Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Vesper Lynd

Vesper Lynd

02-12-2016 om 13:11

Principiële pieters


Li

Li

08-12-2016 om 14:04

ik ben wel anti-piet, maar niet omdat piet racistisch zou zijn. Het gaat erom dat kinderen geen last mogen hebben van piet. Als donkere kinderen wel last hebben van piet, en dat neem ik direct aan, dan moet piet veranderen. Maar geef dat alsjeblieft zijn tijd en doe niet net of iedereen die zich als piet verkleedt meteen een racist is. Daarmee maak je alleen dingen kapot in de samenleving.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-12-2016 om 14:58

Kenfan

Als Bruin 1 het gevolg is van Zwarte Piet, dan zegt dat iets over de diepgang van Bruin 1. Ik vermoed dat het niet alleen daarvan afhangt of zo'n kabinet er komt of niet . Het gaat om het grote 'Nu zijn wij aan de beurt'. De 'elite' luistert niet naar 'het volk' en dat moet rádicaal anders! volgens bruin-stemmende kiezers.

We moeten misschien uit de sfeer dat mensen die Zwarte Piet willen racisten zijn, want zo ligt dat waarschijnlijk niet, maar dat neemt niet weg dat het wel gelinkt kan worden aan een tijd waarin wíj, Nederlanders, onze handen vuil maakten aan slavernij. Dat is een smet op ons verleden. En ik begrijp niet waarom het zo moeilijk is om ons van een relatief klein onderdeel van die smet te ontdoen.

Triva

Triva

08-12-2016 om 15:27

Hoeveel tijd moeten we dat nog geven dan?

Li

Li

08-12-2016 om 15:57

Nou

dat komt niet op een paar jaartjes hoor. De roe was ook niet een-twee-drie verdwenen omdat iemand vond dat dat moest. Het gaat om een traditie hè, niet om een paragraafje in de Belastingwet. Er komen dus allerlei gevoelens en herinneringen bij kijken, en regionale verschillen (betweters in de stad die iedereen de wet willen voorschrijven, versus doe maar gewoon dan doe je gek genoeg). Dat maakt het allemaal enorm explosief. Rustig zal het voorlopig niet worden, maar ik ben met Kenfan eens dat je mensen niet onnodig in een hoek moet duwen waar ze zonder al dat gedoe misschien helemaal niet terecht zouden komen.

Nog afgezien van het feit dat al die horror-pieten doodeng zijn voor kleine kinderen. Geef mij maar de schurft- en poepveegpieten.

Andere invalshoek, Kaaskopje

Ik heb weinig trek om me op te werpen als fanatieke pietverdediger en je redenering volg ik deels wel. Ik roep al jaren dat ze een keer pats boem met de stoomboot door de regenboog moeten varen.

Maar blijkbaar laten culturele veranderingen zich niet zo dwingend opleggen. Waardoor je dus nu een liefdeloos, ongeinspireerd ratjetoe aan Pieten hebt, waar de NOS niemand meer raad mee weet, behalve een paar handige Harry's met een te groot ego die zich ermee over de hoofden van de kinderen heen willen profileren. En dan merk ik toch dat een stukje jeugdsentiment dieper zit dan ik dacht als een dierbaar stuk cultuurgoed zo te grabbel gegooid wordt.

De hele kwestie emmert nu al jaren voort. Het lijkt wel een kerkscheuring die als splijtzwam families uiteenrijt, met rekkelijken en preciezen over de kwestie pakpapier. Geef me geduld.

Van Bruin 1 zal het wel niet komen, alhoewel ik de verkiezing van Donald Trump tot voor een half jaar terug ook niet voor mogelijk had gehouden. Maar Wilders spint er electoraal garen bij. Word ik persoonlijk niet vrolijk van.

En je kunt de kwestie ook omdraaien. Die Piet is allang geevolueerd van onderdanige knecht tot energieke collega, steun en toeverlaat van een aftaklende, hulpbehoevende oudere man. Wat is er zo mis met zwart, dat zo'n jofel type die kleur niet zo mogen hebben? Als je het zo bekijkt , zijn de fervente anti-pieters de ergste racisten.

Ik ben van de simpele,snelle oplossingen. Voortaan zingen we gewoon "sinterklaasje kom maar binnen met je vriend, want we hebben wel iets zoets verdiend". Hele probleem opgelost en krijgt de de holebigemeenschap ook een steuntje in de rug.

'kom maar binnen met je medewerker'

'want we zitten allemaal achter de versterker' Zoiets zong Paul van Vliet vele jaren geleden al in Majaar Kees als Sinterklahaas.

Li

Li

08-12-2016 om 16:38

misschien je mantelzorger?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-12-2016 om 17:31

Bruin 1

Ik heb wat gemist, geloof ik.

Al verwacht ik ook dat ik liever een Piet heb die Zwart is dan een kabinet dat Bruin 1 heet. Maar waarom???

Kaaskopje

Kaaskopje

08-12-2016 om 17:33

Kom maar binnen met je medewerker

want Piet zit nu in een kerker.

Kenfan: En dan merk ik toch dat een stukje jeugdsentiment dieper zit dan ik dacht als een dierbaar stuk cultuurgoed zo te grabbel gegooid wordt.

Maar dat gevoel heb ik dus werkelijk niet, dat cultuurgoed te grabbel wordt gegooid. Het cultureel erfgoed is Sinterklaas. Hoe zijn pieten worden opgesmukt kan naar mijn idee variëren zonder de dag te verpesten. Alles bij het oude willen laten, kan nog wel eens voor een verrassing zorgen. Een getinte Sint om mee te beginnen.

En ik vind pas dat het over de hoofden van kinderen wordt 'uitgevochten' op het moment dat beide partijen aanspraak maken op demonstratierecht. Doe even normaal, denk ik dan. Wat heb je eraan om dat te doen? Iedereen wil dat kinderen een leuk feest hebben, doe dan dus zo volwassen om ze een intocht te gunnen zonder dat soort fratsen. Net als op 5 december zelf. Als er gelovige kinderen bij zijn, dan heb je het er gewoon niet over.

Li

Li

08-12-2016 om 23:35

getinte Sint

is toch niks mis mee? Mijn moeder, haar tijd altijd ver vooruit, heeft ooit geprobeerd er een te huren, maar dat liep uit op een mislukking. Voert te ver om hier te vertellen waarom.

Net brulde mijn zoon naar zijn zussen: Ik ben superieur, want ik ben een blanke man! Ga slapen, inferieure wezens! Zussen riepen giechelend terug: En jij ook welterusten!

Het kan soms wat veel worden, die politieke correctheid die dagelijks in zo'n testosteronbommetje gegoten wordt.

lieverdje

lieverdje

09-12-2016 om 09:56

Kaaskopje

"Maar dat gevoel heb ik dus werkelijk niet, dat cultuurgoed te grabbel wordt gegooid. Het cultureel erfgoed is Sinterklaas. Hoe zijn pieten worden opgesmukt kan naar mijn idee variëren zonder de dag te verpesten. Alles bij het oude willen laten, kan nog wel eens voor een verrassing zorgen. Een getinte Sint om mee te beginnen."

Dat is jouw idee, dat het niet uitmaakt of er pieten zijn en hoe ze eruit zien, omdat het geen cultureel erfgoed is. Sinterklaas wordt in heel veel delen van Europa gevierd, maar zoals dat hij ons gebeurd, met een stoomboot uit Spanje, met zwarte pieten, dat is echt iets van hier. Je kunt niet zeggen dat zwarte piet niet bij het cultureel erfgoed hoort. Net zo goed als dat je niet kunt zeggen dat al die mensen niet moeten zeuren dat zwarte piet verdwijnt, want het is een kinderfeest. Het is helemaal niet alleen maar een kinderfeest.

Ik ben voor behoud van traditie, maar ik zie echt wel in dat zwarte piet in zijn huidige vorm kan worden gezien als een karikatuur van een neger. Gek genoeg heb ik voor die discussie zwarte piet echt nooit (echt niet) in verband gebracht met negers en is het dus -nog steeds- raar om voor racist uitgemaakt te worden als je vóór zwarte piet bent. Het gevoelige punt zit júist daar, toch? De ene groep voelt zich gediscrimineerd en de andere groep voelt zich onterecht uitgemaakt voor racist.

Als je pieten dus zwart maakt (zwart, niet bruin) en er geen zwarte krullenpruik bij doet, zou het m.i. moeten kunnen. Ik denk daarentegen dat de huidskleur van sinterklaas minder belangrijk is, als hij maar wel een grote witte baard heeft.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-12-2016 om 10:20

Vesper Lynd

Ik vind zeker dat de toon gematigd kan worden van de anti-Piet activisten. Dat heeft bij mij aanvankelijk ook niet gewerkt. Door de uitleg, het leggen van verbanden e.d., ben ik gaan inzien dat Zwarte Piet echt moet verdwijnen. Maar daar staan de pro-Piet die-hards niet voor open. Het lijkt op wat een ex-vriendin ooit tegen mij zei toen we tijdens een Opendag van een bepaalde school liepen. "Hier heb ik ook op school gezeten en dat is goed genoeg voor mijn kinderen." Ja maar, zei ik, als ze nu meer kunnen? "Nou, wat ik heb gedaan vind ik goed genoeg voor ze."

jolanda

jolanda

09-12-2016 om 10:21

moe

Ik snap best dat mensen de dicussie beu zijn.
Ik ook, voor mij is het ook lastig, het hele feest was voor mij hét feest vh jaar, het zal nooit meer zo worden, de positieve lading is weg.
Maar het gáát eigenlijk helemaal niet over zwarte piet, of tradities.(alleen) Niet echt, voor mijn gevoel. Het staat gewoon symbool voor een aantal kwesties waarin wij ons geplaatst zien, uitdagingen voor onze wereld.
Onze wereld is ook aan het veranderen. Het gesprek over hoe we daarmee om willen gaan zullen we wel moeten blijven voeren, moe of niet.
Hoe gaan we om met andersdenkden, hoeveel weerstand is er tegen veranderingen, ook onvermijdelijke, in hoeverre kunnen we een maatschappij met zn allen voeren, hoe moet doe er dan uitzien enz enz.

En ik ben héél blij dat ik in deze tijd geen publieke functie bekleed of zelfs maar in een sint comitee zit. Het is onmogelijk het goed te doen. Zou zelf ook geen enkel idee hebben hoe dan wel.
Jammer dat klunzige pogingen belachelijk gemaakt worden. En zijn nu gewoon geen goede oplossingen. Die komen er vast wel maar zal nog wel even duren.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-12-2016 om 10:29

Jolanda

Het gekke (nou ja, het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk) is dat juist mensen die het hardst vast willen houden aan het verleden wat tradities betreft, het hardst om veranderingen roepen, de wereld indelen in 'elite' en 'volk' e.d.. Ik maak ook deel uit van 'het volk'. Niet rijk, niet kansrijk, geen hoge opleiding, kwakkelig, en dergelijke, maar het komt niet in mij op om mij bij groepen aan te sluiten die door ontevredenheid op Geert Wilders, Jan Roos, Denk, Monasch en nu die rare 'we gaan overal over stemmen'-partij zullen gaan stemmen of al stemmen.

De ferme beslissingen

Ach, de ferme beslissingen gaan niet van de publieke omroep komen. Noch van enig andere publiek gefinancierde instelling, (behalve dan de rechter). De lafheid van de NTS is er juist vanwege de angst voor Bruin 1. Angst is altijd een slechte raadgever.

De ferme beslissingen gaan uit de commercie komen. De Engelse Hema, de Luxemburg/Duitse RTL, de internationale Ahold groep, verzin ze maar, de grootverbruikers van het pakpapier.
Zij gaan de ferme beslissingen nemen. Zij doen dat in een internationale context.

Het is niet voor niks dat de Blonde Belediger een wet wil die ons verplicht het sinterklaasfeest te vieren zoals Bruin 1 dat graag zal willen: Meer zwart gemaakte negers en minder Marokkanen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

09-12-2016 om 11:23

Harde lijn

Ik heb hier in huis dus een erg principiële antipieter. Afgelopen week moest ze een artikel schrijven over een actueel historisch onderwerp. Dat werd dus racisme en intolerantie, waarbij ze in een adem doorging van lynchpartijen in de negentiende eeuw naar WO II naar Geert Wilders en de zwartepietendiscussie. Ik heb er nog op aangedrongen dat ze het meer zou nuanceren, straks is haar docent nog een propieter of Wildersstemmer, maar ze wilde het zo inleveren. Hopelijk vergeeft zo'n docent haar de jeugdige ongenuanceerdheid.

jolanda

jolanda

09-12-2016 om 11:28

Kaaskopje

Het is natuurlijk idd maar hoe je het bekijkt, vanuit welke hoek, maar die roep om 'veranderingen' is imo vooral een roep tégen veranderingen. Ze noemen het zelf wel verandering, dat wel.

God save the queen

"Ik heb er nog op aangedrongen dat ze het meer zou nuanceren, straks is haar docent nog een propieter of Wildersstemmer, "
Kijk. Daar rekening mee moeten houden zou pas erg zijn.

Voor je dochter:


https://www.youtube.com/watch?v=WwsQ_5Wm4oo

Kaaskopje

Kaaskopje

09-12-2016 om 12:16

Nou inderdaad

Als je op school je mening niet mag geven, of zo verpakken dat het meer op een neutrale berichtgeving lijkt dan een persoonlijke mening, dan gaat het de goede kant niet op lijkt mij. Het is zéker te hopen dat de leraar zo professioneel is om zijn opvattingen thuis te laten en haar artikel op kwaliteit te beoordelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-12-2016 om 12:34

En ik begrijp ook (Vesper Lynd)

dat je dochter van het ene naar het andere is gehopt in haar artikel. Als we in deze lijn doorgaan, de EU verkwanselen (kijk dat is pas ernstig) en achter populisten aanrennen, gaan we een gevaarlijke weg in. Daarom was ik zo opgelucht dat in Oostenrijk Groen gewonnen heeft.

Li

Li

09-12-2016 om 12:43

Je mening geven op school over wat dan ook

is absoluut af te raden. En niet omdat de docenten fervente pro-piet Wilders-aanhangers zijn, integendeel. Verreweg de meeste docenten zitten ergens tussen D66 en Groenlinks. Als je ook maar ietsiepietsie van die lijn afwijkt, word je publiekelijk voor schut gezet. En omdat je op school in een afhankelijke positie bent - iedereen haalt wel eens een onvoldoende - leren kinderen snel hun mond te houden over zaken die ze bezighouden. Ze weten hoe de leraar het wil horen en de rest gaat ondergronds.

Gelukkig hebben we thuis een heel scala aan meningen over van alles en nog wat, dus ze halen hier de schade wel in, maar stel nou dat ze van school afhankelijk waren om te leren argumenteren? Heel kwalijk vind ik dat.

Triva

Triva

09-12-2016 om 12:43

maar

VWO6 en dan nog jeugdige ongenuanceerdheid terwijl we hier slechte enquetes afbranden van even oude HBOstudenten?

lieverdje

lieverdje

09-12-2016 om 13:00

niet zozeer vanwege de mening van docenten

maar ik zou mijn kind sowieso adviseren genuanceerd te zijn. Met een botte bijl door nazi's, Wilders en zwarte pieten heen gaan heeft geen enkele zin. Juist met een vak als geschiedenis leer je dat alles een keerzijde heeft en met zo'n artikeltje haalt ze vast geen goed cijfer. Van welke politieke gezindte de leraar is, zou me worst wezen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

09-12-2016 om 13:02

Lieverdje

Ja, in principe eens, maar juist de nazi's hadden weinig keerzijde. Ik ben overigens allang blij dat ze is doorgeslagen als fatsoensrakker en niet de foute kant heeft gekozen

Vesper

Heb je haar echt ontmoedigd om voor haar mening uit te komen? Wat jammer, er zijn al zo weinig politiek geengageerde pubers. Ik zou er van uitgaan dat als ze een helder betoog houdt , met valide argumenten en gestoeld op feitenkenis, een beetje geschiedenisleraar daarvan smult. Je hoeft het niet met de conclusie eens te zijn om toch een originele analyste te kunnen waarderen. Als ze jouw schrijfvaardigheid geerfd heeft moet het een feest zijn om te lezen.

En ze is in goed gezelschap. Er zijn meer historici die paralellen zien tussen de NSB en de PVV. De enige die echt luid op die trom geroffeld heeft is nb een oud VVD-senator.

Half a twin

Half a twin

09-12-2016 om 13:50

Li meen je dat echt?

Geen eigen mening geven, omdat je weet hoe de leraar het wil horen. Jou kinderen zeggen niks, omdat ze dan voor schut gezet worden? Wat is dat voor school?
Mijn dochter geeft in verslagen keurig een eigen mening als daar om gevraagd wordt, ook als ze weet dat de leerkracht iets anders wil horen.
Ze moest pas een boekbespreking maken, daar kon een prijsje mee gewonnen worden. De boekbespreking werd dan als boekenlegger meegegeven aan mensen die dat boek kochten in de plaatselijke boekhandel. Dochter vond het een vreselijk boek en heeft dat ook beschreven in haar verhaal. Dat ze dan niet als winnaar gekozen zou worden, so be it. Een onvoldoende voor bet verslag word ook niet geaccepteerd als dat alleen om die eigen mening gaat. Ding voldoet aan alle criteria dus mag geen onvoldoende krijgen, als dat wel zo is gaat dochter eerst praten en dan ik (als ze het zelf niet op kan lossen).

Vesper Lynd

Vesper Lynd

09-12-2016 om 13:54

Kenfan

Ik zie de gelijkenissen wel, maar het gros van de Wilders stemmers en propieters zijn toch gewone wat conservatieve ontevreden mensen. Om die nou op een hoop te gooien met de nazi's vind ik toch wat ver gaan, zeker omdat zeker 70% van onze familie (en Nederland) bestaat uit propieters.

Li

Li

09-12-2016 om 14:07

geen eigen mening

Zeker meen ik dat. Docent Maatschappijleer: "we hoeven hier geen discussie over te houden want we zijn het toch allemaal eens." En dat is nog maar één voorbeeld.

Ik vind het belachelijk. Je moet kinderen juist uitdagen, dwingen verder te denken, hun mening te onderbouwen, welke mening het ook is. Juist ook de meer extreme meningen.

Gemist (Ginny)

Jij schreef: "Bruin 1 Ik heb wat gemist, geloof ik.Al verwacht ik ook dat ik liever een Piet heb die Zwart is dan een kabinet dat Bruin 1 heet. Maar waarom???"

Het proces tegen Wilders heeft hem nu al gigantisch veel kiezers opgeleverd. Volkskrant opende daar vanochtend mee. Ik verwacht dat het kleurverschieten van de Pieten hem electoraal gezien ook geen windeieren zal leggen. Gelukkig hebben we nog drie maanden te gaan tot de Tweede Kamerverkiezingen

Ik vind al die symboolpolitiek om je morele gelijk te halen zo zinloos. Zo'n proces dat Wilders alleen maar meer een podium geeft, het voeden van de onderbuik door het bestrijden van een in wezen onschuldig sprookjesfiguur. Dan krijgt Wilders dadelijk 5000 euro boete, en Zwarte Piet is op zijn retour. Veldslag gewonnen voor het progressieve ruimdenkende deel Nederland, maar oorlog verloren. Want het voedt het ongenoegen bij het deel van Nederland dat zich al dan niet terecht achtergesteld voelt. Die gaan wel stemmen nu ze een alternatief voor "de elite" denken te hebben. In het gunstigste geval wordt het land weer maanden onbestuurbaar.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

09-12-2016 om 14:18

Li vervelend is dat

en ook raar. Ik herken het ook helemaal niet van de school van mijn kinderen. Daar wordt op prijs gesteld als je een goed gefundeerde discussie voert en hoef je echt de mening van de docent niet te volgen. Bij de meesten dan hè, er zijn uitzonderingen. Maar jouw algemene beeld herken ik helemaal niet. Gelukkig maar.

Aagje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.