Relaties Relaties

Relaties

Irriteren aan ziek zijn


Haaknaald schreef op 14-12-2022 om 13:56:



Wat ook erg irritant is dat mijn adviezen om genezing te bevorderen/minder last te hebben van de klachten altijd worden afgedaan als flauwekul, dat werkt toch niet. 

Ik verschil ook vaak van mening over wat nuttig is of werkt. Of waardoor iets komt. 
Een kwartier douchen vindt mijn man de oplossing voor bijna alles (het werkt alleen best slecht). En de oorzaken van bijna alles zijn houten bankjes en tocht. 
Ik ben meer van de preventie: gezond eten, beweging, soepel blijven en frisse lucht. Ik krijg dus nooit iets van tocht, van op houten bankjes zitten alleen tijdelijk, en ik verrek me ook niet als ik met een gecompliceerde beweging iets probeer te pakken. 

Temet schreef op 14-12-2022 om 15:27:

Ik heb ooit eens een tekst gelezen van Annie M.G. Schmidt die ongeveer zo begon:

Wanneer een man zich in de vinger snijdt
Dan slaakt hij eerst een reeks gedempte kreten
Dan koestert hij de wond met een omzichtigheid
Alsof hij door een gifslang is gebeten
...

Zeg dan vooral niet "'stel je niet zo aan"
Want als je dat zegt, heb je 't hélemaal gedaan!

Ik heb al meerdere keren en op verschillende manieren geprobeerd om de complete tekst via Google te vinden, maar zonder succes. Weet iemand welk gedicht/welke liedtekst dit is, en is er misschien iemand die de hele tekst hier kan plaatsen?

Kwam dat niet uit 'Alleen voor dames'? 

Dymo schreef op 14-12-2022 om 16:04:

[..]

Kwam dat niet uit 'Alleen voor dames'?

Ik ben ook fanatiek aan het zoeken geslagen ik vind dat het in de bundel tot hier toe zou staan  gedicht zelf nog niet gevonden.

Gevonden! Het was uit De familie Doorsnee.
Komt ie:

Wanneer een man zich even in de vinger snijdt
dan slaakt hij eerst een reeks gedempte kregen
dan koestert hij de wond met een omzichtigheid
alsof hij door een cobra is gebeten
Dan tuurt hij naar de plek, gelijk een martelaar
Hij houdt de vinger angstig in de lucht
er moet een groot verband om en hij kijkt ernaar
terwijl hij diep en heel verwijtend zucht
Zeg dan vooral nooit: jongen, stel je niet zo aan,
Want als je dat zegt, heb je 't helemaal gedaan!

Zeg: ach! en o!
en: gaat het nou wel zo?
en: voel je je wel goed in orde?
en: laat nog es zien
wat jodium misschien?
en 't zal toch geen infectie worden?

Wanneer een man een tikkeltje verkouden is,
dan is het volgens hem meteen angina.
Hij praat al over zijn begrafenis.
Hij zegt: zie jij al die gele stippen, Mina?
Maar met dat alles wil hij met geen stok in bed.
Dat kan niet, nee, hij loopt er wel mee door.
Hij kijkt of hij het hele mensdom heeft gered
en gaat beledigd weg naar zijn kantoor.
Zeg dan vooral niet: kom, het al wel overgaan,
Want als je dat zegt, heb je 't helemaal gedaan!

Zeg: O! en Tjee!

Hoe is het er nou mee?
Ik zal maar gauw een dokter bellen.
Hoe is 't met de keel?
en: drink een beetje veel
en zal ik nou je polsslag tellen?

Wanneer een man ten naaste bij weer beter is,
dan wil hij graag nog even zielig wezen.
Dan zegt ie: geef me nou de thermometer es.
Zolang ik koorts heb, ben ik niet genezen.
En als de koorts dan helemaal geweken blijkt,
is hij gekwetst en heus een beetje kwaad,
en als hij daarna stiekem in de spiegel kijkt,
trekt hij een lijdend en een ziekelijk gelaat.
Zeg dan vooral niet: vent, je ziet er prachtig uit,
dan heb je 't eeuwig en voorgoed bij hem verbruid.

Zeg: arme schat,
je ogen staan nog mat,
je moet ook nooit zo hard meer werken.
Kijk hier, medicijn.
En doet het daar nog pijn?
Dat kan ik ook wel aan je merken.

Toepasselijk gedicht bij dit topic! 

Dymo schreef op 14-12-2022 om 16:31:

Gevonden! Het was uit De familie Doorsnee.
Komt ie:

Wanneer een man zich even in de vinger snijdt
dan slaakt hij eerst een reeks gedempte kregen
dan koestert hij de wond met een omzichtigheid
alsof hij door een cobra is gebeten
Dan tuurt hij naar de plek, gelijk een martelaar
Hij houdt de vinger angstig in de lucht
er moet een groot verband om en hij kijkt ernaar
terwijl hij diep en heel verwijtend zucht
Zeg dan vooral nooit: jongen, stel je niet zo aan,
Want als je dat zegt, heb je 't helemaal gedaan!

Zeg: ach! en o!
en: gaat het nou wel zo?
en: voel je je wel goed in orde?
en: laat nog es zien
wat jodium misschien?
en 't zal toch geen infectie worden?

Wanneer een man een tikkeltje verkouden is,
dan is het volgens hem meteen angina.
Hij praat al over zijn begrafenis.
Hij zegt: zie jij al die gele stippen, Mina?
Maar met dat alles wil hij met geen stok in bed.
Dat kan niet, nee, hij loopt er wel mee door.
Hij kijkt of hij het hele mensdom heeft gered
en gaat beledigd weg naar zijn kantoor.
Zeg dan vooral niet: kom, het al wel overgaan,
Want als je dat zegt, heb je 't helemaal gedaan!

Zeg: O! en Tjee!

Hoe is het er nou mee?
Ik zal maar gauw een dokter bellen.
Hoe is 't met de keel?
en: drink een beetje veel
en zal ik nou je polsslag tellen?

Wanneer een man ten naaste bij weer beter is,
dan wil hij graag nog even zielig wezen.
Dan zegt ie: geef me nou de thermometer es.
Zolang ik koorts heb, ben ik niet genezen.
En als de koorts dan helemaal geweken blijkt,
is hij gekwetst en heus een beetje kwaad,
en als hij daarna stiekem in de spiegel kijkt,
trekt hij een lijdend en een ziekelijk gelaat.
Zeg dan vooral niet: vent, je ziet er prachtig uit,
dan heb je 't eeuwig en voorgoed bij hem verbruid.

Zeg: arme schat,
je ogen staan nog mat,
je moet ook nooit zo hard meer werken.
Kijk hier, medicijn.
En doet het daar nog pijn?
Dat kan ik ook wel aan je merken.

FIJN!  Mijn hart is weer gerust.  Als ik dat soort dingen ook een beetje ken wel ik het helemaal weten en blijf maar zoeken. Heel fijn dat jij het vond, ik sla hem op om tevoorschijn te toveren als het nodig is. 

Zie je, ik doe aan de Annie MG Schmidt methode, gewoon een er nog een extra schepje boven op doen, dan voelt hij zich begrepen en is het sneller over (denk ik). Ik vind vertroetelen ook nooit zo'n punt maar wil andersom dan ook wel vertroeteld worden, maar dat doet hij wel dus dan is het in balans.

...en hoe ben jij als je je niet goed voelt? Het zonnetje in huis? 
Wanneer is iets voor jou aanstellerij? Hoe goed kun je invoelen hoe een ander zich voelt?

Mijn man is zelden ziek, maar als het zo is, is hij echt zichzelf niet, ik word daar altijd heel onrustig van. Laatst bleek er echt iets serieus mis te zijn waarvoor de huisarts hem linea recta doorstuurde. Uiteindelijk viel het mee. 

Sterkte ermee. En erger je niet. Op een dag heb je zelf empathie en zorgzaamheid nodig. Vriendelijkheid kost niks. 

fianne schreef op 14-12-2022 om 19:11:

...en hoe ben jij als je je niet goed voelt? Het zonnetje in huis?
Wanneer is iets voor jou aanstellerij? Hoe goed kun je invoelen hoe een ander zich voelt?

Mijn man is zelden ziek, maar als het zo is, is hij echt zichzelf niet, ik word daar altijd heel onrustig van. Laatst bleek er echt iets serieus mis te zijn waarvoor de huisarts hem linea recta doorstuurde. Uiteindelijk viel het mee.

Sterkte ermee. En erger je niet. Op een dag heb je zelf empathie en zorgzaamheid nodig. Vriendelijkheid kost niks.

Maar echt ziek zijn is iets anders, dan heb je niet eens fut om dramatisch te doen.

En nee natuurlijk kun je niet invoelen hoe iemand zich voelt, maar tussen een verkoudheid en een influenza zit nogal een verschil en sommige mensen verdragen gewoon heel weinig en zijn erg dramatisch bij iets simpels. In mijn beleving zijn dat vaak mensen die t hardst schreeuwen dat een ander zich niet moet aanstellen en zichzelf wanhopig ter aarde storten bij een pukkel.

fianne schreef op 14-12-2022 om 19:11:

...en hoe ben jij als je je niet goed voelt? Het zonnetje in huis?
Wanneer is iets voor jou aanstellerij? Hoe goed kun je invoelen hoe een ander zich voelt?

Mijn man is zelden ziek, maar als het zo is, is hij echt zichzelf niet, ik word daar altijd heel onrustig van. Laatst bleek er echt iets serieus mis te zijn waarvoor de huisarts hem linea recta doorstuurde. Uiteindelijk viel het mee.

Sterkte ermee. En erger je niet. Op een dag heb je zelf empathie en zorgzaamheid nodig. Vriendelijkheid kost niks.


Meestal zeg ik dan weinig en afhankelijk van mijn klachten neem ik een pijnstiller of iets anders waarvan ik vermoed dat ik me daardoor beter zal voelen. Ben niet het zonnetje in huis maar zal zeker ook niet constant lopen klagen of alles wat erger doen lijken dan het is. 

Herken het allemaal niet zo. Hier in huis ben ik (vrouw) de ‘zieke’/ ‘aansteller’, man is nooit ziek. Dochter hier kan er ook behoorlijk wat van, zoon eigenlijk niet. Ook verder in mijn omgeving minstens zoveel vrouwen die graag klagen als mannen. 
Ik klaag overigens vooral graag naar man toe, niet naar de rest van mijn omgeving. Meld me ook praktisch nooit ziek en stort dan thuis in. 
Man lijkt mijn geklaag wel best te vinden,  (en vertroetelt me enorm) maar misschien moet ik een tandje minder doen als ik jullie zo hoor 
Verder heb je weinig last van mij, ik duik bed in en doe zodra ik even kan toch nog best veel in huis. Maar zuchten, steunen, zeuren, dat is soms best even fijn. 
En een verkoudheid is nog lang geen verkoudheid. Ik ben zo vaak verkouden geweest waarbij dat nauwelijks impact had op mijn leven. En net zo goed verkoudheden gehad waarbij ik dagen in bed lag. Van een verkoudheid kun je je net zo beroerd voelen als van een griep. 

Haaknaald schreef op 14-12-2022 om 16:48:

[..]

FIJN! Mijn hart is weer gerust. Als ik dat soort dingen ook een beetje ken wel ik het helemaal weten en blijf maar zoeken. Heel fijn dat jij het vond, ik sla hem op om tevoorschijn te toveren als het nodig is.

Ik ook! Ik heb me al meermalen een rotje gezocht naar de goede tekst, dus nu sla ik m inderdaad op, je weet maar nooit wanneer het weer van pas komt 

Pinokkio schreef op 14-12-2022 om 23:58:

Herken het allemaal niet zo. Hier in huis ben ik (vrouw) de ‘zieke’/ ‘aansteller’, man is nooit ziek. Dochter hier kan er ook behoorlijk wat van, zoon eigenlijk niet. Ook verder in mijn omgeving minstens zoveel vrouwen die graag klagen als mannen.
Ik klaag overigens vooral graag naar man toe, niet naar de rest van mijn omgeving. Meld me ook praktisch nooit ziek en stort dan thuis in.
Man lijkt mijn geklaag wel best te vinden, (en vertroetelt me enorm) maar misschien moet ik een tandje minder doen als ik jullie zo hoor
Verder heb je weinig last van mij, ik duik bed in en doe zodra ik even kan toch nog best veel in huis. Maar zuchten, steunen, zeuren, dat is soms best even fijn.
En een verkoudheid is nog lang geen verkoudheid. Ik ben zo vaak verkouden geweest waarbij dat nauwelijks impact had op mijn leven. En net zo goed verkoudheden gehad waarbij ik dagen in bed lag. Van een verkoudheid kun je je net zo beroerd voelen als van een griep.


Verkoudheden horen bij me, ik denk dat ik zelden een dag niet verkouden ben maar ik heb er zelden last van. Een paar jaar geleden wel flink aan het hoesten geweest, ook bijna de hele winter door maar nu blijft het vooral bij een druppel aan mijn neus maar verder geen klachten.

Leene

Leene

16-12-2022 om 00:01

man is veel vaker ziek dan ik ben. Erger ik me weleens, ik geloof het niet. Meer dat hij te lang doorloopt en voor zijn werk toch nog allerlei dingen wil doen en dan thuis hélémaal instort, dan denk ik wel eens "je moet je werk iets minder belangrijk vinden dan je gezondheid kom op zeg" 
Maar man is ernstig ziek geweest en heeft een veel matiger gezondheid dan ik heb. Dus nee waarom zou ik mij ergeren. 
Je schiet er ook geen klap mee op. Het is toch niet zo erg om ze een beetje te vertroetelen. Als ze dat dan ook maar bij jou doen als jij ziek bent...

Long problemen is geen pretje.
We leven ook in een van de smerigste landen op dat gebied.
Veel huizen zijn verkeerd geisoleerd en dat geeft ook veel
vervuiling in huis.
Kamer thermostaat op meer dan 18, hier staat ie op 15.
Kinderen al jaren amper nog ziek.

Vroeger kuchte ik de hele dag en dat is ook minder geworden
daardoor.
In mijn kast liggen veel colsjaals in meerdere diktes.
Als ik kou op mijn keel voel ga ik ze dragen.
Gaat het weer eens echt slecht heb ik nog een puf.

Gezonder eten is ook een optie maar niet altijd even
makkelijk.
Moet je suiker, snelle koolhydraten (fabrieksbrood etc) en
de meeste plantaardigeolien zoveel mogelijk laten staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.