Relaties

Ella2007
03-12-2011 om 19:08
Logeerpartijtje kerst
Ik zit met het volgende dilemma:
Opa en oma hebben gevraagd of kinderen in de kerstvakantie kunnen komen logeren (wonen op twee uur rijden van ons vandaan). Wij hebben de afgelopen tijd nogal veel voor onze kiezen gehad, zijn erg druk geweest, qua werk en sport, dus hebben ons verheugd op deze twee weken om eens lekker de tijd voor elkaar als gezin te nemen, spelletjes te doen, naar de bios, schaatsbaan, snowworld, etc etc. Kinderen willen zelf ook liever thuisblijven en leuke dingen doen, met vriendjes spelen. Ik zit erover te denken om ze dan toch maar een dag of drie vier te laten logeren (en ze dus een beetje om te praten), omdat anders opa en oma wel erg teleurgesteld zouden zijn, maar het voelt niet echt van harte en goed. Daarbij is het ook niet wat we zouden willen, maar ja, ik ben ook niet blind/doof voor de wens van opa en oma.
En dit gaat alleen maar erger worden want oudste gaat volgend jaar naar het VO. Die wil nu al bijna nooit meer logeren. Wat zouden jullie doen: kiezen voor tijd met het gezin of kiezen voor tijd met opa en oma ? En daarbij is het ook nog eens zo dat als ze slechts twee dagen zouden gaan, opa en oma ook teleurgesteld zouden zijn. Die willen het liefst een volle week.

Moppeke
03-12-2011 om 20:06
Lastig
Want eigenlijk ben je nu aan het bedenken hoe je iedereen tevreden kunt stellen maar vooral ook niet opa en oma teleur stelt.
Een hele week bij opa en oma, dat kunnen zij wel het liefste willen maar ik vind dat best lang. En als je kids nu even niet staan te springen ook geen optie. Als je ze moet ompraten om naar opa en oma te gaan, zou dat voor mij al een teken zijn om eens goed na te denken, voor wie wil je het eigenlijk?
Ik zou vasthouden aan je originele plan, om lekker de tijd voor elkaar als gezin te nemen, zoals je schrijft. Die vrijheid moet je voor je eigen gezin kunnen hebben. Ik zou dat dan ook met opa en oma overleggen. Natuurlijk zullen ze teleurgesteld zijn, omdat ze een ander verwachtingspatroon hebben.
Tijd met opa en oma is ook belangrijk, maar dat kun je ook anders oplossen. Dat hoeft niet perse afhankelijk te zijn van logeerpartijtjes. Ik kan me goed voorstellen dat je puber in spe daar geen trek meer in heeft.
Dus ik zou voor je gezin gaan, en me niet in bochten wringen omdat je je eigenlijk verplicht voelt. En die verplichting moeten je kids eigenlijk oplossen
Succes, ik ben benieuwd hoe je uiteindelijk eea oplost.

Ella2007
03-12-2011 om 21:37
Zoonlief reactie
Net even met zoonlief (die van 11) besproken.
Die zei heel lief: "eigenlijk heb ik geen zin, maar ik snap ook wel dat dat voor opa en oma niet leuk is". Tsja en wat doe je dan als moeder ? Kind leren dat hij ook iets voor anderen over moet hebben ? Of juist luisteren naar wat hij het liefste wil ?

Ella2007
03-12-2011 om 22:12
Voorheen zo'n beetje ieder jaar twee keer
Het zou dan gaan om de week vanaf 2 januari. Tot 7 januari, want dan hebben ze hier weer een sporttoernooitje.
Het patroon was zo'n beetje dat ze zo'n twee keer per jaar in een vakantie een krappe week gingen. Wij hebben ze elke keer de keuze gelaten, in de vakanties: dagjes naar de vakantieopvang (BSO) met af en toe een dagje papa of mama thuis, of naar opa en oma. Het was dus geen moeten, van beide kanten niet. Maar de laatste paar keer merk ik dat zoonlief geen zin meer heeft: die wil meer met zijn vriendjes en in zijn eigen omgeving zijn.
Voor het opvangen van de schoolvakanties kunnen we het altijd wel anders regelen, dus dat is niet een probleem.
Als ik niet aan de kinderen op aan opa en oma denk wil ik zelf ook het liefst gewoon twee weken vrij zijn samen met de kids. Als zij gaan logeren ga ik werken. Geen zin om dan alleen thuis te zijn.
Daarbij ben ik het liefste vrij als zij niet naar school hoeven. Als ik vrij neem en zij moeten naar school, zit je toch in het dagelijkse stramien, school en sport, en ik vind juist het lekkere van vakantie dat er niets hoeft: er zijn geen trainingen voor sport, er is geen school, kortom: alle tijd voor onszelf, om lekker samen wat aan te lummelen en per dag te bekijken waar we zin in hebben. Op het moment dat ik ze laat logeren wordt die tijd weer zo beperkt. Dan moet je alle leuke dingen en de lummeltijd weer in een week proppen, waar dan ook nog de feestdagen in vallen.
Die laatste tip is wel een goeie,maar ook waar: ze wilden idd met vriendjes naar snowplanet, en die vriendjes komen pas 2 januari terug van vakantie. Zouden ze die week gaan logeren dan gaat dat alvast niet door. En dat is echt een vakantieactiviteit, weekends is niet echt een optie omdat er dan altijd sportwedstrijden en trainingn zijn.

Yvon Meijer
03-12-2011 om 22:35
Compromis
Mijn ouders wonen even ver weg. Ik herken erg wat je zegt dat, als we langs komen, ze het liefst willen dat we zo lang mogelijk blijven. Maar dat gaat niet; meestal door werk maar ook omdat- hoe lief we ze ook vinden- we twee nachten daar meer dan genoeg vinden. Dus ik zou wel gaan maar echt niet zo lang, één of hooguit twee nachtjes. En dat zo inplannen dat de kinderen en jullie ook de andere dingen kunnen doen die jullie leuk/belangrijk vinden. Overigens zou ik mijn kinderen niet onder druk zetten om ergens te gaan logeren als ze dat zelf niet willen. En dat kan je best tegen opa en oma zeggen vind ik, dat zijn geen kleine kinderen.

Ella2007
03-12-2011 om 22:52
Yvon: alleen de kids
Het was wel de bedoeling dat alleen de kids daar gaan logeren, wij zelf niet. Doen dat eigenlijk nauwelijks (past ook niet in het huis). Met zijn allen bljven we nooit ergens langer dan een nacht slapen, tijd is schaars, en we zijn ook erg graag in ons eigen huis.
Maar goed, dat houdt wel in: brengen en halen en daar zijn we dan ook een middag of avond per keer mee bezig. Voorheen namen opa en oma nog wel eens een rit voor hun rekening, maar omdat opa steeds slechter rijdt doen we dat niet meer, dan liever zelf rijden (en oma rijdt liever niet met opa naast zich).
Ik zet denk ik maar in op twee nachtjes: maandag brengen en woensdag halen.

Yvon Meijer
03-12-2011 om 23:02
Ja,
Dat bedoelde ik ook zo: dat de kids één of twee nachtjes gaan. Mits ze dat zelf ook willen. En ja, die lange reis tijd is vervelend, maar dat is niet een reden om ergens langer te blijven wat mij betreft.

Maylise
04-12-2011 om 00:05
Wel
Ik zou de kinderen wel laten gaan. Ik snap namelijk dat de kinderen nu kiezen voor de korte termijn en wat ze nu leuk vinden. Ik denk echter ook dat later de herinneringen aan de logeerpartijen bij opa en oma juist heel kostbaar zijn. Als ze er eenmaal zijn zullen ze het ook wel weer naar hun zin hebben neem ik aan. Zo is het tenminste bij mijn kinderen.
Juist bij oudere kinderen is het soms moeilijk om de band met de ver weg wonende grootouders in stand te houden en als ouder zou ik me daar juist wel voor inzetten.
Ik ben zelf nog steeds ontzettend dankbaar dat ik alle gelegenheid heb gehad als kind om veel contact te hebben met mijn grootouders en dat ik ook zoveel herinneringen aan ze heb van later toen ik al wat ouder was. Nu heb ik veel geluk gehad om mijn grootouders lang in mijn leven te hebben maar als dat niet zo is dan ben je blij met de herinneringen die je hebt. Het is echt een verrijking geweest van mijn leven.
Mijn kinderen hadden ook een oma die ver weg woonde. Door langdurige logeerpartijen hebben ze nu nog steeds veel herinneringen aan oma en die worden altijd met veel warmte weer verteld.
Daarnaast is het inderdaad ook een mooie gelegenheid om je zoon te leren om iets te doen voor een ander ook als hij daar zelf niet zo veel zin in heeft.
In elk geval ik zou ze gewoon een aantal dagen laten logeren. Nu kan het nog en zijn opa en oma er nog fysiek toe in staat.

Jesse_1
04-12-2011 om 00:10
Misschien anders bekijken?
Als jullie de laatste tijd nogal wat voor jullie kiezen hebben gehad, is het dan juist niet leuk om ook een paar dagen wat met je man te ondernemen? Dus van de 'nood' een deugd maken?
Ik weet ook niet hoe het met de gezondheid van opa&oma zit, maar het is natuurlijk erg leuk dat ze dit willen en aankunnen. Je weet niet of dat zo blijft, nog los van dat de animo in een logeerpartij van de kinderen uit minder wordt.
Ik zou dus gaan voor een paar dagen logeerpartij, maar dat zie ik ook uit eigen perspectief (dus hoe de relatie hier is zeg maar).
Jesse

Yvonne
04-12-2011 om 07:21
Voorjaarsvakantie naar opa en oma
Als je je nu eigenlijk had verheugd op 2 weken lekker tijd met het gezin dan zou ik dat gewoon door voeren. En dan zou ik opa en oma een tegen voorstel doen dat de kinderen de volgende vakantie kunnen komen logeren. Dan kun je voor deze vakantie opa en oma eventueel een dagje bij jullie uitnodigen.

Fiorucci
04-12-2011 om 09:30
Ella
Je schrijft over je zoon:' Die zei heel lief: "eigenlijk heb ik geen zin, maar ik snap ook wel dat dat voor opa en oma niet leuk is". Tsja en wat doe je dan als moeder ? Kind leren dat hij ook iets voor anderen over moet hebben ? Of juist luisteren naar wat hij het liefste wil ?
Kennelijk hoef je hem niet te leren rekening te houden met een ander, dat doe hij al. Ik vind het heel goed dat een 11jarige rekening houdt met een ander, en zou dat niet negeren, dus ik zou gaan voor twee nachten logeren.

Ella2007
04-12-2011 om 09:37
Ander voorstel
Ik heb het er gister nog met mijn man over gehad. Samen hebben we bedacht dat we wel willen vasthouden aan onze plannen om deze twee weken lekker door te brengen met quality time voor het gezin, maar in het eerste kwartaal een weekend weg te plannen voor ons tweetjes en dat we dan de kids bij opa en oma laten logeren, of opa en oma te vragen in ons huis te komen logeren (dat is ook wat leuker voor zoonlief, dan heeft hij toch zijn eigen omgeving etc, maar wel het gezelschap van opa en oma). Dan snijdt het mes volgens mij aan alle kanten. Ben benieuwd hoe ze erop reageren.
Dank jullie voor alle invalshoeken.

skik
04-12-2011 om 10:36
Sluit me bij fiorucci aan
Je hebt je plan al getrokken, dus dit is mosterd na de maaltijd, maar ik vind net als Fio dat je zoon zelf aangeeft dat hij best een paar dagen naar opa en oma wil omdat hij snapt dat zij dat vinden, en hij wil ze dat plezier gunnen. Je mag trots zijn op zo'n zorgzame zoon.
skik

Evenzo
04-12-2011 om 11:52
Om en om
Je moet gewoon doen wat goed is voor je gezin, je kind en jou. Dat staat voorop. Ook als je de grootouders teleur zal stellen. Het is zorgzaam om je daar druk om te maken maar je prioriteiten liggen er niet.
Aan de andere kant, misschien is er wel een combinatie nodig die voor jou(w gezin) goed werkt en voor opa en oma. In ons gezin zijn de vakanties -de- gelegenheid om wat extra aandacht te kunnen geven aan 1 kind per keer. Dat werkt hier heel prettig. Een kind gaat naar opa en oma voor 1 dag (of 1 nacht) en het andere kind is thuis. Die mag zeggen wat het programma moet worden. Meestal is dat 1 activiteit, poffertjes eten en dan lekker spelen (thuis met vriendje of bij vriendje). Kind vindt het heerlijk en ik geniet volop van kind. Eindelijk eens echte korte gesprekjes met elkaar. Maar als dat je behoefte niet is, lekker niet doen dan!

Maylise
04-12-2011 om 15:27
Evenzo
Wat je schrijft vind ik vrij koud en egoistisch overkomen. Gewoon doen wat je behoefte is en geen rekening houden met de wensen van anderen omdat daar je prioriteit niet ligt. Het komt erg koud en kil en individualistisch over. Soms kan je ook gewoon iets doen om een ander er plezier mee te doen ook al ligt jouw 'behoefte' daar niet. Waarom zou je niet doen wat goed is voor de grootouders? Je doet daar niemand tekort mee, hoogstens jezelf omdat je andere ideeen had maar dat lijkt me niet zo interessant.

Evenzo
04-12-2011 om 16:00
Maylise
Ik ben het met je eens dat je ook wel eens wat voor een ander kan doen. Alleen moet Ella dat doen of haar kinderen? Ella moet het regelen en haar kinderen moeten het doen. Ik vind dat kinderen dat moeten leren (en de hare kunnen dat zelfs al) maar 2 dagen lang of langer uit logeren terwijl je geen zin hebt, vind ik zelf nogal veel gevraagd. Van een kind. Of kinderen dat leren door ze een aantal dagen uit logeren te sturen om opa en oma tevreden te stellen, vraag ik me af. Daarmee overvraag je kinderen, lijkt mij. Een middag of hoogstens een dag, vind ik beter kunnen. Daarbij, willen oudere kinderen vaak niet meer zo graag naar opa en oma. Normaal verschijnsel.
Daarnaast schrijft Ella dat ze nogal wat hebben meegemaakt als gezin en dat ze daarom liever haar kroost om zich heen heeft. Dat lijkt mij een logische reactie. Onder deze omstandigheden, vind ik dat je er goed aan doet om naar je gevoel te luisteren. Ik ken die omstandigheden natuurlijk niet. Maar zou het ook geen logische reactie zijn als grootouders juist in deze fase zouden luisteren naar wat dit gezin nodig heeft en graag wil in plaats van hun eigen noden en wensen op dit moment voorop te stellen? Hoe lief of warm hun intentie ook is. Want zo komt het wel een beetje over.

Fiorucci
04-12-2011 om 17:29
Evenzo
Ik zie een nuanceverschil tussen tevreden stellen of een plezier doen, jij niet? En je vindt dat opa en oma hun wensen en noden voorop stellen, maar dat doet Ella toch ook? Die twee dagen zijn een compromis, en is al veel minder dan opa en oma leuk zouden vinden. Mijn opa is diepgelukkig als ik langs ga, en alleen al daarom doe ik het. Tuurlijk ben ik liever thuis, ik zit ook half overspannen thuis na de afgelopen periode, maar nu is hij er nog...

Evenzo
04-12-2011 om 17:45
Fiorucci
Ik zie een nuanceverschil tussen tevreden stellen of een plezier doen, jij niet?
Joh, volgens mij wordt mijn tekst helemaal verkeerd geinterpreteerd. Of het een nuance verschil is of niet, ligt toch aan de situatie en aan de personen? Die verschilt van persoon tot persoon. Daarin maakt ieder zijn eigen afweging, vind jij niet?
Ella stelt dat haar gezin wat heeft meegemaakt. Dat neem ik serieus. Is de kerstvakantie echt de enige tijd dat er gelogeerd kan worden bij de opa en oma? Kan dat echt alleen maar op hun manier, in die ene vakantie? Misschien verwacht ik teveel als ik denk dat grootouders juist in contact kunnen staan met hun (klein)kinderen. Maar zoals ik het lees, willen ze vooral dat de kleinkinderen iets brengen, ook als dat tegen de zin is van kleinkinderen. Dat is geen verwijt: zo gaan die dingen als kinderen ouder worden. Anders gaat het contact juist tegenstaan, toch. Wie wil dat nou? Maar ach, kennelijk vindt niet iedereen dat (on)belangrijk.
Ik geef een suggestie waarbij Ella eventueel in overweging kan nemen om en-en te doen op een manier die voor haar misschien wel eens prettig zou kunnen zijn. Namelijk: een deel van de kids slaapt bij opa en oma en een deel bij moeder. En dan wisselen. Heerlijk om eens 1 op 1 met een kind te zijn. Zoiets kan zeker fijn zijn als er iets is gebeurd. Ieder zijn meug natuurlijk.
Sorry als dat verkeerd op gevat wordt.

Maylise
04-12-2011 om 18:42
Evenzo
De zinnen waar ik in jouw tekst vooral over viel waren de eerste zin en de laatste zin:
' Je moet gewoon doen wat goed is voor je gezin, je kind en jou. Dat staat voorop. Ook als je de grootouders teleur zal stellen. Het is zorgzaam om je daar druk om te maken maar je prioriteiten liggen er niet.'
'Maar als dat je behoefte niet is, lekker niet doen dan!'
Prioriteiten die niet bij de wensen van grootouders liggen & gewoon doen waar je zin in hebt ook al stelt dat hun teleur.
Vooral de laatste zin dat als je de behoefte niet hebt je het dus niet moet doen komt op mij wat kil over. Alsof de behoefte van de eigen ik voorop moet staan.
Misschien vat ik het verkeerd op. Dat kan. Maar ik ben er altijd voor om anderen een prioriteit te maken. Dat is ook een les die ik mijn kinderen graag meegeef (en Ella's zoon ook al goed snapt)

Evenzo
04-12-2011 om 19:09
Maylise
Misschien vat ik het verkeerd op. Dat kan. Maar ik ben er altijd voor om anderen een prioriteit te maken. Dat is ook een les die ik mijn kinderen graag meegeef (en Ella's zoon ook al goed snapt)
Gezien wat dit en je reactie, krijg ik het idee dat jij vindt dat dit de enige juiste weg is die jij, maar ook anderen, moeten bewandelen. Er leiden vele wegen naar Rome die allemaal even waardevol zijn. Ik hoop voor voor Ella en zeker ook voor jou, dat jij jouw eigen weg kiest die bij jou en jouw gezin past. En niet dat jij je laat leiden door de weg te kiezen die vooral bij een ander past. Die wegen zijn ook waardevol maar voor de ander. Pas als jezelf rust hebt, evenwichtig bent kan je er voor een ander zijn als die jou nodig heeft. Maar als er iets is gebeurd is, in je gezin, dan ben je dat niet en kan je er niet goed genoeg voor een ander zijn.
Ik wens jou een hele mooie eigen weg en hoop dat je vooral in beseft dat het jouw weg is, die niet onder hoeft te doen voor die van een ander, die zijn eigen weg kiest.

tonny
04-12-2011 om 23:23
Kerst, opa en oma
Jullie zien als gezin opa en oma helemaal niet in de kerstvakantie?
Tja, ik kan hiervandaan natuurlijk niks weten over de familieverhoudingen, maar ik (als oma) zou het best heel jammer vinden als het zo zou gaan. Door de vakantiespreiding (ze wonen 200 km verderop, toch, of schreef je twee uur rijden) is het vaak lastig vakantieafspraken te maken, ik kan me voorstellen dat dan juist de kerstvakantie praktisch is. Al is een week wel wat lang ja, twee/drie nachtjes is prachtig.
Maar waarom moet je ze brengen, kun je hen niet samen op de trein zetten?

Kaaskopje
05-12-2011 om 01:28
Uitstapje met je man
Ik ben nogal fan van vakantieveilingen of dat soort sites. Is het een idee om je zoons weg te brengen voor een nachtje, of als het betaalbaar is voor jullie 2 nachtjes en dat jullie in die omgeving een hotelletje boeken? Natuurlijk is het fijn om samen thuis te zijn, maar mijn man en ik hebben bij zo'n uitstapje echt een vakantiegevoel, we zijn er dan helemaal uit, hoe kort het ook is. Hoe vaak heb je die gelegenheid als je kinderen thuis zijn?

Fiorucci
05-12-2011 om 07:03
Evenzo
Nee, het is niet de enige weg. Maar je stelt dat het mooi is als opa en oma in contact staan met de kleinkinderen. Dat menen opa en oma te kunnen invullen, door hen uit te nodigen. Ze hadden zich er ook makkelijker vanaf kunnen maken, het zullen best drukke dagen voor hen worden, met twee logees. De kinderen willen opa en oma hierin tegemoet komen, een compromis is mogelijk, namelijk geen hele week maar twee dagen.(Overigens hoeft het contact helemaal niet tegen te staan door het logeren, soms pakken dingen veel leuker uit dan je van te voren dacht.) En ik neem ook serieus dat het gezin wat achter de kiezen heeft, dat schreef ik al.

Caitlynn
05-12-2011 om 14:33
Anders
Ook mostert na de maaltijd, maar misschien wel een idee: nodig, in plaats van een logeerpartij, opa en oma uit om mee te gaan naar Snowworld ofzo, zet ze in de apresskihut met een bak koffie, vanwaar ze hun kinderen/ kleinkinderen bezig kunnen zien en maak het dagje uit compleet met een lunch of diner daar. Je zou ze kunnen ophalen, en weer terug kunnen brengen, misschien kunnen opa en oma wel een nachtje bij jullie logeren? Juist omdat ze zo ver weg wonen, zien ze hun kleinkinderen waarschijnlijk niet veel in dit soort situaties, dus kunnen ze dit vast wel waarderen. Mijn oma kan er in elk geval wel van genieten als we haar op een dergelijke manier meenemen.

Ella2007
07-12-2011 om 09:22
Afloop
We hebben oma gebeld, om aan te geven wat onze overwegingen waren, en onze keuze; dat begreep ze ook wel. We zijn wel van plan om een van de eerste dagen van het nieuwe jaar een rondje familiebezoek te gaan doen. Niet direct onze behoefte maar daarmee komen we dan toch een beetje tegemoet aan de wensen. Misschien kunnen we dan ook nog wat leuks gaan doen. Nu eerst rust en cocoonen ! Nog een paar weekjes: ik kan er nu al naar uitkijken.

Ella2007
07-12-2011 om 09:45
@tonny: familieverhoudingen
Ja Tonny, daar heb je wel een pijnpunt aangesneden. De familieverhoudingen zijn in het oude gezin inderdaad niet "doorsnee", wat te maken heeft met onverwerkte (zware) problemen in de jeugd van beide grootouders. Daar ga ik verder niet over uitwijden, maar ook wat dat betreft betekent dat dat wij als gezin daar zo goed mogelijk rekening mee proberen te houden, maar ook daar is een grens: die van ons eigen gezin. Wij kunnen niet hun trauma's goedmaken of oplossen. En hun trauma's kosten ons ook heel veel energie. Daar hebben we nu vanwege onze eigen omstandigheden, echt even zelf geen energie voor. Vandaar deze keus, inderdaad jammer, maar niet onbekend en onverwacht. Ik had ook liever de leuke "libelle"-familie gehad.

tonny
07-12-2011 om 17:07
Je weet het he, die libellefamilie
die bestaat nie...
Denk maar eens aan de conference van - ach nou kan ik niet op haar naam komen, grr.
OO-families, die zijn echt!!

Merel
08-12-2011 om 08:56
Nieuwe link
Bovenstaande linkje werkt (bij mij) niet.
Hier heb ik een andere gevonden:
http://video.google.com/videoplay?docid=-711528815370991914
P.s. Izar, bij zo'n enorm lange link kan je tinyurl gebruiken, heel handig!

Ella2007
09-12-2011 om 16:12
Hij is leuk...
Inderdaad hilarisch. Tegelijkertijd zijn er dus nog steeds mensen die dat ideale plaatje in hun hoofd hebben zitten als "het ultieme streven"; zo werkt het dus niet in real life.
Gisteravond werd er weer gebeld of we dan nog wel een andere keer kwamen in de vakantie. Dat idee hadden we wel al, maar is nog niet helder, hangt ervan af wat we gaan doen en hoe we ons voelen. Dat is wel erg moeilijk voor de andere kant om daar geen definitief ja met datum en tijd op te horen. Maar goed, de intentie moet maar even voldoende zijn zo voor het hier en nu.

Shonagh
10-12-2011 om 10:13
Brigitte kaandorp (ot)
Weet iemand uit welke show dit komt? Ik herinner me dat ze zich op het op het podium uitkleedt, wil ik nog weleens weer zien :o)