Relaties Relaties

Relaties

Manuela

Manuela

26-06-2009 om 20:22

Ik wil scheiden en nu?

Hallo,

Ik hoop al enige maanden met het idee om te gaan scheiden. Ben ik zover dat ik de knoop heb doorgehakt. We maken zo ontzettend veel ruzie dat ik gewoon lucht wil...

Alleen hoe gaat zoiets dan... Ik heb mijn man nog niets verteld hierover en ben ook verschrikkelijk bang voor zijn reactie. Hij is nogal een heethoofd en heb vaak het gevoel dat hij mij onder controle wil houden. Laatst zei hij in een ruzie dat hij me helemaal kapot zou maken als ik bij hem weg zou gaan. Dus ik ben behoorlijk bang over wat hij allemaal tegen me gaat roepen als ik het hem vertel.
Ik ben bang dat hij me het huis uitzet en dat ik de kinderen niet meer mag zien. En dat hij me financieel helemaal kaal plukt.

Waar moet ik heen in de tussentijd.. Ik kan toch moeilijk bij mijn moeder (in der kleine huis) gaan wonen met 2 kleine kinderen. Het liefste zou ik hebben dat hij een andere plek zoekt en we dan ons huis verkopen en allebei iets anders zoeken. We kunnen in ons huis geen van 2 blijven wonen want dat is te duur.

Wat zijn mijn rechten en plichten... Op internet lees ik alleen maar over samen afspraken maken maar dat lukt met hem niet...

Hopelijk kunnen jullie me helpen..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
miesje manloos

miesje manloos

26-06-2009 om 22:32

Voorbereiden?

hallo Manuele,

Allereerst wil ik je sterkte wensen. Ik bevind me helaas ook in een echtscheidingssituatie, maar gelukkig kunnen wij nog wel redelijke afspraken maken.

In Nederland is het volgens mij zo geregeld dat je kunt scheiden als het huwelijk duurzaam ontwricht is. Daarvoor is er maar 1 persoon nodig die dat nodig vindt.

Als het niet lukt om samen afspraken te maken, dan zal je denk ik beide een adviseur (advocaat) moeten inschakelen om je belangen te behartigen.

Misschien is het goed om je in te lezen, hulp te zoeken bij bv. maatschappelijk werk en e.e.a. voor te bereiden? (inkomen, woonruimte e.d.)

Vziw is het in Nederland niet mogelijk om een van de ouders het recht op omgang met de kinderen te ontzeggen (tenzij er uitzonderlijke situaties zijn die schadelijk zouden kunnen zijn voor het kind).

Er zijn mensen op dit forum die er vaal meer van weten dan ik, ik hoop dat zij ook nog reageren).

Sterkte!

Miesje

manuela

manuela

03-07-2009 om 08:52

Ik ben heel bang. help!

5820.Ik vind het jammer dat ik maar 1 reactie heb gekregen... Want ik weet nog steeds niet wat ik moet doen.

We hebben laatst weer enorme ruzie gekregen hij dreigt nu dat hij de kinderen van me afpakt als ik bij hem weg ga. Hij weigert dan ook alimentatie te betalen zij hij.. Hij zal ontslag nemen of zich laten ontslaan zegt ie zodat hij geen inkomsten heeft en ook niet kan betalen. Zowel voor mij en ook voor de kinderen. En anders pakt ie de kinderen mee en zegt ze te ontvoeren naar het buitenland. (hiij zou het zelfs zo willen draaien dat ik kan opdraaien voor zijn alimentatie, terwijl ik maar parttime werk)

Wie helpt me? Waar kan ik heen? Ik wil weg uit dit verschrikkelijke wurghuwelijk.

amk

amk

03-07-2009 om 09:41

Via huisarts

het klinkt wat vreemd maar die hebben contacten die je snel verder kunnen helpen.
Anders via algemeen maatschappelijk werk. Alleen zijn daar vaak wachtlijsten. En via de huisarts kom je er sneller binnen.

Alle trucs die hij noemt worden door de rechter doorzien en helaas gaan die er niet in mee. Dit zijn bekende tactieken.

Kijk ook eens op www.ouderalleen.nl daar kun je veel meer info vinden en krijgen.

rowan

rowan

03-07-2009 om 12:12

Naar advocaat

Hoi,
Je hoeft je niet allerlei angsten te laten aanpraten. Als moeder heb je rechten zat. Natuurlijk bestaat er altijd het gevaar voor gekke dingen, zoals kinderontvoering maar dat zijn uitzonderingen. Ik adviseer je een afspraak te maken bij een advocaat. Zoek er een die op basis van pro deo wil werken. Laat je in een orienterend gesprek voorlichten. Het lijkt me dat je in eerste instantie zelf in het huis wil blijven en dat hij vertrekt. Het is mogelijk hiervoor een voorlopige voorziening bij de rechter te vragen. Na zo een voorlopige voorziening kun je de echtscheidingsprocedure voortzetten. Een advocaat kan de kansen van de procedure uitleggen. Gewoon doen!
Sterkte ermee Rowan

Tinus_p

Tinus_p

03-07-2009 om 13:11

Wat dingen (oa rowan)

rowan:
"Natuurlijk bestaat er altijd het gevaar voor gekke dingen, zoals kinderontvoering maar dat zijn uitzonderingen."
Dat vind ik naief. In dit geval is Manuela iig bang, en mss ook bang voor geweld.

rowan:
"Het lijkt me dat je in eerste instantie zelf in het huis wil blijven en dat hij vertrekt."
Kun je willen. Behalve als hij agressief is, en dan ongevraagd op bezoek komt.

Ik zou idd naar de huisarts gaan.

Manuela:
"We hebben laatst weer enorme ruzie gekregen hij dreigt nu dat hij de kinderen van me afpakt als ik bij hem weg ga. Hij weigert dan ook alimentatie te betalen zij hij.. Hij zal ontslag nemen of zich laten ontslaan zegt ie zodat hij geen inkomsten heeft en ook niet kan betalen."
Nouja, dan maar geen alimentatie. Jij werkt, evt aanvullende bijstand erbij -geen vetpot, maar je kunt leven. Lijkt me beter dan dit wurghuwelijk.

Elisa

Elisa

10-07-2009 om 19:18

Evt. straatverbod

rowan: "Het lijkt me dat je in eerste instantie zelf in het huis wil blijven en dat hij vertrekt."

Tinus_P: "Kun je willen. Behalve als hij agressief is, en dan ongevraagd op bezoek komt."

het is net het alle fijnst gevoel. maar er kan dan een straat verbod komen voor uw man. dus als hij dan komt kunt u de politie bellen. en die komen dan

verder heb ik helaas geen ideeën.

groetjes elisa

Manuela

Manuela, het klinkt alsof jij je werkelijk bedreigd voelt. Als jij inschat dat hij werkelijk in zijn woede en wanhoop tot dergelijke acties zou kunnen overgaan, dan kun je met je kinderen in een Vrouwenopvanghuis of BlijfvanmijnLijfhuis terecht. Dat zijn geheime adressen, waar hij jou niet kan vinden. Dat betekent wel dat het zo erg voor je is, dat je bereid bent alles achter te laten en met alleen met een paar tassen met kleren, plus je kinderen!, de benen te nemen. Als jouw situatie zo erg is, meld het dan hier, dan kan ik evt. meer info geven.
Als zo'n overhaaste vlucht niet nodig is, doe het dan niet. Erg ingrijpend voor de kinderen namelijk.
Verder raad ik je dringend aan om je aan te melden bij het Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW). Zij hebben heel veel ervaring met situaties zoals de jouwe. De wachttijden vallen reuze mee, 1 a 2 weken meestal, maar in urgente zaken kun je vaak de volgende dag al terecht. Kijk op google of in het telefoonboek voor het dichtstbijzijnde kantoor. De huisarts weet ook waar het AMW zit.
Een straat- of huisverbod is mogelijk, maar in dit stadium geen optie. Jullie wonen nog onder 1 dak namelijk.
Sterkte,
Onyx

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.