Relaties

Ava
08-11-2011 om 21:11
Partner met asperger
Na paar weken in een flinke dip probeer ik te accepteren en te begrijpen dat partner asperger heeft. Het is nog niet zeker (geen diagnose en hij twijfelt of hij die zwart op wit wil) maar het klopt allemaal als een bus. Sinds ik er meer vanaf weet (voorzichtig begonnen met wat te lezen) probeer ik hem te ontzien. Dat lucht hem zichtbaar op. Nu pas zie ik hoe moeilijk hij het moet hebben gehad. En ik maar denken dat hij expres dingen naliet of deed. Maar nu komt er toch in een keer veel op mij af en heb het gevoel er alleen voor te staan: ik neem de financiën over. Is er (tijdelijke) ondersteuning voor partners van, mogelijk? Want ik moet zijn rots in de branding zijn, voor ons gezin en voor mijzelf. Zoja, in welke richting? En is er lotgenotencontact?

lennest
08-11-2011 om 21:20
Ga naar mee
Bij MEE werken mensen die hier ervaring mee hebben, ook worden er vaak lotgenotenavonden georganiseerd. In praktisch elke grotere plaats is wel een MEE, anders kijk op www.mee.nl om te kijken waar een MEE is bij jou in de buurt.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

eni65
08-11-2011 om 23:30
Yahoo
Bij yahoo is een mailgroep, ze heten auti_partner. Maar er zijn wel meer lotgenotengroepen, even googelen op partner van autist.

Belle Époque
09-11-2011 om 07:39
Libelle
http://forum.libelle.nl/forum/list_messages/26696
Dit bestaat sinds 2008, daarvoor was er ook al een jarenlang topic waar ik destijds veel aan heb gehad.
Veel nuttige links (vaak Engelstalig, niet altijd) over partners-van-autisten.

Agchie
09-11-2011 om 11:37
Begin
Ach meis je staat hiermee aan het begin van een zoektocht. Zelf zit ik er ook midden in, wat me trof in jouw berichtje is dat je hem wilt ontzien en dat je dingen van hem overneemt. Het is mijn valkuil geworden, waarop bijna ons huwelijk is gestrand... ik nam in heel veel de verantwoordelijkheid over en nam steeds minder ruimte voor mezelf...hij kon er immers niets aan doen!? Gevolg dat was dat ik emotioneel en lichamelijk helemaal uitgeput ben geraakt en niet meer verder wilde.
Langzamerhand ben ik daaruit aan het klimmen, we hebben gelukkig een goede therapeut gevonden, die ons er echt mee verder helpt, maar het zal een proces van jaren worden.
Ik schrijf je dit niet om je de put in te praten, want het is mogelijk een goede relatie te hebben met iemand met Asperger. Voorwaarde is dat zowel jij als hij verantwoordelijkheid neemt. Het is meer een waarschuwing: pas goed op jezelf en laat hem zijn eigen verantwoordelijkheid.
In welke regio woon je? Ik in overijssel.
Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid, een groep mensen om je heen die je steunen, kracht en zegen!
Groet,
Agchie
Groet,
Agchie

Ava
18-11-2011 om 15:16
Het begin
Al heb ik niet meer gereageerd, wel alles genoteerd en in me opgenomen. Het vliegt me regelmatig naar de keel.
Ik ben naar Mee gegaan en heb informatie gevraagd (die sturen ze op). Ik ben lid geworden van Yahoo maar kan de groep 'auti_partner' niet vinden. Heten ze misschien anders, Eni65?
Hoewel ik de persoon er niet voor ben, toch op zoek gegaan naar lotgenotencontact. Daar is binnenkort meer over bekend.
En Achgie: ik zit in de randstad. Ik heb de neiging om hem te ontzien maar het is ook dubbel. Ik erger me ook groen en geel dat ik overal alleen voor opdraai. Ik ben moe, zo moe. Je spreekt over een therapeut (relatietherapeut?) die jullie een end verder helpt. Dat moet dan wel iemand zijn met kennis over asperger. Hoe vind je een dergelijke therapeut? Hoe raakt mijn man verantwoordelijk? Ja ik heb de neiging niet meer alles te willen regelen, maar anders gebeurt er niets. Ik zou wel willen dat hij ook wat taken (zelfstandig) doet. Al was het er maar 1.

eni65
19-11-2011 om 00:03
Yahoo groep
Ik denk dat je niet zo handig bent met zoeken, maar ik heb nu de weblink voor je gevonden.
http://health.groups.yahoo.com/group/auti_partner/
Aan de rechterkant staat de persoon bij wie je je moet aanmelden. Schrijf haar een mailtje over je situatie en dan kunnen ze je toelaten. Succes met alles!