Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Kleinkind niet aanwezig 50 Jarig huwelijksfeest


Helaas zijn er nog steeds mensen die niet door hebben dat de wereld niet om hen draait. 
Hier ook schoonouders die altijd maar denken dat iedereen kan op de tien die zij bedenken. Mijn kinderen (de enige 2 kleinkinderen) zijn al bij heel wat jubilea afwezig geweest.  50 jarig huwelijk waren ze wel bij dat was een high tea op zondagmiddag. Maar lunchen op woensdag vanwege opa 75 en bowlen tijdens een bejaardenuurtje op donderdag voor oma’s 80e daar heb ik geen verlof voor gevraagd. 
Zeker voor een nachtje weg verwacht ik toch wel dat dat ruim vantevoren over overlegd wordt. Zonder overleg vooraf moeten opa en oma accepteren dat er mensen niet bij kunnen zijn. 

Nicole82

Nicole82

04-02-2023 om 18:03 Topicstarter

Valeria schreef op 04-02-2023 om 17:58:

Valt het dan nu echt op twee werkdagen en moet/gaat iedereen daar vrij voor nemen? Ik kan me niet voorstellen dat je dochter dan de enige is die niet komt.

Jep, een woensdag op donderdag in de zomervakantie.  Nu is de groep niet zo heel groot, dus de kans dat de rest wel kan is best groot. Mits er nog geen vakanties zijn geboekt natuurlijk. 

nou het kamp voor je dochter is een geboekte vakantie, net zo belangrijk als een vakantie die een volwassen gezinslid had geboekt . .
Ik vind het echt bijzonder bijzonder dat oma en opa niet vragen: we vieren het op die dagen, kunnen jullie dan? 
gr Angela

Nicole82 schreef op 04-02-2023 om 18:03:

[..]

Jep, een woensdag op donderdag in de zomervakantie. Nu is de groep niet zo heel groot, dus de kans dat de rest wel kan is best groot. Mits er nog geen vakanties zijn geboekt natuurlijk.

Hoe onrealistisch om dit van mensen te verwachten   Door de week, in de vakantie...

(Is de geweldige plek trouwens nog wel beschikbaar en niet al volgeboekt?)

Haaknaald schreef op 04-02-2023 om 18:02:

Helaas zijn er nog steeds mensen die niet door hebben dat de wereld niet om hen draait.
Hier ook schoonouders die altijd maar denken dat iedereen kan op de tien die zij bedenken. Mijn kinderen (de enige 2 kleinkinderen) zijn al bij heel wat jubilea afwezig geweest. 50 jarig huwelijk waren ze wel bij dat was een high tea op zondagmiddag. Maar lunchen op woensdag vanwege opa 75 en bowlen tijdens een bejaardenuurtje op donderdag voor oma’s 80e daar heb ik geen verlof voor gevraagd.
Zeker voor een nachtje weg verwacht ik toch wel dat dat ruim vantevoren over overlegd wordt. Zonder overleg vooraf moeten opa en oma accepteren dat er mensen niet bij kunnen zijn.

Dat geldt ook voor de kinderen van die ouders. Het is en blijft geven en nemen en meestal vooral schipperen. 

Het is wat met die (daar gaan we weer: schoon)ouders, "gelukkig" gaan ze vanzelf dood( sarcastisch), maar de hetze blijft vaak doorgaan.

Gunst zeg, wat wordt die oma hier afgefakkeld om een wens die van  haar uitgezien nou ook weer niet zo raar is: ze wil de Grote dag op de datum zelf vieren, en wil graag al haar nazaten om heen. In goede gezondheid die mijlpaal halen is wel iets om dankbaar voor te zijn en om stil bij te staan. En ze vraagt het een half jaar van te voren, niet drie dagen. 

Dit gezegd hebbende zou ik dat kamp zeker niet afzeggen. Het is al betaald, en nog belangrijker: je dochter gaat er niet heen voor een zere teen. Dat het voor jouw dochters  psychisch welzijn onmisbaar is  - dik het desnoods een beetje aan -  moet een argument zijn waar een liefhebbende grootouder gevoelig voor is. Speel op dat sentiment. Dat er voor je dochter sowieso geen klap aan is zou ik buiten beschouwing laten. Dingen doen waar je hart niet bepaald  sneller van gaat kloppen hoort imho bij het leven.

Nicole82 schreef op 04-02-2023 om 17:52:

[..]

Nou ja, toen was ik 15. Weet niet zo heel veel meer van. Toen zijn we volgens mij op een ander moment op vakantie geweest. Maar in ieder geval niet per se op hun trouwdag zelf. Verjaardagen enzo worden ook nooit echt op de dag zelf gevierd. Altijd in het weekend ervoor of erna. Mede omdat we niet bij elkaar om de hoek wonen en echt vrij moeten nemen om naar elkaar toe te gaan.


Je dochter naar kamp laten gaan. Zo op korte termijn even een vakantie plannen; dat gaat nou eenmaal niet. In deze regio zit je dan ook nog met het verschil tussen het burgerlijk en katholiek-kerk huwelijk - dan moet je helemaal heel veel dagen vrij houden. 

En als je moeder erover zeurt, of de tantes opstookt; dat is een goede oefening om mijn favoriete tekst van de tekenfilm Madagascar te citeren ‘just smile and wave’. Ofwel; ja jammer mam. Had je het eerder moeten plannen. En dan omdraaien en iets leuks gaan doen. 


Het is een lastige kwestie want ik begrijp de grootouders wel maar ook de ouders. Zijn de datum en locatie al vastgelegd? Zo niet, misschien zijn ze toch nog bereid iets te schuiven met die datum als ze echt iedereen erbij willen hebben?

kenfan schreef op 04-02-2023 om 18:27:

Gunst zeg, wat wordt die oma hier afgefakkeld om een wens die van haar uitgezien nou ook weer niet zo raar is: ze wil de Grote dag op de datum zelf vieren, en wil graag al haar nazaten om heen.

Natuurlijk mag je dat wensen. Maar als er mensen zijn die al wat anders hebben, dan moet je dat accepteren en niet willen dat ze hun plannen wijzigen als dat niet zo makkelijk is. Anders had je vorig jaar al moeten laten doorschemeren dat er 2 dagen vrijgehouden moesten worden. Misschien was er dan geen kamp geboekt omdat er bijtijds rekening mee gehouden kon worden.

Nicole82

Nicole82

04-02-2023 om 18:48 Topicstarter

Poezekat schreef op 04-02-2023 om 18:32:

Het is een lastige kwestie want ik begrijp de grootouders wel maar ook de ouders. Zijn de datum en locatie al vastgelegd? Zo niet, misschien zijn ze toch nog bereid iets te schuiven met die datum als ze echt iedereen erbij willen hebben?

Nee, nog niets geboekt. Dat ze dit op deze wijze willen vieren is vorige week bedacht.
De datum staat wat hun betreft weL vast, hun trouwdatum en dag er na. (Woensdag op donderdag). 

Nicole82

Nicole82

04-02-2023 om 18:50 Topicstarter

Valeria schreef op 04-02-2023 om 18:41:

[..]

Natuurlijk mag je dat wensen. Maar als er mensen zijn die al wat anders hebben, dan moet je dat accepteren en niet willen dat ze hun plannen wijzigen als dat niet zo makkelijk is. Anders had je vorig jaar al moeten laten doorschemeren dat er 2 dagen vrijgehouden moesten worden. Misschien was er dan geen kamp geboekt omdat er bijtijds rekening mee gehouden kon worden.

Ze hebben tot vorige week niet laten weten hoe dit gevierd ging worden. Het zou gevierd worden, maar hoe, waar, wanneer waren ze nog niet over uit. 

As ik had geweten dat ik deze datum vrij moest houden, had ik zeker geen kamp geboekt en mijn werk vrij gehouden. 

Je kan je dochter haar oma laten opbellen waarin oma en kleinkind paar dagen voor die bruiloft ergens  in een theehuis van koffie en gebak gaan genieten; oma/kleindochter- ding ter compensatie van haar afwezigheid omdat die kamp heel waardevol voor haar gezondheid is. Als je dochter wilt, kan ze tijdens de koffie daar zelfs iets over uitleggen; dat ze het doet om beter in haar vel te voelen en het nodig heeft. Idd, wat sentiment.
Als iedereen komt, komt er dan een man of 20 of meer? Valt haar afwezigheid dan nog wel op? Een middag 1 op 1 met oma, daar heeft oma in wezen eigenlijk nog veel meer aan.
 

Door aanbieden van een leuk alternatief, is je dochter gedoe een stap voor. 
 

Nicole82 schreef op 04-02-2023 om 18:48:

[..]

Nee, nog niets geboekt. Dat ze dit op deze wijze willen vieren is vorige week bedacht.
De datum staat wat hun betreft weL vast, hun trouwdatum en dag er na. (Woensdag op donderdag).

Erg jammer dat de datum voor hen al vaststaat. Ik heb het net even opgezocht, mijn ouders waren destijds op een doordeweekse dag 50 jaar getrouwd maar dit werd gevierd op een zaterdag zodat het voor iedereen makkelijker was erbij te zijn. 

Nou, als je al 50 jaar bij elkaar bent kun je best een paar dagen wachten tot het weekend en hoef je niet iedereen zo op stang te jagen op een doordeweekse dag. 
Je dochter heeft iets dat met haar welzijn en gezondheid te maken heeft, het is niet een zoveelste slaapfeestje bij een vriendinnetje of een sport-hobby ofzo. Ze is de enige niet volwassene onder de 20, dan kan ik me ook voorstellen dat ze er niet om staat te springen. Dat alles, en het feit dat opa en oma vast veel ervaring hebben met opgroeiende kinderen, lijkt me meer dan genoeg reden om het kamp niet af te zeggen.
Oma draait wel bij, maak er geen punt van, dan is het dat voor haar misschien ook niet zo erg. We hebben allemaal wel eens een feestje waar niet iedereen aanwezig kan zijn.

Valeria schreef op 04-02-2023 om 18:41:

[..]

Natuurlijk mag je dat wensen. Maar als er mensen zijn die al wat anders hebben, dan moet je dat accepteren en niet willen dat ze hun plannen wijzigen als dat niet zo makkelijk is. Anders had je vorig jaar al moeten laten doorschemeren dat er 2 dagen vrijgehouden moesten worden. Misschien was er dan geen kamp geboekt omdat er bijtijds rekening mee gehouden kon worden.

Euh, volgens mij begrijp je me  niet helemaal en leg je me nu woorden in de mond. Wat ik wilde zeggen is dat het feit dat Nicole niet op de wens van haar moeder in kan/wil gaan niet inhoudt dat die wens an sich nou heel verkeerd is.  Moeder heeft een wens, TO kan daar niet op in gaan. Punt. Daar hoef je verder geen waardeoordeel aan te hangen. 

Als TO en haar moeder in de rol van mokkende puber en gehoorzaamheid afdwingende ouder zijn lijken te zijn blijven hangen in plaats van twee gelijkwaardige volwassenen is weer een ander verhaal. Daar moet TO zelf aan de slag. Af van het gevoel dat ze moet gehoorzamen, of bang zijn te kwetsen. Gewoon nee, jammer maar helaas, leren zeggen, ook op een redelijk verzoek. Die moeder draait wel weer bij.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.