Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Moeilijk loslaten

Lieve community,

Samen met mijn vriend hebben we 6 gelukkkige jaren een relatie. Afgelopen jaar is wel onze diepste punt geweest. Er is zoveel drama geweest, zoveel pogingen om weer gelukkig verder te willen samen. Het is nooit uit geweest maar we zitten in een visuele cirkel. 

Nu gaat het goed tussen ons, ondanks dat hij met zichzelf zit en depressief is wat van mij ook veel vraagt. Ik haat het dat ik niet los kan laten de fouten die hij gemaakt heeft en als eerste naar me toe kwam om de relatie te beëindigen. Ook kan ik niet loslaten dingen die anders zijn gelopen dan dat we hadden gehoopt, zoals trouwen en samenwonen. Ik mis hem iedere dag en kan het niet loslaten dat hij daar nog niet klaar voor is.

Mijn vraag: Hoe laat ik het verleden los? Zodat ik samen met hem kan bouwen aan toekomst? 

We hebben het met elkaar over gehad en hij geeft verklaring waarom dingen zijn gegaan zoals ze zijn gegaan. Op een of andere manier is dat niet genoeg voor mij.. maar ik zou ook niet weten wat dan wel voor zorgt om het achter me te laten. 

Weet je wat zo leuk is aan het verleden? Het ligt achter je...laat het daar!

Laat dingen los door naar de toekomst te kijken, niet steeds naar het verleden. Formuleer wat je voor je toekomst wil; niet wat er anders had gemoeten.

Willen jullie allebei wel een toekomst samen? Of wil jij dat alleen?

Zijn jullie al uit elkaar, of nu nog samen? Als hij depressief is, is dat niet de juiste tijd om beslissingen te nemen.

“We hebben het met elkaar over gehad en hij geeft verklaring waarom dingen zijn gegaan zoals ze zijn gegaan. Op een of andere manier is dat niet genoeg voor mij.”

Het gaat er ook helemaal niet om of hij er een verklaring voor heeft. De vraag is of jij met hem het leven kunt hebben dat bij jou past, de ervaringen kunt opdoen die jij wil hebben. Dat je hem niet los kunt laten kan (!) meer met angst dan met wijsheid te maken hebben. Het is belangrijk om niet te snel over relatieproblemen heen te stappen. Vooral als je nog niet getrouwd bent, samenwoont en kinderen hebt. Als dat wel het geval is, wordt het leven samen ‘moeilijker’ (meer verantwoordelijkheden) en is uit elkaar gaan een stuk ingewikkelder en (nog) zwaarder. Laat het verleden maar niet te snel los dus en geef jezelf de tijd om echt te voelen hoe je leven met hem eruit gaat zien en of dat is wat je wil. 

Hoe loslaten? Misschien door te beseffen dat het je ook iets gebracht heeft; een nare ervaring waar je ook van kan leren.

Niet wenselijk, maar wel zinvol.

Je bent wat algemeen waardoor het moeilijk is een advies of commentaar te geven. Hoe zijn dingen dan gegaan? wat was zijn verklaring er dan voor? Hoezo zitten jullie in een vicieuze cirkel, waar bestaat die dan uit? 

Misschien kan je dingen wel niet loslaten omdat je diep van binnen weten dat, de v-cirkel indachtig, deze op een of andere manier toch weer boven komen drijven als vervelende dingen in de realiteit? 

ik las laatst het volgende over loslaten. Als er iets is dat waar je tijd in stopt, dan heeft het waar de voor je. En hoe meer je er in stopt, hoe meer het waard wordt. Op een bepaald moment moet je beslissen of je er nog meer in wilt stoppen, Daarbij is het uitgangs punt wat had je er van verwacht? En als je er iets in stopt, draagd dat bij aan wat je er van had verwacht? Hoe meer je er in stopt hoe moeilijker het wordt om het los te laten, want dan gaat al die energie die je er in hebt gestopt verloren. En je raakt dan een heleboel kwijt.

En als dus loslaat,dan gaat het hoe dan ook een naar gevoel geven omdat je denkt dat je het hebt opgegeven.

Maar niets is minder waar.Juist door het op te geven, komter ruimte vooriets nieuws. Want je houd energie en tijd over.

Alleen zal je dus de pijn van het tijdelijk verlies moeten leren verdragen. 

Senna.s

Senna.s

02-02-2021 om 00:04 Topicstarter

anoniem001 schreef op 01-02-2021 om 23:34:

ik las laatst het volgende over loslaten. Als er iets is dat waar je tijd in stopt, dan heeft het waar de voor je. En hoe meer je er in stopt, hoe meer het waard wordt. Op een bepaald moment moet je beslissen of je er nog meer in wilt stoppen, Daarbij is het uitgangs punt wat had je er van verwacht? En als je er iets in stopt, draagd dat bij aan wat je er van had verwacht? Hoe meer je er in stopt hoe moeilijker het wordt om het los te laten, want dan gaat al die energie die je er in hebt gestopt verloren. En je raakt dan een heleboel kwijt.

En als dus loslaat,dan gaat het hoe dan ook een naar gevoel geven omdat je denkt dat je het hebt opgegeven.

Maar niets is minder waar.Juist door het op te geven, komter ruimte vooriets nieuws. Want je houd energie en tijd over.

Alleen zal je dus de pijn van het tijdelijk verlies moeten leren verdragen.

Heel mooi gezegd en dit brengt mij op nieuwe inzichten. Ik heb inderdaad veel energie ingestoken waardoor loslaten mij het gevoel geeft dat ik het opgeef. Maar dat opgeven geeft mij ruimte voor iets nieuws. Heeel erg bedankt voor je woorden. 

Graag zou ik hier meer over willen lezen, heeft u een link? 

Hoi,

Ik moest even zoeken waar ik dat had gelezen. Waar ik dit hierboven vandaan heb is hier:

https://www.happinez.nl/groei/zo-weet-wanneer-moet-loslaten-relatie-verlangen-doel/

Maar ik zag ook nog een ander artikel. Volgens mij ook interessant

https://www.happinez.nl/liefde-relaties/zo-vind-je-de-balans-tussen-vasthouden-en-loslaten-in-je-relatie/

Mvg Robbie

Maar, een oprechte vraag: zijn de dingen die je wilt loslaten, zaken die losgelaten moeten worden? Het ligt er helemaal aan wat het is wat losgelaten moet worden

Zo wilde ik maar loslaten dat een ex me bedrogen had. Op een gegeven moment lukte dat wel. Toen bedroog hij me opnieuw.

Al mijn loslaat inspanningen waren pogingen geweest maar door te gaan met iemand die dus niet te vertrouwen was. Hij deed wel even oprecht, tot hij me weer in de knip dacht te hebben. 

Dat willen loslaten was dus een rationalisatie geweest om maar niet diep van binnen naar mijn intuïtie te luisteren, dat het niet goed zat met hem. Jaren tevergeefse moeite van mijn kant. 

Het kan bij jullie om hele andere dingen gaan maar ik wil uit bezorgdheid deze kanttekening toch maken. 

Zoals ik al in mijn vorige post zei: "Misschien kan je dingen wel niet loslaten omdat je diep van binnen weten dat, jullie Misschien kan je dingen wel niet loslaten omdat je diep van binnen weten dat, jullie vicieuze cirkel indachtig, deze op een of andere manier toch weer boven komen drijven als vervelende dingen in de realiteit? "

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.