Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Latten, ongelijk inkomen en kosten verdelen. Hoe doen jullie dat?


CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

03-09-2021 om 08:39

ArianneH schreef op 03-09-2021 om 04:17:

[..]

Eens met Angela. Jij moet de tering naar de nering zetten en dus niet meer uitgeven dan wat je met jouw inkomen kunt missen, waarbij jij ook nog zoveel spaart, ook voor onverwachte uitgaven of voor later zoals jij wilt. Altijd. Niet ‘eventjes’, maar altijd, omdat jouw inkomen altijd lager is.

Meer betaal je gewoon niet. En als hij uit de pot samen wat wil doen, maar jij vindt dat te duur, omdat je bijv. liever 2x goedkoper uiteten gaat, dan zeg je nee. En niet een keertje maar elke keer als jij dat zo vindt. Zou hij dat accepteren?

Mocht hij meer of duurder samen willen doen, dan mag hij jou trakteren. Zou hij dat prima vinden voortaan veel minder uit te geven aan uitjes? Of moet jij niet zeuren en je aanpassen aan zijn uitgavenpatroon?

Hij vond het geen probleem om het thuis gezellig te maken toen TO heel krap zat toch? Ik denk dus dat hij het geen probleem vind om goedkopere uitstapjes te doen.

Ik sluit me aan bij wat eerder ook al is gezegd: bepaal hoeveel jij wil bijdragen aan die gezamenlijke rekening. Houd er hierbij rekening mee dat je geld moet overhouden om gewoon te besteden aan jezelf en je kinderen, en om wat te sparen. Deel hem mee dat dit je maximum is en wijk er niet vanaf. Hij zal dan vermoedelijk zijn bijdrage ook naar beneden bijstellen en jullie kunnen minder doen van die rekening. Het zij zo. 

Hij vindt het geen probleem als de uitjes wat minder luxe zijn doordat jij wat minder te besteden hebt en kan ook genieten van de "kleine dingen". Het gaat hem echt om gezelligheid samen met jou. Er zit een verschil tussen zuinig zijn of echt vrekkerig. 
Hij wil niet dat jij meer gaat bijdragen aan de gezamenlijke rekening om koste wat kost luxe uitjes te kunnen bekostigen en hij teert ook niet op jouw portemonnee. Gewoon 50/50 en dan maar een fietstocht met een kop koffie ipv duur uit eten. Ik zou daar beter mee kunnen leven dan een luxe paardje die slecht met geld om kan gaan. 

Het is lastig, geld in een relatie, ook daar speelt gevoel in mee. 

Leene

Leene

03-09-2021 om 14:13

Angela1967 schreef op 02-09-2021 om 23:26:

houd de inleg zoals nu maar elk kwartaal stort hij achteraf een deel terug, naar rato van jullie inkomensverschil. En sowieso is het toch logisch om het inkomensverschil als uitgangspunt te nemen? Dat is verreweg het meest neutrale argument.
Gr Angela

Maar ik krijg niet het idee dat hij dit wil, hij wil toch 50/50 dan gaat hij hier toch niet mee akkoord? of zie ik nu iets over het hoofd?

Leene

Leene

03-09-2021 om 14:29

Lastig TO. Gezien de situatie met zijn ex kan ik het wel een beetje voorstellen dat hij hier wat strikt in is maar ondertussen hebben jullie twee jaar een relatie, ik neem aan dat hij toch al lang heeft gezien dat jij er anders instaat. Ik zou toch nog maar eens het gesprek aangaan. Wat houdt hem tegen om naar rato in te leggen? 
En anders zou ik doen wat Angela67 adviseert: een xbedrag inleggen en zeggen dat je niet meer kan inleggen en de rest voor jezelf gebruikt.

Ik merk dat ik wat de kriebels krijg van het precies exact verdelen van geld in een relatie. Het is toch geen gewone vriendschap? en ook dan gebeurt het regelmatig dat de een die wat meer te besteden heeft meer betaalt.
Het is ook wel na hoe het verder gaat. De posting van Kyana is daarin een duidelijk voorbeeld. Ze verwachtte niets van haar tweede partner maar heeft aangeven wat ze kon uitgeven. Duidelijk!  Haar eerste man was heel vrijgevig haar tweede man minder máár in de relatie met tweede partner was er wel sprake van spontaniteit zo blijkt uit haar verhaal. Dat vind ik weer iets anders, de een is nu eenmaal meer op de centen dan een ander.
@TO is er wel sprake van spontaniteit, neemt hij je ook wel eens onverwachts mee uit, oid? dan vind ik het al weer een heel ander verhaal, anders wordt het wel heel zakelijk en naar mijn mening een beetje "armoedig"( in relationeel opzicht bedoel ik)

Als hij akkoord gaat met etentjes thuis of een keertje naar de pizzeria, dan is het toch goed? Dan kan die pot best 50/50 blijven.
Jij moet in ieder geval niet meer in de pot doen dan je kunt missen, want je hebt ook kinderen en die kosten ook best wat (ook voor later).

Imi

Imi

03-09-2021 om 16:10

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik vind het een raar idee dat jij als persoon die minder verdient van hem zou profiteren wanneer jullie naar rato inleggen op de gemeenschappelijkerekening. Ik voelde me als meerverdiener juist een profiteur wanneer mijn vorige vriend een duurder etentje betaalde! Ik wist dat dat hem een groot deel van zijn vrij besteedbare inkomen kostte, en dat voelde niet goed. Dus draai het eens om, profiteert hij momenteel niet onevenredig veel van jou? 

Als ik naar mezelf kijk denk ik dat je vriendje het verkeerd doet. Mijn vriendin en ik doen ook lat (helaas nog we hebben ieder ook 2 kinderen, en wonen 8 minuten uit elkaar. Zij heeft het ook niet breed, weet best erg goed met geld om te gaan, ik heb een vrij riant salaris, als we samenzijn, wat dus om de week een week is, vind ik het niet meer dan normaal dat ik niet alleen een goede financiële bijdrage lever in de woonkosten. Ik douche er, gebruik stroom voor van alles en nog wat, maak de boel mee vies (en schoon) 
Ik heb 50/50 co-ouderschap, haar kids zijn om de week een weekend bij hun pa dus ben ik in mijn kids-vrije week bij haar/hun. 
Daarbij neem ik de meeste kosten van uitjes en andere leuke dingen voor mijn rekening, zoals geen zin om te koken dus even thuisbezorgd ofzo. 

Ik zou mezelf een profiteur vinden als ik dat niet deed, daarnaast vind ik het niet meer dan normaal dat je beide naar rato je steentje bijdraagt. Mijn rato is hoger, dus betaal ik veel meer!

Imi

Imi

03-09-2021 om 18:59

Juist Clochard, dat bedoel ik.

Dus als ik het goed begrijp ben jij degene die graag dure uitjes wil, maar dan wel minder dan 50 % wil bijdragen?

Juist gezien de ervaringen die hij heeft met zijn ex kan ik me goed voorstellen dat dat lastig ligt bij hem. Het klinkt niet alsof hij jou op kosten jaagt. Hij is prima tevreden met uitjes die ook bij jouw budget passen.

als jullie gewoon goede vrienden zouden zijn zou ik het al heel normaal vinden als deze vriend af en toe eens de rekening voor zich neemt. In mijn geval doe ik dat vaak, ook bij vrienden die ik helemaal niet vaak zie. Mijn man en ik hebben een mooi inkomen. We huren wel een woning, hebben geen eigen huis, maar geld interesseert mij ook niet zo heel erg. Ik zeg dan ook regelmatig: he, laat mij maar betalen, wij kunnen het wel missen. Dit doe ik uit mijzelf gewoon graag. Als ik een latrelatie zou hebben zou ik dat ook doen, ms wel een 50/50 rekening om het voor de ander niet ongemakkelijk te maken, maar ik zou wel regelmatig zelf trakteren. Ik zou daar best wel op afknappen. Het gaat er niet om of hij met goedkope uitjes genoegen neemt. Het gaat erom dat hij er zo´n moeite heeft geld aan zijn vriendin uit te geven. Het hoeft niet eens vaak, maar af en toe als gebaar is het al mooi. Dat gepas en gemeet met geld, bah wat heb ik daar een hekel aan. 

toen mijn man en ik (inmiddels 25 jr samen) net een jaar verkering hadden, betaalde hij zelfs grotendeels de gezamelijke vakantie, omdat ik nog studeerde en weinig geld te besteden had. Ook zijn we na 2 jr in gemeenschap van goederen getrouwd, terwijl hij van zijn flinke spaarrekening alle meubels betaalde. Nog steeds hebben we een gezamelijke rekening en is al ons bezit van ons samen. Pff het is maar geld, waardevolle relaties en samen mooie herinneringen opbouwen is veel belangrijker. 

Leene

Leene

04-09-2021 om 08:59

Daglichtlamp schreef op 03-09-2021 om 19:39:

Dus als ik het goed begrijp ben jij degene die graag dure uitjes wil, maar dan wel minder dan 50 % wil bijdragen?

Juist gezien de ervaringen die hij heeft met zijn ex kan ik me goed voorstellen dat dat lastig ligt bij hem. Het klinkt niet alsof hij jou op kosten jaagt. Hij is prima tevreden met uitjes die ook bij jouw budget passen.

Jij leest iets wat ik er niet uithaal. Er staat nergens dat TO dure uitjes wil. Ook zegt ze zelf al dat ze gezien zijn voorgeschiedenis wel begrijpt waar het vasthouden aan die 50/50 vandaan komt. Er staat zelfs dat ze daar zoveel mogelijk naar wil streven. Natuurlijk horen wij het maar van een kant. Maar al met al komt het bijzonder over dat hij zo krampachtig vast blijft houden aan die 50/50 regel. Wat we niet weten is of hij ook wel eens spontaan dingen Koot of presentjes meeneemt. Als dat krampachtige blijft ook als je gaat samenwonen op termijn krijg je dus een situatie waar bij de ene partner op een houtje moet bijten en de ander in luxe je An leven. Laatst was er ook een draadje waar dit speelde. En die hadden dan ook nog eens samen kinderen. Onbegrijpelijk

Je kunt toch ook leuke dingen doen die geen geld kosten? Hij zal wel begrijpen dat jij gezien je financiële situatie je niet allerlei dure uitjes kunt veroorloven. Ga gezellig picknicken, wandelen, een film kijken, etc. Genoeg dat je kunt doen en wat niet duur is. Lees ook nergens dat hij dat niet leuk vindt. 

Verder denk ik wel dat op termijn, als je bv. gaat samenwonen, het op deze manier niet gaat werken. 

BlueHeart schreef op 03-09-2021 om 08:37:

Als je lat is allebei de helft betalen voor uitstapjes e.d toch vrij normaal? Je hebt allebei je eigen huishouden plus kosten.

Mja. Ligt er een beetje aan hè. Voor haar is bijvoorbeeld 100 euro een stuk meer dan voor hem. Zij kan het zich waarschijnlijk niet veroorloven om elke maand honderden euro's bij te dragen aan uitstapjes. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.