Relaties

liat
11-05-2009 om 19:19
Man brengt de kinderen te laat naar bed
Ik word er stapelgek van dat wanneer mijn man de kinderen naar bed brengt, ze er telkens te laat in liggen. Vooral mijn jongste zoontje van vier heeft er de volgende dag erg veel last van als hij te laat in bed komt. Hij is dan niet te genieten en bijna niet wakker te krijgen. Hij wil dan ook absoluut niet naar school.
Rustige discussies met mijn man helpen niet. Vanavond zou hij ze bijvoorbeeld weer naar bed brengen. Ik gaf hem al het advies gelijk na het eten de kinderen al naar boven te brengen omdat het met hem zo lang duurt voordat ze slapen. Hij zei dat ik gelijk had en ging gewoon verder beneden te spelen. Hij zei nog wel tegen de kinderen dat ze over vijf minuten naar boven zouden gaan. Na een kwartier oid herhaalde ik weer dat ze naar boven moesten gaan. Vervolgens hoor ik hem boven verstoppertje met ze spelen. Ik wil dat mijn zoontje er om 19.00 uur inligt en het liefst vroeger. Hij heeft het echt nodig. Om 19.00 uur hoor ik ze nog steeds verstoppertje spelen en ik roep naar boven dat het al zeven uur is. 10 minuten later hoor ik nog steeds mijn man met de kinderen praten. Op een gegeven moment onplof ik dan echt en loop ik naar boven met de melding dat ze echt nu naar bed gaan. Gevolg is altijd dat man boos is.
Als ik het echter negeer liggen de kinderen minstens een half uur maar vaak ook een uur tot anderhalf uur later in bed. Natuurlijk kan dat voor een keer, maar ik werk thuis en wil 's avonds ook nog werken. Ik wil echter ook dat mijn kinderen op tijd naar bed ga. Als ik ze maar weer elke keer naar bed breng, dan kom ik niet aan werken toe. Als ik mijn jongste zoontje zelf naar bed breng, stoort mijn man trouwens ook meestal. Hij zit dan in de kamer ernaast luidruchtig te stoeien met mijn dochter van 6.
Wie heeft een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik heb het al zo vaak met hem besproken en dan zegt hij altijd dat ik helemaal gelijk heb. De volgende avond gaat hij weer totaal zijn eigen gang.

Gabrielle
12-05-2009 om 10:24
Dames
Mijn referentiekader is de verhalen die ik van de moeders op school hoor en wat ik zie in gezinnen waar ik kom. Mijn eigen man doet niet meer mee, ik ben weduwe.
Ik zie echt een heleboel huwelijken waar de vrouw de opvoedster is, de man wat leuke dingen meedoet maar eigenlijk de opvoeding en het letten op bijvoorbeeld bedtijd, tandarts, kapper mag doen. En dan krijgt ze ook nog het verwijt dat ze bepalend is want wees blij dat Paps tenminste met ze stoeit.
dat een beetje
Gabrielle

liat
12-05-2009 om 10:38
Meestal speelt hij 'blosoposo"
Hij is dan een groot monster met de zelfbedachte naam 'Blosoposo' die brullend en snuivend op zoek naar ze gaat. Inderdaad zeer kalmerend.

Yvon Meijer
12-05-2009 om 10:46
Man veranderen
Liat, Je probeert je man al een hele tijd te veranderen, op dit punt (of zijn er nog meer dingen die hij anders moet doen?). Maar je moet er nu ook wel achter zijn dat je hem niet kunt veranderen. Waar je wel wat kunt veranderen is bij jezelf; je verwachtingen van hem. En hoe gaan die rustige gesprekken van jullie, vertel jij hoe alles volgens jou gedaan moet worden of vraag je ook aan hem wat hij wil, wat wil hij eigenlijk? Het belangrijkste is volgens mij, loslaten en hem niet proberen te veranderen. Groetjes, Yvon.

Sasvangent
12-05-2009 om 11:55
Ja gemakkelijk hoor yvon
"Waar je wel wat kunt veranderen is bij jezelf; je verwachtingen van hem". Ik geef je best gelijk dat je een mens niet verandert. Maar dat je dan altijd maar zelf je verwachtingen moet bijstellen, gemakkelijk voor papa hoor. Als die maar doet en laat wat hij wil, sorry, stel je verwachting van mij maar effe bij?
Er zijn nu eenmaal regels waar beide partners zich aan moeten houden, en dat gaat inderdaad niet om die 10 minuten bedtijd. Zoals Gabrielle schrijft: het is vaak papa die zich niet aan de regels houdt, en mama die alles mag "opkuisen", ik ken het goed, van mezelf maar ook van vele vriendinnen. En dan nog vaak allerhande verwijten moet incasseren, want nu is ze een zeur geworden.
Ik denk dat vele vrouwen die hier reageren een man hebben die best veel doet in het huishouden en met de kinderen. Als je een man hebt die er nooit is, en die als hij er wel is overal opmerkingen op heeft, zou een heel deel hier wel anders schrijven.

Yvon Meijer
12-05-2009 om 12:13
Sasvangent
Ik zeg helemaal niet dat je altíjd je verwachting bij moet stellen maar misschien wel als je zo veel tijd en energie steekt in het veranderen van iemand en die verandering komt maar niet. Zonde van je tijd en zinloos. Misschien moet je dan een andere oplossing zoeken en die zou kunnen liggen in het bijstellen van je eigen verwachtingen.
Verder snap ik je laatste twee zinnen niet; de man van Liat is er toch juist wél? En ze schrijft toch ook niet dat haar man steeds iets op haar aan te merken heeft?

Sasvangent
12-05-2009 om 12:28
Ot: hm
Yvon, mijn reaktie was inderdaad een beetje off topic maar was op hetgeen jij schreef van verwachtingen bijstellen, niet over wat Liat schreef over haar man.
En jij vindt blijkbaar dat bij falen / uitblijven over een gezamelijke oplossing, het maar aan (meestal de) vrouw is om dan maar toe te geven. Blijft gemakkelijk voor de partner (man) die geen of weinig rekening houdt met zijn vrouw.
Verder ga ik hier niet op reageren want subiet krijg ik hier het halve forum over mij heen, ik pas dus.

Yvon Meijer
12-05-2009 om 12:39
Nogmaals
Nogmaals; ik vind niet dat je altijd en meteen bij ieder discussiepunt bij jezelf iets moet veranderen. En dus nee: ik zeg absoluut niet 'dat een vrouw dan maar moet toegeven'. Mijn voornaamste punt is dus: probeer niet iemand te veranderen (ongeacht of je man of vrouw bent). En sorry als dit te veel een eigen leven gaat leiden. Ik probeer ook alleen iets te zeggen waar Liat misschien iets aan kan hebben.
En verder; waarom zou je hier niet verder op in gaan? Het is toch juist goed als er verschillende meningen zijn?
Groetjes, Yvon.

Maylise
12-05-2009 om 13:07
Verschil van opvatting
Ik kan persoonlijk een heel eind met de man van Liat meegaan. Mijn kinderen gaan ook altijd laat naar bed, hebben geen hele strakke bedtijden en spelen 's zomers nog tot laat op straat. Ik ben ook meer iemand van streeftijden dan van vaste tijden. Dus als ik zou zeggen dat mijn kind om bijvoorbeeld 20:00 gaat slapen dan bedoel ik niet dat hij altijd om 20:00 in bed ligt. Dan ligt het kind soms ook om 20:30 in bed of zo.
Ik vind ook dat er in NL vaak verschrikkelijk krampachtig wordt omgegaan met bedtijden. Ik weet dat mijn overburen het maar raar vonden vorige zomer toen mijn zoontje en zijn nichtje van toen respectievelijk 8 en 6 nog om 22:30 buiten speelden maar ik vind het weer raar dat zijn hun kinderen die ongeveer even oud zijn zelfs met mooi weer al om 20:00 of zo op bed hebben. Mijn opvatting is niet beter of slechter dan die van hun maar anders. Ik zou het erg moeilijk vinden om mijn ideeën (of meer non-ideeën) op dat gebied te veranderen. Het is gewoon heel anders hoe ik met tijd omga.
Zelf ben ik nooit van de strakke rythmes geweest dus ik kan me goed voorstellen dat het voor de man van Liat ook zo werkt. Ik neem wel eens voor om bijvoorbeeld om tijdstip x iets gedaan te hebben maar dat wordt meestal later. Tenzij het heel urgent is (zakelijke afspraak, vliegtuig halen) zou ik het ook vervelend vind om constant daar op gewezen te worden.
Maylise

Jade
12-05-2009 om 13:13
Liat,
"Meestal krijg ik te horen: 'Zou je tegen je man willen zeggen dat ....'"
Dan zou ik zeggen: "Dat mag je zelf tegen hem zeggen als hij weer op school komt". Soms kan het niet anders om een boodschap over te brengen, dat snap ik best, maar ik ben daarmee gestopt. Als iemand iets dwars zit over mijn man zeggen ze dat maar tegen hemzelf.
Je hebt inderdaad een lieve man en een lieve vader. Alleen als hij dan jullie dochter naar bed brengt moet hij ´Blosopo´ maar even in het nachthok laten, anders wordt jullie zoontje weer wakker
En laat het inderdaad maar eens wat vaker ´s ochtends aan hem over.
Als laatste wil ik zeggen dat ik je wel begrijp

liat
12-05-2009 om 19:33
Kijk bij opvoeden in het buitenland
daar loopt toevallig er ook een draadje over. Mijn man komt dus uit Venezuela. Ik hoor van Venezolaanse vriendinnen dat er kinderen daar zijn die gewoon in de schoolbanken in slaapvallen. Verder worden veel kinderen daar wakker gehouden door ze 's ochtends al koffie met melk te geven en verder de hele dag door cola en snoep.
In veel landen gaan kinderen volgens mij later na bed omdat beide ouders fulltime werken. De kinderen moeten zich daar aanpassen aan het schema van de ouders en niet andersom.

Sharon*
12-05-2009 om 19:51
Strakke bedtijden
Het valt me op dat er zo makkelijk gedana wordt over bedtijden. Voor veel kinderen zal het misschien zo zijn hoor dat ze het prima volhouden om laayt op straat te spelen, langer op te blijven. ik lees steeds: ze halen het welin in het weekend of op woensdagmiddag.
handig als het zo werkt, maar mijn oudste wordt elke dag om half 7 wakker, maakt niet uit hoe laat hij naar bed gaat. Dus als hij elke avond een uur te laat in bed zou liggen is hij zo moe en onhandelbaar, dat wil je niet weten. Dus ook hier voor hem over het algemeen een strakke bedtijd.
Bij mijn andere kinderen ben ik wat makkelijker omdat zij overdag kunnnen inhalen of wat langer doorslapen, of er wat beter tegen kunnen.
Ik snap Liat's punt dus heel goed. Mijn man heeft ook vaak de neiging om erg te treuzelen met het baar bed brengen van kindern. Vooral oudste kan daar erg onder lijden.

Sanne
12-05-2009 om 20:53
Oeps herkenning...
Maar bij ons is het andersom. Onze kinderen (3) breng ik meestal naar bed. Man helpt soms mee met tandenpoetsen en in bad doen, daarna ga ik voorlezen.
Ik maak er volgens mijn man teveel een feestje van... Hij roept dan geregeld boos, schiet nou op ze moeten op tijd in bed liggen. Hij heeft hier eigenlijk groot gelijk in maar toch vind ik het moeilijk om dit voor elkaar te krijgen. Lees te lang voor en klets teveel. Mijn zoontje van 4 is klein voor z'n leeftijd en moet er eigenlijk om 7 uur inliggen. Gevolg dat hij niet te genieten is op de dagen dat ik laat ben. Wil dan niet uit bed komen, huilt om alles. Wil geen ontbijt. Op de dagen dat hij op tijd in bed ligt is hij een ander mens. Vrolijk en meegaand. Het is dus wel waar, de een heeft meer slaap nodig dan de ander! Ook groei je tijdens je slaap. Wat bij mij geholpen heeft is:
Eerder eten 5 uur i.p.v. 6 uur.
Overdag voorlezen en aandacht stoeien etc (dan wil je het niet inhalen voor het naar bed gaan)
Je man werkt overdag? Zodra hij thuis is voorlezen kletsen stoeien. Weekend meer aandacht geven.
Laat hem ook eens een hele dag alleen met de kinderen. Haha dan is hij vast zo moe dat hij zelf om 7 uur naar bed wil.
Misschien een artikel laten lezen over groei en bescherming tegen ziektes tijdens je slaap. Verwerken van wat je overdag leert in je slaap. Gevolgen slaapgebrek etc.
Succes gewenst en ik begrijp je wel hoor. Ik vind mijn man ook een zeur, maar hij heeft wel gelijk....
Ik vind de reacties, van veel mensen die reageren, niet aardig. Beetje inleven in gevoelens van anderen kan geen kwaad.
Jij zit toch met de gevolgen de volgende dag en dat is niet acceptabel. Als je man iets doet waar jij of de kinderen geen last van hebt is het wat anders. Maar zolang jij of je zoontje er last van heeft is het je recht om hier wat over te zeggen.
Groetjes Sanne

sidneysheldon
12-05-2009 om 21:37
Hier ook op tijd naar bed
ik vind het erg belangrijk dat de kinderen op tijd op bed liggen.
vooral mijn jongste van 3 is er smorgens niet uit te timmeren als hij later naar bed gaat, en valt dan half in slaap overdag op de kinderopvang. Hier een ex die wat makkelijker is met slaaptijden.
Ik begrijp je dus goed, je kent je eigen kinderen het beste en weet hoeveel slaap ze nodig hebben.
Hoop dat je goede afspraken kan maken over het naar bed brengen, misschien kunnen jullie het samen doen? Op een gezellige, en toch ook duidelijke manier.

IngridT
13-05-2009 om 10:43
Liat....
'mijn man komt dus uit venezuela'
Had dat er nou even eerder bijgezet, rare!!
Jullie hebben 'gewoon' een culture-clash. Dat zet het geheel toch wel in een heel ander daglicht vind ik. Met zuilke verschillende culturele achtergronden zul je wel tegen meer fundamentele opvoedingsverschillen aanlopen. Hoe gaan jullie daar mee opm? Overigens vind ik de huis-tuin-en keuken commentaren die je hier hebt gekregen opeens ook een stuk minder zinvol.
Ingrid

Jade
13-05-2009 om 11:17
Zonnetje (ot)
"Laatst was hier een draadje van een vrouw die smorgens altijd door haar vroegopstaande man uit bed werd geherried. En iedereen hier maar zeuren over \'dan duik je er daarna toch nog even in\'enzo.
Dat zijn dus mensen die niet zoveel slaap nodig hebben."
Nou ik schreef dat niet hoor, ik heb juist veel slaap nodig
"Weten jullie wel hoe erg het kan zijn om constant te weinig te slapen?"
Je kan daar inderdaad hondsberoerd van worden. Ik herken het helemaal.

Jade
13-05-2009 om 11:25
Bij ons net andersom:
mijn man was zo iemand die vond dat onze dochter "stipt" om half 8 naar bed hoorde te gaan, ze zal een jaar of 6 zijn geweest. Als hij avonddienst had dan bracht ik haar een uur later (of 3 kwartier) naar bed.
We kregen daar woorden om, maar we zijn eruit gekomen toen het volgende het geval bleek te zijn: omdat zij altijd ging spelen als ze om half 8 naar bed ging en wij dat eerst niet doorhadden (de tut had dan haar Barbiepoppen onder haar bed liggen, zodat ze die *HUP* zo kon pakken, je hoorde haar niet sliep ze te laat in. En een drama om haar dan uit bed te krijgen.
Als we haar dan later dan half 8 naar bed brachten was ze moe genoeg en sliep ze zomaar. Dus nodeloos te zeggen dat ze later dan half 8 naar bed ging
Dus het "stipt" vroeg op tijd naar bed brengen was geen oplossing voor onze dochter.

Sharon*
13-05-2009 om 13:08
Jade
Maar het gaat er niet om dat een kind stipt VROEG naar bed gaat! Dat een strakke bedtijd altijd vroeg. Het gaat er om dat een kind naar bed gaat wanneer het daar aan toe is, wanneer het dus moe genoeg is om in slaap te vallen. En als een kind structureel later dan dat tijdstip naar bed wordt gebracht dan kun je problemen krijgen.

angel3
13-05-2009 om 14:11
Leuke mannen?
tja ik herken delen van verhalen en hier ook af en toe zo n Leuke Man. Er wordt hier gezegd dat er denigrerend over gedaan wordt maar echt soms kan ik er niet tegen. Dan heb ik gewoon het gevoel dat ik 3 kinderen heb ipv 2. Ben al afgedraaid aan het einde van de dag en dan schuift man aan die lollig gaat doen aan tafel. Ik ben allergisch voor spelen met eten maar hij zit dan ook met frietjes in zijn neus een monster na te doen. Is dat een Leuke Man??? dan maar geen leuke man hoor.
Stoeien voor naar bed gaan is funest voor het slapen. Alle adrenaline weeer opgepompt. Dus ja nog steeds herkenning al maakt man het niet te gortig met naar bed gaan. Als de kinderen hier moe zijn stuiteren ze door de tent heen. Hoezo gezellig langer opblijven? niks gezelligs aan. Als kinderen tot 22 uur zouden spelen dan zijn ze uiteindelijk wel wat later wakker, zeg rond half 9. Dat is nog steeds een uur minder slaap dan 'normaal'. Ik heb me werkelijk verbaasd over de zieke en oververmoeide kinderen die NA de mei vakantie in de schoolbanken zaten..... Vakantie is toch om uit te rusten? maar goed het gaat nu OT

Manda Rijn
13-05-2009 om 19:58
Ja dat is irritant
ik heb de draad niet gelezen maar ik vind dat ook irritant, dochter moet gewoon voor 8 uur in bed liggen want die is anders s'ochtends niet uit bed te krijgen.
Mandavriend laat ook graag de tijd wat rekken want hij heeft de hele dag op zijn werk haar niet gezien, dochter vind het eruggg gezellig als hij te lang blijft hangen, het is een wisselwerking tussen die twee.
Maar de oplossing is dat hij voorleest en ik het badderen, tandenpoetsen, pyjama, kleding uitzoeken doe, dan kan hij lekker lang voorlezen en zich voor haar karretje laten spannen (water halen, nog een keer naar de wc, nog een keer ander water halen, toch een ander boek uitzoeken, nog even vertellen wat ze allemaal kan) maar dan ligt ze tenminste al in bed en dat scheelt de helft.
Dus verzin iets ipv bozig te doen want dat is zonde van de sfeer tussen jullie tweetjes als die kinderen er wel eindelijk in liggen.

Manda Rijn
13-05-2009 om 20:03
Eigenlijk voorkom je heel veel gezeverzeik
met je partner als je gewoon iets oplossends verzint ipv wil dat die ander zich aanpast/zich aan DE REGELS houdt want dat levert ALTIJD gekwetst/bozig/onvervulde verwachtingen en veel ge-eikel op en dat wil je niet s'avonds.
S'avonds wil je gewoon gezellig met zijn tweetjes zijn terwijl 'het tuig' ( braaf slaapt.

liat
13-05-2009 om 21:58
Vandaag ging het geweldig
ander probleempje is dat man ook altijd op andere tijdstippen thuiskomt en nooit belt dat het later wordt, terwijl ik met z'n allen samen wil eten.
Vandaag was mijn jongste zoontje zo moe, dat hij uit zichzelf om half zes al wou gaan slapen. Mijn man kwam er zoals gewoonlijk om half zeven aankakken (zou eigenlijk mijn dochter om 18.15 naar de zwemles brengen), omdat mijn zoontje al sliep, kon er ook niet met hem gestoeid worden + man deed extra zijn best om stil te zijn toen hij mijn dochter naar bed bracht. Ik heb trouwens drie kinderen, maar de oudste gaat altijd rustig lezen op haar kamer.
Ik ga voortaan maar wat vroeger eten. Mijn man heeft er totaal geen moeite mee dat hij niet met ons mee-eet. Dan ziet hij mijn zoontje maar wat minder door de week. Hij haalt de schade wel in tijdens het weekend (hij wil echt non-stop met ze spelen). En anders zal mijn zoontje heus wel in de toekomst later naar bed gaan, zodat hij ook 's avonds meer contact heeft met zijn pappa.
IngridT, ja enerzijds is het cultureel bepaald, maar ik ben altijd voorzichtig daar alles aan op te hangen. Ik zie dat mijn drie zussen ook allemaal vaak moeite hebben met de verschillen met hun Nederlandse partners. Ik ken ook voorbeelden van zwaarconservatieve latino vaders die hun kinderen slaan met riemen. Mijn man is een ontzettende gevoelige softie. Kan ook nooit boos worden op de kinderen. Roept altijd: "En nu stoppen, of pappie gaat heel erg boos worden!" Wordt echter zeer zelden echt boos.
Ik moest erg lachen om het verhaal van de vader met de frieten in zijn neus. Soms denk ik ook dat ik vier kinderen heb. Echter .... ik prijs mij toch heel gelukkig met een man die zoveel aandacht aan de kinderen geeft. Hij schaakt vaak met ze, leert ze fietsen enz.

Maylise
14-05-2009 om 01:59
Zelf bepalen
Toch krijg ik uit veel reacties de impressie dat de vader van de kinderen wel heel aardig en lief wordt gevonden maar zich toch vooral aan de door moeder bedachte regels moet houden. Van de een mag vader niet meer 's avonds al het naar bed brengen doen want dan komt kind te laat in bed, de ander wil dat vader niet meer gaat stoeien 's avonds met de kinderen enzovoorts.
Dit slaat niet zozeer alleen op Liat maar ook een aantal andere reacties.
Ik snap dat zelf niet zo. Ik ga zelf met mijn kinderen om zoals ik dat wil. Ik zou het niet kunnen hebben dat mijn man mij zou vertellen hoe ik met de kinderen om moet gaan, zeker niet als het gaat om relatieve kleinigheden als bedtijd.
Mijn relatie met mijn kinderen is iets exclusief tussen hun en mij. En als ik 's avonds nog drie uur wil voorlezen bij wijze van spreke dan doe ik dat.
Andersom geldt dit natuurlijk ook voor mijn man. Als hij iets met de kinderen doet (naar bed brengen bijvoorbeeld) dan doet hij dat op zijn eigen manier. Ik ga zeker niet tegen hem zeggen op welke manier hij dat moet aanpakken. Is ook niet mijn zaak. Dat is dan tussen hem en de kinderen.
Ik zou het erg vervelend vinden om door mijn man constant gewezen te worden op regels voor de kinderen waar ik me aan zou moeten houden. Dat bepaal ik namelijk zelf.
Wat dit specifieke onderwerp betreft kan ik met mijn wat lossere tijdsplanning heel goed voorstellen dat ik me ook enorm zou ergeren aan een partner die met de klok in de handen naast mij zou staan dat het nu toch wel echt afgelopen moet zijn met voorlezen/spelen/knuffelen. Dat bepaal ik namelijk nog altijd zelf.
Maylise

dc
14-05-2009 om 07:39
Cultuurshock
"komt om half 7 aankakken"
wauw. Wij zijn beide nooit voor half 7 thuis.
Verder ben ik het eens met Maylise. Ik krijg ook een beetje het idee dat de vrouwen de regels bepalen en de mannen zich er maar aan moeten houden. Dat lijkt me niet echt gezellig.
Hier trouwens ook een man die heel veel en met veel enthousiasme met de kinderen speelt. Ik vind het heel erg leuk en zou willen dat ik ook wat minder serieus was soms. Ik probeer juist van hem op te steken in plaats van te proberen hem aan mij aan te passen. In elk geval is hij de grote gangmaker in huis. Hij maakt muziek, hij maakt lol en zorgt ervoor dat het gezellig is, en dat is toch goud waard?

Dakar
14-05-2009 om 09:00
Jij woont tocn ook (net zoals ik) niet in nederland maar in Frankrijk? Daar is het heel normaal dat een man/vrouw die vrijwel altijd fulltime werken pas na zessen of zelfs later pas thuis komen. Maar het gemiddelde gezin eet ook voor voor half 8 /8 uur. En daar doen de kinderen een middagslaapje op school tot aan gr 3.
Dus helemaal kun je het niet vergelijken. maar je hebt, net zoals andere, wel gelijk dat vrouwen vaak regeltjes opleggen aan hun mannen voor hun eigen "gerief"
doorgaans kunnen mannen/vaders de zaken heel goed zelf aan. Op hun eigen manier en die is nu eenmaal best anders als die van hun vrouw

Genista
14-05-2009 om 09:28
Maylise
Maylise: "Ik zou het niet kunnen hebben dat mijn man mij zou vertellen hoe ik met de kinderen om moet gaan, zeker niet als het gaat om relatieve kleinigheden als bedtijd."
Je mist toch wat, geloof ik. Er zijn hier maar weinig reacties waaruit blijkt dat er heel veel regeltjes door moeders gesteld worden waaraan vader zich "moet" houden. En voor jouw kinderen mag die bedtijd dan een relatieve kleinigheid zijn, wel, prijs je gelukkig. Ook mijn kinderen worden stikchagrijnig als ze een paar keer acher elkaar te laat naar bed gaan. Ze hoeven echt niet altijd even strict op een bepaalde tijd naar bed, maar als ze hier drie keer achter elkaar een uur tot anderhalf uur te laat naar bed gaan (de situatie die Liat beschrijft), kan ik ze 's morgens met geen koevoet meer uit bed krijgen. Ze zijn dan een paar dagen erg lichtgeraakt en moe. Gelukkig dat Genistus dat zelf ook weet en heeft meegemaakt, zodat we er gewoon allebei op letten.
Liat, ik kan me de irritatie goed voorstellen. Fijn dat je nu op andere manieren toch kans ziet de kinderen wat eerder in bed te krijgen.

Manda Rijn
14-05-2009 om 09:33
Beemer
bedankt voor de verdere vertaling van wat zij zelf al uit had gelegd.
Ik zeg: kijk ook naar een andere oplossing dan de confrontatie in een discussie op te starten, die werken namelijk vaak averechts, zeker voor de sfeer.

liat
14-05-2009 om 09:37
Maylise
Helemaal langs elkaar heen leven en doen alsof de ander niet bestaat lukt toch niet helemaal. Ik probeer mijn man verder wel met rust te gaan, maar ik wil wel de grenzen kunnen aangeven over zaken waar ik last van heb of die ik denk schadelijk zijn voor mijn kinderen.
Ik zit de volgende dag met chagarijnige kinderen, werk ook onder schooltijden, mijn man werkt fulltime, dus ben ik ook meer bij ze. Ik ben degene die commentaar krijgt als we te laat op school zijn. Ik krijg van de juf te horen dat mijn zoontje alweer zo moe was. Ik word verzocht hem tussen de middag op te halen, terwijl ik liever doorwerk.
Ik had afgesproken met mijn man dat hij om 18.00 uur thuis zou zijn, zodat ik met mijn dochter naar de zwemles kon. Mijn jongste sliep al en ik heb nog een kind die het niet leuk vindt mee te gaan naar het zwembad. Ik heb uiteindelijk mijn andere kinderen even alleen thuisgelaten: zoontje sliep toch en dochter was bezig op de computer. Mijn man zei dat hij in aantocht was.
De fout die ik zo af en toe maak is dat ik niet rustig mijn grenzen aangeef. Ik merk toch dat blijven communiceren en rustig uitleggen hoe ik tegen bepaalde dingen aankijk effect heeft.

just another mum
14-05-2009 om 13:51
Wat mij opvalt liat
is dat je steeds schrijft over jouw man die JOUW kinderen telaat naar bed brengt. Je schrijft dat man jouw dochter naar zwemles zou brengen enz.
Zie jij het zo, dat jij de spil bent in het gezin? Dat het zonder jouw aanwezigheid, jouw regels helemaal in duigen valt?
Ik snap je gedeelte van ergenis over het stoeien bij bedtijd wel hoor, dat is hier ook aan de orde geweest.
Ik gaf altijd het seintje dat het bedtijd was en liep dan met de kinderen naar boven. (snap trouwens niet goed dat naar bed brengen bij jou een uur duurt?)
Had ik de kinders net lekker in bed, kwam vaders er nog aan om ze welterusten te wensen en dat ging (en gaat) bij hem niet met rustig een stukje voorlezen en een nachtkusje maar met stoeipartijen.
Ik heb een tijdje me hieraan geergerd, zei ook steeds dat de kinderen zo niet rustig in konden slapen, dit trouwens tot grote ergenis van de kinderen. Hun vonden het geweldig dit stoeien met hun vader die ook iedere avond te laat thuiskomt om nog mee te kunnen eten.
Ik heb het losgelaten. De kinderen genieten ervan en slapen iets later, maar ze slapen wel vrij snel in na al dat gestoei. De gesprekjes met papa na bedtijd zijn voor hun zoveel waardevoller dan gesprekjes in de huiskamer, het heeft wel iets, zo praten met je vader die op de bedrand echt luisterd naar je.
Laat het los, geniet van het gejoel boven als man ze naar bed brengt.
Oh ja, je schrijft ook dat jullie als compromis hebben besloten dat man dochter naar bed brengt en jij zoon omdat die op tijd moet slapen.
Besef je wel dat dit voor zoon niet leuk is, hij zal dit speciale contact missen met zijn vader.