Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Relaties Relaties

Relaties

Collega

Collega

11-07-2018 om 10:37

Luisteren of advies?

Mijn goede collega/kamergenoot heeft huwelijksproblemen. Haar werk lijdt daaronder, maar daar wordt bij ons gelukkig goed mee omgegaan. Ze wil ook regelmatig haar verhaal kwijt, wat ik geen probleem vind maar waar ik eigenlijk niet goed weet wat de beste manier is om ermee om te gaan.
Het komt erop neer dat zij als control freak is getrouwd met een losbol, en nu ze een baby hebben loopt dat spaak. Hij houdt zich niet aan (haar) afspraken, en zij heeft het gevoel overal alleen voor te staan. Dat is voor haar natuurlijk heel rot, maar ik zie ook zijn kant. Wat doe je in zo’n geval als toehoorder? Ik heb gezegd dat ze haar tijd moet nemen, praten met deskundigen, thuis gaat voor e.d. Maar mag je ook zeggen dat haar controledrang allesbepalend is? Dat klinkt dan weer niet aardig, en ze is echt aardig.
Wat is de beste manier om hiermee om te gaan?

Mari

Mari

11-07-2018 om 12:17

Ik zou haar een boekje geven (eerst zelf lezen): het kernkwadrant. Dat is een mooie eenvoudige uitleg hoe we juist van die dingen die we bij een ander zo irritant vinden, zelf een evenwichtiger mens kunnen worden. En dat zij dan het boekje ook met haar man deelt. Want die heeft natuurlijk ook een uitdaging in het wat ordelijker worden. Je kan het ook met haar bespreken: het gaat er niet om dat zij zo'n controledwang heeft, het gaat er om dat het zo fijn voor haar zou zijn als ze wat losser werd. Dan hoeft haar man ook niet de rol van losbol te blijven vervullen want zo werkt het vaak: je gaat de negatieve zaken juist versterken om een evenwicht te houden of omdat hij bijv. totaal gestresst wordt van haar controle dwang

rutiel

rutiel

12-07-2018 om 14:37

Geen advies

Uit jouw verhaal hoor ik niet dat jouw collega jou om advies vraagt. Zij worstelt met haar huwelijk en verwijt haar man (terecht of niet) allerlei dingen.

Als collega zou ik in dit geval nooit ongevraagd advies geven. Ze wil haar verhaal graag kwijt en zoekt een luisterend oor. Dat is wat je haar kunt bieden, tenminste als jouw eigen werk daar niet onder lijdt.

Als leidinggevende zou ik hier overigens wel wat directiever ingrijpen. In het geval dat het werk van mijn personeelslid lijdt onder privé-omstandigheden zou ik toch wel verwachten dat zij hulp zoekt voor haar problemen. Maar goed, dat hoef jij als collega dus niet op te lossen.

Ely

Ely

12-07-2018 om 16:04

Ik zou

Het haar gewoon vragen: wil je vooral je verhaal kwijt (prima!) of advies? En daarbij aangeven dat wat jou betreft allebei goed is, ze kan ook aangeven per onderwerp wat ze wil. Soms wil je gewoon even iets van je afpraten tenslotte

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.