Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Ongevraagd commentaar

Geen belangrijke kwestie, maar ik ben toch benieuwd hoe anderen hierover denken. 

Wij hebben een vakantiehuisje waar familie en vrienden kostenloos gebruik van kunnen maken.

Wat ik raar vind, is dat we achteraf soms ongevraagd cpmmentaar krijgen over wat nog ontbreekt: 

ja het was super leuk, maar een kaasschaaf zou wel handig zijn

of

heerlijk huisje, maar er zijn geen handdoekhaakjes, die misten we wel

Het gaat nergens over, dat weet ik, maar toch stoort het me. Mensen zijn altijd blij hoor, dat ze er zo in mochten en laten weten dat ze het fijn hebben gehad. Maar toch blijft zo'n stom zinnetje bij me hangen.

Ben ik overgevoelig, of kunnen mensen het ongevraagde advies beter voor zich houden?


Geen slechter advies dan ongevraagd advies. 

Zelf zou ik in zo'n geval vooraf zeggen:

Als je iets mist kun je het altijd aanschaffen en toevoegen aan de inventaris van het huisje.  Haakjes voor handdoeken bestaan ook met van die zuignappen zo opgehangen en door en ander weer ergens anders op te hangen. 

(Naar een voorbeeld van 30 jaar geleden toen mijn man en ik de hele kampeetuitrusting van mijn zus mochten lenen) Helaas bleek het aanschaffen van een kaasschaaf in Frankrijk niet eenvoudig. 

Eens. Als het gratis is en je mist iets dan schaf je dat zelf aan maar je doet natuurlijk geen veranderingen die niet teruggedraaid kunnen worden (haakje boren niet, zuignapje wel) 

Tip voor betalende klanten?Misschien bedoelden ze het als tip voor jullie betalende klanten ofzo? Anders zou ik het zo aanpakken als Haaknaald, laat ze meedenken/meewerken voor het gratis verblijven in jullie huisje. Wij mochten ook wel eens gratis in een huisje van vrienden en konden kiezen voor een betaalde schoonmaker achteraf of het zelf grondig poetsen. We hebben het zelf gedaan, en echt extra super netjes gedaan, als een soort bedankje voor het gratis logeren.

Kostenloos in een huisje van vrienden zitten en dan gaan miepen over een kaasschaaf. Het is vast bedoeld als opbouwende feedback maar ik kan me voorstellen dat je je ergert. 

Haakjes met zuignappen kunnen ze naderhand ook weer mee terug naar huis nemen, zo blijft het hun eigendom en hoeven ze zelfs dat niet te betalen, net als een kaasschaaf.

Ik zou er zeker iets van zeggen. Ongevraagde kritiek is al irritant, en zeker over zoiets lulligs als handdoekhaakjes 🙄

TrefleQ

TrefleQ

30-01-2021 om 10:35 Topicstarter

"Kostenloos in een huisje van vrienden zitten en dan gaan miepen over een kaasschaaf. Het is vast bedoeld als opbouwende feedback maar ik kan me voorstellen dat je je ergert."

Ja dat is het. En nee, we verhuren het niet aan anderen. Ik dacht dat ik misschien wat overgevoelig was, maar EmmaT beschrijft wat ik voel. Maar, ik ga er niets van zeggen. Het is inderdaad vast goed bedoeld.

Ongevraagd advies wordt eigenlijk meestal vervelend gevonden. Niet alleen over spullen in een vakantiehuisje, allerhande zaken in het dagelijks leven kunnen leiden tot stomme zinnetjes die blijven hangen. Het gebeurt zo snel en het levert zelden wat positiefs op. Als iemand je vraagt om je mening, ben je vroeg genoeg. (En dan is het nog lastig als je iets negatiefs te melden hebt. 'Hoe vind je mijn nieuwe kapsel/onze betegelde tuin/ons behang?'  Liever eerlijk dan beleefd?? 

Wilgenkatje, ergens tussen eerlijk en beleefd zit: "Héél origineel zeg!" 

Ja, en dan. Hoffelijker en meer beleefd en dankbaar zou zijn om zelf een kaasschaaf aan te schaffen en die dan stilzwijgend achter te laten. Idem met de handdoek haakjes. Dan heb je al een gratis vakantieadresje............

Wilgenkatje- schreef op 30-01-2021 om 10:48:

Ongevraagd advies wordt eigenlijk meestal vervelend gevonden. Niet alleen over spullen in een vakantiehuisje, allerhande zaken in het dagelijks leven kunnen leiden tot stomme zinnetjes die blijven hangen. Het gebeurt zo snel en het levert  wat positiefs op. Als iemand je vraagt om je mening, ben je vroeg genoeg. (En dan is het nog lastig als je iets negatiefs te melden hebt. 'Hoe vind je mijn nieuwe kapsel/onze betegelde tuin/ons behang?' Liever eerlijk dan beleefd??

Voordeel is wel dat ik van sommige mensen die zinnetjes ga herkennen. Ik hoor dan al aan de toon en de manier waarop wordt geformuleerd dat er een maar aankomt en dan ben ik weg.  Echt fysiek,  omdat ik tijdens het uitlaten van de gasten terug ga naar de andere gasten of ik sluit mij emotioneel af om de kritiek mij niet te laten raken. 

Voor corona had ik hier af en toe familie op bezoek tijdens verjaardagen die altijd wat te maren hadden en toen heb ik mij daar aangeleerd.  Denkend: ze zijn niet wijzer. 

een briefje ophangen in het huisje lijkt mij een prima methode. Daar kun je de toon luchtig, maar serieus, houden en het is dan voor iedereen te lezen. Hoef je ook niet mensen apart aan te spreken/iets te vragen/te reageren.

gr Angela

dan

dan

30-01-2021 om 13:02

inderdaad erg vervelend zeker omdat ze er niet voor moeten betalen. Je zou dit eventueel  kunnen voorkomen door hen zelf te vragen of er nog dingen gemist worden in het huisje. Zitten er zinnige tips bij, dan kun je het ontbrekende aanvullen en anders gewoon laten zijn.

Iets voor Beatrijs Ritsema in Trouw! 

Zelf schaf ik in voorkomende gevallen ook bij huisjes die we huren gewoon een kaasschaaf aan die we achterlaten. 

Wij beleven er in dit soort situaties lol aan om nogelijke antwoorden te bedenken die we dan niet in het echt geven.

"Hè, wat vervelend! Hopelijk vinden jullie de volgende keer een huisje dat wel naar jullie zin is." 

Misschien hebben ze wat te vaak naar Bed & Breakfast gekeken van omroep Max?Het lijkt me dat je een zwaarmoedig bestaan hebt als je een fijn weekend hebt gehad en een gemiste kaasschaaf hetgeen is wat je zodanig is bijgebleven dat je het moet melden.. 

Wij schaffen ook dingen aan in AirBnB accomodaties en vinden het leuk om dit (ja ongevraagd) toe te voegen aan de huisraad. 

TrefleQ

TrefleQ

30-01-2021 om 14:52 Topicstarter

"Hè, wat vervelend! Hopelijk vinden jullie de volgende keer een huisje dat wel naar jullie zin is."

😂👍😂

Misschien denken ze dat jullie niet weten dat er geen kaasschaaf of handdoekhaakjes zijn 😇

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.