Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Moeilijk kerstfeest door familieproblemen


Ach wat erg voor je moeder, die eigenlijk niet iets fout heeft gedaan behalve ooit haar moeder willen zien (daarbij vul ik even in dat het niet mogelijk was die moeder apart te zien, dat komt veel voor). Maar uiteindelijk wel heeft moeten breken met haar moeder. Zoals ik al eerder zei in dit draadje: het valt me vaak op dat in misbruikzaken de niet-misdadige (groot)moeders veel verwijten krijgen. Soms haast meer dan de dader zelf. 
Maar ook wat erg dat je zus blijkbaar nog zoveel in de pijn zit dat ze haar kwaadheid nog steeds op jullie moeder projecteert. Hoewel begrijpelijk, zal het haar zelf ook niet helpen

Natje1812

Natje1812

26-12-2022 om 16:39 Topicstarter

Mijn moeder heeft nu zelf aangegeven dat een breuk met mijn zus waarschijnlijk nog de enige optie is.Voor ieders gemoedsrust…Jammer maar zoals we op het kerstfeest hebben samen gezeten is voor niemand leuk.

Zie het als een rustpauze; je zus heeft een moeilijke tijd met haar dochter en kan een weerzien met je moeder momenteel niet trekken.
Ga er van uit dat er later betere tijden komen; geen breuk maar tijdelijk rust.

Het is gewoon onacceptabel dat de oma in een relatie blijft met de misbruiker. Dat zou iedereen van de familie moeten afkeuren. Ik zou altijd 1000% voor mijn zus kiezen en contact met mijn moeder verbreken, zeker zolang die geen afstand  neemt van de misbruiker. 

Supermama82 schreef op 26-12-2022 om 18:39:

Het is gewoon onacceptabel dat de oma in een relatie blijft met de misbruiker. Dat zou iedereen van de familie moeten afkeuren. Ik zou altijd 1000% voor mijn zus kiezen en contact met mijn moeder verbreken, zeker zolang die geen afstand neemt van de misbruiker.

De moeder gaat al jaren niet meer met de oma om. Over de positie van de oma weten we niets. Misschien is ze wel heel oud of ziek en doodsbang om alleen te zijn of ze zit vast in een toxische relatie en heeft niet meer de flexibiliteit om er uit te breken. Ja ik zou zelf ook denk ik ook het contact verbreken maar ik vind het ook lastig om een oordeel te vellen over een oude vrouw waarvan we het leven niet kennen. 

Toen we veertig jaar geleden de maatschappij begonnen te wijzen op misbruik van kinderen door volwassenen (of zelfs maar 20 jaar geleden) werden we weggezet als hysterische feministische heksen met te veel fantasie. Nu moet een oude vrouw waarvan je het leven niet kent meteen geshunt worden. Nog steeds worden vrouwen gestraft voor de daden van mannen. En nee, als zij het misbruik ontkent en de schuld aan het slachtoffer geeft, zou ik haar ook laten vallen. Maar niet nadat ik haar uitgebreid apart heb gesproken, haar heb uitgelegd hoe het ligt en weet hoe haar situatie is. 


Ik vind het niet zielig voor de moeder of de oma. Als je man een kind misbruikt heeft dan moet je niet gek opkijken dat je die familieleden niet meer ziet.

Wat ik dan weer niet begrijp is dat je als vrouw bij een man blijft die kinderen misbruikt. Dat is walgelijk. En er zitten dus bepaalde consequenties aan. Maar reken maar dat de consequenties voor het misbruikte kind vele malen erger is.

Heeft die 1e man, je zus haar biologische vader het nu gedaan of jouw vader die je broer en zus heeft geadopteerd?

Natje1812

Natje1812

26-12-2022 om 21:30 Topicstarter

Geen van beiden,misbruiker is mijn (stief) grootvader … Ik kan alleen maar hopen dat hij gauw sterft maar onkruid vergaat niet hij is nu begin 90 en zie hem nog vaak wandelen in ons dorp,mijn zus woont hier niet meer gelukkig.Het zal daarmee niet opgelost zijn voor mijn zus maar het zou toch iets zijn denk ik…

Natje1812 schreef op 26-12-2022 om 21:30:

Geen van beiden,misbruiker is mijn (stief) grootvader … Ik kan alleen maar hopen dat hij gauw sterft maar onkruid vergaat niet hij is nu begin 90 en zie hem nog vaak wandelen in ons dorp,mijn zus woont hier niet meer gelukkig.Het zal daarmee niet opgelost zijn voor mijn zus maar het zou toch iets zijn denk ik…

Dank je voor de uitleg. Dat zou ik me zomaar kunnen voorstellen dat dat op de ene of andere manier zou schelen voor allemaal.

Pippeltje schreef op 26-12-2022 om 20:19:

Ik vind het niet zielig voor de moeder of de oma. Als je man een kind misbruikt heeft dan moet je niet gek opkijken dat je die familieleden niet meer ziet.

Wat ik dan weer niet begrijp is dat je als vrouw bij een man blijft die kinderen misbruikt. Dat is walgelijk. En er zitten dus bepaalde consequenties aan. Maar reken maar dat de consequenties voor het misbruikte kind vele malen erger is.

ad 1: die moeder ziet nu én haar moeder al jaren niet meer én haar dochter doet lelijk tegen haar. Dat vind ik best rot voor haar. 

ad 2: nee daar begrijp ik ook niets van, echt niets. Zoals ik al zei, was ik zelf een van degenen die, samen met andere vrouwen naar buiten bracht dat er zoiets als incest en kindermisbruik bestond. We hebben het over veertig jaar terug. Maar ik wil ook de ruimte opbrengen om te zien dat die oma misschien vastzit in een toxische situatie, en bijvoorbeeld ziek en oud is en bang om alleen te zijn. 

En nog even: die man is de klootzak he? 

Zeker!!!

En, hoe is het uiteindelijk gegaan?

Natje1812

Natje1812

30-12-2022 om 06:45 Topicstarter

Voorlopig is het rustig,…of het een definitieve breuk zal worden of tijdelijk weet ik niet dat zal de tijd moeten uitwijzen.Mijn moeder kan niet meer doen dan dat ze gedaan heeft,zeggen dat het haar spijt dat ze het verkeerd heeft aangepakt,breken met haar ouders…Mijn zus zegt dat ze heeft gekozen voor haar gezin maar ze heeft op haar beurt wel gebroken met haar eigen dochter en kleindochter waar ze verder niks wil over zeggen.Ik kan niet veel doen maar ik las voor mezelf een beetje een rustpauze.Ik kan niet veel doen jammergenoeg.

Natje1812

Natje1812

06-01-2023 om 18:40 Topicstarter

update….volgens mijn broer die meer contact heeft met mijn zus heeft ze spijt van haar reactie tegenover mijn moeder.Al jaren is dit een haat liefde verhouding maar voor mijn moeder begint het stilletjes aan genoeg te worden.Het goed maken dan terug ruzie dan terug goed dan terug genegeerd worden,…mijn moeder heeft haar kinderen opgevoed en haar een 10 tal keer helpen verhuizen,…woningen en appartement in orde maken,waarborgen voorschieten er is niet die mijn moeder niet heeft gedaan.Haar verontschuldigd,gebroken met haar ouders…Mijn moeder is geen slecht mens maar zit nu ook op het eind van haar latijn.
Daar kwam nog eens bij dat mijn broer ondertussen 48 net heeft gebroken met zijn vriendin,…Niet de 1 ste keer maar iedere keer opnieuw bouw ik een band op met nieuwe schoonzus en dan breekt hij … Ik vind het erg voor haar en trek mij dit natuurlijk weer (te) veel aan…
Net alsof alles uit elkaar valt…

@Natje, fijn dat je zus is gaan inzien dat ze je moeder onheus behandeld heeft. Dat is al een hele winst; ze had nl. ook boos kunnen blijven waardoor jij en je broer tussen hen in bleven staan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.