Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Sas

Sas

17-09-2020 om 09:54

Opa en oma


Wilgenkatje

Wilgenkatje

21-09-2020 om 10:37

Natuurlijk moeten autostoeltjes vast

ik zeg toch nergens dat je dat gerust achterwege kunt laten. Ik stel alleen vast dat allerlei sluitingen best lastig dicht te krijgen zijn als je dat niet dagelijks doet. En dat bukken en reiken op een achterbank is ook niet altijd makkelijk.

Nou ja, ik ga sowieso niet in mijn eentje met de auto weg met een kleinkind. En op de fiets één kind, geen twee zoals ik dat in mijn jonge jaren deed. Is me nu te zwaar en te riskant.

TS, ik hoop dat je dochter kan gaan logeren als ze wat ouder is, jaar of zes. Maar het zijn best lastige afwegingen als grootouders zelf ruim over de 70 zijn en érg graag van alles willen.

Dora

Dora

21-09-2020 om 10:48

Nee

Uiteraard bedoel ik de hoge rang die veiligheid heeft in het afwegen van verschillende belangen. Het is nu vaak 'veiligheid voorop' maar dat is niet altijd zo vanzelfsprekend geweest.

Valeria

Valeria

21-09-2020 om 11:20

uh ja

Natuurlijk heeft veiligheid nu een hogere rang. Voortschrijdend inzicht en zo.

Dora

Dora

21-09-2020 om 11:24

Dat zeg ik

Het wordt als iets heiligs benaderd. (Zo vanzelfsprekend)
Toch is het niet de enige manier en vindt niet iedereen het de beste manier.

Valeria

Valeria

21-09-2020 om 11:35

Wat is dan een andere manier?

Toch maar los op schoot bij oma in de auto anders wordt oma boos op me?

Lou

Lou

21-09-2020 om 11:47

Dat was het punt

"Toch is het niet de enige manier en vindt niet iedereen het de beste manier."

Klopt. Dat was dan ook het punt van discussie hier. Wat vind jij zelf, Dora?

Stickertje

Stickertje

21-09-2020 om 11:58

Even een voorbeeld van onveilig

15 Jaar geleden deed ik mantelzorg voor een oudere dame bij mij in de straat, iedere week als ik boodschappen deed naam ik ook voor haar de boodschappen mee.
De jongste lag dan in de wagen en de oudste zat die dag op de psz.
In de kerstvakantie was het erg regenachtig en zei de buurvrouw dat de kinderen wel even bij hare konden blijven als ik de boodschappen haalde. De oudste heb ik daar gelaten, de jongste heb ik meegenomen. Dat waren twee redenen voor door de verzakte tuin kon de wagen niet naar binnen een de wagen was ook laadbak voor alle boodschappen.
Oudste had het toen ik terug kwam erg gezellig, zat thee te drinken met heeeeel veeeel chocolade.
Ik ook een kopje thee en toen naar huis.
De volgende week toen ik het briefje op kwam halen stond de waterkoker half gesmolten bij de voordeur; of ik ook zo'n nieuwe fluitketel kon kopen. Ze vertelde lachend dat ze de ketel op het gas gezet had; was even kwijt dat het een elektrische fluitketel (lees plastic waterkoker) was.
Het spreekt vanzelf dat ik dochter niet meer daar gelaten heb in vakanties. Dan dronken we na de boodschappen met zijn allen thee met veel chocolade.
Duurde ook niet lang voor de buurvrouw werd opgenomen in een verpleeghuis. Ze werd heel snel zeer dement.

Bij een opa en oma die zulke kunstjes uithalen laat ik mijn kinderen ook niet achter. Zeker niet als ze nog niet zelfredzaam zijn. Nu 18 en 15 jaar oud zijn ze verstandig genoeg om dergelijke rampen op tijd te signaleren en aan te pakken.

vlinder72

vlinder72

21-09-2020 om 11:59

ja, maar Dora

volgens mij heeft niemand het over het heilig verklaren van veiligheid en niemand heeft het over dingen het afdekken van tafelhoekjes of het dragen van een valhelmpje binnen maar over de basis dingen als niet je kind vervoeren in de auto zonder zitje, niet met een kind de trap op en af lopen als je zelf niet stabiel ben en mijn kind mag alleen eten volgens een strikt schema en alleen rijstwafels als tussendoortje.

Het gaat niet om opa's en oma's die zich niet willen houden aan wellicht doorgeslagen eisen van de ouders maar aan essentiële dingen.

basisveiligheid

Natuurlijk vallen autostoeltjes en traphekjes voor mij ook onder de basisveiligheid. De oudere generatie kan hier soms net anders tegenaan kijken omdat dit vroeger niet tot de basisveiligheid behoorde. Als zij nu handelen zoals ze ook vroeger deden, zijn zij dan nu onverantwoordelijk bezig en vroeger niet? Dat snappen de meeste ouderen niet. Maar goed. Zelf vind ik mensen die roken in bijzijn van kind best onverantwoordelijk. En kinderen die dagelijks gepest worden op school, dit weekend weer in het nieuws: zeer, zeer onveilig. Het blijft ook een beetje persoonlijk wat een ouder als veilig of onveilig beoordeelt natuurlijk.
Een kind op de wereld zetten is misschien sowieso onveilig. Je moet het maar durven.

Mijntje

Mijntje

21-09-2020 om 12:45

heilig

Ja, bij ons in de familie is veiligheid in de auto heilig. Mijn ouders sloegen op tilt als iemand niet in de riemen wensten te zitten. Nog steeds waarschijnlijk. Ik ook. Daar zit een heel verhaal achter, maar inmiddels zijn er ook wetenschappelijke onderzoeken en is gelukkig het eea verboden en dat is niet voor niks.

Valeria

Valeria

21-09-2020 om 13:30

Jutta

"Als zij nu handelen zoals ze ook vroeger deden, zijn zij dan nu onverantwoordelijk bezig en vroeger niet? Dat snappen de meeste ouderen niet."

Dat vraag ik me af, of ze dat niet snappen.

Om bij autostoeltjes te blijven, het belang is toch in de tussenliggende jaren voortdurend in de media geweest. Je hebt toch wel onder een steen geleefd als je sinds dat je eigen kinderen klein waren tot aan je kleinkinderen kwamen echt nergens hebt gelezen wat voor onderzoek er naar gedaan is en hoeveel dat scheelt bij ongelukken. In die tussenliggende jaren waren dit geen 'ouderen' die het misschien niet snapten, voor wie het leven te snel ging, of die je maar tegemoet moet komen want oud.
Vroeger was er minder bekend én minder verkeer, waardoor je niet per se onverantwoordelijk bezig was toen. Maar als je er toen goed mee weg bent gekomen doordat je kinderen nooit uit de auto geslingerd zijn, heeft dat toch geen enkele waarde voor nu? Misschien gold het vroeger niet als onverantwoordelijk, maar nu wel.
Als iemand een keer wandelend de snelweg is overgestoken in 1960 en nog leeft dan kan die dat ook niet meer als bewijs aanvoeren in 2020 dat zo iets best kan

Wilgenkatje

Wilgenkatje

21-09-2020 om 13:55

onverantwoordelijk

Op FB komt nu en dan zo'n tekst langs waarop allerlei gevaarlijks (echt of vermeend) staat wat mensen van voor 1960/1950 of zo hebben meegemaakt. Een verjaarsvisite met een doorrookte volle huiskamer. Fietsstoeltjes zonder gordeltjes. Een reiswieg op de achterbank van de auto. Asbestplaatje onder het suddervlees op het gasstel. Brommerrijder met een pet op. En dat zijn bepaald niet de origineelste bijdragen.

Er zullen vast zaken zijn die we nu heel veilig vinden, en over dertig jaar niet meer.
Er gebeuren tegenwoordig veel verkeersongelukken met elektrische fietsen. de fietsers gaan veel sneller dan gedacht en dat geeft narigheid. Honden/kinderen die wegens gemak 'even' achterblijven in een te warme auto. Ook zijn er geregeld ongelukken vanwege afleidende schermpjes in het verkeer.

Elke tijd kent nieuwe gevaren en andere inzichten. Van een ander zie je het gevaar vaak eerder dan van jezelf. Dat is een valkuil.

Dora

Dora

21-09-2020 om 16:16

Iedereen heeft z'n stokpaardjes

Niet alleen generaties en tijden, maar ook individuen. In sommige dingen ben ik super voorzichtig, in andere dingen weer makkelijk.

We praten hier vast ook niet over (groot) ouders die lak hebben aan autostoeltjes. Maar eerder over grootouders die wat eerder kiezen voor de wat makkelijkere weg. (idd, als het echt niet lukt met dat rotstoeltje)
Zo kiezen mijn schoonouders eerder voor, per hoge uitzondering, een kind meer in de auto dan er gordels zijn dan dat ik dat doe.
Dat is voor mij dan heus wel een afweging. Waarbij ik ze ook dankbaar ben dat ze moeite doen dochter met haar vrienden te vervoeren.
Het zijn verder absoluut geen onverantwoordelijke mensen. En soms kaart ik dan zo'n situatie aan en soms laat ik het gaan.
Omdat het verstandige, goed afwegende mensen zijn. Die soms op een andere uitkomst komen dan ik zou zijn gekomen. Dat kan gebeuren.

Verder blijven we natuurlijk allemaal mensen. Ik ben zelf, volledig gezond, ook weleens vd trap gevallen. Toen moest ik er niet aan denken dat ik een kind van me in handen had gehad. Tsja.

Lente

Lente

21-09-2020 om 17:02

Gas aan laten staan zegt ook niet zoveel

In mijn vorige huis liet ik geregeld het gas aanstaan na het koken. Tot grote ergernis van mijn gezinsleden.
In het huidige huis zit inductie. Heerlijk, ik hoef er nooit meer aan te denken.
Op vakantie-adres liet ik opnieuw het gas aanstaan bij het bakken van een eitje voor het ontbijt. Gelukkig ben ik niet dementerend 😉

Maar verder snap ik de bezorgdheid wel. Ik liet mijn ouders niet meer rijden met mijn kinderen in de auto toen die vaardigheid duidelijk minder werd. Maar toen waren ze al ouder.
En toen mijn kinderen nog dreumes/peuter waren, leerde ik al snel dat ze te weinig opletten. Ook als zij zouden opletten in mijn eigen huis omdat ik even uit de buurt was.

Pas wel op om overal 'bewijs' te zien dat het niet veilig is.

Uit zijn verband

Ik vind dat de situaties wel wat uit zijn verband worden getrokken; alsof het niet mogen logeren inhoudt dat de goede tijd tussen kleinkind en grootouders in geding komt.
In TO is dat niet het geval en dat geldt voor de meeste ouders in dit draadje die tegen bepaalde aspecten bedenkingen hebben; elke ouder streeft naar een leuk contact met grootouders. Niet één heeft als doel dat contact te onderbreken.

Ieder zoekt een bepaalde middenweg die voor ieder werkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.