Relaties

esta
10-01-2011 om 12:54
Muziek van de buren?
Kan helaas weer volop meegenieten van de muziek van de buren. Ik merk dat ik me er steeds meer aan begin te ergeren. Onze woonkamers zijn aangrenzend, maar ik kan de muziek zelfs nog in de keuken horen die aan de andere kant van het huis is.
Daarentegen weet ik zeker dat ze ons ook wel eens horen (smijten met de deuren, stampen op de trap), dus als ik er wat van ga zeggen wil ik niet aanvallend overkomen. (we doen vanzelfsprekend ons best, maar kinderen heb je niet altijd in de hand).
Hoe breng ik dit tactisch? Wat ook nog meespeelt is dat wij hier zelf maar weinig muziek op hebben staan, en als we wel iets aan hebben staan de dreun van de muziek van de buren er gewoon boven uit klinkt.
Buren zijn allen volwassen (ouders met kinderen die al 20+ zijn), ik vermoed dat een van de 'kinderen' voor de overlast zorgt, maar weet dat niet zeker.
In het verleden (voor ik er kwam wonen) is er al 1 keer geklaagd over de buren bij de verhuurder. Aangezien het toen een eenmalige klacht was is er verder geen actie op ondernomen. Het eerste half jaar dat we hier woonden viel het wel mee, nu komt het steeds vaker voor (meerdere malen per week, meerdere uren per keer) en wil ik er toch iets mee. Maar hoe breng ik dat tactisch? Eerst de buren aanspreken natuurlijk. Maar wanneer? Bel ik aan? Probeer ik ze aan te spreken als ze buiten zijn? En wat ga ik dan zeggen?

Poezie
10-01-2011 om 13:05
Nu meteen aanbellen
En vragen of de muziek wat zachter kan want het is niet helemaal jouw smaak . Dan weet je meteen wie de "schuldige" is, en los je het direkt daarmee op. (Hopelijk....)
Gr. Poezie.

Philou
10-01-2011 om 13:15
Esta
Eerst moet je besluiten hoe je er iets van gaat zeggen (niet meteen er op af) en daarna wacht je het moment af waarop jij ontspannen bent en het dus niet al te persoonlijk gebracht en opgevat kan worden. Wat mij ligt is eerst contact maken met een klein praatje en daarna dit op tafel te brengen. Als het contact leggen al te veel spanning met zich meebrengt, komt je boodschap heel anders over dan wanneer je dat ontspannen doet. Ik zou het hebben over wat niet leuk is itt wie niet leuk doet. Zijn er momenten dat er contact is met jullie buren ? Heb je ze al gelukkig nieuwjaar gewenst, geven jullie elkaar een kaartje of is het contact anders ? laat eerst vanalles de revue passeren want het kopieren van een 'manier' resulteert in iets onnatuurlijks en dat voelen mensen meteen als aversie.

esta
10-01-2011 om 19:51
Weinig contact
Met de buren is maar weinig contact, we groeten elkaar, en een enkele keer een kort praatje. Behalve wij en zij bestaat de buurt verder vooral uit bejaarden. Wij zijn het enige gezin met jonge kinderen in de buurt. Aanbellen heb ik nog niet gedaan, vind ik zelf heel lastig, ben nu maar boodschappen gaan doen.

Rosase
10-01-2011 om 21:15
Wel doen
dat aanbellen.
De kans is groot dat ze helemaal niet doorhebben dat jij dit te hard vindt.
Gewoon vriendelijk blijven en zeggen dat je last van de muziek hebt. Of het wat zachter kan. Jij doet immers toch ook je best om zo stil mogelijk te zijn. Waarom zij dan ook niet?!

dc
10-01-2011 om 22:40
Wat ik deed
"Hoe breng ik dit tactisch?"
Tactisch een beetje death metal of hardrock opzetten. Bij mijn buren is het kwartje toen gevallen zonder dat ik er een woord vuil aan hoefde te maken. (Ik heb het wel op een redelijke tijd gedaan, niet toen er kinderen lagen te slapen ofzo).

Poezie
11-01-2011 om 08:25
Ja maar
Waarom niet gewoon even zéggen? Dat is toch een kleine moeite? Met een grote grijns op je gezicht kan dat nog ontwapenend werken ook.
Gr. Poezie.

T&T
11-01-2011 om 08:48
Lachen en zwaaien....
Ach ja, buren... met mijn directe buren kan ik echt helemaal niks, kwestie van vriendelijk lachen en zwaaien met een glimlach op je gezicht bereik je heel veel, alleen kan die erg moeilijk te vinden zijn op het moment dat je je echt heel erg ergert. In dat geval zou ik even wachten met op iemand afstappen.
Tess

dc
11-01-2011 om 10:16
Poezie
In mijn geval omdat de buren in een andere gallerij zaten, en ik geen idee had waar ik zou moeten aanbellen
Maar ik vind het ook niet handig om pas bij problemen bij elkaar aan te kloppen. Het is handiger dat eerder te doen, gewoon om even kennis te maken.

+ Slimme Brunette +
11-01-2011 om 11:56
Om je moed in te spreken
Esta, de kans dat de muziek van een van de puberkinderen komt is groot, waarschijnlijk ergeren de ouders er zich ook rot aan. Misschien doe je die wel een plezier met je klacht want je geeft ze een extra wapen om hun kind te dwingen om de muziek zachter te zetten: "Zo, nu hoor je het ook eens van een ander".

Poezie
11-01-2011 om 11:57
Ok, snap ik
Dan zou ik, als ik ze toch een keer zou tegenkomen vragen (met een glimlach) of ze een nieuwe stereoinstallatie hebben. En dan vermelden dat ie wel mooi klonk maar ook heel erg hard stond. Misschien dat ze het dan snappen?
Gr. Poezie.

Janneke
11-01-2011 om 16:58
Gewoon vragen
Oh heb ik hier ook gehad, en zelf maak ik hoogstwaarschijnlijk ook herrie hoor. (bijv. stampen op de trap ofzo, niet expres natuurlijk, maar dat doen mijn pubers wel eens, of iemand roepen die boven is) maar muziek is een veel langduriger herrie. Ik vond het wel eng maar ben toen toch gaan aanbellen (buurjongen was alleen thuis) maar hij deed niet open (hoorde de bel waarschijnlijk niet omdat hij zijn muziek zo hard had staan).... enfin, had ik dus eindelijk moed verzameld, doet hij niet open. Maar een half uur later was het ineens stil en ben ik heel snel toch weer gaan aanbellen en heb gewoon heel netjes gevraagd of hij de muziek voortaan wat zachter kan zetten omdat ik het wel heel hard binnen hoor.
Oh sorry hoor, was de reaktie van mijn ietwat geschrokken buurjongen van 20 jaar, en met de belofte dat hij er op zou letten zijn we gewoon vriendelijk weer uit elkaar gegaan. En nu hoor ik het heel soms, maar niet meer zo hard als toen, hij had waarschijnlijk totaal niet in de gaten dat ik er last van had.
Dus...gewoon even aanbellen, niet met 1000 excuses komen, gewoon vragen of de muziek wat zachter kan.

Tirza G.
11-01-2011 om 18:10
Puberzoon
Ik heb een puberzoon met een elektrische gitaar. Need I say more. De tákkeherrie die hij kan produceren gaat door merg en been. Gelukkig hebben wij hier geen kleine kinderen in het blok, maar ik let er wel altijd op dat hij binnen bepaalde tijden speelt. Niet voor 10-en en niet na 10-en, even grofweg. Of eerder als ik het zelf zat ben. Hij moet van ons regelmatig de boel zachter zetten, gek genoeg hoeven we nooit te melden dat hij het wel wat harder zou kunnen zetten
Hij speelt natuurlijk ook wel eens als wij niet thuis zijn en ik weet zeker dat hij zich drie slagen in de rondte zou schrikken als de buurvrouw zou aanbellen om te vragen of het zachter kon. De meeste pubers zijn erg zachtaardig als je ze in hun eentje treft
Tirza

esta
13-01-2011 om 16:13
Een hutje op de hei?
Heb vandaag de buurvrouw erop aangesproken, had een leuke binnenkomer aangezien buurvrouw aangaf dat ze morgen een feestje hebben en dat er dan wel wat geluidsoverlast kan zijn. Heb aangegeven dat ik blij was dat ik dat van te voren wist, en dat dat een keer moest kunnen. Had ik gelijk een leuke opening om haar aan te spreken over de geluidsoverlast overdag.
En ja das dan gelijk duidelijk, dat is ze dus zelf. Ze houdt van klasssieke muziek en zet die hard als ze vrolijk is, daar moest ik dan maar blij mee zijn (dat ze vrolijk was) en als ik ook wel eens stilte wilde in mijn eigen huis dan moest ik maar in een hutje op de hei gaan wonen. En dan ben ik niet adrem genoeg om te zeggen dat zij dat wellicht beter kan doen als ze van harde muziek houdt...
Maar goed vandaag niets meer gehoord, dus wellicht werkt het toch.

dc
13-01-2011 om 16:29
Pff
Hoe durft ze zeg! Ik zou dan echt mijn gothic hobby luid thuis gaan botvieren! (als ze het weer doet tenminste)

Philou
13-01-2011 om 21:55
Zoiets
vraagt om een cd van Marianne Weber (auf Deutsch gesungen) op repeat en dan even boodschappen doen :-p. Sorry maar wat een t*t!

Rosase
13-01-2011 om 23:10
Mijn duit
Tjee, fijne buurvrouw heb jij. Wat een onbeschoft mens. En daar hebben nou juist koptelefoons voor uitgevonden!
Nu ja, je hebt het op de nette manier geprobeerd dus aan jou zal het niet liggen. Ik weet niet of de hier geopperde tips je op de lange termijn echt gaan helpen, maar het lijkt me wel een goeie reactie voor de korte termijn.
Ben overigens wel benieuwd hoe serieus die overlast van het feestje dan wel zijn. Als ze daar wel voor komt waarschuwen.
Ik denk overigens dat ze vandaag in mineur was omdat jij haar aangesproken had

Vertigo
14-01-2011 om 10:43
Het is te hopen dat ze erg chagrijnig is, doorgaans
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

esta
15-01-2011 om 12:06
Viel erg mee
Het feestje viel gisteravond erg mee, wel wat muziek en pratende mensen, maar heel goed te doen. Oftewel moeders kan echt een voorbeeld nemen aan haar kinderen! Maar goed ik hoop dat het ondanks haar reactie toch heeft geholpen.