrouwenmanier ruzie te maken met een hoop gesnik/tranen, schreeuwen, dreigen en van alles erbij halen. Heel dom, dat werkt dus niet... Hij klapt dan dicht en loopt weg. Hoe breng ik nou een normale discussie tot stand waarbij ik toch kan aangeven dat hij nu echt te ver is gegaan en dat ik dus echt heel boos ben?

Flori
24-01-2010 om 08:35
Gesprek gehad
Nadat ik mij mentaal voorbereid had op een confrontatie heb ik hem zojuist op een zo rustige mogelijke toon (ai moeilijk!) uitgelegd dat ik best begrijp dat hij zijn ouders iets leuks wil geven en dat dit spontaan bij hem op kwam. Maar dat hij dit soort dingen toch echt eerst had moeten bespreken. Er was nog iets wat mij dwars zat en dat heb ik ook besproken.
Kortom, rustig uitgelegd dat ik zo flexibel ben als een elastiekje maar dat een elastiekje uiteindelijk ook knapt als je 'm te ver uit elkaar trekt.
Hij hoorde mij aan, sputterde nog wel een beetje van 'nou zeg, ik vond het gewoon leuk... maakt het uit', maar ik zag aan zijn ogen dat hij toch wel een beetje schrok. Hij verweerde zich niet, liep gelukkig niet weg...bood zijn excuses aan, gaf toe dat dit niet zo slim was en beloofde beterschap.
Zou ik het nou goed aangepakt hebben of maakt hij zich er nu wat al te makkelijk van af door meteen sorry te zeggen over te gaan op de orde van dag.
Mannen?!?!?!

Pilatus
24-01-2010 om 08:36
Wat is het probleem?
Ik snap het geloof ik niet helemaal. Je man heeft zijn ouders een duur kado beloofd zonder met jou te overleggen. Als ik het goed lees kunnen jullie het je permitteren.
Waar ben je nou boos om? Dat hij niet jouw toestemming heeft gevraagd (had hij die gekregen?), of dat je het je schoonouders niet gunt (want zij hadden het zelf kunnen kopen).
Als het het eerste is dan zou ik rustig met mijn man praten over uitgaven van meer dan x en dat ik het in de toekomst op prijs zou stellen dat daarover samen besloten wordt. Als je het beloofde kado kan betalen zonder er zelf last van te hebben dan is het een gedane zaak.
Bij het tweede zou ik me bedenken dat ook al kan je zelf dingen betalen (schoonouders hebben genoeg geld), je heus nog wel een (duur) kado kan krijgen. Dat zijn juist dingen die je voor jezelf niet zou kopen. Nogmaals, als jullie het kunnen betalen dan zou ik er geen ruzie over maken.
Ik snap best dat je niet zo blij bent dat dit zonder overleggen is gebeurd maar ik vind het ook heel lief van je man dat hij zijn ouders wil verwennen.

Pilatus
24-01-2010 om 08:40
Flori
Ik denk dat je er goed aan gedaan hebt. Ruzie maken over zoiets heeft geen zin want je man kan/wil niet terugkomen op zijn aanbod.
Ik weet niet hoe jullie de financien geregeld hebben maar ik vind het zeer redelijk om altijd over grote bedragen te overleggen. Dat zal hij toch ook waarderen andersom?
Mijn man en ik hebben de regel "doe zelf niet wat je niet wil dat de ander zou doen" en door die regel toe te passen lukt het meestal om geen gekke dingen te doen.

tsjor
24-01-2010 om 14:30
Goed toch?
Alleen zijn het wel twee verschillende dingen: ruzie maken is meer vasthouden aan je eigen mening; de ander willen overtuigen is iets anders. Bij ruzie kun je eigen standpunten neerzetten zonder dat het erom gaat dat de ander overtuigd raakt van jouw eigen mening.
Je hebt in elk geval een goede wijze van communiceren gevonden. Grappig, een oude man beschreef hoe hij indertijd bij zijn huwelijk een bepaalde wens (soort krant) voor elkaar kreeg: bij de gereformeerde jongelingenvereniging hadden beiden (man en vrouw) geleerd om met elkaar te discussiëren. Je zou bijna heimwee krijgen naar gereformeerde jongelingenverenigingen of katholieke retraites voor verloofden of zoiets.
Tsjor

liat
24-01-2010 om 19:49
Volgens mij heb je het helemaal goed gedaan
volgens een assertiviteitscursus die ik heb gedaan moet je de volgende stappen nemen:
1. vertellen hoe je je voelt
2. reden vertellen
3. melden hoe je zou willen dat het voortaan gaat.
Ik heb ook nog een boek genaamd Civilised Assertiveness for Women waarin nog de suggestie wordt gedaan om eerst na te vragen of je observaties kloppen.