Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Kid(s) of partner op eerste plaats

Dit is een vraag die ik graag stel naar aanleiding van een 'verhitte' discussie' met mijn man en vrienden. 

Mij viel het op dat de meeste mannen hun partner op 1 zetten 'boven de kinderen' en dat ze verwachten op 1 te staan bij hun partner.  want zo voelen we ons belangrijk. 
Bij vrouwen merk ik dat kinderen vaak op nummer 1 staan. 

Ik persoonlijk heb dat hierarchisch gedoe nooit gesnapt!!!  hoe kan je de ene boven de andere zetten?  prioriteiten schuiven constant toch?!?
Als mijn kind in bad moet en huiswerk moet doen, tja dan is die nummer 1 voor nu en moet partner lief niet afkomen met knuffelen. 
Maar zozeer moet zoonlief niet komen 'vragen' om een spelletje te spelen als ik in gesprek ben met papa!

Sterker nog, soms zet ik mezelf als prioriteit nummer 1!!!  ja als ik ga tennissen met de vriendinnen, dan krijgen ze hier een lekkere boterham voorgeschoteld en ga ik om 19u stipt de deur uit!!!

Ik ben meer dan mama of partner!!! ik ben vrouw boven alles.  Mijn prioriteite verschuiven constant, en zijn anders van het ene moment op de andere!
En als de ene zaak prioriteit heeft op de rest dan wilt dat ook niet zeggen dat ik geen rekening hou met de rest. 

Ik ben gescheiden met co-ouderschap en heb een leuk sociaal leven en een fijne job en heb er een fantastische nieuwe partner bij.  Ja ik hou nu rekening met mijn nieuwe partners en mijn hobby heb ik verminderd, mijn zoon moet rekening houden met mijn partner en ikverwacht dit andersom ook. 

Wat is dat toch met mensen die elkaars prioriteit willen zijn?  partner bichte onlangs op dat hij moeite heeft om me te moeten delen.  Ik viel achterover.                     
Of ben ik de zotte?

Peiling

wie is prioriteit

Maximaal 5 antwoorden.

18 stemmen
39%
0%
28%
33%

Zo te lezen ben jij helemaal mooi in balans, mooi om te lezen.
Zelf heb ik de neiging om kinderen en kleinkinderen idd op de eerste plaats te zetten, en heb ik helaas nog steeds moeite om mijn eigen ruimte op te eisen en dus mezelf niet of niet snel op de eerste plaats te zetten

Iets (tijdelijk) prioriteit geven of iemand het belangrijkst vinden is een verschillend iets. Dus ik snap niet helemaal wat nu de vraag is.

Het is logisch dat kinderen, vooral als ze klein zijn, vaak voor gaan - ze zijn immers afhankelijk van jou/jullie. Maar dat wil niet zeggen dat ze het belangrijkst voor je zijn.

Die discussie heb ik jaren terug al eens gelezen trouwens en dat was 50/50 meen ik mij te herinneren ('mijn partner heb ik zelf gekozen en dat is de persoon met wie ik samen blijf terwijl de kinderen op een gegeven moment hun eigen leven gaan leiden' vs 'mijn kinderen zijn een onderdeel van mij en die band kan niet verbroken worden')

Mijn kinderen staan wel op 1, maar dat betekent niet dat ik te allen tijde voor ze in de houding spring. Mijn partner komt na mij. Daar is hij van op de hoogte en we staan er beide hetzelfde in (hebben geen gezamenlijke kinderen).

Niemand is prioriteit, tenzij partner of kind in levensgevaar is en ik er maar één kan redden. Dan gaan de kinderen voor. 
Verder krijgt iedereen de aandacht die het op dat moment het meeste nodig heeft. Soms ben ik dat zelf. 

Tja, dieren en kinderen zijn afhankelijk van je. Ik zou kinderen samen met mijn hond op 1 zetten. Daarna ikzelf en daarna partner. Maar idd afhankelijk van de situatie. 

Als je het hebt over een bepaalde rangorde oid, dan staan we allemaal gelijk. Respect van en naar iedereen in huis. 

Mijn kinderen staan op één. Die zijn het belangrijkste. Maar dat wil niet zeggen dat ik in het leven helemaal niks anders meer doe dan met de kinderen bezig zijn. 

Maar het betekent wel dat als ik bv. 's ochtends bezig ben om ze aangekleed, gegeten en klaar om naar school te gaan te krijgen, ik geen tijd/zin heb om bv. te appen, videobellen en zo. 

Sommige dames met wie ik heb gedate, hadden het daar wel moeilijk mee. Ook bijvoorbeeld met dat ik de kinderen niet even bij opa en oma laat logeren om ergens naar toe te kunnen. 

Zo denk ik er ook over en ik ben ook precies zo. Dus ja niets aan toe te voegen. 

Tegenstrijdig van je om eerst een betoog neer te zetten over hoe je nou toch een iemand op 1 kan zetten, terwijl iedereen die belangrijk voor je is in diverse situaties wel eens voorgaat en daar tegen over een poll te zetten wie er dan het belangrijkste is.

Snap je het zelf nog?

Pippeltje schreef op 20-08-2022 om 12:22:

Tegenstrijdig van je om eerst een betoog neer te zetten over hoe je nou toch een iemand op 1 kan zetten, terwijl iedereen die belangrijk voor je is in diverse situaties wel eens voorgaat en daar tegen over een poll te zetten wie er dan het belangrijkste is.

Snap je het zelf nog?

Nee, hoor, niet tegenstrijdig. Je kunt ook voor 'niemand' kiezen.
Of desgewenst alles aanvinken.
Bovendien beschrijft ze hoe zij het ziet, maar andere mensen kunnen het anders zien.

Pippeltje schreef op 20-08-2022 om 12:22:

Tegenstrijdig van je om eerst een betoog neer te zetten over hoe je nou toch een iemand op 1 kan zetten, terwijl iedereen die belangrijk voor je is in diverse situaties wel eens voorgaat en daar tegen over een poll te zetten wie er dan het belangrijkste is.

Snap je het zelf nog?

Bij de poll heb ik dus 'niemand' ingevuld, ben het wel eens met TO.

Ik herken het wel dat kinderen lange tijd prio 1 waren en man er bekaaid vanaf kwam. Maar met je man moet je door. Superbelangrijk dus om daar oog voor te hebben en dit te bespreken. Communiceren is key. Scheelt de helft van de problemen of onbegrip. Daarnaast heb je ook nog verschillende talen van liefde als je die niet begrijpt zou je ten onrechte kunnen denken dat je geen prioriteit bent met alle gevolgen van dien. 

Anonima123 schreef op 20-08-2022 om 13:59:

Ik herken het wel dat kinderen lange tijd prio 1 waren en man er bekaaid vanaf kwam. Maar met je man moet je door. Superbelangrijk dus om daar oog voor te hebben en dit te bespreken. Communiceren is key. Scheelt de helft van de problemen of onbegrip. Daarnaast heb je ook nog verschillende talen van liefde als je die niet begrijpt zou je ten onrechte kunnen denken dat je geen prioriteit bent met alle gevolgen van dien.

Eens hiermee. 
Ik zou ook zelf die hiërarchie gewoon eruit halen maar ingaan op de boodschap die erin zit bij je partner en die wel serieus nemen. 
En dan samen proberen te kijken of er iets met zijn schijnbare onvrede gedaan kan worden zonder dat dat ten koste gaat van jouw behoeftes en grenzen. 

Nou (index224) als je hond voor je partner komt dan lijkt het mij wel tijd voor wat serieus werk aan je relatie 🤣

Jippox schreef op 20-08-2022 om 14:41:

Nou (index224) als je hond voor je partner komt dan lijkt het mij wel tijd voor wat serieus werk aan je relatie 🤣

Ook dat hangt van de situatie af. Man moet in het weekend toch regelmatig even wachten tot ik weer terug ben van de wandeling met de hond en weer in bed kruip voor de stoeipartij. Vindt hij niet leuk, maar ik laat dat beest echt niet op ons wachten voor haar ochtendrondje en ontbijt. Dan is de hond dus prio en niet de baas. 

Jippox schreef op 20-08-2022 om 14:41:

Nou (index224) als je hond voor je partner komt dan lijkt het mij wel tijd voor wat serieus werk aan je relatie 🤣

Ligt eraan hoe je het bekijkt en de situatie. De hond is afhankelijk van mij. Als mijn vriend met mij naar de bouwmarkt wil maar de hond moet uit dan gaat de hond toch echt eerst uit. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.