Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Groene Draak

Groene Draak

02-02-2018 om 08:13

Meningen gevraagd: reageer ik overgevoelig, egoistisch, bekrompen ..?

Ben op zoek naar eerlijke meningen....Situatieschets:
Man en ik zijn 21 jaar samen, 3 grote kinderen.. Turbulente relatie met ups en downs, veel relatietherapie gehad, vorig jaar om deze tijd heftige relatiecrisis omdat man aangaf echt niet meer gelukkig met mij te zijn en op het punt stond de relatie te verbreken. Op mijn verzoek de relatie nog een kans gegeven, een heftig jaar jaar met ups en downs volgt waarin we vaak tot de conclusie komen moeilijk mét, maar ook heel moeilijk zonder elkaar te kunnen. Daarbij zit man sinds eind vd zomer met een burnout/depressie thuis (eigen bedrijf, veel zorgen) en bleek mijn moeder ernstig ziek. Afgesproken dat we mede daardoor voorlopig geen grote/definitieve stappen in onze relatie zetten.

Nu het punt: toen man en ik verliefd op elkaar werden heeft hij mij eerlijk verteld dat hij de maanden daarvoor heftig verliefd was (geweest) op zijn beste vriendin die hij al jaren kende. Dit was niet wederzijds, en om de vriendschap te redden had hij afstand van haar genomen om de verliefdheid te laten zakken, ze hadden dus al een tijd geen contact. Wij werden verliefd, hadden het heel fijn samen maar na een maand of 2 kwam haar dit viavia ter ore, zocht ze actief contact met mijn man en wilde een avond met hem gaan eten. Gevolg was dat man de volgende dag met heel veel spijt bij mij op de stoep stond om op te biechten dat ze de nacht met elkaar hadden doorgebracht. Ik was natuurlijk vreselijk gekwetst maar ook nog heel verliefd, dus geprobeerd hem te vergeven en de relatie nog een kans gegeven. Mijn voorwaarde was wel dat hij absoluut geen contact meer had met deze vrouw. Dat is zo geweest tot ze 10 jaar geleden bij ons in de buurt kwam wonen, inmiddels ook getrouwd en met kinderen. Man wilde graag weer eens vriendschappelijk contact met haar, en omdat de hele scherpe kantjes er na 10 jaar wel wat af waren heb ik die ruimte gegeven en hebben ze langzaamaan hun vriendschap weer opgepakt. Ik wil zelf echter absoluut geen contact met deze vrouw, heb mijn man vergeven (maar niet vergeten) maar voel voor haar nog steeds een enorme woede. Probeer mijn man dus de ruimte te geven voor deze vriendschap, maar distancieer me daar ook zo veel mogelijk van.

Gisteravond vertelt mijn man me dat deze vrouw hem uitgenodigd heeft om samen naar een heel leuk evenement in een ver buitenland te gaan. Daar zijn ook heel veel gemeenschappelijke bekenden van hen (ze zijn werkzaam in dezelfde branche), man ziet dit dus niet als tripje met zn 2'en maar als kans om even uit zijn depressiviteit thuis te komen, een leuke week te hebben en mogelijk weer wat energie op te doen. Hij wil het gezien het verleden echter eerst met mij bespreken. Ik ben helemaal uit mn dak gegaan...
Dit voelt zo niet goed, en ik vind het zo lomp van hem dat hij dat niet zelf begrijpt (en het afdoet met: dat is al 20 jaar geleden, zit je daar nou nog steeds mee?) en ik zo graag had gewild dat hij uit zichzelf deze uitnodiging meteen had afgeslagen omdat hij voelt dat dit heel moeilijk en kwetsend is voor mij. . Ik voel hier weer zulke heftige emoties van verraad en pijn bij. De context van en de onzekerheid door onze relatiecrisis van het afgelopen jaar speelt hier natuurlijk ook een rol in. En aan de andere kant knaagt er een stemmetje dat zegt: mss heeft man gelijk, is het kinderachtig van mij dat ik hier na 20 jaar niet overheen ben en moet ik hem de ruimte en het vertrouwen geven om een leuke week te hebben.....

Zou graag eens horen hoe jullie in zo'n situatie zouden reageren.....dank vast daarvoor!

@Emma

@Emma

02-02-2018 om 08:40

rotsituatie

Wat een verschrikkelijke rotsituatie. Ik kan me voorstellen dat je helemaal uit je dak gaat, ik zou dat ook doen.
In het verleden hebben man en jij dit niet goed uitgezocht met elkaar. Dat de andere vrouw "uit zijn leven" was is niet genoeg. Zodra ze in de buurt woont is het raak. Dit kan alleen maar goedkomen als je man werkelijk afstand van haar neemt en zijn energie in jou steekt en als jij heel duidelijk stelt wat jij van hem nodig hebt om de relatie te herstellen. Ook als dat betekent dat hij die vrouw helemaal niet meer ziet. Jij bent heel erg gekwetst en je kunt alleen maar verder met deze man als je daar zelf van overtuigd bent. Op dit moment niet dus. Laat hem dat voelen door afstand te nemen.

Tumtum

Tumtum

02-02-2018 om 08:56

Begrijpelijk

Ik begrijp je reactie. Mijn man had in het begin van onze relatie een leuk meisje leren kennen, die verliefd op hem was geworden. Ik vond een briefje van haar, waar dat wel duidelijk door werd. Ze hebben een keer met elkaar gezoend, meer niet, het stelde niets voor en in ons geval was dat ook zo. Hij werd er door overvallen denk ik. Toch zou ik het nu niet prettig vinden als ze zonder mij, met elkaar in het buitenland zouden zitten.

Wat een lastige!

Hoi Groene Draak,

ik kan me absoluut verplaatsen in je reactie, en het zit duidelijk nog erg diep. Op verstandelijk niveau kan iedereen er een mooie draai aan geven. Zoals je schreef, lang geleden, goed voor 'm, ruimte en vertrouwen geven, dat is een heel logische redenering, en geweldig als je het zou kunnen. Maar ik krijg het idee dat dat 'm niet gaat worden. Begrijp ik nou goed dat jij eigenlijk een beetje voor de keus ben gezet of hij wel of niet gaat? Ik zou er ook giftig van worden. Hoe vervelend zorgen en depressies ook zijn, dit was absoluut een onhandige zet. En het was inderdaad fijn geweest als hij uit zichzelf nee had gezegd, en jou niet voor in deze situatie had geplaatst. En het is natuurlijk ook heerlijk om er tussenuit te gaan, zeker na een moeilijke periode, een afleidend reisje is dan geweldig. Jeetje, en nu? Veel succes in ieder geval!

Niki73

Niki73

02-02-2018 om 09:24

Je bent absoluut niet egoistisch!

Ik denk dat je juist heel realistische gereageerd hebt. Juist in tijden van relatiecrisis en depressie/burnout moet hij dit zeker niet doen! Dit kan misschien ooit op een moment dat jullie relatie als een zonnetje loopt en jullie helemaal gek op elkaar zijn en JIJ er alle vertrouwen in hebt dat er niks gaat gebeuren. Nu is het de kat op het spek binden. Niet doen! Het is vragen om problemen. Of wil hij dat juist? Wil hij een reden om jullie relatie op te blazen?

Daarnaast vind ik dat hij jouw gevoelens moet respecteren, je niet onnodig moet kwetsen. Of zijn ontrouw nu 1, 5, of 30 jaar geleden was, als het voor jou nog pijn doet, moet hij dat respecteren.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-02-2018 om 09:28

Als het allemaal zo moeilijk gaat

Overgevoelig ben je zeker niet, en ik denk dat dit 100% zeker de kat op het spek binden is. Die aantrekkingskracht tussen hen is er nu eenmaal. En zeker als het tussen jullie allemaal zo moeilijk gaat...

Ava

Ava

02-02-2018 om 09:30

Met jou

Hij moet met jou die reis willen maken en zeker niet met haar.
Je haalt in 1x een bak problemen met die reis binnen die het vertrouwen aan tasten. Hij gaat of weer vreemd of je zal het je altijd blijven afvragen.. beiden draaien het vertrouwen de nek om.

Dus, nee.
En jij bent niet gek of egoïstisch. Dit is volkomen normaal van jou.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-02-2018 om 09:33

Zelf beseffen

Hij moet wel zelf gaan beseffen dat dit niet kan. Als hij zich het laat verbieden is dat voor hem weer een puntje ten nadele van de relatie, en als hij toch gaat kan het niet anders dan dat jij daar gevolgen aan verbindt.
Waarom wil je eigenlijk bij hem blijven? Houd je nog wel van hem?

Niki73

Niki73

02-02-2018 om 09:44

In reactie op Phryne

Phryne: "Waarom wil je eigenlijk bij hem blijven? Houd je nog wel van hem?"
Nog een vraag: Houdt hij nog wel van jou? Waarom overweegt hij zelfs jou dit aan te doen?

Margreet

Margreet

02-02-2018 om 12:38

mijn two cents

Ik vind je niet kinderachtig of egoístisch. Ik vind eerder dat hij je niet in zo'n positie moet brengen. Het is nu een catch 22 toe voor jou: zet je je voet dwars en eist dat hij niet gaat: dan heb jij het gedaan kan hij zich beknot voelen, laat je hem gaan, dan voel jij je totdat hij terug is (in het geval er niks 'gebeurd is) toch rot en twijfelachtig. Als er wel wat gebeurd tussen hen (en zal je dat zeker weten?) dan ga jij je waarschijnlijk afvragen of je je voet niet dwars had moeten zetten. Je kan het niet goed doen. between a rock and a hard place. En hij maakt dat jij je in die positie bevindt. Hij zal er waarschijnlijk zelf naief over denken (moet toch kunnen we zijn gewoon vrienden) maar dat is niet realistisch en daarnaast niet erg lief of empathisch tegenover jou.

Guera

Guera

02-02-2018 om 16:49

Ga mee

En als hij dat niet ziet zitten weet je ook genoeg.

Margreet

Margreet

02-02-2018 om 17:06

wow Guera

wat een ei van Columbus!

(hoewel hij natuurlijk altijd kan zeggen dat ze de vriendgroep niet kent)

Maar wel het proberen waard

tante Sidonia

tante Sidonia

02-02-2018 om 17:25

nee,

meegaan daar heeft ze vast ook al helemaal geen zin in, kan vast ook niet om allerlei redenen.
Je vraagt wat we zouden doen. Nou, ik denk dat ik duidelijk naar mijn man zou zijn: "Nee, ik wil dit niet hebben.". En ook niet als hij zielig gaat doen en je over probeert te halen het goed te gaan vinden. Het lijkt mij ook helemaal geen goed idee om in het geval van een burn out/depressie naar het buitenland te gaan en dan nog wel met een betrekkelijk vreemde waarmee ook een behoorlijke aantrekkingskracht is. En dat op een moment dat je eigenlijk keihard voor je relatie zou moeten willen werken.
Hij vraagt in feite toestemming om vreemd te gaan.
Burnout is een van de vele factoren waardoor de kans op vreemdgaan groter is dan anders. Een niet lekker lopende relatie is nog een andere belangrijke en als er dan ook nog een vakantie geregeld wordt met een nieuwe spannende dame.... Hoe groot wil je je eigen temptation eilandje hebben?
Je hebt gelijk; het IS lomp en doorzichtig van hem en vreselijk empathieloos van hem om ook nog jouw begrip te eisen. Daarom zou ik wars zijn van zijn argumenten en halsstarrig weigeren. Uiteraard kan dat leiden tot een patstelling: misschien gaat hij dan toch. Wat mij betreft dan zou het geloof ik voor mij over zijn...
Maar hhij zit al helemaal op het verkeerde spoor: ik weet niet of je dit nog goed krijgt. Maar geef hem in elk geval niet je zegen: je zult later merken dat je je zelf wel de haren eruit kan trekken voor die stap. Gaat hij wel, dan is hij je in feite dan al ontrouw.

Guera

Guera

02-02-2018 om 17:34

Waarom al die beperkingen?

Stel jezelf open. Als hij ja zegt heb je mooie ervaring. Wie weet is het superleuke groep en anders ben je met je man er lekker uit. Als hij nee zegt heb je een interessant gesprek.
Nee ik wil het niet hebben dat zeg je toch niet tegen een gelijkwaardige volwassenene? Daar word je dan toch opstandig van?
Jij ging uit je dak? Wat ik me kan voorsyellen.
Maar wat gebeurde er toen?
Ruzie?
Zei hij: ok ik snap het?
Wat kwam eruit?
Ik snap echt waar je mee zit maar dit gaat geen winnaars opleveren tenzij hij jou echt begrijpt en niet gaat. Anders is er e ht iets anders nodig. Out of the box. Kom uit je patroon.
Laat het los. Kijk wat er gebeurt

Guera

Guera

02-02-2018 om 17:36

Maar goed

Ik ben van de leer dat iemand bij mij moet willen zijn omdat hij of zij dat fijn vindt. Niet omdat er allerlei regels of verboden aan zitten. Laat los. Kom hij terug? Fijn! Geniet voor hem.
Gaat het mis? Dan ging dat vroeg of laat toch gebeuren. Waar hou je dan aan vast? Een illusie?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-02-2018 om 17:43

ik kijk er heel anders naar

Ik kijk er geloof ik heel anders naar.

Je hebt het over een gebeurtenis ruim 20 jaar geleden. Na een paar weken verkering met jou heeft hij een nacht doorgebracht met een vrouw waar hij al tijden verliefd op was. Dat heeft hij aan je opgebiecht. Je schrijft dat je toen als absolute voorwaarde hebt gesteld dat hij geen contact met met haar had. Ik krijg daar eerlijk gezegd al een beetje kriebels van. Omdat je blijkbaar bang bent voor je (zeer prille) relatie verbied je je vriend om überhaupt contact te hebben met een andere vouw. Maar goed, dat is dus 20 jaar geleden.

Sinds 10 jaar in de buurt woont en er weer wat contact tussen haar en jouw man is ontstaan. Ook schrijf je dat jij nog steeds woest op haar bent. Na 10 jaar nog steeds woest over een slippertje in de eerste weken van jullie verkering? Ik vind het heftig hoor, dat je na zo’n periode nog zulke heftige emoties hebt. Het komt op mij eigenlijk niet heel gezond over.

En nu overlegt hij heel open met jou over het idee om een weekje weg te gaan. Niets stiekems, geen smoesjes, hij bespreekt het met jou. (Ondanks dat jullie al in een jarenlange relatiecrisis zitten en hij eigenlijk al een punt achter jullie huwelijk had willen zetten). Waarom ga jij daarvan compleet uit je dak?

Guera

Er zit nog van alles tussen terugkomen of misgaan. Bijvoorbeeld dat je eenmalig of voor langere tijd bedrogen wordt. En je in je onwetendheid of twijfel heel veel tijd en energie verspilt. Die man gewoon laten gaan is niet bepaald risicoloos.

skik

Guera

Guera

02-02-2018 om 20:55

Skik

En dat beantwoordt dan meteen alle vragen toch? De vraag stellen is hem beantwoorden. Blijkbaar is er geen vertrouwen. Dan ben je toch klaar of.....?

Guera

Guera

02-02-2018 om 21:05

Wat zit er nog?

Ik kan de situatie natuurlijk niet goed inschatten. Is het burn out of midlife? Is de reden dat hij daarheen wil zuiver?
Waarom zit er na al die jaren nog zoveel pijn dat ts uit haar dak gaat?
Wil man desondanks toch gaan?
Allemaal zaken die wel relevant zijn.
Maar als ik het afpel naar de kern dan is het: of er is vertrouwen en een zuivere intentie. Dan: ga en geniet ervan.
Of er is geen vertrouwen: hmmmm ga met jezelf aan de slag.
Of: hij weet dat het gevoelig ligt en gaat toch. Dan is er geen respect, dan weet je ook genoeg.
Ik ben heel vergevingsgezind. Niet rancuneus. Niet jaloers. Dus er kan een hoop en in gesprek kan ik over een hoop heenkimen. Maar vertrouwen, gunnen en respect zijn key. Is dat er niet? Dan houdt het op.....

hysterische vrouw

Ik begrijp de emoties heel goed, ook dat ze twintig jaar na dato nog spelen. Nee, je kunt niks verbieden, hoogstens hopen op een beetje empathie... Die vrouw heeft toen haar ware aard laten zien. Het contact was verbroken, maar zodra ze er lucht van kreeg dat hij iemand had ontmoet, wilde ze de banden weer aanhalen. Opeens werd hij weer aantrekkelijk... maar waarschijnlijk heeft dat meer te maken met de onbeschikbaarheid en het gevoel om hem dan toch te krijgen. Hoewel ze wist dat hij een pril vriendinnetje had, had ze er geen problemen mee om de nacht met hem door te brengen. En je man had spijt, het was hem vast 'overkomen'. Een stukje slap karakter. En dat gaat samen weer op reis.

Zolang ze niet zijn geweest en er niks is gebeurd, wordt jij gezien als een hysterische vrouw. De vriendin weet heel goed wat haar voorstel in jullie relatie teweeg brengt, maar doet of haar neus bloedt. Waarschijnlijk bespreken ze zelfs samen hoe overtrokken jij hebt gereageerd... op zich ook een vorm van verraad.

Relatieperikelen on hold

Jullie hebben de relatieperikelen 'on hold' gezet om externe redenen: de psychische en bedrijfsmatige problemen van je man en de ziekte van je moeder. Nu komt je man met een mogelijkheid waardoor hij denkt weer wat meer energie te krijgen, collega's te ontmoeten en een leuke week te hebben.
Ja man investeert in jullie relatie, door het eerst met jou te bespreken. Maar het plan komt van iemand die 20 jaar geleden een rivale was voor jou.
Ik zou dan nagaan wat de verschillende scenario's zijn. Het beste scenario zou zijn: man heeft een leuke week, doet weer wat energie op, ontmoet collega's waardoor hij wellicht ook voor zijn eigen bedrijf weer wat nieuwe inspiratie krijgt. Man komt fris en met goede moed terug en heeft ook weer goede energie voor jullie relatie, omdat hij beseft dat jij de ware bent.
Het ergste scenario: man en vroegere liefde groeien naar elkaar toe, hebben een onstuimige week, man beseft dat jij niet de ware bent en jullie relatie is over.

Volgende vraag dan: zal jullie relatie het redden? De echtscheidingsperikelen en de relatietherapieën lopen nog steeds. Het verhaal van 20 jaar geleden zit nog vooraan in je hoofd en daardoor is er nog steeds boosheid bij jou. Niet naar hem, zeg je, maar naar haar.

Groot voordeel: als je man een week weggaat en vreemd gaat met vroegere vriendin, dan ben jij de verlaten vrouw en is hij de schuld van de scheiding. een riante positie, veel beter dan tot de conclusie moeten komen dat je man de waarheid sprak toen hij zei dat hij niet meer van je hield.

Tsjor

Dubbele agenda

Ik zou geen enkele moeite hebben als man met een gemeenschappelijke kennis/huisvriendin die wel van Muse of klimwanden houdt, iets gaat ondernemen. Betreft het een langer tripje met ook nog een onbekende vrouw dan zou ik me best even achter de oren krabben en misschien eerlijk toegeven dat ik wat minder ruimdenkend ben dan ik zou willen zijn. Zo iemand zou dan in mijn fantasie ook meteen 20 jaar jonger en 20 kg lichter zijn.

In jouw situatie kan ik me moeilijk inleven. Als ik me bij een bibliotheekboek al door de eerste bladzij heen moet worstelen, ga ik het niet verlengen of bij Bol bestellen. Man gaat in de onbestendige eerste fase van een relatie met een ander naar bed. Jij kunt je daar niet overheen zetten - niet onlogisch, want het betreft geen onbeduidende dronkemansscharrel, maar een onbeantwoorde liefde - maar zet toch de relatie door. Als de bewuste dame later weer opduikt reageer je weer halfhartig: inplaats van contact toe te staan, had je beter eerlijk kunnen toegeven dat je dat niet trekt, of de dame tot gezamenlijke kennis kunnen promoveren.

Zijn de externe problemen geen voorwendselen om een beslissing uit te stellen? Durven jullie de knoop toch niet door te hakken, ook al zijn de kinderen groot? Ik kan me zo slecht voorstellen dat je nu zoveel levensgeluk ontleent aan zo'n onzekere, woelige relatie waarin therapeuten meermaals de zaak op de rit moeten houden.
Zou het soms kunnen dat man dit tripje aangrijpt om een doorbraak te forceren? Misschien is het het overwegen waard om de eer aan jezelf te houden.

Groene draak

Groene draak

04-02-2018 om 22:32

Dank voor alle reacties !

Fijn om jullie meningen te lezen, stof tot nadenken ! Man heeft na ons gesprek besloten om niet mee te gaan. In de eerste plaats omdat ik er moeite mee had en hij mij niet wilde kwetsen en daarnaast ook omdat hij zelf twijfels had over de setting en de ongelukkige timing.
Ik snap sommige van jullie vragen/opmerkingen, maar uiteraard speelt er meer dan ik hier opgeschreven heb.
Nogmaals dank voor het reageren !

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.