Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Celine

Celine

07-08-2015 om 12:58

Leeftijdsverschil bij vriendschappen

Ik ben bijna vijftig en heb een groot aantal vriendinnen/goede kennissen die vrijwel allemaal tussen de 5 jaar jonger en 5 jaar ouder dan ik zijn.

Sinds een aantal jaren heb ik een vriendin (bij een of andere cursus opgedaan) die ruim 10 jaar jonger is. Vind ik leuk. Ik heb sowieso een klik met haar, anders waren we geen vriendinnen geworden.

Ze zit in een andere levensfase (veel jongere kinderen), maar dat vind ik juist ook leuk.

Nu heb ik een tijdje geleden een vrouw ontmoet die nog in de 20 is, nog dus ruim 20 jaar jonger, geen relatie, geen kinderen. We hadden een onwijs leuke klik en ik hoop dat er zich een vriendschap uit ontwikkelt. Lijkt mij leuk, om zo ook wat mee te krijgen van die generatie (los van het feit dat ik haar dus een leuke meid vindt). Ik vraag me alleen af hoe leuk zij het vindt om een vriendschap op te bouwen met iemand ie zo'n oude taart is als ik ? Vergeleken maar haar dan, ken ook hele oude mensen bij wie ik piepjong ben, haha. Maar tot nu toe hebben we leuk contact, dus ze vindt het kennelijk geen punt en ik ben natuurlijk jong van geest etc etc .

Maar goed, ik vroeg me opeens af: hebben jullie ook vriendinnen uit hele andere generaties (en m.n. in andere levensfases) en vinden jullie dat juist om die reden ook (extra) leuk?

Tops

Tops

07-08-2015 om 13:12

ja hoor

Vroeger had ik vaak jongere vriendinnetjes omdat ik niet echt tegen meisjes van mijn leeftijd op kon.

Nu heb ik een paar vriendinnen die 8-17 jaar ouder zijn en dat vind ik heerlijk. Ze zijn zoveel rustiger, wijzer, hebben het allemaal al een keer voorbij zien komen.
En zij vinden het vast leuk om mij weer af en toe van advies te voorzien ivm overgang, omaschap enz.

Ik denk dat ik "moeite" heb met mensen van mijn eigen leeftijd omdat ik er eerst geestelijk nog niet aan toe was en ik me nu lichamelijk en geestelijk niet aan ze af kan meten. Ze hebben letterlijk door goede/betere gezondheid een voorsprong op me in alleen al energie. Plus dat ik jong kinderen heb gekregen en zij nog volop in de jonge kinderen zitten.

Van alles wat

De meeste vriendinnen zijn wel ongeveer van mijn leeftijd, maar ik heb ook wel vriendinnen die 10-12 jaar jonger zijn of 10-12 jaar ouder. Hoe ouder je wordt, hoe minder het uitmaakt natuurlijk.

skik

alle leeftijden

Zelf ben ik 38. Ik heb een bonte verzameling aan vriendinnen. Kunstenaars, pedagogen, pittige zakenvrouwen etc. De jongste is 28 en de oudste 57. Heerlijk vind ik het. Als ze met zn allen op mn verjaardag zijn hebben ze ook enorme pret met elkaar. De vriendschap zit niet in de leeftijd maar in de gedeelde interesse die ik met ieder van hen heb.

De oudste 2 vriendinnen van 57 (waar ik al 20 jaar mee bevriend ben) hebben allebei geen kinderen. Ik geloof wel dat ze er vanuit gaan dat ik en mijn dochter straks die rol op ons nemen als zij oud zijn en verzorging nodig hebben. Dat zal ik met liefde doen.

Stunnie Bun

Stunnie Bun

07-08-2015 om 23:17

ik had ook

toen ik een jaar of 23 was een vriendin van rond de vijftig. Ik vond dat juist heel leuk. Nu ben ik zeelf van die leeftijd en heb een vriendin van rond de dertig. Niks geks aan, gewoon gelijkwaardige basis ook, dus helemaal goed toch?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.