Relaties

Schaamrood
18-10-2011 om 15:25
Ik schaam me zo!
Voor mezelf! Ik had/heb altijd een )voor mezelf plausibelle) reden om niet deel uit te maken van de maatschappij en dan vnl het arbeidsproces. Ik heb veel meegemaakt en van daaruit mezelf een alibi gegeven om maar lekker dat wijntje en sigaretje te pakken waar ik recht op heb. Door een heel laag inkomen (alleenstaande uitkering) had ik geen geld voor een fatsoenlijke garderobe, geen geld voor goed voedsel, kapper,ov. Dus, ik deed geen moeite meer, allemaal door de maatschappij en instantie's vol onbegrip! Kom zelluf maar eens rond van 30 euro per week! Tot ik net heb zitten rekenen. Mijn sigaretje en wijntje kosten mij gemiddeld 124 euro (!!!) per maand! Nog maar te zwijgen van per jaar of meerdere jaren. Ik schaam me echt dood. Die 124 euro per maand (die de maatschappij nu voor me bij elkaar moet werken) moet genoeg zijn voor fatsoelijke kleding, om de 8 weken kapper, ov. Bah, wat een kortzichtig leventje vol van zelfmedelijden en anderen de schuld geven heb ik het afgelopen jaar geleefd. Ik ben er even niet goed van! Wie geeft me nog een zetje richting werk en perspectief?

Schaamrood
18-10-2011 om 16:05
Precies sini!
Het gat waar ik mezelf ingeboord heb! Het werd mij door een simpel rekensommetje pijnlijk duidelijk. Bwegh.

Chiquita
18-10-2011 om 16:28
Wat knap van je!
dat je de realiteit onder ogen durft te zien!
de keuze is nu aan jou, ik gun jou je sigaret en je drankje van harte, mss beginnen met 1 ding op te geven?

rode krullenbol
18-10-2011 om 17:08
Ideetje
Wijn en sigaretten zijn verslavende genotsmiddelen. Niet alleen de producenten en verkopers ervan verdienen eraan; ook de Nederlandse overheid. Dit verklaart waarom wij voortdurend worden verlokt tot het kopen van die producten, ondanks hun schadelijke effecten op onze gezondheid en economisch-sociale positie. Eigenlijk zou de overheid zich moeten onttrekken aan deze ongewenste mengeling van belangen en de consumptie van alcoholica en rookwaren ontmoedigen. Als de overheid eens (net als jij) een rekensommetje zou maken met betrekking tot de kosten die daarmee kunnen worden bespaard!
Als jij nou eens een actiegroep start die zich hiervoor inzet? Dan kun je daar misschien je werk van maken!

Schaamrood
18-10-2011 om 18:31
Ely
*Eigenlijk zou de overheid zich moeten onttrekken aan deze ongewenste mengeling van belangen en de consumptie van alcoholica en rookwaren ontmoedigen. Als de overheid eens (net als jij) een rekensommetje zou maken met betrekking tot de kosten die daarmee kunnen worden bespaard!*
Amen. De kosten zitten dan denk ik vooral in uitval en uitkeringen, ook qua ziektenkosten. Ze halen hierdoor aan accijnzen 5 binnen en aan gevolgen geven ze 10 uit. Krom. Een actiegroep? Zou het zo willen, ik heb het licht gezien op persoonlijk en maatschappelijk vlak! Helaas ben ik een digibeet dus ver zal ik niet komen. Nu eerst maar het UWV wakker proberen te schudden. Dat ik niet voor 100% inzetbaar ben wil niet zeggen dat ik verloren ben en mijn resterende werkbare jaren in de bak onbemiddelbaar blijf. Het blijft hoe dan ook krom. Het kosten/baten plaatje van de overheid is slechts gebaseerd op korte termijn. Ik heb even genoeg om over na te denken! Thanks!

Schaamrood
18-10-2011 om 18:33
Sorry,
Mijn reactie was mn een reactie op rode krullenbol (wat een leuke lieve en pakkende naam btw, ik zie je zo voor me!)

Poezie
18-10-2011 om 18:52
Ho stop!
In je openingsposting schrijf je: "Bah, wat een kortzichtig leventje vol van zelfmedelijden en anderen de schuld geven heb ik het afgelopen jaar geleefd. Ik ben er even niet goed van! Wie geeft me nog een zetje richting werk en perspectief?"
In je op 1 na laatste posting schrijf je: "Het kosten/baten plaatje van de overheid is slechts gebaseerd op korte termijn. Ik heb even genoeg om over na te denken!"
Verkeerde gedachtengang! Niet denken, maar doen zou ik zeggen op dit punt. Wat de overheid/ maatschappij wel of niet zegt of denkt doet niet terzake, wat JIJ zegt of denkt doet terzake.
Gr. Poezie.

Schaamrood
18-10-2011 om 21:20
Poezie
Ik begrijp je even niet. Ik wil juist niet meegaan in het korte termijn denken. Ik wil juist vooruit denken en voorbij gaan aan het onmogelijke wat vnl mijn eigen brein en de instantie's me opleggen.

Tijgeroog
18-10-2011 om 21:26
Schaamrood
Poezie bedoelt geloof ik dat je niet moet gaan nadenken over wat de overheid allemaal wel of niet goed doet, maar dat je naar jezelf moet kijken en voor jezelf een (nieuwe) toekomst op moet gaan bouwen.

+ Brunette +
18-10-2011 om 21:26
Hup, aan het werk jij.
Werken is niet alleen goed voor je eigenwaarde maar geeft je ook een daginvulling. Als je vroeg moet opstaan en na afloop moet rennen van hot naar her om je kinderen te verzorgen, het eten op tafel te krijgen, enz. geniet je extra van je vrije tijd.
Bovendien wordt het tijd om iets terug te betalen van het geld dat je van de maatschappij hebt geleend (premieafdracht, inkomstenbelasting). Zelf heb ik ook langere perioden gekend waarvan ik leefde van een uitkering en niet heel erg mijn best deed om aan de slag te komen maar eigenlijk verdien ik liever mijn eigen geld, lekker stoer, van niemand afhankelijk.

Schaamrood
18-10-2011 om 21:28
Chiquita
Dank je. Ik ga me nu als eerste richten op het stoppen met een wijntje. Ik denk dat daar de grootste winst te halen valt. Niet drinken is al de helft gewonnen denk ik. De helft aan daad en wilskracht, de helft aan ruggegraat en standvastigheid.

purk
19-10-2011 om 10:07
Schaamrood
heel knap dat het voor jou mogelijk is om in de spiegel te kijken wat je eigenlijk aan het doen bent. Dat lukt niet iedereen om zo kritisch naar zichzelf te kijken.
Nu je deze stap hebt gezet, is het volgens mij tijd om te zorgen dat je dat wijntje lekker zelf gaat verdienen. Dan geniet je er ook meer van.
De reden waarom je niet deelneemt aan het arbeidsproces weet ik niet, maar wellicht is het misschien wel mogelijk om betaald werk te gaan verrichten. Je bent nu goed op dreef dus probeer te kijken naar wat je wel kunt en niet naar wat je niet kunt.
Succes daarbij en weet dat er ook instanties zijn die met je mee kunnen denken. Bijvoorbeeld de consulent of contactpersoon van de instantie die jouw uitkering verstrekt.
groetjes van Purk

Emine
20-10-2011 om 10:30
Misschien een mooie oplossing......
....om via werken en leren weer aan de slag te gaan? Je leert dan al werkende een vak, sluit de leerjaren af met een diploma en je krijgt van meet af aan betaalt. Leerlingensalaris, dat wel, maar ook dat is nog altijd minimumloon, stijgt naarmate je vordert in de opleiding en als je klaar bent nog meer. Meest voor de hand liggend zijn de zorginstellingen, informeer er eens naar bij het UWV!

Schaamrood
20-10-2011 om 21:42
Spijkers met koppen!
Mede dankzij jullie tips heb ik het volgende al gedaan
Ik heb via de kringloop wat leuke kleding gekocht en wat via marktplaats. Ik ben naar Brain Wash geweest en voor 14 euro laten knippen. Daarna naar Action voor 6 euro verf gehaald. Twee verpakkingen een voor het grijs en een om iedere keer met een beetje bij te kleuren. Ik heb mijn werkcoach gebeld en ga als eerste een cursus aan de slag doen bij het uwv met als doel een BOL opleiding richting werk. Ik heb een gezond, goedkoop en koolhydraten arm menu samengesteld en daarvoor boodschappen gedaan. Ik heb 1 pak goedkope wijn gehaald voor de hele week in de avond nadat ik gedaan heb wat ik moet doen een glaasje. Ik heb mijn ha gebeld voor ondersteuning om te stoppen met roken, nu kan het nog.
Ik heb een schema gemaakt voor mijn dag ritme en ga de komende weken achterstallig onderhoud ruimen zodat de weg vrij is voor mijn ingeslagen pad en ik de rust en ruimte daarvoor heb straks. Jullie kennen het wel, schuur leegruimen en administratie enzo. Dank jullie wel voor jullie steun en tips ik ga ervoor!

+ Brunette +
20-10-2011 om 21:55
Klinkt goed.
Je stelt een daad en ik denk dat je leven nu gaat veranderen. Laat de moed niet zakken als het eens een paar dagen of weken maar wat voortsuddert, het kan niet elke dag feest zijn, er zullen heus wel dagen komen dat het niet helemaal lekker gaat met je opleiding e.d. maar je bent een weg ingeslagen die je niet meer moet verlaten. Succes!

rode krullenbol
20-10-2011 om 22:26
Vraagje
Is het niet ook de hoogste tijd voor een andere naam? Schaamrood klinkt zo ... wat zal ik zeggen ... petieterig!

Petra
20-10-2011 om 22:56
Hee dat menu?
Schaamrood wat goed van je, de stappen die je onderneemt! Het zal best pittig zijn maar volgens mij ook een lekker gevoel om iedere keer een stapje verder te komen. Een vraagje van mij, ik wil met man ook wat afvallen en we zijn druk aan het bezuinigen, welk menu heb jij samengesteld en zou je het met mij (of anderen hier ook) willen delen?
Alvast bedankt,
Petra.

+ Brunette +
20-10-2011 om 23:33
Beemer
Vind je nou echt dat Schaamrood te veel hooi op haar vork neemt? Ze is naar de kapper geweest en gaat haar haar verven, dat zijn dingen die werkende mensen even tussendoor doen, qua tijdsinvestering telt het bijna niet (daarmee wil ik het geestelijke effect niet bagatelliseren maar dat je ervan moet bijkomen, neuh).
Het huis wordt onder handen genomen. Daar is tijd genoeg voor als je werkloos bent, ik ben dat ook en ken de neiging de boel te laten versloeren want alles kan immers morgen ook wel, maar van er lekker tegenaan gaan word je niet moe, je krijgt er juist energie van.
Achter werk aan: ook dat is niet slopend, het echte werk met alle tijdgebrek van dien, moet immers nog beginnen.
Minder wijn lijkt me ook geen enorme krachtsinspanning, ik krijg uit de posting niet de indruk dat Schaamrood een alcoholist is. En waarom ook niet meteen stoppen met roken? Vaak gaan die twee gewoonten hand in hand. Misschien is dit het enige dat Schaamrood nog wat uit zou kunnen stellen als het minder drinken een offer is maar dat gebeurt toch al want de afspraak met de arts moet nog worden gemaakt. Rook je veel, Schaamrood?

Tijgeroog
20-10-2011 om 23:37
Schaamrood
Goed bezig!
Vergeet ook niet om hier te posten als je even een steuntje in je rug nodig hebt!

Schaamrood
23-10-2011 om 18:17
Petra (ea)
Beemer, je hebt gelijk hoor. Beter stap voor stap vooruit dan weer achteruit. Maar ik voel me echt veel beter nu het roer om is.
Petra, mijn menu is grotendeels gebaseerd op Cohen. Google er maar eens op. Ik vind het meerdere voordelen hebben. Het is goedkoper, de boodschappen zijn overzichtelijker en je valt er echt mee af. Iedereen bedankt voor de oppeppers!

Ella2007
26-10-2011 om 11:42
Nu vasthouden!
Goed bezig, en een goed begin is zeker het halve werk. Je hebt nu een besluit genomen. Nu moet je gaan bedenken hoe je je besluit kan handhaven ook in tijden dat het tegen zit. Zoek een coach, of een maatje, die je hierbij wil helpen en ondersteunen. En vier je overwinningen en successen, hoe klein ze ook zijn. Dat stimuleert enorm in het doorpakken. Succes !