Relaties Relaties

Relaties

Partner moeten vragen


Marja3

Marja3

20-12-2020 om 12:17

ja daar koms ze monkie out of ze slief

Ik verveel me dood (ondanks alles wat ik doe) en voel me ondergewaardeerd. De roze bril is weg. Met name na iets wat er een paar maanden geleden gebeurd is.`

Ja daar gaat het dus over. Dat moeten jullie aangaan. dan komt dat huishouden ook wel weer.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-12-2020 om 12:19

Tja

In dat geval heb je slecht opgevoed exemplaar getroffen.
En hij een goede huishoudster.

Ik ben nooit zo voor opvoeden in een relatie, dus tja of mee leren leven want hij doet het gelukkig nu wel of een vast lijstje met vragen maken dat je iedere week onder zijn neus schuift. Qua viesheiddrempel hoef je echt niet veel van hem te verwachten. Wat dat betreft is ie een beetje in de puberale fase blijven hangen.

Vicky

Vicky

20-12-2020 om 12:32

Dr. Phil

'Voor mij was hij getrouwd en was dat huis echt smerig. Ik durfde er bijna niets aan te raken. Alles onder een dikke laag hondenhaar. En toen hij even op zichzelf woonde kwam hij thuis, keek in de kast, kwam tot de conclusie dat er geen eten was en ging naar de supermarkt. En dat iedere dag weer. Ik kwam daar altijd aan in een smerig huis zonder eten. Tot ik gezegd heb dat ik niet meer kwam voordat het toonbaar was en er een maaltijd was'

Dus je wist vooraf al dat hij niets deed in het huishouden. Waarom ga je er dan vanuit dat hij dat nu wel zou doen? Dacht je hem wel even te kunnen veranderen?

Moxy

Moxy

20-12-2020 om 12:43

Gewoontes doorbreken

Er zijn gewoontes ingeslopen op ieder terrein. Gewoontes doorbreken is niet gemakkelijk, zeker als het in je nadeel is. Ik vind het hartstikke logisch dat je vriend er tegenop ziet. Ik ben ook geen huishoudwonder (ADHD) en moet voor veel goede gewoonte echt enorm mijn best doen om die erin te krijgen. Dat is met een aantal gelukt. In een aantal andere schiet ik nog altijd in eigen ogen tekort. Wij hebben geen geolied huishouden. Hier overigens geen partner dus ook niet dit soort problemen. Maar als ik die partner had, zou ik het probleemgeval zijn. Het enige wat bij mij ooit echt goed gewerkt heeft, is een tijd inplannen en dan samen klussen afwerken (tegelijk dus, niet letterlijk samen). Ook kijken naar welke klussen bij wie beter ‘passen’. Ik heb minder moeite met wassen en boodschappen doen. Meer met opruimen en schoonmaken. In jouw geval zou ik, als het financieel kan, serieus denken over een schoonmaakster. Waarom niet, als jou dat rust thuis oplevert! Je mag out of the box denken!

Triva

Triva

20-12-2020 om 13:51

hmm

"Hij kan niet volhouden dat hij alles voor je doet als je het maar vraagt als hij in de praktijk laat zien dat hij afspraken en verzoeken aan zijn laars lapt."

Mannen die zeggen dat 'ze het niet zien" en dat je het moet vragen en vervolgens roepen 'dat je het niet de hele tijd moet vragen'. die roepend dat ze niet kunnen koken of alle klusjes spontaan vergeten.... Denk eens na... als ze dat soort maniertjes zouden hebben op hun werk dan waren ze allang ontslagen of was hun eigen bedrijfje failliet. Dat zijn echt echt echt smoesjes. Iedereen kan koken leren, iedereen kan leren om te onthouden dat je op vrijdag moet koken want ze vergeten echt die belangrijke vergadering op dinsdag 10 uur ook niet. Ze moeten het huishouden dus aanpakken alsof het werk is. Volgens mij doen vrouwen dat wel.

Overigens ben ik het wel met hem eens dat het gek is dat jij bij anderen gaat schoonmaken en dan zelf een schoonmaakster gaat inhuren maar he het is jouw geld en als jij daar blij van wordt dan doe je dat toch.

Maar inderdaad eens met het verschil tussen eenmalige klusjes of terugkerende zaken. De eersten zijn veel leuker, oogst veel meer bewondering, de laatsten zijn alleen maar lastig (pas op, de vloer is net gedweild...).

@Emma

@Emma

20-12-2020 om 13:56

Ballenbak

"Mijn vriend vind dat als ik bij anderen schoonmaak het onzin is om zelf een schoonmaakster in dienst te nemen. Ik zit er gewoon serieus over na te denken. Gek he?"

Serieus? Zelf niets doen totdat jij het vraagt en dan dit? Sorry hoor, ik kom vast uit een andere werkelijkheid maar ik ben echt verbaasd. Dat zeg je toch niet?
Ik zou meteen een schoonmaker nemen als ik jou was. Misschien is het aanleiding tot een serieuzere houding van hem.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-12-2020 om 14:03

Ja joh

Je wist waar je aan begon. Dit ga je ook niet meer veranderen dus het is aan jou of je het voor lief neemt bij al zijn geweldige eigenschappen.

@Emma

@Emma

20-12-2020 om 14:07

Trivia

"Overigens ben ik het wel met hem eens dat het gek is dat jij bij anderen gaat schoonmaken en dan zelf een schoonmaakster gaat inhuren maar he het is jouw geld en als jij daar blij van wordt dan doe je dat toch."

Ik vind het vernederend. De boodschap is: jouw werk doet er niet toe. Je kunt het net zo goed thuis gratis doen, zonde van je tijd. Maar ja, als jij daar blij van wordt moet je er vooral mee doorgaan.
Ik weet niet wat voor werk hij doet. Vast iets heel belangrijks in zijn ogen.

Angela67

Angela67

20-12-2020 om 14:25

sloof gevoel

dat is iets wat jij zelf kunt beïnvloeden.

Ik denk dat je best een lijstje kunt maken van dingen die hij

1. sowieso uit zichzelf doet én die waarde hebben voor meer dan alleen zichzelf.

2. dingen die hij best leuk vindt om te doen, die hij ook zonder discussie net zo relevant vindt maar waar zijn frequentie lager ligt dan die van jou.

3. dingen die hij totaal overbodig vind en jij heel fijn/prettig/nuttig/altijd gedaan hebt.

En dan ga je voor jezelf kijken wat jij leuk vindt om te doen en wat niet. Ga nog even niet met hem praten, maar maak de exercitie af.

Dan komt er waarschijnlijk een lijstje uit waarbij hij het nooit gaat doen (of nooit op jouw manier) en dingen die jij vreselijk vindt.

Die besteed je dus uit.

De dingen die je allebei wel relevant vindt ga je over praten: wat is een gemiddelde frequentie waar je allebei mee kunt leven.

Als jij de rol kunt accepteren dat jij het rooster maakt en dat jullie samen even checken: ok wat was ook al weer de bedoeling, gaat het lukken ok, ja prima. Dan ben je niet de directrice maar gewoon degene met de beste executieve vaardigheden.

gr Angela

Marja3

Marja3

20-12-2020 om 14:41

nee

Samen om de tafel en inventariseren.In 2en delen Dan kiezen jullie beiden wat je wilt doen. Wat hij niet wil doen om aan de 50% te komen besteedt híj uit. Van zíjn geld. ´ Niet dat het weer door jou geregeld moet worden. Het zijn probleem maken.

Het argument ´je wist waar je aan begon dus je mag nu niet meer zeuren´ vind ik twijfelachtig. Iedereen heeft toch dingen die je zijdelings ziet in de verliefdheidstijd maar waarvan je denkt ´oh nou we zien wel´.
Je mag toch ook veranderen in je tolerantiegrens?

Maar Ballenbak, gaat het eigenlijk wel hier over? Je schrijft namelijk `De roze bril is weg. Met name na iets wat er een paar maanden geleden gebeurd is.`

Triva

Triva

20-12-2020 om 15:28

Emma

"Ik vind het vernederend. De boodschap is: jouw werk doet er niet toe. Je kunt het net zo goed thuis gratis doen, zonde van je tijd."

Dan heb ik dat verkeerd begrepen. Volgens mij heeft ze een 'gewone' baan en maakt eens per week het huis van iemand anders schoon. Ja dan vind ik het gek als ze dan zelf weer iemand inhuurt om haar huis schoon te maken.

Angela67

Angela67

20-12-2020 om 15:31

triva

ik vind het wel geinig eigenlijk. Punt is dat het mis kan gaan als TS zelf een bepaalde standaard heeft hoe ze het wil hebben. Dan levert het misschien wel tijdswinst op maar toch ook ergernis.
Maar in ieder geval scheelt het tijd bij de dingen die je 'gewoon schoon' wilt hebben. Dan kun je daarna de rest vd dingen die moeten verdelen over z'n 2én.
gr Angela

Piep

Piep

20-12-2020 om 15:39

Taakverdeling

Wij hebben nu een hele eerlijke taakverdeling maar dat was niet altijd zo. Doordeweeks was het lastig afspraken maken. Dus kookte hij in het weekeinde. Deed hij dan alle boodschappen voor de hele week. En reed hij altijd de kinderen overal naartoe. Dat scheelde mij enorm veel tijd. Inmiddels koken we ieder de helft van de tijd, doet hij nog steeds de boodschappen en het rijden en de helft van de was.

Niet alleen het huishouden.

"Met name in corona tijd zijn we verzand in een leven 'werken, sloven en tv kijken (iedere avond dezelfde serie)'. Ik verveel me dood (ondanks alles wat ik doe) en voel me ondergewaardeerd. De roze bril is weg. Met name na iets wat er een paar maanden geleden gebeurd is.
Ik mis de roze bril. Maar die kan nou eenmaal niet eeuwig blijven. Er gaan dingen veranderen. Weer meer verbinding zoeken met elkaar. En dat kan ook door samen dingen op te pakken. Dat lijkt me leuk. En dan komt het wel weer goed.
Dank jullie wel voor het meedenken!"

Samen aan de gang en het gezellig hebben intussen. Niet alleen samen huishouden natuurlijk
Er is enkele maanden geleden iets gebeurd tussen jullie, is dat uitgepraat? Je ergenis over het huishouden komt uit een onderliggende onvrede. Is dat akkefietje uitgepraat?

Poms

Poms

20-12-2020 om 16:35

Test

Bij ons thuis maakte deze test de boel inzichtelijk. Wellicht helpt het jullie ook?

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2019/huishoudbattle/#/?p=jYvQqlI9N8j3CzrK

Nu is alles beter verdeeld. Man doet een deel van de taken (en ik bemoei niet) en vice versa. Zo heb ik een pesthekel aan de was, dus dat doet hij. Ik ben dol op menu’s bedenken en de voorraad on fleek te houden en doe de dus boodschappen. Ook de kinderen hebben hier allemaal een vaste waarop ze moeten koken (vanaf 12 jaar).

Daarnaast is de mentale verrekening meer in evenwicht. Ook omdat ik mezelf heb afgeleerd me overal verantwoordelijk voor te voelen en me als de familie manager te gedragen.

Bosbes.

Als je huis rommelig en vies is en je hebt er beide geen zin in om daar iets aan te veranderen ben je het ook eens, hoeft er geen ergenis te zijn. Gezellig samen lui zijn.
Ik zou er ongelukkig van worden ondanks de liefde en gezelligheid die er heerst tussen alle troep. Maar zoals je zegt, dit werkt bij ieder stel anders.

Mijntje

Mijntje

20-12-2020 om 16:51

werkster

Niet alles gelezen: maar is een werkster geen optie? Dat scheelt een hoop ergernis in jouw situatie En de tijd die dat jou oplevert kan je weer stoppen in je relatie.

En verder: Je hoeft niet elke avond dezelfde serie te kijken. Dat doe je zelf Je ondergewaardeerd voelen doe je denk ik zelf. Zit al die onvrede niet gewoon in jou? Verbinding zoeken ook door samen te wandelen, dat praat anders dan samen op de bank.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-12-2020 om 17:00

Wow Poms

Goeie Link. En bevestigt ook wel wat ik al dacht.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-12-2020 om 17:00

Namelijk

Dat de 3e shift heel erg veel tijd en vooral ook energie kost.

Mijntje

Mijntje

20-12-2020 om 17:01

Aha

Ik lees nu dat je vriend dat onzin vindt. Aangezien jij je sloof voelt zou ik dit toch gewoon maar gaan regelen. Meteen
Je kan ook gewoon uit elkaar en dan kan je alles weer zelf doen. Maar ik vrees dat je je eigen onvrede op je man projecteert. En dan nog in deze coronatijd, de hele tijd op elkaars lip zitten helpt dan niet mee. Het zou al zoveel schelen dat je ofwel je grenzen verlaagt van hoe schoon je huis moet zijn - ofwel eea gaat uitbesteden.

Ballenbak

Ballenbak

20-12-2020 om 17:32 Topicstarter

Andere maatstaven

Ik denk dat we ook gewoon nu op een punt beland zijn dat we een goede verdeling moeten maken. Ik heb ook te veel naar me toe getrokken bedenk ik me nu wel. Omdat ik me zo verveel. Ik voel me nutteloos. Maar zoals jullie al zeiden, dat zit in mij. Ik moet daarmee aan de slag.

Mijn vriend is na mijn boze bui vrijdag erg hard zijn best aan het doen. Heel lief. Het is dus denk ik ook geen onwil.

Ik heb voorgesteld dat we samen eens wat klussen gaan oppakken. 1x in de week even de was samen doen of de bovenverdieping goed aanpakken. Dat vind ik ook gewoon gezellig. En het zou me erg helpen.

Ik ga de test eens doen, ben benieuwd.

Test isn heel verhelderend

Ik dacht dat het redelijk verdeeld was, maar valt toch tegen. Kijken wat mijn partner vindt.

Doorpakken

Hij wil je terwille zijn, dat is mooi. Nu doorpakken, zou ik zeggen, en structurele afspraken maken zodat voor de komende maanden (of jaren) duidelijk is wie wat doet, en wanneer. Je wilt niet iedere week het wiel opnieuw moeten uitvinden.

O ja, heb je al aan een robotstofzuiger gedacht? Ik heb een diepgewortelde hekel aan stofzuigen, Roomba is hier een gewaardeerd gezinslid 🙂

Groeten,

Temet

Martje

Martje

20-12-2020 om 20:05

Interessant

Interessant deze test. Ik dacht dat mijn man bijna alles deed, ivm mijn ziekte.
Maar, wij hebben het eerlijk verdeeld. Dat doet mij goed.

Bosbes

Bosbes

20-12-2020 om 21:17

aan Wil40

"Als je huis rommelig en vies is en je hebt er beide geen zin in om daar iets aan te veranderen ben je het ook eens, hoeft er geen ergenis te zijn. Gezellig samen lui zijn.
Ik zou er ongelukkig van worden ondanks de liefde en gezelligheid die er heerst tussen alle troep. Maar zoals je zegt, dit werkt bij ieder stel anders."

Er is weinig ergernis inderdaad, afgezien van ergernis bij mijzelf. Je zou zeggen: doe er dan wat aan, maar ik vind het best lastig. Als hij een paar dagen weg is, kan ik het wel een stuk beter. Dan is het gewoon mijn verantwoordelijkheid, dat helpt echt.
Hij is alleen vrijwel nooit weg en doet hard zijn best om alles te doen en mij richting de bank te bewegen.

Samen lui zijn? Nou zo lui is mijn man niet hoor, hij fietst wat af om allerlei lekkere hapjes in huis te halen en heerlijke maaltijden in elkaar te zetten. Ondertussen een was inzetten.
Hij is al met pensioen, ik voorlopig niet, maar het rechtvaardigt niet dat ik wel érg weinig doe.

Ballenbak

Ballenbak

20-12-2020 om 21:56 Topicstarter

Uitslag test

Bij mij was de uitslag 81/19 procent. Ik doe dus veel meer. Nou zijn het mijn kinderen dus wat de kinderen betreft is dat logisch.
Maar het komt wel goed met ons. Wij hebben een tijdje geleden een enorme ruzie gehad. Bijna slaande ruzie. Dat laat nog sporen na. We zijn moe van de verhuizing en de verbouwing. Komt wel goed. We zijn alleen een beetje draagkracht kwijt.

Bosbes, zou jouw partner zich misschien ook een beetje nutteloos voelen waardoor hij zoveel oppakt? Of vindt hij het gewoon leuk?

Bosbes

Bosbes

21-12-2020 om 22:05

reactie op Ballenbak

"Bosbes, zou jouw partner zich misschien ook een beetje nutteloos voelen waardoor hij zoveel oppakt? Of vindt hij het gewoon leuk?"

Ik heb het mijn man gevraagd. Sommige dingen vindt hij heel leuk, zoals boodschappen doen en koken. Andere dingen doet hij omdat hij zich anders inderdaad nutteloos zou voelen.
En volgens hem (ik moet hem nu citeren....) doet hij ook alles omdat hij van me houdt / van ons houdt.

Hij is zorgzaam van zichzelf maar het zou misschien toch wel leuk zijn als hij nog iets meer nuttigs te doen had met enige intellectuele uitdaging. Afgezien van boeken lezen in vier talen en veel nieuwssites lezen (maar daar hebben anderen niets aan).

Lotte

Lotte

24-12-2020 om 12:09

ook de test gedaan maar

het voelt niet eerlijk deze uitslag. Er staat dat ik veel meer doe (85/15 % en dat ik 100% verantwoordelijkheid hebt). Dat klopt maar ik denk ik werk ook minder. Ik werk maar 3 dagen. Dus dan heb ik 16 uur om dit soort dingen te regelen. Als ik dan zie hoeveel man werkt (meer dan full time, sowieso 6 dagen werk) Dan is het verschil 24 uur.
Ook ging het vooral over huishouden. En maar enkele vraag over administratie. We hebben het hier heel ouderwets verdeeld. Ik maak schoon, zorg dat het huis er gezellig uitziet. Doe de was etc.
Maar niets aan administratie, belastingen , auto, fiets en welke vorm van onderhoud dan ook. Zodra ergens gereedschap voor nodig is, doet hij dat. Zelfde met tuin. Ja ik snoei een beetje, haal onkruid weg , zet vooral plantjes in potjes etc.
Maar hij deed dan met de hogedrukspuit de tegels, schuttingen in de olie. Hele tuin winterklaar maken.
We zijn nu pas verhuisd, dus geen tuin meer. (scheelt veel werk)
Volgens de test doe ik meer. Maar zo voelt het niet. Ik heb liever kleine routine klusjes (die ik makkelijker kan schuiven, ergens tussen door kan doen) dan die vreselijke rot klussen die dan meteen een hele of een halve dag in beslag nemen.
Ach als je samen maar tevreden bent over de verdeling.
Wat betreft het koken, daar had ik vaak op 1 bepaalde dag ook geen zin in (was mijn langste werkdag). Maar als ik moest wachten totdat man thuis kwam, voordat ik kon gaan koken pffff. Dus wij hebben jaren lang die dag een ovenschotel gegeten die ik dan de dag ervoor al klaar maakte. Kon ik voor mijn gevoel toch zo aanschuiven.

Wendelmoed

Wendelmoed

24-12-2020 om 18:11

Bosbes

Hoi Bosbes,

ik zit ook veel op nieuwssites, en verspil eindeloos tijd aan Twitter (en aan dit forum .
Maar helemaal nutteloos is het niet, want ik pik veel nieuwtjes op en kan die doorgeven aan deze en gene. Waardoor er soms een leuk uitje uit komt, dan weer een lekker gerecht (de rode wijnsaus!) , dan weer een weetje dat handig is...
Op mijn werk ben ik ook vaak zo'n informatiemakelaar en al voel ik me soms nutteloos omdat ik nergens echt iets máák, het aan mensen kunnen verstrekken van de informatie die ze op dat moment nodig hebben blijkt vaak ook bijzonder nuttig.
Dus wie weet, kan jouw man zijn kennis ook gebruiken bij het verzinnen van uitjes en voorstellingen, het voeren van gesprekken, het op tijd hamsteren van toiletpapier of gewoon, om eens wat interessants te hebben om over te praten als je al weken met elkaar binnen zit...

Wendelmoed

Wendelmoed

24-12-2020 om 18:13

Lotte

Bijzonder leerzaam vond ik hoe ik als jongvolwassene zag hoe het bij de overburen ging: hij sleutelde de hele dag aan de motoren om ze klaar te maken voor het weekend, daarna pakte zij haar spullen in en zei "zijn eigen spullen moet hij zelf inpakken hoor, dat ga ik niet voor hem doen".
OK, maar hij mag dus wel jouw motor gereed maken want dat doe jij niet?
Die man had geen baan, maar hij deed wel het hele huishouden en dus ook alle onderhoud en klussen in huis. Ik vond dat zij hem wel wat onderwaardeerde...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.