Relaties

Jeanne
12-07-2011 om 00:09
Luidruchtige buren
Ben waarschijnlijk te verwend, heb altijd zeer rustige buren gehad, en dat is nu heel plots voorbij sinds een paar weken. Gehorig rijtjeshuis, studenten die wel erg van het feestvieren zijn en alles vooral heel erg hard en wild.
Ik wil even hier checken wat nu redelijk is of niet om te vragen/ eisen van hun. Want ik ben bang dat ik door mijn emotionaliteit misschien onredelijk ga worden, ik word nl helemaal gek van al die herrie. Heb al een keer woest 's ochtends vroeg aan de deur gestaan na een slapeloze nacht met veel muziek en herrie. Het was niet de eerste keer dat ze tot diep in de nacht doorgingen.
Het gaat iig uit de hand lopen, dat voel ik wel, het zal ook wel politiewerk worden. Maar heeft dat eigenlijk wel zin, doen die wel wat? Heb echt nog nooit met dit bijltje gehakt. Ik denk niet dat ik door ga komen bij de buren, ze leven nogal in hun eigen wereldje (snap ik ook wel) en daarbij genoeg alcohol om je buren totaal te vergeten. Via contact gaat ook niet lukken, behoefte aan contact met ons hebben ze totaal niet en dat is ook prima.
Met dit warme weer hebben kinderen natuurlijk raam open en die hebben er dus ook flink last van. Het is dat mijn kinderen sowieso laat inslapen nu de laatste tijd, maar rond de herfst (als mijn kinderen hun slaap weer hard nodig hebben) voorzie ik echt grote problemen. Dan zou ik toch graag willen dat ze tussen 20.00 en 21.00 uur sliepen. (konden slapen) En mijn kinderen zijn een paar keer weg geweest toen ze veel lawaai maakten, dat scheelt ook. Zoals op dit moment, nog groot feest en wie weet hoe lang ze nog doorgaan. Kinderen zijn gelukkig weg, maar hoe moet dit verder?

Jeanne
12-07-2011 om 00:22
Voor de goede orde
Ik wil nu eerst met buren gaan praten, en het gaat me dus om mijn insteek hierbij. Het is alleen dat mijn gevoel zegt dat het hoe dan ook niet gaat werken waarschijnlijk. (het niet-rekening houden met de buren is zo groot zeg maar dat ik niet verwacht dat praten aan gaat komen)

Manda Rijn
12-07-2011 om 09:31
Hoeveel studenten
zijn het daar in dat studentenhuis ? Studenten zijn doorgaans wel in staat om een praatje mee te maken, gewoon eens belangstellend vragen wat ze studeren en of het een leuke huisbaas is enzo. En dan ook vragen of ze misschien wat meer rekening willen houden met de mensen met kleine kinderen en dat door de week het wat eerder stil kan zijn met muziek etc. Gewoon vriendelijk blijven heeft bij studenten de beste werking. Mijn schoonouders hebben een studentenhuis tegen over ze en die feesten ook wel wat af maar ze komen het nu wel melden van te voren en ze zijn laatst ook uitgenodigd en hebben daar een hapje gegeten (macaroni met kaas geloof ik .

Tirza G.
12-07-2011 om 13:45
Studenten
studeren nu niet. En hebben dus alle tijd om te feesten. Mag dat zomaar, een studentenhuis in een gewone straat? Je mag toch niet zomaar onderverhuren?
Tirza

mijk
12-07-2011 om 14:37
Meesterzet uit mijn eigen studententijd.
Ene vriendin van mij die ook in een redelijk wild studentenhuis woonde, werd door de buren gevraagd om op de kinderen te passen. Leuk, vond ze. En toen zat zij dus de kinderen in bed te leggen toen haar huisgenoten aan het feesten waren. Heeft ze toen vrij stevig iets van gezegd. Achteraf begreep ze wat een briljante actie dit van de ouders was. Overigens was zij ook een geschikte oppas al hield ze ook van een feestje.
Ik zou gewoon je wijkagent eens bellen. Wat is redelijk wanneer komen ze, is er buurtbemiddeling bij jou in de buurt enzovoorts..
Mijk

Jeanne
12-07-2011 om 16:36
Patstelling
Ik denk dat het niet leuk kan worden voor alle partijen hier. De huizen zijn gewoon te gehorig. Redelijk wat studenten hier in de buurt, en tuurlijk horen we daar vanalles van. Maar nu zijn het mijn directe buren en dat is flink slikken. De hele dag geschreeuw en harde muziek. Probeer ik me voor af te sluiten maar kom niet aan mijn nachtrust. En al helemaal niet aan die van mijn kinderen. Maar zelfs al staat de muziek zachter en praten ze vooral tot diep in de nacht, ik doe geen oog dicht.
Ik had al aangegeven dat ze niet openstaan voor contact. Geen probleem wat mij betreft (als ik maar geen last van ze heb) maar ik ga me zeker niet opdringen. De behoefte aan een vriendelijk praatje is me na de afgelopen weken ook helemaal vergaan. Ik ben niet op m'n best als ik slaap tekort kom, heb het al druk genoeg zonder deze onzin. En ik ben gewoon woest, gewoon tussen de gezinnen in gaan feesten vind ik aardig asociaal.
Ik denk dat verder alleen de buren aan de andere kant kant (veel) last hebben. Volgens mij zijn die de laatste tijd vooral op vakantie geweest, maar ik ga ze zeker benaderen.
Ik vind het onbegrijpelijk dat het zomaar kan iid, studenten in gewone huizen. Dit gaat voor niemand leuk worden, voor de studenten zelf ook niet.
Oppassen is een leuke actie idd. Ben ik nu veel te boos voor. Aangezien het ook wel vreemden voor me zullen blijven peins ik er niet over. Denk ook niet dat er interesse bij hen is, zijn trouwens allemaal jongens. (niet dat die minder zouden zijn in opassen natuurlijk, maar het lijken me niet types die dat zouden willen)
Het zijn overigens niet zoveel studenten maar houden allerlei bijeenkomsten ed, waardoor de boel eigenlijk steeds vol lijkt te zitten.

mijk
12-07-2011 om 17:32
Snap het helemaal
vond het toen ook al een heel koelbloedige actie van die mensen. IK weet niet waar je woont maar hier in groningen heeft de gemeente gewoon een meldpunt voor studentenoverlast. KIjk ter inspiratie http://gemeente.groningen.nl/overlast/overlast-door-studenten

Merel
13-07-2011 om 15:07
Huur je?
Huur jij Jeanne, dan zou je eventueel nog je beklag kunnen doen bij je woningbouwvereniging en vragen of beide woningen beter geisoleerd kunnen worden qua geluid, dus de beiden tussemuren. Zeker als het huis al zo gehorig is.
Maar als praten niet helpt dan zou ik niet schromen om de politie te bellen (ze moeten volgens mij na 22.00 uur stiller zijn) contact onderling is toch al niet goed, dus daarop verlies je niets.

Fiekje
13-07-2011 om 15:11
Helaas herkenbaar
in ons vorige huis kregen wij opeens 7 studenten naast ons... ze hebben een ander leefritme en over het algemeen ook een ander inlevingsvermogen.. toen hadden wij nog geen kinderen maar wel een normale nachtrust nodig. Het dieptepunt was de muziek vol aan en dan op stap gaan... of laminaat leggen na een uur of twaalf...
Het meldpunt zoals mjk het noemt stelde 6 jaar geleden helemaal niets voor, wij woonden toen ook in Groningen. We hebben toen ook samen met buren geprobeerd in overleg te komen met huurbaas maar dat heeft niets geholpen. Wij zijn verhuisd, gelukkig konden wij ons huis nog verkopen. Ben bang dat als we langer waren gebleven het uit de hand was gelopen. En hebben nu nog maar aan 1 kant directe buren en we hebben over en weer geen last van elkaar, daar hebben we het ook af en toe over met elkaar.
Probeer het gesprek aan te gaan met de huurbaas en anders wijkagent/politie benaderen om de spanningen die het oplevert te bespreken.
Heel veel succes en sterkte met deze ontzettend vervelende situatie.
Groeten,
Fieke

Pennetje
13-07-2011 om 16:15
Ohhhh, wat een ellende
Ik heb zelf ook maanden last gehad van drie snollige troela's die er een sport van maakten om de buren uit te lokken en lastig te vallen. Ik heb mij draadje daarover even opgezocht, ik kreeg een hoop leuke tips.
De leukste vond ik het aanbod van veel OOLers om gezellig te komen feestvieren/bevallen/muziek maken. Bij mij hoepelden ze gelukkig op en kwam er een fantastische, rustige buurvrouw voor in de plaats, waarmee ik nu alweer bijna twee jaar een genoegelijke burenrelatie heb. Ik leef erg met je mee, je zou er letterlijk overspannen van raken.

mijk
13-07-2011 om 18:06
Fiekje
Wat vervelend dat het meldpunt niet werkte. Ik heb er wel wat goeds over gehoord maar dat was volgens mij vooral een kwestie welwillende huisbaas en een goeie wijkagent...
Mijk

Fiekje
14-07-2011 om 14:36
Mijk
De betreffende huurbaas was niet heel erg welwillend... en ik moet eerlijk zeggen dat het ook al een flinke tijd terug is dus wellicht is het meldpunt verbeterd.. Er is in de jaren nadat wij uit Groningen waren vertrokken nog regelmatig in het nieuws (regionaal) verteld/geschreven dat er in de stad veel overlast was door een toenemend aantal studentenhuizen. Ik heb begrepen dat de gemeente het percentage studenenthuizen minder of niet meer beperkte per wijk en toen is er met name in de parkwegbuurt veel overlast gekomen... en dat is net mijn oude buurtje... Maar ondanks dat is het een superleuke stad.
Fiekje