Relaties

liat
11-05-2009 om 19:19
Man brengt de kinderen te laat naar bed
Ik word er stapelgek van dat wanneer mijn man de kinderen naar bed brengt, ze er telkens te laat in liggen. Vooral mijn jongste zoontje van vier heeft er de volgende dag erg veel last van als hij te laat in bed komt. Hij is dan niet te genieten en bijna niet wakker te krijgen. Hij wil dan ook absoluut niet naar school.
Rustige discussies met mijn man helpen niet. Vanavond zou hij ze bijvoorbeeld weer naar bed brengen. Ik gaf hem al het advies gelijk na het eten de kinderen al naar boven te brengen omdat het met hem zo lang duurt voordat ze slapen. Hij zei dat ik gelijk had en ging gewoon verder beneden te spelen. Hij zei nog wel tegen de kinderen dat ze over vijf minuten naar boven zouden gaan. Na een kwartier oid herhaalde ik weer dat ze naar boven moesten gaan. Vervolgens hoor ik hem boven verstoppertje met ze spelen. Ik wil dat mijn zoontje er om 19.00 uur inligt en het liefst vroeger. Hij heeft het echt nodig. Om 19.00 uur hoor ik ze nog steeds verstoppertje spelen en ik roep naar boven dat het al zeven uur is. 10 minuten later hoor ik nog steeds mijn man met de kinderen praten. Op een gegeven moment onplof ik dan echt en loop ik naar boven met de melding dat ze echt nu naar bed gaan. Gevolg is altijd dat man boos is.
Als ik het echter negeer liggen de kinderen minstens een half uur maar vaak ook een uur tot anderhalf uur later in bed. Natuurlijk kan dat voor een keer, maar ik werk thuis en wil 's avonds ook nog werken. Ik wil echter ook dat mijn kinderen op tijd naar bed ga. Als ik ze maar weer elke keer naar bed breng, dan kom ik niet aan werken toe. Als ik mijn jongste zoontje zelf naar bed breng, stoort mijn man trouwens ook meestal. Hij zit dan in de kamer ernaast luidruchtig te stoeien met mijn dochter van 6.
Wie heeft een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik heb het al zo vaak met hem besproken en dan zegt hij altijd dat ik helemaal gelijk heb. De volgende avond gaat hij weer totaal zijn eigen gang.

Maylise
14-05-2009 om 15:16
Dakar
Toch maakt dat weinig verschil met NL aangezien hier de kinderen pas met 4 jaar naar school gaan en dus met 3 jaar nog naar het KDV gaan waar ze ook kunnen slapen.
Ik denk wel dat mensen 's avonds gemiddeld eerder thuis zijn hier. Wij eten zelf redelijk laat maar dat zou wel eerder kunnen gezien we allebei wel redelijk op tijd thuis zijn.
Ik dat er in Frankrijk gewoon een stuk flexibeler met slaaptijden wordt omgesprongen. In NL is het vaak wel erg krampachtig.
Maylise

Maylise
14-05-2009 om 15:26
Cobi
Ik vind wel dat er een verschil zit tussen 's avonds met een glas wijn rustig opvoeding ideeën en perikelen bespreken met z'n tweeën of dat de ene ouder tegen de andere ouder op het moment suprême roept dat de kinderen nu toch echt moeten gaan slapen en of hij/zij AUB zo vlug mogelijk/gelijk het naar bed brengen ritueel wil beëindigen.
Ik sta er altijd voor open om op een rustig moment samen dingen te bespreken en mijn standpunten toe te lichten maar ik sta minder open voor een directe correctie op het moment dat ik met de kinderen bezig ben.
Bovendien kan uit zo'n discussie altijd blijken dat we het gewoon niet eens worden. Mocht dat zo zijn dan hebben we beiden weinig keuze behalve het gewoon los te laten en elkaar de vrijheid te gunnen het op onze eigen manier te doen.
Maylise

Dakar
14-05-2009 om 17:17
Maylise
In Frankrijk slaapt men doorgaans totaan de CP, dus ook met vier jaar en vijf jaar een middagdutje.Ze hebben op de kleuterafdelingen aparte slaapzalen , pas in de CP, nederlandse groep drie slaat men dit over

Maylise
14-05-2009 om 17:56
Dakar
Dat hangt van de school af. Op de scholen in Frankrijk waar mijn kinderen hebben gezeten konden alleen de allerkleinste kinderen slapen (petite section) want er was niet meer ruimte. Op een andere school kon zelfs helemaal niemand slapen want daar was geen slaapruimte dus alleen kinderen die niet meer hoefden te slapen konden de hele dag naar school.
Dus dat verschilt wel per school.
Maylise

Dakar
14-05-2009 om 18:49
Maylise
O, dat wist ik niet, de scholen waar wij allemaal zijn geweest ,daar sliepen de kinderen tot en met grande section. Ik meende dat men dat verlicht was eigenlijk maar kan het evengoed mis hebben.