Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Leengedrag stiefdochter

Mijn vriend en ik zijn 13 jaar bij elkaar en hij heeft een dochter van nu 29 jaar. En ik vind haar leengedrag echt vreselijk. Ze leent te pas en te onpas geld van haar vader en ze betaalt het nooit terug. Voor honderden euros heeft hij inmiddels geld voor sigaretten aan haar geleend, altijd onder de noemer ik betaal het straks terug. Dus niet.

Zorgverzekering, verhuizingen, inboedel, boodschappen. Ze heeft voor van alles geld geleend en niet terugbetaald. En mijn vriend durft er niks van te zeggen.

Het laatste was een hoop geld, 3000 euro voor een autootje. Ze had een ander nodig, dat wel en deze was goed en leuk. Mijn vriend had haar al wat geld beloofd vanwege een erfenis. Daarom heeft hij de helft van de auto betaald en kon ze de andere helft lenen, 3000 euro dus.

De afspraak was dat ze de eerste week van juni de eerste termijn zou betalen en dan eind juni in ieder geval heel haar vakantiegeld zou storten. En dan vanaf juli weer elke maand een bedrag. Ik heb mijn vriend gewaarschuwd. Hij zou het niet terugkrijgen en er op zijn minst tig keer om moeten vragen.

Jullie raden het al: de eerste termijn is al niet betaald. En wat zegt mijn vriend tegen haar? 'Weet je mijn rekeningnummer nog?'. Dat is het enige. Ik vraag nu elke dag aan hem of hij het geld al heeft en wanneer hij het tegen haar gaat zeggen. Hij zegt dat hij het gaat zeggen, maar ik heb het idee dat hij het niet durft.

Als wij nou heel veel geld zouden hebben zou het weer wat anders zijn, maar dat hebben we niet. Daarbij vind ik het ook de normaalste zaak van de wereld als je geleend geld terugbetaalt. Paar jaar terug had ze 250 euro geleend en betaalde ze iedere maand 20 euro terug. Mijn vriend zette dat geld apart op de spaarrekening en als ze alles terugbetaald had, zou het weer aan haar geven. 3 Keer heeft ze betaald, daarna stopte het. Vind het echt niet kunnen.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

05-06-2017 om 16:35

Misschien denk ik te simpel

Maar als mijn dochter er zo mee om zou gaan, zou ik haar geen geld meer uitlenen. Zoiets zou me één keer gebeuren en misschien een tweede keer. Maar daarna niet meer.
Tenzij ik het geld zou willen geven, maar zo klinkt het niet in jouw post.

Aagje

Sara020

Sara020

05-06-2017 om 16:40 Topicstarter

Mijn idee

Dat is mijn idee, maar mijn vriend kan geen nee tegen haar zeggen. En oke...nu had hij het beloofd om haar wat te geven, maar lenen niet. We hadden ook afgesproken dat hij haar geen geld zou lenen, ze zou moeten sparen. Iets wat meer haar inkomen en uitgaven makkelijk moet kunnen. Maar ja...andere dingen zijn belangrijker. En ondanks onze afspraak leent hij haar toch het geld.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

05-06-2017 om 16:49

Tja

Hij houdt zo haar gedrag in stand. En op de een of andere manier heb ik de indruk dat hij het wel acceptabel vindt, want hij doet het steeds weer. Dus of je hem daarin nog kunt veranderen, waag ik te betwijfelen.
Dan betekent dat dat jij moet bepalen of jij ermee kunt leven of niet. En daar conclusies uit trekken: ofwel je kunt ermee leven en dan moet je ophouden er een punt van te maken. Voor hem en jezelf. Ofwel je kunt er niet mee leven en dan moet je bepalen of je nog wel met hem wilt leven op deze manier.

Aagje

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-06-2017 om 16:49

Eigen geld?

Is het zijn eigen geld, of ook dat van jou? Zijn eigen geld mag hij besteden zoals hij wil, en zeker aan zijn kind.

Sara020

Sara020

05-06-2017 om 17:22 Topicstarter

Wettelijk

Wettelijk gezien is het zijn geld. Maar ik vind het normaal dat je in een relatie overlegt als je veel geld uitgeeft. Dat hij geld geeft vind ik niet erg. Na de erfenis was ik er ook gewoon vanuit gegaan dat hij geld geeft. Ze heeft 2000 euro voor wat anders gekregen en dan bleef er nog 3000 euro over voor een autootje. Alles daarboven zou ze gaan sparen. Dat dus niet gelukt is. Daarom heeft ze het resterende bedrag geleend. En geleend geld betaal je gewoon terug.

Het was geen erfenis van een ton ofzo, dan zou ik het weer anders vinden. Daarbij hebben wij ook nog wat uitgaven te doen, die straks niet kunnen omdat het geld niet terugkomt.

Effectief

' Ik vraag nu elke dag aan hem of hij het geld al heeft en wanneer hij het tegen haar gaat zeggen. Hij zegt dat hij het gaat zeggen, maar ik heb het idee dat hij het niet durft.' Is het dan effectief om het elke dag tegen hem te zeggen?
'Daarbij hebben wij ook nog wat uitgaven te doen, die straks niet kunnen omdat het geld niet terugkomt.' Laat dat dan het probleem van je vriend zijn.

Tsjor

Sara020

Sara020

05-06-2017 om 18:28 Topicstarter

En?

Ja en? Als ik niks zeg dan is het er over een half jaar nog steeds niet. Mannen zijn soms net kinderen, tig keer zeggen dan doen ze het pas.

Probleem van mijn vriend zijn? Als WIJ nog dingen moeten betalen? Er zijn aankopen gedaan en opdrachten gegeven omdat het geld van de erfenis er was. Die moeten ook betaald worden. Dat is niet zijn probleem, dat is ons probleem.

Lente

Lente

05-06-2017 om 18:38

Hebben jullie een en/of rekening?

Ik zou een gezamenlijke rekening gebruiken voor de gezamenlijke kosten. Alle verplichtingen die jullie samen aangaan, worden van die rekening betaald. Jullie zijn beiden verantwoordelijk om voldoende geld op die rekening te storten.

Daarnaast allebei een persoonlijke rekening. Op zijn rekening kan je vriend zelf besluiten hoeveel hij aan zijn dochter wil 'lenen'. Dat zijn jouw zaken niet.

Ik zou stoppen met hem te behandelen als een kind. Het is zijn geld, niet het jouwe.
Zorg wel voor goede afspraken over uitgaven die jullie bewust samen doen.

Als hij meer betaalt aan gezamenlijke uitgaven dan jij, dan zou ik zorgen dat je zelf meer geld gaat verdienen.

tante Sidonia

tante Sidonia

05-06-2017 om 19:45

inderdaad

je moet zorgen dat het alleen zijn probleem is, niet het jouwe en er dan ook niet meer over zeuren. het is deels een 'samengesteld gezins-probleem'
Wij hebben ook beiden een eigen rekening en daarnaast een en/of voor gezamelijke zaken. Dus alles wat niet in overleg gekocht wordt en/of echt voor de een is wordt betaald met eigen geld. Zo hoeven we over bepaalde dingen niet te overleggen of verantwoording af te leggen en ik vind dat heerlijk.
Overigens is het geld wat wij maandelijks op de en/of storten een vast bedrag, verdeeld naar rato.

Sara020

Sara020

06-06-2017 om 08:53 Topicstarter

Geen samengesteld gezin

Wij zijn geen samengesteld gezin. Zijn dochter is 29 jaar, woont samen, heeft een kind en heeft een eigen inkomen. Ze houdt meer over per maand dan wij. Alleen het geld gaat naar andere dingen. Etentjes, vakantie, pedicure, nepnagels, nepwimpers, zonnebank.

En nogmaals wettelijk is het zijn geld, maar we zien het allebei als ons geld. Anders kan ik ook zeggen dat hij in mijn appartement woont, want dat staat op mijn naam. Dan moet hij huur betalen.

Als hij het extra geld had willen geven, dan vind ik prima. Maar hij had een bepaald bedrag in zijn hoofd en de 3000 euro extra heeft hij aan haar geleend. Dat wilde hij niet geven. Het gaat nu om het feit dat zij niet terugbetaalt.

Angela67

Angela67

06-06-2017 om 08:58

sara

ja het gaat daarom (dat zij niet teruggebetaalt), maar de *oplossing* zit niet in haar of jouw vriend, maar in jouzelf. : zorg dat het niet jouw probleem is. Dus splits die rekeningen en ga gewoon zakelijker met geld om wat hem en jou betreft. Investeer een paar avonden in een excelsheet en uitgaven en stel een splitsing voor. Wij hebben zelf 1 gemeenschappelijke rekening waar heel veel gezinsuitgaven vanaf gaan en ieder onze eigen rekening. Het saldo op de gemeenschappelijke rekening hou ik in de gaten - als er grotere rekeningen komen dan betaalt één van ons dat van privérekening en verrekent het met de ander.
gr Angela

Sara020

Sara020

06-06-2017 om 09:28 Topicstarter

Daar gaat het niet om

Het niet om gezamelijke rekeningen of aparte. Wij houden gewoon aparte rekeningen. Zo willen wij het nu eenmaal graag. Dit ook in verband met het testament dat wij hebben. Het gaat om het feit dat zij geleend geld (let wel: geleend geld) niet terugbetaalt. Mijn vriend wil het terug. Heeft zelfs gezegd dat als zij niet terugbetaalt hij de auto in beslag neemt. Ik denk dat ik mijn vriend beter ken dan jullie, dat hij dat ook wel meent.

En hoezo niet zorgen dat het mijn probleem is? Als zij niet terugbetaalt zijn er rekeningen die niet betaald kunnen worden. Dan wordt het wel degelijk mijn probleem.

Angela67

Angela67

06-06-2017 om 09:34

sara

je moet zorgen dat jouw vriend die rekeningen dan betaalt , zonder dat jouw deel van het betalen van de rekeningen/gewenste uitgaven minder wordt. Hij moet inzicht krijgen hoeveel het jullie samen scheelt. Je kunt haar niet veranderen, en hem ook niet.

Je kunt alleen inzicht geven. Hij heeft xxx te besteden, jullie moeten/willen yyyy betalen. Nlormaliter houdt hij dan zzzz over maar nu houdt hij niets over. Dat geld was óf toch al van hem en zou hij anders aan hobby oid besteden. Of het is iets wat voor jou en hem samen bestemd was, dan moet hij het dus ergens anders vandaan halen. Het moet niet zo zijn dat jij extra gaat betalen aan gezamenlijke uitgaven om zijn deel te compenseren.

Dus misschien moet je juist wel een gezamenlijke rekening maken (dat kan prima ondanks testament) met daarop het geld waar jullie het samen over eens zijn om aan jullie samen te besteden. Jij gaat toch niet over zijn geld? Dat vind je misschien wel maar is natuurlijk niet waar.

gr Angela

Jasmijn

Jasmijn

06-06-2017 om 10:14

natuurlijk neemt hij de auto niet in beslag

Natuurlijk neemt je vriend de auto niet in beslag, hij kan geen 'nee' tegen haar zeggen schrijf je zelf, dus ik denk niet dat hij dan nu wel streng kan zijn.

Wat de anderen bedoelen vind ik denk ik ook het beste idee. Jullie betalen samen de rekeningen die samen betaald moeten worden, jij gaat niet zijn deel betalen, dit gaat het handigste als je een gezamelijke rekening neemt, want dan ziet alles er duidelijker uit, maar hoeft niet natuurlijk.
Jij legt jouw deel in, hij het zijne. Zolang jij niet zijn deel gaat betalen gaat hij zelf pas voelen wat hij aan het doen is. Zodra jij van jouw geld ook zijn deel moet gaan betalen, dan zou je dat dus eigenlijk niet moeten doen en hem erop wijzen dat hij zijn eigen geld aan zijn dochter aan het weggeven (uitlenen en niet terugvragen) is wat hij eigenlijk zelf nodig heeft.

Hanna

Hanna

06-06-2017 om 11:24

Juist wel een gezamenlijke rekening!

Juist als je de financiën gescheiden wilt houden, is een gezamenljke rekening voor de gezamenlijke uitgaven een goed idee! Je stort daar elke maand (automatisch) een vooraf afgesproken bedrag op, liefst naar rato van jullie inkomens, en dan is het gezeur voorbij. Wat hij overhoudt, mag hij allemaal aan zijn dochter, hobby, weetikweel besteden, maar jullie rekeningen worden betaald. Eens per jaar even kijken of het maandbedrag aangepast moet worden, klaar. Simpel toch?

Sara020

Sara020

06-06-2017 om 12:32 Topicstarter

Waarom doorgaan over een gezamelijke rekening

Waarom doorgaan over een gezamelijke rekening? Dat willen wij niet, klaar. Dat heb ik nu een paar keer geschreven en dat schrijf ik dan nu ook voor de laatste keer. Laat maar verder, want blijkbaar is het niet mogelijk een antwoord op mijn daadwerkelijke vraag te krijgen.

Angela67

Angela67

06-06-2017 om 12:43

Hmm

Waarom denk je dat iemand op een forum wel je vriend kan veranderen als jij het niet met hem kan oplossen? En daarbij: je vraagt alleen maar hoe 'wij' het zouden oplossen. De overall opinion is dat jij zelf iets kunt doen aan jouw gedrag en acties, niet aan die van hem of haar. Een gemeenschappelijke rekening is een heel praktisch voorbeeld, misschien dat je met dat idee wel verder kunt. Bijv door niet concreet die rekening te openen maar wel op andere manier meer inzicht geven. Of weet hij precies wat er in en uit gaat? En zijn jullie het wel eens over wat je met het geld zou doen? Of vind jij xxx heel belangrijk maar vindt hij dat niet? En durft hij ook tegen jou geen nee te zeggen.. ?
Gr Angela

tante Sidonia

tante Sidonia

06-06-2017 om 12:57

sara

Jouw begin vraag: Hoe zouden jullie daar mee omgaan?
Je hebt heel wat antwoorden gekregen, maar je hoort blijkbaar niet watje wil horen en dan wordt je boos. 'Nou, laat maar dan'

Nou, wij regelen dat soort zaken dus zo, dat de financiën gescheiden zijn zodat het een probleem van de ene partner is en niet van beiden. Verder denken de meesten hier dus dat je moet loslaten hoe jouw vriend ermee omgaat. Je geeft al aan dat hij geen nee kan zeggen, dus wat wil je nu horen?
Even over het in beslag nemen van de auto. Dit is volkomen onterecht he? Als jouw vriend iets van iemand te goed heeft, betekent dat niet dat hij een willekeurig bezit van iemand kan afnemen om dit af te dwingen. Dat kan alleen als hij op papier heeft dat hij eigenaar is.

Laatste opmerking. Ik benoemde 'een samen gesteld-gezin- probleem' terwijl ik best wist dat jullie dat niet zijn, maar bedoelde aan te geven dat het een soort probleem is wat in die situatie veel voorkomt. Dat gaat namelijk o.a.vaak over ergernis van de ene partner over de andere hoe die met de eigen kinderen omgaat en het verschil daarbij met de kinderen van de partner. Standaard advies is vaak toch om elkaars opvoedwijze-inderdaad het gaat hier om een volwassen kind, maar toch ... - dan te respecteren. Dus vandaar dat ik dat even benoemde.

Hanna

Hanna

06-06-2017 om 13:20

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Jij doet het blijkbaar liever moeilijk (vriend veranderen, gaat niet lukken), terwijl er een heel makkelijke oplossing is (gezamenlijke rekening, gezeur is voorbij).
Zelf weten.

Paddington

Paddington

06-06-2017 om 14:42

Maar wat heb je er dan op tegen

om een gezamenlijke rekening te openen? Dat snap ik niet. Het enige wat jij daarover aangeeft is dat jullie dat nu eenmaal zo willen. Lijkt mij niet een echt antwoord. Dan zou jouw vriend ook kunnen zeggen: omdat ik het nu eenmaal zo wil en heb jij daar maar mee te leven.

Lees alle antwoorden nog een goed door, dan zie je heel veel goed raad staan.

Via de app

een betalingsverzoek instellen, schijnt te kunnen, zeggen mijn kinderen. Dan ziet ze telkens dat er iets betaald moet worden.
Of je gaat zelf naar haar toe en zegt dat je nu bedrag XXX nodig hebt voor de uitgaven die jullie hebben gedaan. Eventueel als haar man/vriend erbij is.
Op internet kun je nog meer vinden over juridische middelen of invorderingsbedrijven die je kunt inschakelen.
Het wordt alleen een andere vraag als je van ons wil weten hoe wij je vriend zover krijgen dat hij dat gaat doen.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.