Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Relaties Relaties

Relaties

Yasmin

Yasmin

19-10-2017 om 05:16

Partner wil nog niet uit huis

Beste (toekomstige) ouders,

In februari beval ik van mijn eerste jongetje. Zelf zijn we dan nog best jong: 20 en 21 jaar. Beiden wonen we voor de gemeente nog bij onze ouders, maar ik woon al een tijdje bij mijn vriend/partner. We zouden gaan trouwen binnenkort, maar we willen niks overhaasten. Van veel familieleden krijgen we advies om dingen op een bepaalde manier te doen, maar ik ben even de weg kwijt.

Al een hele tijd wil ik graag op mezelf wonen en heb het ook een tijdje gedaan, maar nu krijg ik nog een sterkere drang om een eigen plek voor ons samen te vinden. Het probleem is alleen dat mijn vriend dat nog niet wil. In ieder geval niet op de manier waarop het nu mogelijk is. Ik werk zelf niet en ik ga nog naar school, maar mijn vriend werkt veel en gaat daarnaast ook naar school (BBL). Het was een goede oplossing dat we bij zijn moeder thuis bleven voor hulp. Echter woont het broertje van mijn vriend ook binnenkort weer thuis en zal het nog drukker worden. Bovendien kunnen we niet altijd op de kosten van de moeder van mijn vriend leven, omdat ze een uitkering heeft en geen ander inkomen.

Ik wil mijn vriend absoluut niet verlaten. Soms voelt het alsof ik iets wil dat niet kan, maar ik krijg steeds weer opties te horen van familie. Zoals een uitkering aanvragen en in ieder geval voor mezelf op zoek gaan naar een appartement, want uiteindelijk zal mijn vriend wel mee gaan. Ook wordt me aangeraden om mezelf hierover te informeren. Dat wil ik wel, maar het voelt alsof ik deels mijn vriend in de steek laat.
Hij wil het liefst later, als we hebben gespaard en ik ook werk, een geschikter huis kopen/huren.
Weten jullie wat de mogelijkheden zijn als ik toch zoek naar een appartement met geen inkomen (wel garantsteller)?
Ik voel me niet altijd thuis bij zijn moeder, omdat ik gewoon graag iets voor onszelf wil. En ik wil niet dat ik me niet thuis voel met m'n baby en andersom.


Financiering

Je zegt dat jullie niets willen overhaasten, maar februari komt sneller dan je denkt.
Je gaat nog naar school en bent 20 jaar. Een uitkering zit er dan niet in, wel een studielening. Maar ik hoor het verweer van je vriend al: geen lening, maar sparen voor een huis.
Hoe betaal je nu je leven? Ik hoop niet op kosten van schoonmoeder. Vriend en jij zouden schoonmoeder kostgeld moeten betalen. Heb je geen bijbaantje.? Hoe lang duurt je studie nog? En hoe lang duurt de studie van de vriend nog?
Huren is relatief duren voelt als weggegooid geld.
Je hebt veel wensen, maar zelf nog weinig mogelijkheden om iets daarvan te realiseren. Ik denk toch dat je dat eerst moet opbouwen.

Tsjor

Dees

Dees

19-10-2017 om 10:18

Eens met Tsjor

Als eerst zou ik zorgen voor inkomen, ik begrijp je vriend heel goed trouwens. Ikzelf zorgde toen ook dat ik eerst klaar was met studie en een goede baan had voordat ik stappen verder nam, dus huis onder mijn kont en een kind krijgen.

Je moet eerst zorgen dat je op 1 lijn komt met je vriend. Want hij zal het eens moeten zijn met jou en hij zorgt voor de financiën en zal dus moeten betalen voor dat huurhuis.

Wat dacht je van in plaats van een uitkering aan te vragen dat je een baan gaat zoeken en je studie in de avonduren voortzetten?

Li

Li

19-10-2017 om 10:27

een oma in de buurt hebben is heel fijn als je een baby hebt, zeker als je dan ook nog studeert! Ik ben zelf deels door mijn oma opgevoed en het was voor mij heel fijn. Dus hou nog even vol totdat julie gespaard hebben.

Funda

Funda

19-10-2017 om 10:40

Tsjor

"Huren is relatief duur en voelt als weggegooid geld".
Ja, maar dat is niet het hele verhaal.
Denk er bij kopen aan, dat je verantwoordelijk bent voor het onderhoud van dak tm riolering. Afhankelijk van de staat van jullie huis en van hoeveel jullie zelf kunnen doen, neemt dit soms hoge kosten (en/of veel tijd en inspanning) met zich mee, die je bij een huurhuis niet hebt.
En houd er rekening mee dat je huis ook minder waard kan worden, waardoor je het gedurende een aantal jaren niet kunt verkopen. Ook niet als je er heel erg graag weg wilt, of eigenlijk moet.
Buiten dat is kopen inderdaad goedkoper, vooral als je in één keer het huis koopt waarin je samen oud wilt worden.

Dees

Dees

19-10-2017 om 10:46

Funda

Wij hebben de berekening eens gemaakt dat huren en kopen. We kwamen tot de conclusie dat kopen echt niet voordeliger is. Uiteindelijk lijkt de maanlast lager tot je gaat uitrekenen wat je er regelmatig in steekt qua onderhoudskosten (en dan gaat het niet alleen om dat likje verf elke paar jaar maar ook om vervanging van de keuken/badkamer/wc/dak/dakgoten etc etc.

Li

Li

19-10-2017 om 10:56

maar

ook voor huren moet je sparen en inkomen hebben. TS heeft helemaal geen inkomen en haar partner zit waarschijnijk nog op het minimum jeugdloon. Heel veel jongeren van die leeftijd wonen thuis, of ze lenen omdat ze investeren in een studie.

Het is gewoon een probleem als je jong kinderen krijgt, de maatschappij is er niet op ingesteld. Aan de andere kant heeft het wel grote voordelen. Je bent namelijk pas 30 als je uit de kleine kinderen bent. Dan heb je nog een heel werkend leven voor je. En je kan straks uitgebreid genieten van je kinderen en kleinkinderen. Terwijl ik denk: ben ik straks niet te oud om op te passen? Dus nu even doorbijten, het heeft absoluut voordelen.

Funda

Funda

19-10-2017 om 11:30

Zeker. Ik reageerde dan ook op Tsjor. En (nog) niet op TS. Ik heb zelf slechte ervaringen met kopen en ben nu heel gelukkig in een huurhuis.

sparen voor een koophuis

Sparen voor een koophuis, dat zou ik echt niet doen.

Ten eerste kan dat wel eens vreselijk lang gaan duren, want zo'n koophuis is voor de lange termijn dus moet meteen groot genoeg zijn voor alle toekomstige kinderen etc.

Ten tweede heb je nog helemaal niet samengewoond. Sterker nog, hij heeft zelfs nog nooit op zichzelf gewoond. Ik vind het gewoon best een groot risico om de financiele verplichtingen en verstrengelingen van een koophuis aan te gaan met iemand die je nog zo slecht kent. En kopen geeft ook nog eens veel meer stress dan huren.

Dus ik zou je richten op een huurhuis, en dan iets waar je de komende 2 tot 4 jaar zou willen wonen. Je kunt het je niet veroorloven om hoge eisen te stellen. Maar zo'n jong kind heeft ook nog geen eigen kamer nodig. En het is maar voor even. Over 4 jaar zal jullie financiele situatie alweer totaal anders zijn (opleidingen afgerond etc.), dat is een mooi moment om verder te kijken en *wel* eisen te stellen.

Meld je in elk geval zsm aan bij de woningbouwvereniging, als je dat nog niet gedaan hebt. Kijk eens waarvoor je in aanmerking komt (welke wijken hebben weinig wachttijd). En ga met de gemeente (het jongerenloket) praten, vooral om uit te vinden of je in aanmerking komt voor een uitkering of dat ze je richting een studielening gaan dwingen (want dan kan). Je gaat er vast op achteruit, maar aan de andere kant, als je een eigen adres en eigen huishouding hebt dan heb je op termijn wel meer mogelijkheden om je omhoog te werken. Nu zit je met het probleem dat als jij je omhoog werkt, dat het ten koste gaat van de uitkering van je schoonmoeder (of het moet zwart, zonder sociale zekerheid, zonder ontslagbescherming, zonder ziekteverlof, en dat werkt ook niet prettig).

Vriendjr

Syboor, ik mis in je verhaal het vriendje, de vader van het kindje, als TS op eigen houtje een appartement gaat huren 10% eigen kapitaal hebben.
Andere mogelijkheid wellicht: studentenappartemrnt voor 2 personen (als die vrij zijn).
Of: maximaal lenen en het geld gebruiken voor de koopwoning (wordt veel gedaan, de last van een studielening is minder zwaar dan van een hypotheek).
Maar je zult het vooral eens moeten zijn met je vriendje en zijn motieven proberen te begrijpen, zodat je er samen echt over kunt praten. Alleen maar wensen hebben en geen enkel idee over hoe je heet gaat betalen is lekker dromen, maar niet realistisch.

Tsjor

Yasmin

Yasmin

19-10-2017 om 13:26

Bedankt

Bedankt voor alle reacties! Het is fijn om het van verschillende kanten te bekijken. Na mijn bevalling kan ik werken als masseuse. Momenteel doe ik vrijwel alles op de kosten van tegemoetkoming/schoonmoeder/moeder. We zorgen alledrie voor eten in het huis. Mijn vriend betaalt mijn schoonmoeder ook wat. Dit jaar is het examenjaar, maar het zou kunnen dat ik een paar vakken over moet doen volgend jaar in verband met mijn zwangerschap, maar ik probeer het dit jaar af te ronden. Daarna duurt het nog vier jaar voordat ik m'n opleiding heb afgerond.
Ik zal denk ik inderdaad moeten doorbijten, want een oma in de buurt is ook fijn. Het idee was eerst dat we een appartment zouden huren in de buurt van mijn schoonmoeder. Dat hebben we niet doorgezet, want mijn vriend vond het geen fijne wijk en ik kon het er lastig met hem over hebben omdat hij erdoor in de stress raakte (van werk krijgt hij ook veel stress). Wat Syboor zegt klinkt dus ook verstandig. Ik was inderdaad ook van plan naar het jongerenloket te gaan.

Funda

Funda

19-10-2017 om 15:19

Zelfstandigheid

Ik vind het trouwens heel begrijpelijk en gezond dat jij op jezelf wilt wonen als je een kind krijgt. Hoe fijn betrokken grootouders ook zijn, er zijn best veel dingen in de baby-tijd die je gewoon met z'n drieën wilt uitzoeken. Ik weet niet of jullie daar een beetje de ruimte voor hebben bij je schoonmoeder? Zowel fysiek als meer vwb haar invloed?

Je vriend krijgt veel stress als je het onderwerp aansnijdt. Waarschijnlijk zie jij problemen die hij niet ziet (of niet wil zien) en wil jij dingen die hij niet kan overzien en die misschien helemaal nog niet mogelijk zijn.

Als een eigen woonplek voor jullie als gezin niet haalbaar is, probeer je energie dan te richten op manieren om een zo gunstig mogelijke situatie te creëren. En daarbij hoort dat je over dit soort zaken moet kunnen praten met elkaar. Als dat samen niet lukt, zoek er dan hulp bij.

Kun je evt ook bij je eigen ouders terecht als het bij je schoonmoeder te druk wordt? Bespreek dit dan nu al, zodat het niet een soort uiterste noodgreep wordt (en dus drama), maar gewoon een reële optie.

Succes!

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2017 om 17:34

Eigen ouders

Je hebt het niet over je eigen ouders. Het eerste wat in mij opkomt is dat je eigen ouders/moeder/vader het niet eens zijn met de situatie. Is dat zo?

Wat ik me ook afvraag: je schoonmoeder heeft een uitkering. Als je vriend een inkomen heeft loopt zijn moeder mogelijk huursubsidie mis. Als hij zijn moeder een beetje betaalt, hoop ik dat dat op zijn minst net zoveel is als de misgelopen huursubsidie (als dat dus aan de orde is). Als hij dat niet doet is het voor zijn moeder gunstiger als hij het huis uit gaat. Als ze dus huursubsidie misloopt.

Ik zou toch eens langsgaan bij het plaatselijke Jeugdloket. Ik stuur een link van het Jeugdloket van onze regio, maar ik neem aan dat de strekking overal hetzelfde is:
https://www.haltewerk.nl/werk/jongerenloket/

Je doet een opleiding, dus je voldoet sowieso al een van de voorwaarden waarop je op zijn minst met ze in gesprek kunt gaan.

En ik moet toch een minder leuke vraag stellen: je zegt dat je je vriend absoluut niet wilt verlaten en hem dat gevoel ook niet wil geven. Is dat gevoel volledig wederzijds? Zou hij, als puntje bij paaltje komt, het wel voor zijn vriendin en kindje over hebben om zijn eigen plannen aan te passen? Een huurwoning hoeft niet gigantisch duur te zijn, als je genoegen neemt met weinig ruimte. Een studio, of appartementje met 2 kamers bijvoorbeeld is klein, maar je kunt er wel iets van maken voor het eerste jaar.

Yasmin

Yasmin

19-10-2017 om 20:38

gevoelens

Kaaskopje, bedankt voor de link! Zijn moeder loopt geen subsidie mis, we hebben het erover gehad en ze zei van niet (waarom dat zo was weet ik niet meer).
Mijn ouders helpen me graag met het zoeken van een eigen plek, want ze weten dat ik dat graag wil en (ze denken) dat dat het beste zou zijn voor ons. Ik kan ook bij hen terecht gelukkig.
Uiteindelijk zal mijn vriend zich wel aanpassen, denken zijn tante en moeder, maar ik weet ook dat zijn werk zijn eerste prioriteit is. Hij zei dat hij niet met z'n hoofd optimaal bij ons kind kan zijn; hij voelt zich er niet op voorbereid. Zo heeft hij ook op z'n werk dat hij niet volledig met z'n hoofd bij werk kan zijn. Hij wil eigenlijk ook bij mijn schoonmoeder blijven wonen omdat hij zich nog afhankelijk van haar voelt, zei hij.
Zijn plan was om 10.000 euro te sparen zodat hij een hypotheek kan aanvragen en daarna een lening nemen. Hij wist niet precies hoe dat ging en ik eigenlijk ook niet.

Bedankt voor het begrip, Funda. Mijn schoonmoeder eist heel weinig van ons. Het huis is niet heel groot, maar er is opzich plek om alleen met mijn baby te zijn. Dus in principe is er niks 'mis' met mijn schoonmoeder of haar huis, behalve misschien dat het vol zit als mijn schoonbroertje weer thuis is. Echter is mijn vriend de meeste dagen van de week tot het begin van de nacht op zijn werk.
Het zou inderdaad geweldig zijn als we als gezin ergens zouden kunnen wonen en de hulp van grootouders hebben we dan ook nodig. Ik begrijp niet helemaal waar het gevoel precies vandaan komt. Het is zo sterk dat ik er heel lang door kan huilen soms, wat ik ook niet fijn vind voor mijn vriend (dit komt deels door zwangerschapshormonen). Mijn ontevredenheid kan ik niet natuurlijk verwijten aan hem, want het gevoel heeft misschien gelijk en praktisch gezien zal het niet zo gemakkelijk gaan.

Wat denken jullie... Als ik toch een huisje kan vinden na de bevalling zodra ik werk en/of mbv subsidies, zou ik dat dan moeten huren, ook al gaat mijn vriend er in eerste instantie niet in mee? Of zouden we moeten profiteren van de situatie zoals hij nu is (mits we bijdragen blijven geven aan mijn schoonmoeder)?

Lijstjes maken

'Als ik toch een huisje kan vinden na de bevalling zodra ik werk en/of mbv subsidies, zou ik dat dan moeten huren, ook al gaat mijn vriend er in eerste instantie niet in mee?'
Daar zitten wel heel veel beslissingen in. En evenveel problemen.
Omgekeerde vraag: wat zou jij kunnen doen om samen die 10.000 euro bij elkaar te krijgen om een huis te kunnen kopen (eventueel, want tussen wens en werkelijkheid staan nog heel wat obstakels)? Of heb je niet het gevoel dat je daar iets aan wil bijdragen?
Zoals je het nu beschrijft zou je dan alleen gaan wonen, ik neem aan met je kind. Als je werkt, dan zal je geld helemaal opgaan aan het wonen en alles wat daarbij komt kijken. Heb je ooit al een berekening gemaakt van wat een woning kost, ook een huurwoning? Maak eens een overzichtje van de vaste lasten die je dan zou hebben. Dat zou je dan met werken moeten verdienen. Hoe realistisch is dat? Hoe ver ben je met je studie?
Wat betreft de subsidies, dat zou dan huur- en zorgtoeslag zijn, kindgebonden budget en kinderbijslag. Zoek het eens uit: hoeveel geld zou dat zijn?
Andere bronnen van inkomsten zouden dan de studielening kunnen zijn en de bijstandsuitkering. Je bent 20 jaar. Kijk eens wat die bedragen zijn.
Maak dan eens een lijstje: wat zijn je vaste lasten, wat zou je aan inkomen kunnen verwerven en hoe ziet het er dan uit.

Tsjor

Toevoeging

'Zoals je het nu beschrijft zou je dan alleen gaan wonen, ik neem aan met je kind.'Daarachter had moeten staan: 'Dat zijn forse beslissingen'.

Tsjor

Yasmin

Yasmin

20-10-2017 om 00:13

goed idee

Ja, dat zijn ze zeker. Ik zou wel willen bijdragen aan mijn vriend zijn plan, het is dat ik nog geen beslissing heb genomen. Ook omdat veel familieleden me raad geven over het zoeken van een eigen plek. Ze (ook zijn eigen familieleden) vinden dat hij onvolwassen is en ze zeggen dat ik de controle moet nemen voor ons samen. Maar ik heb inderdaad gewoon niet het geld om dat te doen. Het zou best kunnen dat zijn plan beter is.
Ik weet ongeveer wat de kosten zijn als ik alleen zou wonen, maar met een kind zal dat heel anders zijn. Hopelijk kan ik de financiën bij het jongerenloket wat duidelijker krijgen, want ik weet nog niet alle regels/voorwaarden. Een lijstje maken is een goed plan. Waarschijnlijk zal dat me meer overzicht geven.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-10-2017 om 01:39

Emotioneel

Ik kan me best voorstellen dat je af en toe een traantje laat. Het is best een ingewikkelde situatie.

Ik had al een heel verhaal over dat ik het begrijpelijk vind dat je een eigen huis wilt. Dat vind ik ook echt. En als je het idee om bij je schoonmoeder te blijven echt geen prettig vooruitzicht vind, moet je ook grondig gaan uitzoeken hoe je toch op jezelf kunt gaan wonen, maar het ziet er niet echt rooskleurig uit momenteel. Allebei nog op school, het salaris van je vriend zal misschien nog niet heel erg riant zijn, jij die nog 4 of 5 jaar naar school moet, terwijl je ook al je aandacht nodig hebt voor je kindje. Dus plan C: is er de mogelijkheid in het huis van je schoonmoeder dat jullie een soort appartementje voor jullie creëren? De zolder, of als dat kan twee slaapkamers. En dat jullie daar goede afspraken over maken. Jullie plek, jullie privacy. Of plan D: is dat bij jóuw ouders realiseerbaar? Niet gratis, wel kostgeld betalen.

Ga sowieso langs bij het jongerenloket, vraag of ze mee willen denken.

Yasmin

Yasmin

20-10-2017 om 02:48

Kaaskopje

Ja, dat is een goed advies! Volgens mij had Funda daar ook iets over gezegd. Plan C is uitvoerbaar.
Ik heb heel veel gehad aan jullie reacties. Net heb ik een gesprek met mijn vriend hierover gehad en we zitten nu op een lijn gelukkig.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-10-2017 om 10:51

Maar toch

Als je 20+ bent wordt het ook wel een beetje tijd om het nest te verlaten. Studenten kunnen ook op zichzelf wonen, dus waarom jullie niet? Ik zou niet gaan zitten wachten tot je voldoende gespaard hebt om een huis te kopen. Vaak heb je dan weer een vaste aanstelling nodig plus allerlei andere randvoorwaarden, en voor je het weet woon je tot je 25e bij je schoonouders.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-10-2017 om 11:06

Phryne

In eerste instantie wilde ik ook in die richting reageren, maar ik heb het gevoel dat als je dan toch tussen twee 'kwaden' moet kiezen, het nog wel eens beter kan zijn om toch maar te accepteren dat je niet onafhankelijk kunt zijn. Als Yasmin met of zonder vriend nú zelfstandig gaat wonen, kon het wel eens afgelopen zijn met haar studieplannen. Dan moet er brood op de plank komen en tijd voor haar kindje. Niet iedereen (en ook nog zo jong) is opgewassen tegen het hele pakket in één keer. Dus én een eigen huishouding bestieren, én daar meteen ook een baby bij te hebben én werken én studeren. Er zijn mensen die om minder overspannen raken. Als Yasmin en vriend in goede harmonie nog een tijdje bij schoonmoeder kunnen wonen, zou dat in deze situatie misschien wel alles bepalend kunnen zijn voor haar toekomst. Elk diploma telt mee, elk moment dat je niet in geldproblemen raakt ook.

Ik vind wel dat de vriend van Yasmin het idee van een koophuis niet zo vast in zijn hoofd moet zetten. Inschrijven, allebei, los van elkaar, voor een huurwoning lijkt mij nu de eerste stap, als dat nog niet gedaan is.

Mijn dochters riepen vroeger dat ze direct een vaatwasser zouden kopen als ze zelfstandig woonden. De praktijk: daar is geen ruimte voor. Yasmin's vriend moet naar mijn idee nog leren om realistisch te blijven.

Studenten

'Studenten kunnen ook op zichzelf wonen, dus waarom jullie niet?' Ik vermoed dat de vriend een BBl-route volgt. Dan werk je, krijg je wel betaald, maar het zijn geen grote bedragen; en je bent officieel geen student, dus je krijgt geen OV-reisproduct etc. Vaak zijn het ook beroepen waarbij je nogal wat moet investeren in materialen.
Maar wellicht is het haalbaar, als je inkomen plus studielening bij elkaar optelt. En een studentenwoonruimte voor 3 personen kunt vinden.
Het leefritme van iemand die werkt, zeker iemand die vooral 's avonds werkt, is ook anders dan dat van studenten.

Tsjor

leren om realistisch te zijn

'Yasmin's vriend moet naar mijn idee nog leren om realistisch te blijven.' Ja, en Yasmin ook. Jonge mensen, vol dromen en ondertussen de realiteit die de dromen snel inhaalt.

Fijn dat er een goed gesprek is geweest en dat jullie beiden op een lijn zitten. Ik hoop dat je verder komt bij het jongerenloket.

Tsjor

Yasmin

Yasmin

20-10-2017 om 23:33

Tsjor

Naja, ik wil wel veel, maar volgens mij ben ik juist realistisch door te vragen op een forum hierover

Verantwoordelijkheid

BBL is geen vetpot, maar netto €740,- per maand. Ik snap wel dat haar vriend huiverig voor de kosten. Het is al moeilijk om van zo'n klein bedrag te kunnen sparen als je nog thuis woont en daarbij wel medeverantwoordelijk bent voor de kosten die een baby en het leven op zich, met zich meebrengt. Okee, Yasmin kan ook een studiefinanciering aanvragen maar beide inkomens te samen en daar een huur van betalen en de vaste lasten etc gaat meer geld kosten dan inwonen bij moeder.
Ik zou nog even doorbijten want het idee elke maand rood te staan, is geen prettig idee. Dan maar een beetje meer reserve opbouwen door gebruik te maken van de woonruimte bij schoonmoeder.

Ps Wel lief van die schoonmoeder dat ze haar twee zonen en een zwangere vriendin helpt. Voor haar is het ook lastig.

Kopen

Iemand met een heel laag inkomen krijgt amper een hypotheek. De twee zullen eerst moeten streven naar een bepaald vast inkomen om zo te laten zien dat ze krediet waardig zijn. Ook een woningbouwvereniging wilt huurders die aan hun verplichtingen kunnen voldoen.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-10-2017 om 12:17

BBL , Flanagan

Het loon is toch helemaal afhankelijk van welke opleiding en werk je doet? Mijn dochter heeft een periode een zorgopleiding gedaan en verdiende met 28 uur werken 1200 euro per maand. Helaas is die opleiding afgebroken, omdat men haar toch niet zo geschikt vond. Daarna heeft ze op een lager mbo-niveau op invalbasis gewerkt, men vindt haar blijkbaar toch erg geschikt om het werk te mogen doen, maar lag de lat bij de opleiding hoger. Via die weg verdiende ze ook meer dan ik met mijn 'kantoorbaantje', toch ook minimaal mbo-4 niveau.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-10-2017 om 13:32

1200

Als ze met zijn tweeën ongeveer het minimumloon bij elkaar weten te verdienen kunnen ze toch best op zichzelf? Daar komt nog ruim kindgebonden budget bij, huur- en zorgtoeslag, etc. Dan zitten ze ruimer dan menig bijstandsgezin. Misschien wil oma wel kosteloos oppassen de eerste tijd.
Maar goed, als zij zich prima voelen bij oma en de verhoudingen zijn goed, dan kun je best blijven zitten en sparen. Het lijkt mij niets, zowel als oma als als moeder

Yasmin

Yasmin

21-10-2017 om 16:03

inkomen van vriend

Mijn vriend verdient meer dan op z'n contract staat. Officieel is dit 945, maar hij krijgt 1300

Yasmin

Yasmin

21-10-2017 om 16:24

schoonmoeder

Ik heb gister de situatie ook uitgelegd aan m'n schoonmoeder omdat ik dacht dat ze ons kon horen toen we praatten over dat ik voelde dat ik weg wilde. Misschien had ze het verkeerd begrepen en dacht ze dat ik niet tevreden was met haar persoonlijk/haar huis, dacht ik. Ze snapte het heel goed en zei dat ze zelf ook jong is geweest, ze zei dat vrouwen anders zijn dan mannen. Dus nu wil ze met me bij een makelaar voor starters in de buurt langsgaan, zodat we kunnen kijken of er een appartement heel dicht bij haar te huur is. Ze zou even praten met mijn vriend, omdat ze dacht dat hij ook niet uit huis wilde omdat hij haar heeft beloofd dat hij haar een aantal kosten die ze de afgelopen jaren (in de tijd dat hij geen werk/school had) aan hem heeft besteed terug zou betalen. Hier gaat het ook om een beetje persoonlijkere situatie die ik liever niet wil vertellen.

Vanaf de periode dat ik werk, *als* ik word aangenomen bij de massagesalon waar ik heb gesolliciteerd, verdien ik 9 euro per uur; naast school 24 uur werken is afgerond 850 euro p/m + 1300 = 2150 euro p/m
ik zal dan wel veel oppas nodig hebben en druk krijgen met school

saar

saar

21-10-2017 om 16:37

Oei Yasmin

Ik weet het niet hoor...
Weet je zelf was ik op m'n 18e ook al het huis uit, zonder geld, werk enz.
Maar ik wilde dat heel graag.
Jouw plan is best heftig en kan zwaar zijn, ligt ook aan je persoonlijkheid.
In ieder geval lijkt het me behoorlijk wat als je er niet samen achter staat. Niet alleen wil je vriend dit niet, hij lijkt me ook niet een heel flexibel, spontaan persoon. Eigenschappen die zo'n hectisch leven gewoon een stuk makkelijker maken.
Hij klinkt eerder voorzichtig, nadenkend, georganiseerd.
Prima eigenschappen, maar of hij blij gaat worden met een druk, onvoorspelbaar, hectisch leven?
Misschien, als hij er zelf achter staat. Dat is nu nog niet zo.

Ik zou zeggen: houd op met anderen te praten. Probeer er met je vriend uit te komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.