Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Nieuwe buurvrouw geeft thuis Zumba-les

Zo'n drie jaar geleden heeft mijn buurman via Tinder een Mexicaanse dame ontmoet, met wie hij een relatie is begonnen. Zij zit twee keer per jaar voor 3 maanden bij hem in huis, de andere 6 maanden zit ze in haar eigen land. Als ze in Nederland is, geeft ze online Zumba lessen vanuit het huis van de buurman voor de haar klanten in Mexico. Die lessen geeft ze 4x in de week, beginnend om 16 uur en eindigend om 19.00 uur. Dat gaat met veel kabaal gepaard, ze zweept haar klanten op tot het uiterste op muziek met een flinke beat. 

Voor de Coronacrisis had ik er niet zo'n last van, ik kwam na het werk om een uur of zes thuis, ging dan koken en dan was de herrie eigenlijk alweer afgelopen. De buurman had ook van tevoren aangekondigd (niet gevraagd) dat ze dat zou gaan doen. Maar nu ik thuis werk en ook online moet vergaderen, begint het me behoorlijk te storen. 

Met de nieuwe buuf kan ik dit niet bespreken, ze spreekt alleen maar Spaans (en ik niet). De buurman vindt alles onzin, ik had er eerder ook geen last van dus waarom doe ik nou moeilijk en zijn vriendin moet toch ook haar geld verdienen. En ik kan toch ergens anders in huis gaan zitten met mijn laptop voor die paar uurtjes.

Ik heb absoluut geen zin in ruzie en buiten die lessen heb ik ook helemaal geen last van de buren (hoewel hun seksleven ook behoorlijk luidruchtig is, maar dat duurt meestal nog geen kwartier). Ik zit de herrie dus maar uit, vier keer in de week drie uur. Maar mijn irritatie groeit, merk ik. Wat zouden jullie doen?    


Vragen of de buurman even in jouw huis komt luisteren als zijn vriendin les aan het geven is? 

Bij ons was dat voldoende toen ik ooit vroeg of de buren de hond niet alleen thuis wilden laten. 

Vraag de buurman om een stevige koptelefoon aan te schaffen voor buurvrouw, met Bluetooth en dan het geluid op haar koptelefoon in niet in de kamer.

https://www.getloud.nl/magazine/creative-minds/silent-disco

https://www.wehkamp.nl/audio-hifi-koptelefoons/?soort-koptelefoon=draadloze-koptelefoons

En dreig haar anders aan te geven bij de belastingdienst en de gemeente met haar bedrijf aan huis.

Het is een aflopende zaak, toch. Onze ministers zijn van mening dat de coronacrisis afgelopen is, we mogen al weer naar kantoor. Ik zou het geloof ik uitzitten. 

Je zou inderdaad kunnen uitzoeken of het bestemmingsplan een bedrijf aan huis mogelijk maakt. Ik zou dan weer niet dreigen het te melden, want je wilt de verhouding goed houden, maar het gewoon melden bij de gemeente, als je het tenminste niet wilt uitzitten.

Dymo

Dymo

21-06-2021 om 17:38 Topicstarter

Haaknaald schreef op 21-06-2021 om 16:56:

Vragen of de buurman even in jouw huis komt luisteren als zijn vriendin les aan het geven is?

Bij ons was dat voldoende toen ik ooit vroeg of de buren de hond niet alleen thuis wilden laten.

De buurman werkt dan zelf nog...

Een opname maken van hoe het voor jullie klinkt is misschien wel een optie.
Het is makkelijk om te zeggen dat jij niet moet zeuren als hij zelf niet thuis is. Allemaal leuk en aardig om een bedrijf aan huis te hebben, maar daar hoeft niet de hele buurt van mee te genieten. En twaalf uur per week is echt behoorlijk veel naar mijn mening.

Dymo

Dymo

21-06-2021 om 17:45 Topicstarter

Een koptelefoon is wel fijn voor de muziek, maar dan horen haar klanten ook niks meer. En haar opzwepende geschreeuw hoor ik er nu al bovenuit. Misschien een goed idee om uit te zoeken of die muziek anders kan, volgens mij heeft ze nu gewoon de stereo op 20 naast haar laptop of zo. Omdat de buurman niet thuis is als zij lesgeeft, heb ik zojuist het geluid opgenomen met mijn telefoon. Ik zal het hem netjes doen toekomen. 

Aangeven bij de gemeente... tja. We werken allemaal thuis, ik denk dat zij ook liever voor een klasje staat. 

Ik heb ooit eens ruzie gehad met buren en dat was echt niet fijn. Vandaar dat ik nu zo huiverig ben om stevig in te grijpen. In september gaat ze weer naar huis

In zoom zit een selectiemenu met 'share sound'.

Zou je zelf een goede noise-cancelling koptelefoon kunnen kopen? Of is het probleem ook dat je collega's jou niet en/of haar wel/ook kunnen horen?

Als het een huurhuis is, paar keer aanbellen tijdens het les geven en in Engels duidelijk maken dat jij ook wilt werken. Geen effect, dan contact met woningbouwvereniging.

Koophuis: idem. Geen effect, dan contact met buurtregisseur.

Gedoe met buurman is toch niet te vermijden...

Je kan eventueel in het spaans opzoeken wat je vertellen wilt en dat uitprinten op een briefje? Je hebt van die vertaal programma's. Deepl werkt erg goed in de engelse taal, hij zal het met spaans vast ook goed doen. En haar dan dat briefje geven als je aanbelt, en daarin vragen of het zachter kan, of dat ze de boxen van de muur af wil verplaatsen, of iets zachter wil roepen? Vragen kan altijd natuurlijk.

Persoonlijk zou ik het laten gaan. Maar ik zou dan ook meer stress krijgen van burenruzie dan geluidsoverlast. Scheelt dat het wel tijdelijk is en misschien wordt het thuiswerken bij jou ook afgebouwd binnenkort?

Ik zou het ook laten gaan, eens met Uilskuiken. Van 16.00 tot 19.00 is sowieso niet echt een stil moment van de dag. Af en toe zou ik iets plannen met elders eten, bij vrienden of familie - en hen terugvragen op een niet-Zumbadag. Ondertussen kan het geen kwaad als je buurvrouw (!!) eens hoort wat jij hoort - de buurman is op dat moment niet thuis, begrijp ik van je. Uurtje minder Zumba misschien? Wat vinden de andere buren er eigenlijk van? 

En de oplossing is zo eenvoudig.
Het is helemaal niet nodig dat de muziek van de buurvrouw zo hard staat. Zij kan gewoon de muziek op normaal volume zetten, zelf met normaal volume de Mexicanen opzwepen en de Mexicanen moeten in hun huis de volumeknop omhoog draaien. Dan horen zij haar stem en de muziek hard en heb jij er geen last van. 

Ik ben het helemaal met Rhonda eens, je kan vragen of ze dan de muziek wat zachter wil zetten. Dan heb jij niet zo last en kan zij gewoon haar les blijven geven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.