Relaties

Wil
28-02-2009 om 12:11
Overlijdensrisicoverzekering na scheiding?
Lieve forumgenoten,
Ik heb al eerder veel steun van jullie gehad bij mijn ellendige omstandigheden: mijn man zei plotsklaps in januari dat hij verliefd was op een gezamenlijke collega en trok met haar in een huisje, mijn achterlatend met een behoorlijk aantal kinderen. Het is nu al bijna twee maanden verder en al die tijd ben ik ze op het werk tegengekomen en ik overleef het. Al is het laatste woord daar nog niet over gezegd. Op dit moment is hij bezig de kinderen te claimen en ze te vertellen dat ; zijn gevoelens voor hen niet veranderd zijn' enz enz. Moeilijk dus. Het echtscheidingsconvenant is inmiddels naar de rechter verstuurd.
Ik had eerder een vraag gesteld over het al dan niet aanhouden van onze levensverzekering/kapitaalverzekering. Dat blijkt een verliespolis en die kopen we af. Ik ben nu bezig met het uitzoeken van een overlijdensrisiciverzekering, want stel je toch voor dat één van ons verongelukt, dan hebben de kinderen een groot probleem. Ik heb de gegevens ingevoerd bij Independer en voor rond de 22 euro (voor mij), 25 euro (voor man) of 38 euro (voor beiden) kan ik de komende 20 jaar 100.000 verzekeren als bedrag voor evt. alimentatieverzekering/ overlijdensrisicioverzekering. Ik kan hun klantenservice nu niets vragen, maar misschien zijn er onder jullie ook mensen die iets soortgelijks uitgezocht hebben na scheiding? (Voor de kapitaalverzekering die we eerst hadden zou ik hem dit jaar 8000 euro moeten betalen om hem uit te kopen en verder elk jaar 2600 euro premie. Voor een polis die erg weinig waar blijkt te zijn, na 13 jaar inleg.. Daar voelde ik dus niks voor. Zo'n overlijdensrisicoverzekering lijkt me echter prima).
Mijn vragen: ik begrijp dat het het handigst is om de polis af te sluiten op het leven van de ander, anders is de evt. uitkering belast, als je zelf de premies hebt betaald. Als ik dus een polis op zijn en mijn leven af zou sluiten, is er een probleem? Of zou ik ook de kinderen de premies kunnen laten betalen zgn? De oudste is 15. Het lijkt me het handigst als zij de begunstigden zijn.
Maar stel ik ga dood, ik heb gezorgd dat er een overlijdensrisicoverzekering op mijn leven is, hij casht het geld en gaat er met nieuwe liefde de bloemetjes van buiten zetten... Dan heb ik al die tijd die bloemetjes betaald... Dat lijkt me niks! Hebben mijn kinderen nog niks.
Ik vind eigenlijk dat hij een overlijdensrisicoverzekering moet regelen voor het geval ik dood ga en die zelf betalen. Maar we zijn niet zo praterig, ivm zijn erge stalkachtige contactpogingen om de kinderen zoveel mogelijk te zien en te bellen op dit moment... Ik neem aan dat ik gewoon een verzekering op zijn leven af kan sluiten, zelfs zonder zijn toestemming? Al zal ik die wel krijgen hoor, dat is het probleem niet.
Iemand tips? Ik denk dat ik maandag graag dingen rond wil maken; ik vind dit geen prettig gevoel zo.

Wil
28-02-2009 om 18:22
Lara
Tja, nabestaandenpensioen... Hij is gelijk gaan samenwonen met zijn nieuwe vlam, dus ik vermoed dat ik daar niks aan heb. In het convenant staat ook niks over pensioenoverdracht: ik heb zelf inkomen en geen partneralimentatie, alleen kinderalimentatie.
Die overlijdensrisicoverzekering, Lara, die is op jullie allebei afgesloten, of alleen op jouw leven?

Inge M
28-02-2009 om 20:37
Afstand gedaan?
Wil,
Volgens mij heb je recht op partnerpensioen op basis van je huwelijk. Als je daar geen afstand van hebt gedaan in het convenant, dan heb je die rechten nog steeds.
Navragen dus!
Overigens kan dit andersom ook gelden,dat jouw ex recht heeft op partnerpensioen na jouw overlijden.

Wil
28-02-2009 om 22:29
Volgens mij wel
Volgens mij heb ik ook geen recht meer op partnerpensioen na overlijden, kijk maar:
"Ieder der partijen behoudt de door hem / haar bij het ABP Pensioenfonds opgebouwde pensioenrechten, zodat de Wet verevening pensioenrechten na scheiding (Staatsblad 1994, nr. 342) nadrukkelijk niet van toepassing is."

Wil
01-03-2009 om 10:55
Niet
Hoi Lara,
Ik zal maandag eens bellen inderdaad. Ik denk dat ik nergens recht op heb qua nabestaandenpensioen hoor, want dat lijkt me een logisch voortvloeisel van het afzien van verrekening van pensioenrechten.

mirreke
01-03-2009 om 12:16
Maar waarom heb je dat dan gedaan?
Dat afstand doen? Om zo snel mogelijk helemaal van hem af te zijn? Toch is dat geld iets waar je recht op hebt, die wet is er niet voor niets gekomen.
Wat ik verder zou doen per testament is iets als een bewindvoerder aanstellen. Je expartner is niet jouw erfgenaam, wel de kinderen natuurlijk. Maar over het door jou nagelaten vermogen mag je volgens mij een bewindvoerder aanstellen zolang je kinderen niet meerderjarig zijn, die dat dan namens de kinderen beheert. Dat houdt dan in dat je ex zich dat geld niet kan toeeigenen.
Over het slijmen bij de kinderen. Tja, hij komt er nu achter dat hij toch wel een en ander overhoop heeft gehaald, en wil nu wat de kinderen betreft een beetje goedmaken. Probeer erboven te staan. Hoe oud zijn je kinderen? Hebben ze eea. meegekregen en begrijpen ze het (nou, ja, volgens mij is dit niet te begrijpen...) of zijn ze nog klein en erg gevoelig hiervoor?
Ik vind het ook niet kunnen, en kan me voorstellen dat je ook hierover erg naar voelt. Probeer openheid te regelen. OK, communicatie is prima, maar niet stiekem!

Pensioenkenner
01-03-2009 om 12:54
Wel recht nabestaandenpensioen
Beste Wil,
Verevening en nabestaandenpensioen zijn 2 verschillende dingen.
Het eerste gaat over het door je ex opgebouwde ouderdomspensioen. Daarvan is de helft van wat hij tijdens de huwelijkse periode heeft opgebouwd van jou. Dat betekent dat vanaf het moment dat hij met pensioen gaat tot aan zijn overlijden jij een ouderdomspension van het pensioenfonds van je ex krijgt. Tenzij je daar expliciet afstand van doet. Dit kun je overwegen als jullie beiden een gelijk ouderdomspensioen hebben opgebouwd, want het geldt natuurlijk ook omgekeerd dat jouw ex de helft van jouw ouderdomspensioen krijgt.
Op het moment dat je ex overlijdt krijg jij nabestaandenpensioen. Dit gaat ook over het nabestaandenpensioen tot aan het moment van echtscheiding. Wat hij daarna opbouwt gaat naar de nieuwe partner. Ook hiervan kun je wel afstand doen, maar daar zul je echt apart voor moeten tekenen bij het pensioenfonds.

Wil
01-03-2009 om 21:35
Dank; klinkt goed!
Dat klinkt goed, dat nabestaandenpensioen; ik ga daar geen afstand van doen!
Dat ouderdomspensioen hoef ik niet: dan zou hij inderdaad recht op de helft van het mijne hebben, we hebben een groot deel van ons leven net zoveel gewerkt en als ik al nadenk over het feit dat we dan helemaal op de cent zouden moeten gaan berekenen ooit, krijg ik al hoofdpijn.

Wil
02-03-2009 om 11:01
Aan het uitzoeken
Beste meedenkers, ik ben nu dingen aan het uitzoeken. Ik kan niet zo goed uitvinden hoe hoog het nabestaandenpensioen van het ABP zou kunnen zijn, maar het lijkt me wel een eind goed te zitten, zoals Lara eerst al zei.
Toch ben ik ook nog aan het kijken naar een overlijdensrisicoverzekering, die is niet zo heel duur namelijk.
Ik vind het een erg ondoorzichtige toestand.
Jammer dat het ook zo moeilijk is om hier informatie over te vinden/krijgen. Dat van dat nabestaandpensioen wist ik helemaal niet. Dankzij jullie tips ben ik op dat spoor gekomen en dat is fijn!
Ik heb ook nog een afspraak met de notaris gemaakt.

mirreke
02-03-2009 om 11:32
Even een pluim! en bewindvoerder
Ik vind dat je je fantastisch goed opstelt, alles nazoeken, daadkrachtig optreden en zelf alles regelen! En dat terwijl zo plotseling de bodem onder je bestaan is weggevallen. Ik zat me namelijk onlangs voor te stellen hoe zoiets als wat jou is overkomen moet zijn, en ik denk dat ikzelf zou inzakken. Dat wilde ik even kwijt.
Enne, heb je een goed iemand die bewindvoerder zou kunnen zijn, en dan daarmee ook tegen de eventuele praatjes van je ex bestand is?

Wil
02-03-2009 om 11:50
Dank + broer
Dank je. Ik wist ook niet hoe het zou zijn; ik heb mij deze situatie nooit kunnen voorstellen omdat hij altijd mijn beste maatje was! Maar toch! Ineens! En er is geen cursus voor, alleen ouderonline bijvoorbeeld, met al die lieve ervaringsdeskundigen!
Mijn broer is iets hoogs op juridisch gebied (alleen niet op echtscheidingsgebied) en die wil vast bewindvoerder zijn. Dat ga ik aan hem vragen. Hij is erg koelbloedig, betrouwbaar en een held! (Een van de weinige mannen die ik nog zou kunnen vertrouwen.. ; - ( )

an-ka
02-03-2009 om 12:21
Svb
Als je ex zou overlijden, dan heb jij recht op een halfwezenuitkering van de SVB (260 bruto per maand) en de KINDEREN hebben mogelijk recht op een halfwezenpensioen vanuit het pensioen van hun vader (en jij mag kostgeld rekenen!).
Als jij zou overlijden, dan kun je daarvoor een verzekering afsluiten voor de KINDEREN, maar verder is het een probleem van je ex.

Wil
02-03-2009 om 12:44
Vanmiddag notaris
Ik heb zo meteen een afspraak bij de notaris. Snel he: ik kon zo terecht!Ik ben benieuwd wat daaruit nog voortkomt. Ik ga in elk geval bewindvoerders aanstellen.

Wil
02-03-2009 om 16:05
Geweest
Zo, naar de notaris geweest. Hij heeft nog even het echtscheidings-convenant doorgekeken op evt. rare dingen. Die zaten er niet in. Het enige wat nog fout zou kunnen gaan is dat het huis te koop staat en dat dat op ons beider naam staat. Als aanstaande ex niet betaalt, is dat dus mijn probleem. Maar ik kan natuurlijk altijd een incasso achter hem aan sturen dan, dus daar wind ik met niet over op voorlopig. Ik heb ook geen reden te geloven dat hij niet zou betalen.
Verder op een rijtje gezet wie mijn bewindvoerders zijn en executeurs testamentair. En een 'tweetrapsraket' erin dat hij niet van een van de kinderen erft als die net na mij zou overlijden, zoals Lara meen ik ook al zei. Dat moet trouwens ook bij mijn ouders in het testament komen, diezelfde constructie.
Nu vanavond de bewindvoerders nog even op de hoogte stellen... Weer wat geregeld..

mirreke
05-03-2009 om 10:47
Goed zo!
Weer wat dingen geregeld, die je kunt afstrepen van je lijstje.
Maar wat lijkt me dat schrikken zeg, zeker als je ook nog echt maatjes was. Ik ben ook maatjes met mijn lief, partner, tegenwoordig zelfs man, en kan me ook totaal niet voorstellen dat hij er op deze wijze zomaar vandoor zou gaan. Eng om te bedenken dat dat dus wel gebeurt...
Ook voor de kinderen, het lijkt me verschrikkelijk.

mirreke
05-03-2009 om 10:49
Het staat er wat raar
"dat dat dus wel gebeurt", alsof dat sowieso bij ons zal gebeuren. Ik bedoel natuurlijk dat zoiets in je omgeving zomaar plaats vindt of kan vinden, en waarom dus niet bij jezelf.

Wil
05-03-2009 om 22:18
Mirreke
Tja, Mirreke, ik had zoiets ook helemaal nooit verwacht, en toch blijkt het zo te zijn.... Ik ben bezig mijn beeld van de mensheid, mannen, liefde, mijn aanstaande ex-man enz. bij te stellen. En van collega's die hen steunen. En wat vertel ik mijn kinderen over liefde en relaties?? Het is één groot failliet!

mirreke
06-03-2009 om 17:42
Is'ie soms gek in zijn hoofd geworden?
(dat zeggen mijn kinderen altijd bij een vreemde actie van deze of gene).
Het komt zo vreemd en als een bevlieging op mij over, alsof hij op een gegeven moment wakker zal worden en bevreemd om zich heen kijkt... Één groot failliet inderdaad. Niet alleen liefde en relaties worden zo op de helling gezet, maar ook het vertrouwen in pappa... Ik wens je veel kracht toe, in deze zo onverwachte en ongewenste nieuwe periode van je leven, en hoop dat je in ieder geval toch samen ouders kunt blijven van je kinderen, want dat blijft altijd...
veel kracht, Mirjam (stiefmoeder van een inmiddels 20-jarige, die nu na jaren ellende gezellig en zonder negatieve emoties samen met de moeder de verjaardag van de gedeelde dochter kan vieren, en die weet hoe belangrijk ouders ALTIJD zullen zijn en blijven)