Relaties Relaties

Relaties

Even echt anoniem

Even echt anoniem

21-01-2018 om 23:03

Hoe verklaar ik afwezigheid ex-man?

Ik weet niet goed waar ik dit moet plaatsen, op zich lijkt dit me wel geschikt. Ik weet ook niet goed hoe ik dit bericht helemaal ga doen, het is een lastig onderwerp voor mij. In ieder geval wilde ik vooraf vragen om niet al te hard te reageren indien mogelijk. Alvast bedankt daarvoor.

Mijn man (nu ex) heeft enkele jaren geleden de kinderen misbruikt. Oudste vertelde het mij, ik ben naar de politie gegaan, man vrijwel direct gearresteerd, bekend, veroordeeld en zit sindsdien in de bak. Hij komt nog lang niet vrij. Hij heeft een contactverbod voor mij en de kinderen.

Nu zijn wij onlangs verhuisd. In onze oude omgeving wist iedereen (min of meer) wat er gebeurd was en we hebben veel begrip, hulp enz gekregen. Klasgenootjes wisten dat vader in de bak zit en er werd goed mee omgegaan. Diverse jaren later zijn de scherpe kantjes er redelijk af, al komt het soms ineens opzetten, maar verder gaat het over het algemeen gewoon goed met ons.

Maar nu in onze nieuwe omgeving weten we ineens even niet hoe hiermee om te gaan. Kids wordt wel gevraagd 'wat doet je vader' en ik 'wat doet je man'. Eigenlijk heben we geen van allen zin om te vertellen dat hij in de bak zit... want dan moet het hele verhaal van 'waarom' er ook bij... we wimpelen de vragen een beetje af. Maar eigenlijk wil ik gewoon een verhaal klaar hebben.

Er wordt toch echt wel vreemd gekeken als je aan een 'nieuweling' vertelt dat je ex-man in de bak zit, dat hebben we in onze oude omgeving ook wel gemerkt. Alleen daar waren er genoeg die ons goed kenden en het een beetje in balans brachten, zeg maar. Je krijgt toch een beetje een stempel, en je kids ook.

Mensen vinden het vreemd en eng, ook al hebben we geen contact met hem (en wat mij betreft blijft dat levenslang zo). Vooroordelen zijn er echt veel. En al heeft iemand begrip en reageert goed, dan nog voelt het voor ons vervelend, want we willen helemaal niet (in 't algemeen, nu in dit draadje even wel ) voorzichtigjes behandeld worden alsof we emotionele wrakken zijn. (Dat zijn we alleen maar soms ).

Wij zijn ook niet zo van het liegen/verzinnen. Ik heb hier op OOL al leuke adviezen over andere dingen gehad dus ik dacht, laat ik het hier eens in de groep gooien. Iemand een goede smoes voor ons? (Ik probeer het nu een beetje krampchtig luchtig te houden - ik zeg het maar even, voor 't geval het opvalt).

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-01-2018 om 23:13

Buitenland

Een oud klasgenootje van mij vertelde altijd dat haar vader in het buitenland woonde, maar je kunt toch ook zeggen dat er geen contact is en je niet weet waar hij is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-01-2018 om 00:53

Geen man

Voor jou is het simpel (relatief dan, want mèn wat hebben jullie meegemaakt). Jij hebt geen man en met de vader van je kinderen heb je geen contact. En voor wie dan nog durft door te vragen : nee, dat is niet erg, want hij is geen positieve aanvulling op het leven van je kinderen, sommige mannen zijn gewoon niet geschikt voor het vaderschap en hij is er daar een van.

Je kinderen zouden het kunnen laten bij: ik heb geen (contact met mijn) vader.

Triva

Triva

22-01-2018 om 07:34

inderdaad

Jij bent gescheiden en er is geen contact met de kinderen. Jammer dat je dat niet vooraf had bedacht. Nu is het raar dat je eerst de vragen hebt afgewimpeld en nu opeens wel een antwoord hebt maar als je doet alsof dat heel normaal is dan is dat niet erg. Overigens klopt het antwoord gewoon: jij bent gescheiden en er is met de kinderen geen contact. Hoeft niemand te liegen. Mocht er nog iemand doorvragen over waar hij woont dan begint het liegen pas en dan is het antwoord: dat weet ik niet.

'Buiten beeld'

Is ook een goede samenvatting: hij is buiten beeld. Tsjor

Thursday Next

Thursday Next

22-01-2018 om 09:44

booreiland

Onze vroegere buurman ging geregeld enkele maanden op een booreiland werken. Later hoorden we dan dat ie in de bak had gezeten...
Maar voor jou lijkt het me beter te zeggen dat hij "buiten beeld" is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-01-2018 om 09:51

Hahaha ziekenhuis

Onze oude buurman lag in het ziekenhuis. Maandenlang....

Ely

Ely

22-01-2018 om 10:08

Uit beeld

Jeetje wat hebben jullie heftige dingen meegemaakt en wat fijn te lezen dat het over het algemeen goed gaat nu. Mag ik zeggen dat ik dat heel knap vind? Of is dat raar om zomaar te zeggen op basis van één post? Enfin, ik vind t

On topic: is het een optie om te zegen dat vader ‘helaas uit beeld is en naar verwachting dat ook zal blijven’?
Ik denk eigenlijk dat het zinnetje niet heel veel bepaald maar de manier waarop geeft aan of er verder over te praten/vragen valt of niet. Mijn tactiek (andere issue) is dat ik doorpraat over iets wat in het verlengde ligt maar de aandacht wegtrekt. In jouw geval zou dat bv kunnen zijn: vader is uit beeld, eigenlijk al een hele poos en we hebben t prima met elkaar, nu met de verhuizing ..... en dan doorgaan over de verhuizing. Zoiets

Sally MacLennane

Sally MacLennane

22-01-2018 om 10:38

geen contact meer

Ik vind niet dat je je omgeving tekst en uitleg moet geven m.b.t. je ex. "Hij zit in de bak" kan vervelende reacties geven, vooral naar je kinderen toe. Er kleeft toch een stigma aan.

"Er is geen contact meer, hij is buiten beeld" is uitleg genoeg en als men hengelt naar meer tekst en uitleg kun je zeggen dat je niet meer weet dan dat. Breng het zo zakelijk mogelijk. Uit ervaring (met een verdwenen ex) weet ik dat men zelden doorvraagt als je aangeeft dat ex niet meer in beeld is. Hou het daarbij en maak ze niet wijzer dan ze zijn. "Papa zit in de bak" is nou eenmaal erg beladen, en al helemaal als men hoort waarom.

Je liegt ook niet als je zegt dat hij uit beeld is. En je bent niemand gedetailleerde tekst en uitleg verschuldigd.

Target

Target

22-01-2018 om 11:16

Idd

Buiten beeld, geen contact meer mee naar scheiding. Eindigen met een . op( punt) in je stem. En als ze trekkend doorgaan zeg je: nee dank je, is geen onderwerp meer.

Even echt anoniem

Even echt anoniem

22-01-2018 om 17:26

Bedankt

Bedankt voor alle reacties. Zo simpel kan het dus zijn.

Van huis uit is het ons altijd behoorlijk ingehamerd dat je mensen wel tekst en uitleg verschuldigd bent. Nu heb ik inmiddels allang geleerd dat dat niet zo is, maar in sommige gevallen is dat nog ver van een automatisme. En zeker nu, in een situatie waarin ik me toch al onzeker voel en mijn eigen gevoel/ideeen niet echt vertrouw (omdat er zoveel emoties achter zitten/bij los komen). Dan denk je (ik) niet meer zo helder.

Ik zeg meestal iets als "oh, die hebben we niet" of "we zijn met ons drietjes" als er gevraagd wordt 'wat doet je man' (en andere vragen van die strekking). Maar daar voel ik me toch niet echt tevreden over.

Geen contact, buiten beeld is inderdaad een prima antwoord. Ook voor de kinderen. En inderdaad, ik kan ook gewoon zeggen dat dat niet erg is, want hij is geen positieve aanvulling in ons leven. "En daar houd ik het liever bij" <--- voor de echte doorzetters, haha.

Ely, ook bedankt voor de tip om 'in het verlengde' door te praten. Dat wordt de volgende stap. En bedankt voor je lieve woorden.

Het lijkt voor jullie misschien simpel om op deze manier te reageren, maar ik liep er helemaal in vast. Ik heb nu ook wel zoiets van 'waarom kon ik daar nou niet opkomen'. Had al wel eens gedacht er met een vriendin over te praten, maar dat wordt gelijk weer zo dramatisch - de tranen komen altijd opzetten als ik het hierover heb. Dat doen ze nu ook, maar dat ziet lekker niemand. Ik ben heel blij met jullie reacties, echt bedankt.

Trouwens, Ginny Twijfelvuur... misschien kan ik ook gewoon zeggen dat-ie Joris heet en op een booreiland werkt?? Hihi.

Li

Li

23-01-2018 om 10:02

De kracht van het forum

Ja, ik heb hier ook vaak dingen gelezen waarvan ik dacht: waarom kwam ik daar nou zelf niet op! Met zijn allen weet je gewoon meer, dat is het.

Maak het je nog gemakkelijker

Die is BB. Dan kunnen ze in elk geval één vraag stellen: wat is dat? Buiten beeld.
Mooi om te zien dat je alweer humor te pakken hebt.

Tsjor

Wilma

Wilma

23-01-2018 om 19:03

Buiten beeld is een hele goeie. Er blijven echter altijd mensen die dan nog het lef hebben om door te vragen (kennen je kinderen hem, is het een bewuste keuze van jou, enz). Maar je leert gaandeweg daar niet op in te gaan. Ik ken het gevoel maar al te goed tekst en uitleg te willen geven. Voor mij is het ook een soort met de paplepel ingegoten misplaatst verantwoordelijkheidsgevoel maar je hoeft het niet, echt niet.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

23-01-2018 om 19:09

doorvragen

Als ex van een bb-er moet ik zeggen dat ik nooit "last" heb gehad van doorvragers. "Vader/ex is buiten beeld" is tot nu toe afdoende gebleken.

Mocht er toch ooit een doorvrager zijn, dan zal ik iets antwoorden in de sfeer van "oh, dat is zo'n lang verhaal/soap" en het daarbij laten. Maar het is nog nooit gebeurd dat er iemand door bleef zagen.

Even echt anoniem

Even echt anoniem

23-01-2018 om 23:13

'Afkapper'

Ik merk dat ik er zelf een beetje behoefte aan heb om niet alleen 'buiten beeld' te zeggen, maar meteen al iets toe wil voegen als 'maar dat is alleen maar positief'. Eigenlijk een beetje mezelf 'verdedigen' dat ik geen sneu geval ben. Terwijl niemand dat waarschijnlijk denkt, alleen ikzelf, vanwege de achtergrond.

Niet doen, zeker?

Ik ben idd al wel tegen mensen aangelopen die vragen stellen zoals Wilma noemt. Vreselijk ergerlijk. Krijg altijd de neiging om een hele onbeleefde tegenvraag over hun priveleven te stellen. Maar het is waarschijnlijk beter om een goede 'afkapper' te bedenken... Daar ben ik aan de hand van dit draadje dan ook mee bezig.

Nee, niet doen

.....'maar dat is alleen maar positief', nee dat zou ik er niet bij zeggen want dan denken sommige mensen dat ze daar op moeten reageren.

Ik zou zeggen: wij zijn gescheiden en er is geen contact meer.

Als er doorgevraagd wordt zou ik zeggen: "dat is nu al een tijd geleden en ik praat er liever niet meer over, het is zo goed. Nog beter is alleen maar zeggen : daar praat ik liever niet over. Wel van belang is dat je dat vriendelijk maar toch gedecideerd zegt en dat ook uitstraalt.

Een kennis van mij riep altijd luid met een lach : "die hebben wij het huis uit gezet!"

Ex van een boef

Ex van een boef

24-01-2018 om 11:58

iedereen is met zichzelf bezig

Mensen zijn vooral met zichzelf bezig. Als jij gewoon zegt dat je ex buiten beeld is, nemen ze dat voor kennisgeving aan. Doorvragers kun je afkappen met 'dat boek is gesloten'. Je hoeft je niet te verdedigen. Ik zit in bijna dezelfde positie (alleen mijn ex is weer vrij en hij zat vast voor iets anders). Een heleboel mensen hebben zelf niet zo'n beste relatie, dus als ze na het 'gesloten boek' toch het naadje van de kous willen weten zeg ik met een veelbetekenende blik: liever twee losse eindjes dan een rotknoop. (Alsof ik weet wat er bij hen achter de voordeur speelt.)

Even echt anoniem

Even echt anoniem

24-01-2018 om 17:14

Bedankt, beiden

Narcis, dat van die kennis, daar schoot ik van in de lach! Ik denk idd ook dat het vooral gaat om de manier waarop het gezegd wordt. Zelfvertrouwen enzo. 'Fake it til you make it', toch? Als ik ga staan haspelen en dingen mompel, al is het 'buiten beeld', dan roept dat meer vragen op dan met vaste stem en blik en een schouderophalen gedecideerd 'buiten beeld' zeggen.

Ex van een boef, die van jou vind ik ook heel sterk! Die hou ik er ook in.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

24-01-2018 om 17:47

vragen

"Als ik ga staan haspelen en dingen mompel, al is het 'buiten beeld', dan roept dat meer vragen op dan met vaste stem en blik en een schouderophalen gedecideerd 'buiten beeld' zeggen."

Vragen die jij niet hoeft te beantwoorden. Als je er echt mee zit mompel en haspel je maar dat je er veel verdriet van hebt en er liever niet over praat, of zoiets.

Ze hoeven niet van elke kous het naadje te weten.

Even echt anoniem

Even echt anoniem

25-01-2018 om 21:27

Sally

Je hebt gelijk. Ik heb echt nog wat te leren wat betreft niet alles te willen/hoeven uitleggen. Steeds als ik denk dat ik aardig op de goede weg zit betrap ik mezelf erop dat ik toch weer aan het verklaren ben. Maar goed, als je niets meer te leren hebt wordt het leven ook maar saai.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

25-01-2018 om 22:51

Even echt anoniem

Ik herken het helemaal. Het is zo verleidelijk om toch weer uitleg te geven...

Ik heb door schade en schande geleerd dat dat niks helpt (en dan had ik nog niet eens een ex in de bak). Never explain, your friends don't need it and your enemies won't believe it anyway. Dat is mijn levensmotto geworden

Mina

Mina

29-01-2018 om 18:31

Doorvragers

Ik ben zelf een domme doorvrager. Voor mij is het echt nodig dat iemand zegt "daar wil ik niet over praten", anders heb dat niet in de gaten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.