Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

haas42

haas42

19-09-2017 om 22:48

op de klippen

Hallo,

Het zou maar zo kunnen dat mijn vrouw hier ook onder een alias schrijft en leest, dus misschien herkent ze me. Het zij zo. Ons huwelijk is behoorlijk op de klippen gelopen door mijn gedrag. Kort samengevat gedraag ik mij autoritair naar de kinderen, geef ze geen vertrouwen, luister ik niet naar de kinderen én mijn vrouw, en overleg ik nergens over. Daarvoor ben ik al ruime tijd in therapie.

Als ik die samenvatting lees schiet ik meteen vol. Zo wil ik helemaal niet zijn. Ik ben geworden zoals mijn eigen vader terwijl ik vroeger gezworen heb dat dat nooit zou gebeuren. Mijn ego heeft belachelijke afmetingen gekregen. De gesprekken met de psycholoog zijn erg moeilijk voor me. Heel confronterend, maar dat moet. Eigenlijk heb ik een enorm minderwaardigheidscomplex en zit er een heleboel weggestopte boosheid in me. Door de steeds verslechterende situatie thuis word ik alsmaar prikkelbaarder, en ben ik om de haverklap zomaar boos. Mijn kinderen moeten het dan ontgelden met kleinerende opmerkingen (en daarbij maak ik ook nog eens onderscheid). Ik maak het wel altijd goed, maar mijn spijt betekent steeds minder.

Daarnaast ben ik nogal gemakzuchtig als het gaat om het plannen en organiseren van dingen. Ik heb daar een broertje aan dood. Ik laat dat graag over aan mijn vrouw. Denk aan vakantieplanning, financiën, verzekeringen, alle zaken rondom school en sport van de kids. Ik doe wel heel veel in en om het huis en betrek me wel heel actief bij school, sport en dergelijke. Ik mis geen wedstrijd, uitvoering of belangrijk gesprek op school, maar ik neem zelden tot nooit het initiatief in het regelen van de grote dingen. Het is niet helemaal onwil, maar ik denk dat ik nooit goed kan doen. Maar dat heeft er vooral mee te maken dat ik alle kritiek die ik van mijn vrouw ontvang erg persoonlijk opvat. Mijn minderwaardigheidscomplex wordt er steeds groter door. En toch is mijn ego gigantisch. Dat begrijp ik zelf ook niet. Ja, ik denk dat het een facade is die ik niet meer onder controle heb. Ik begin mezelf een beetje te verliezen. Weet niet meer goed wie ik ben. Op aanraden van mijn therapeut ben ik nu eindelijk toch maar eens meer tijd voor mezelf aan het nemen. Om op te laden en tijd te hebben om mezelf terug te vinden. Ik was daar altijd heel sceptisch over, maar nu doe ik het toch maar. Die tijd voor mezelf is fijn, maar ik voel me ook schuldig, want ik werk dan alleen maar aan mezelf en niet aan de relatie. In ieder geval lukt het me de laatste tijd wel ietsje beter om mijn kalmte te bewaren naar de kinderen, en ze vertrouwen te geven. In plaats van boos word ik nu snel verdrietig waardoor ik heel veel blokjes om ga. Of ik vlucht naar boven en ga op bed liggen piekeren. Beneden wordt dan veel gelachen. Zonder mij is het veel gezelliger. Mijn kinderen verliezen hun respect voor me. Ik krijg heel veel terug gespiegeld: ja maar jij doet het ook.

Ik loop hier eigenlijk al best lang mee (meer dan 15 jaar) en ben ook al diverse keren in therapie geweest. Het geduld van mijn vrouw is helemaal op. Ze is me spuugzat. Het laatste greintje liefde dat ze nog voor me had heb ik helemaal vergruisd tijdens de vakantie. En ik raak alleen maar dieper en dieper in de put. Ooit is mijn veerkracht ook op. Het stomme is dat de oplossing (althans in de ogen van mijn vrouw) heel simpel is: overleg over dingen die ons samen aangaan, uit je emoties en zeg wat je voelt, en behandel je kinderen als mensen. Rationeel ziet dat er heel overzichtelijk uit, maar emotioneel is het niet te bevatten voor me.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hier wil vragen. Geen medelijden in ieder geval. Alle advies stel ik op prijs. Anderen die zich in mij herkennen en al verder zijn dan ik, zou ik ook best graag mee in contact mee willen komen. Misschien heb ik vooral hoop nodig. Ik zie het somber in.

Madeleine

Madeleine

20-09-2017 om 01:18

Misschien is dit wat voor je?

https://www.mkpnederland.nl/

Vrienden van mij (mannen) zeggen me dat ze hier veel steun vinden om als mannen onderling elkaar te steunen in hun proces van uit hun oude pijn en ego-dingetjes te stappen. Niet zoetsappig maar toch een warme kring van 'broeders'om je heen. Nee ik heb geen aandelen maar zie mannen er 'heler' vandaan komen. Sterkte, goed dat je het aangaat!

Madeleine

Madeleine

20-09-2017 om 01:23

Oh en geloof me

De zaken die je noemt zijn daar echt niet buitensporig, heb ik de indruk. Ik denk dat je bij de MKP veel herkenning kunt vinden.

haas42

haas42

20-09-2017 om 06:50

Dank

Ik ga beslist kijken bij MKP. Lijkt me precies waar ik naar zoek. Bedankt!

Niet buitensporig, schrijf je. Tja, ik ben op zich een persoon die alles sterk relativeert. Alles heeft al die 15 jaren allemaal wel meegevallen in mijn beleving. Daar kijk ik nu wel een beetje anders tegenaan. Misschien moet ik "mijn monster" zien voor wat het is.

Anoniem

Anoniem

20-09-2017 om 08:56

NLP

Ik herken wat je zegt, wel wat in mijn man...
Hij heeft een NLP opleiding gevolgd, en dat helpt inzicht te krijgen, in hoe je communiceert.
Je hebt er heel veel aan, zowel op prive gebied als op zakelijk gebied.
Sterkte, inzicht dat er iets moet veranderen heb je, en dat is een belangrijk begin!

Madeleine

Madeleine

20-09-2017 om 13:30

Haas42

Ja ik denk ook dat je best iets (als in: heel veel) kunt hebben aan de MKP. Met 'niet buitensporig' bedoel ik: ik hoor van heel veel mannen dat ze met een zelfde soort problemen worstelen: isolement, onzekerheid versus de baas willen spelen, vrouw die het ook niet meer weet etc. Ik hoop echt dat je er wat aan hebt. Als je op Mankind project zoekt, kun je er wat over vinden op youtube.

haas42

haas42

20-09-2017 om 18:32

MKP

Ik heb uitgebreid gekeken naar de diverse filmpjes over MKP. Het raakt me heel sterk. Ik ben niet alleen met mijn worstelingen. Ik denk er serieus over om contact te zoeken met een van de cirkels hier in NL. Dank voor de tip!

haas42

haas42

20-09-2017 om 18:35

NLP

Daar heb ik inderdaad zelf ook aan zitten denken. Goeie tip ook. Ook die ga ik verkennen. Ik ben heel blij met de reacties. Het stemt tot hoop. Bedankt!

Madeleine

Madeleine

21-09-2017 om 02:31

Haas42

Mocht je er tegen op zien zomaar in je eentje naar zo'n groep te gaan, dan zou ik je in contact kunnen brengen met een vriend van me die veel voor de MKP doet. Het is non-profit, dus het gaat niet om geld, puur om mannen die elkaar steunen. Zie maar of je dat wilt: [email protected]

Madeleine

Madeleine

21-09-2017 om 02:33

te snel op zenden gedrukt

ik wilde nog zeggen: dat zou je even met hem kunnen praten en kijken of het wat voor je is

haas42

haas42

23-09-2017 om 13:41

bedankt Madeleine

Ik zie er inderdaad wel een beetje tegenop. Diep van binnen weet ik dat het iets voor me is. Ik kan me sterk herkennen in de verhalen die ik over MKP lees. Dus ik overweeg serieus om contact te zoeken. Nog een beetje meer moed verzamelen voor ik de stap durf te zetten.
Bedankt voor de contact-info van de vriend. Waardeer ik ontzettend! Ik ben blij dat ik mijn verhaal hier heb gedaan. Dat was al een hele stap. Nu de volgende stap.

Madeleine

Madeleine

23-09-2017 om 22:08

Haas42

Ja het is niet makkelijk je zomaar in een groep te begeven. Dat is ook de reden waarom ik voorstelde dat je eerst even persoonlijk met iemand contact zou hebben. Ik denk wel dat dit groepen zijn waar je je veilig kunt voelen en waar een eerste vereiste is dat je geen oordeel over de ander hebt en niets doorvertelt wat privé is. Het emailadres is van mij. Als de moed hebt me een mailtje te sturen, geef ik je de gegevens van die vriend. Daarna kan je alsnog zelf beslissen wat je ermee doet. Het is aan jou. Maar weet dat er steun en hulp voorhanden is.

haas42

haas42

24-09-2017 om 12:26

fijn

Nogmaals dank Madeleine. Het is fijn te weten dat er een plek is waar ik steun en hulp kan vinden. Nog één of twee flinke wandelingen en ik heb genoeg moed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.