Relaties

PCP (Politiek Correct Persoon)
12-04-2012 om 14:06
Relatie met een geert-wildersstemmer
Hoe doe je dat? Als het heel erg met iemand klikt op alle fronten (liefde, humor, respect, goede sex, samen een team zijn) maar je totaal tegengestelde politieke ideeën hebt? Kun je daar dan gesprekken over voeren? Of beter maar niet doen?

krin
12-04-2012 om 14:38
Poe
Lijkt me moeilijk. Door mijn bevooroordeelde beeld van, en mijn beperkte ervaring met PVV-stemmers kan ik me er niet echt een voorstelling van maken dat ik daar als verstokte PCP'er een relatie mee zou beginnen. Je politieke overtuiging komt toch voort uit je wereldbeeld, uit je idealen en ook op hoe je de mens ziet, en dat zou voor mijn gevoel in deze situatie te ver uit elkaar liggen. Dan stel ik me daar dus zo iemand bij voor met wantrouwen tegen intellectuelen, politici en ambtenaren, voor wie linksen per definitie zakkenvullers zijn, die alle gelovigen hun godsdienstvrijheid gunnen behalve islamieten... Nou ja, je kent de karikatuur. Ik weet niet of goede seks en een klik zou compenseren voor dat verschil, en met discussies met Wilders-adepten heb ik ook al geen beste ervaringen, dus die zou ik zeker uit de weg gaan. Wat voor mij dan weinig goeds zou beloven voor een relatie, op de lange termijn.

rode krullenbol
12-04-2012 om 14:40
Smaken verschillen
Ik vind zgn. politiek correcte personen per definitie weinig authentiek in hun gedrag. Juist vanwege hun gekunstelde levenshouding zou het mij geenszins verbazen, indien zij het uitstekend kunnen vinden met hun politieke tegenhangers. Die zijn wat mij betreft niet slechts in politiek opzicht de tegenhanger. Met hun onvervalste haat zijn de aanhangers van Geert Wilders zo authentiek als maar kan. Laat ik het dit keer mild houden en zeggen: het is kwestie van smaak, of je daarvan houdt.

Irene
12-04-2012 om 15:36
Moeilijk
Je hoeft het natuurlijk niet overal over eens te zijn om een goede relatie te hebben. Misschien wel juist liever niet. Maar het hangt er wel vanaf hoe belangrijk politiek voor jou of je partner is. Als het iets is wat je via de krant zo'n beetje bijhoudt en een enkele keer eens over praat is het natuurlijk van minder belang dan wanneer je actief lid bent van een partij en iedere week zit te vergaderen...

Marga
12-04-2012 om 20:03
Zelfde als izar en krin
Ik kan het me haast niet voorstellen dat iemand die Pvv stemt, een gevoel voor humor heeft bijvoorbeeld dat klikt met het mijne. Dat alleen al zou voor mij een afknapper zijn. Maar een overtuigd CDA-er of VVD-er zou voor mij ook al lastig worden gezien de huidige opstelling.
Ik vind politiek correct trouwens een heel vaag begrijp. Ik vind het namelijk nogal vaak gebruikt worden door mensen die vrijelijk de aso uit willen hangen, maatschappelijk of poliek gezien. Als men dan wat op te merken heeft over hun egocentrische gedrag dan wordt die opmerking als louter 'politiek correct' bestempelt. Beetje makkelijk
Maar nee, ik geloof gewoon niet dat ik een PVVer leuk zou vinden, en hij mij ook niet.

Tihama
12-04-2012 om 20:06
Politieke ideeën zijn morele ideeën
Ik beschouw iemands politieke mening niet als een simpele politieke kwestie. Politiek gaat over morele keuzen. Wie mag rijk zijn, wie moet arm blijven. Wie steun je wel en wie steun je niet. Welke schouders moeten welke lasten dragen. Baseer je wetgeving op geloof of vooral niet. Dring je anderen jouw oordeel op (euthanasie, abortus) of geef je de vrijheid ook al ben je het er niet mee eens. Etc. etc
Dus als iemand mij vertelt wat hij/zij stemt, dan zegt dat voor mij heel veel over de werkelijke waarden die iemand belangrijk vindt.
In het beginstadium met verliefdheid zal dat allemaal niet zo'n rol spelen, maar je komt vanzelf dilemma's tegen waarbij dit wel naar voren komt.
Tihama

liat
12-04-2012 om 21:35
Is hij nog steeds een wilders-stemmer?
Ondanks al die verhalen over die halve criminelen die in die partij zitten + de ondemocratische trekjes van Geert. Voor mij zou dat een teken zijn van een gebrek aan intelligentie, en dus een enorme afknapper zijn.

Kate
12-04-2012 om 22:02
Gewoon doen
Nou zeg, je houdt toch van haar of niet? Geert Wilders ligt toch niet tussen jullie in? Gewoon genieten
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Marga
12-04-2012 om 22:17
Maar wat ik nou grappig vind
Is dat je dus dat contact, liefde, uitwisseling van seks en humor al opgebouwd hebt terwijl je wist dat hij/zij een pvv-adept was? Of hadden jullie het daar niet over?
Dat zijn er twee mogelijkheden: 1. jullie hebben het er nooit over gehad en dan is het eigenlijk een totaal onbelangrijk iets in jullie relatie want anders was het wel ter sprake gekomen. 2. jullie hebben het er wel over gehad maar het hield jullie niet tegen om seks, humor en liefde uit te wisselen?
Waarom is het dan nu ineens wel een punt?

Even anders
12-04-2012 om 23:49
Hier...
Hier geen PVV stemmer maar een VVD-er, ik linkser van het spectrum. De politieke discussie laaien hier dus wel eens op en ach, vaak blijkt het dat wij het best vaak eens zijn. Ik vind onderwijs belangrijk en een partij die wil korten op ontwikkelingssamenwerking of wil samenwerken met Geert neem ik niet serieus. Man is het daarmee eens en dan wijs ik hem wel eens op het feit dat hij toch echt op VVD heeft gestemd.
Maar ik ben het soms ook eens met liberale uitgangspunten: iedereen moet participeren / weer in eigen kracht komen, wil je niet mee, jammer dan maar daar hoeft de rest van NL niet voor krom te liggen. En hij wijst me op linkse standpunten waar ik me inderdaad ook niet kan vinden...Boeiend dus!
Tihama geeft aan dat VVD staat voor 'wie mag rijk zijn, wie moet arm bijven' etc. En zo simpel is het niet. Van geen enkele kant. Rechts wil eerst economie versterken om zo de maatschappij te verbeteren en links wil dat op een andere manier.
"Welke schouders moeten welke lasten dragen.' Dat is ook zo'n makkelijk links paradepaardje. Maar de sterkste schouders dragen nu al de zwaarste lasten! 20% van de bevolking betaalt 80% van de totale inkomensbelasting. Een keer houdt het op... (waar die grens ligt is voor mijzelf ook nog niet duidelijk).
Samen zijn met een PVV stemmer; tja moeilijk, dat gaat voor mij toch een stap verder dan VVD. Maar ik ben het niet met Tihama eens dat politieke kleur altijd staat voor morele keuzen. Politiek gaat veel meer om 'verschillende oplossingen' maar vaak wel met hetzelfde doel/probleem/opgave.
Voorbeeld: iedere partij wil goed onderwijs maar de oplossing hoe daar te komen verschilt en daarbij is er niet direct een goed en fout. Bezuinigingen op Passend Onderwijs; ik ben er absoluut niet blij mee maar de uitgangspunten van dit kabinet hierin daar kan ik wel iets mee; het kan en moet anders.

Rafelkap
13-04-2012 om 07:37
Raymond van het groenewoud
Wat een dilemma! Ik stond tien jaar geleden op het punt af te spreken met een leuke man, kwam ik er opeens achter dat hij fan was van Raymond van het Groenewoud. En echt fan, hij ging naar alle concerten.
Dat vond ik al moeilijk. Als hij nou van voetbal hield, dat zou ik makkelijker kunnen negeren dan muziek.
Ben erg blij dat mijn man dezelfde muzieksmaak heeft en dezelfde politieke voorkeur etc., dan erger ik me niet als we samen journaal kijken of als we samen op straat lopen. Als je over wezenlijke dingen verschillend denkt wordt dat een grote ergernis lijkt me.
Ik zou hard weghollen!

Dorry1
13-04-2012 om 09:15
Julio iglesias
Ooit, lang geleden was ik verliefd op een jongen die dol was op Julio.... kwam ik pas weken later achter.
Oei, weg verliefdheid hahaha.

Vic
13-04-2012 om 10:37
Och
Ik denk niet dat het een probleem hoeft te zijn. Mijn zusje stemt al jaren SP en zolang we het niet over politiek hebben, kunnen we prima door een deur. Haar vriend stemt trouwens gewoon VVD, en tussen die twee gaat alles prima. Ik ken trouwens ook mensen die een keer, in vlaag van opstandigheid, Wilders hebben gestemd. De meesten doen dat niet bij herhaling, dus 'de echte Wildersstemmer' ken ik niet. Zal ongetwijfeld een normaal mens zijn als zovelen, dus als hij verder geen vreemde trekjes heeft (klagen over Polen o.i.d.) lijkt het me prima om er een relatie mee aan te gaan.

PCP
13-04-2012 om 11:04
N.a.v. de reacties
Laat ik voorop stellen dat mijn vriend geen fan van Geert Wilders is zoals Rafelkap's ex die idolaat was van Raymond van het Groenewoud. Hij is teleurgesteld in links, de VVD en religieuze partijtjes liggen hem ook niet. Verder lijkt hij ook helemaal niet op Geert Wilders, ik bevestig hierbij dat niet alle GW-stemmers in karakter op GW lijken. Bij aanvang van de relatie wist ik trouwens wel dat hij rechts was maar niet hoe extreem zijn standpunten waren. ("Je vindt het toch niet erg dat ik rechts ben?")
Even Anders - opmerkelijk dat je een tijdelijke nick neemt omdat je man VVD stemt - schetst het beeld zoals het bij ons gaat: meningen vergelijken zonder de ander meteen te veroordelen. Zowel hij als ik zijn maar matig geïnteresseerd in politiek, we houden zelfs minder dan de gemiddelde burger het wereldnieuws bij.
Maar toch raak ik het idee niet kwijt dat het niet hoort, vallen op een rechtse rakker. Meerdere mensen noemen het al: een fundamenteel verschil in normen en waarden. Racistische trekjes, weinig solidair met zijn medemens, heel erg fout dus. Maar hij laat mij als persoon juist heel erg in mijn waarde en respecteert mijn opvattingen, wat ik bepaald niet kan zeggen van mijn linksige exen. Het is trouwens een kleurling en als ik vraag wat hij ervan zou vinden als hij openlijk gediscrimineerd werd dan zegt hij dat hij de beweegredenen wel kan begrijpen.

Vic
13-04-2012 om 11:14
Beetje apart
Ik vind het echt vreemd dat je hier anoniem denkt te moeten vertellen dat je man VVD stemt. Dat is een normale liberale partij die al tientallen jaren bestaat, en die bij de laatste verkiezingen de meeste stemmen heeft gekregen. Je kunt hooguit van die kiezers zeggen dat het meelopers zijn

krin
13-04-2012 om 11:41
Vic
Je weet toch dat iedereen volgens het Ouders Online-profiel 'gewoon' links stemt?
Misschien wil Even Anders de privacy van haar partner beschermen. Niet iedereen is tenslotte even openhartig over wat hij stemt.

krin
13-04-2012 om 11:46
Pcp
"Maar toch raak ik het idee niet kwijt dat het niet hoort, vallen op een rechtse rakker. Meerdere mensen noemen het al: een fundamenteel verschil in normen en waarden. Racistische trekjes, weinig solidair met zijn medemens, heel erg fout dus."
Ik zou niet op iemand vallen, denk ik, met racistische trekjes en gebrek aan solidariteit met de medemens. Wat die iemand ook stemt. Kom je weer terug bij dat mens- en wereldbeeld: als dat mijlenver uit elkaar ligt, wordt het moeilijk, naar mijn idee. Maar jouw partner heeft die trekjes niet, blijkbaar. Misschien verschilt hij in algemene opvattingen, in zijn basiswaarden niet veel van jou. En dan is wat hij stemt bijzaak. Waarom hij dan bij de PVV terecht is gekomen snap ik niet, maar dat heeft verder nergens mee te maken, behalve met mijn beperkte blikveld.
Dus 'hoort niet' lijkt me dus overdreven. Alsof je een soort rassenscheiding bepleit, maar dan met politieke voorkeur in plaats van ras als onderscheidend kenmerk.

Rafelkap
13-04-2012 om 13:24
PCP, het was geen ex hoor, want het was nooit 'aan'.
Eenzelfde geloof lijkt me uiteindelijk belangrijker dan eenzelfde politieke voorkeur.
Wel apart, een kleurling die op Wilders stemt, ik vind het eerder (om met Maxima te spreken) 'een beetje dom' als je op dit soort partijen stemt en dat zou mij nog het meest tegenstaan.

Tihama
13-04-2012 om 19:25
Hoho
Even anders zegt:
"Tihama geeft aan dat VVD staat voor 'wie mag rijk zijn, wie moet arm bijven' etc. En zo simpel is het niet. Van geen enkele kant. Rechts wil eerst economie versterken om zo de maatschappij te verbeteren en links wil dat op een andere manier. "
Ik heb voor de zekerheid nog 3 keer mijn posting over gelezen, maar nergens noem ik de VVD.
Dat jij die conclusie trekt is dus vooor jouw rekening.
Tihama

Ely
13-04-2012 om 22:40
Maar...
Is dat gegeneraliseer over 'de PVV-er' of 'de PVV stemmer' dan niet net zo kort door de bocht als generaliseren over -zeg- de moslim?
Ik vind het - om met Maxima te spreken - een beetje dom
Wisten jullie dat veel PVV stemmers voorheen SP stemden en andersom, de zogenaamde 'tegenstemmers'?
Heb het eerder gezegd:
Met generaliseren doe je een ieder individu tekort, of het nou een moslim of een PVV stemmer is.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Even anders
13-04-2012 om 23:37
Anonieme nick
Ik schaam me niet voor mijn VVD stemmende man. Ik heb hier een andere nick en met die nick weten mensen wel iets van me. Als je alle info van mij optelt dan ben ik te traceren. Daar heb ik niet altijd zin in. Dus daarom een nick. Niet iedereen hoeft te vinden wat mijn man stemt. Maar ik hoef ook niet nog makkelijker te traceren zijn. Dan kun je verschillende nutteloze gegevens aan elkaar koppelen en dan weet een bekende wat mijn man stemt en/of wat ons inkomen is.

Even anders
13-04-2012 om 23:53
Tihama
Je zegt het inderdaad niet zo expliciet. Maar je zegt wel "Dus als iemand mij vertelt wat hij/zij stemt, dan zegt dat voor mij heel veel over de werkelijke waarden die iemand belangrijk vindt." en je noemt wat "morele keuzen"
Jij hebt ze inderdaad niet aan elkaar gekoppeld maar ik ben heel nieuwsgierig:
Welke morele keuze horen bij de VVD stemmer? Welke bij de SP stemmer?
Welke bij de D66 stemmer?
Want de 'morele keuzen' die jij op tafel ligt die kan ik wel verdelen. Bv 'Welke schouders moeten welke lasten dragen' is toch echt een links/rechts discussie. Die discussies vind ik thuis eigenlijk boeiend. En aan een morele keuze zitten per definitie twee kanten maar is nooit zwart-wit.
Ik denk trouwens dat de meerderheid (en zeker de meerderheid des PVV stemmers) van NL nog nooit een partijprogramma heeft gelezen e/o politieke discussies volgt. Die stemmen partij X omdat ze bij die partij een 'goed gevoel', vertrouwen hebben in de eerste man of zich er mee kunnen vereenzelvigen. Dat heeft weinig te maken met 'morele keuzes'.
Ik vergelijk dat wel eens met auto's: ik voel me lekker bij een Volvo en heb helemaal niks met Mercedes, BMW of Audi. Die laatste drie zullen ook fijne auto's zijn maar ik kan me er niet mee vereenzelvigen.

krin
13-04-2012 om 23:54
Ely
Juist daarom heb ik het in mijn reacties over karikaturen en mijn eigen beperkte blikveld gehad. Om jouw terechte verwijt voor te zijn.
Dat laat onverlet (hè, die suffe uitdrukking heb ik altijd al eens willen gebruiken) dat ik niet snel verliefd zou worden op iemand die in zijn opvattingen en wereldbeeld veel van me verschilt. En ik heb toch het idee dat zich onder PVV-stemmers meer mij niet-passende mensen bevinden dan onder, nou ja, anders-overtuigden.
Daarmee vind ik PVV-stemmers nog niet minne types, uitzonderingen daargelaten. Ik ga er omgekeerd ook niet van uit dat elke GL- of D66- of Pvda-stemmer automatisch een soulmate is, maar de kans is wel iets groter.

krin
14-04-2012 om 00:02
Nou, even anders,
Ik las het toch anders. Tihama schreef dat een politieke voorkeur berust op morele keuzes. Elke voorkeur. Bij de een valt die keuze op Moraal A, en die stemt dan op partij A. Bij de ander neigt de keuze naar B, en die stemt op partij B. Als de morele voorkeuren niet stroken, maakt dat een relatie moeilijker. Meer zei ze in mijn ogen niet.
Een vegetariër zal zich eerder zien huwen met een gelijkgestemde dan met iemand die staat op zijn dagelijkse biefstukje. Allebei keuzes die te verantwoorden zijn, maar de liefde in de weg kunnen staan.

Paddington
14-04-2012 om 00:22
Jemig
Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dit een probleem kan zijn.
Het lijkt wel als vroeger, toen het gezegde Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen. nog echt belangrijk was.
Als je het goed kunt vinden met elkaar, dan is een meningsverschil toch geen probleem? Het lijkt mij dat het je juist scherp houdt. Waarom kies je voor die partij, wat zijn je beweeg redenen? Dat soort vragen vind ik persoonlijk altijd heel belangrijk om te stellen.

Sancy
14-04-2012 om 10:26
Paddington
"Het lijkt wel als vroeger, toen het gezegde Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen. nog echt belangrijk was."
Ach ja, en dan ligt de waarheid in het midden

Henk 82
14-04-2012 om 12:47
Hoe doordacht zijn die ideeën
Hoe doordacht zijn die ideeën?
Als iemand een heel doordacht verhaal heeft, over waarom het moslimfundamentalisme een gevaar is en het een tegenkracht nodig heeft, waarom hij die potentie voor een tegenkracht bij de PVV ziet..
als hij een probleem heeft met fundamentalistiche denkpatronen binnen de islam, en niet met moslims zelf, of met de steun die ze bij hun geloof vinden..
Dan zou het voor mij minder een probleem zijn dan iemand die een ongenuanceerde hekel heeft aan moslims heeft omdat ze 'anders' zijn, en een mooie zondebok.

rode krullenbol
14-04-2012 om 13:39
Als ik even mag generaliseren?
Geert Wilders geeft met zijn PVV zijn aanhang een goed gevoel door in te spelen op gevoelens van angst, onvrede, frustratie, bitterheid, woede, wraaklust en vijandigheid. De partij speelt de rol van uitlaatklep voor ontevreden en verongelijkte burgers. In een ideale wereld zou natuurlijk geen voedingsbodem bestaan voor een dergelijke partij.
Voor de behoefte om af en toe eens even lekker stoom af te blazen, kan ik eerlijk gezegd alle begrip opbrengen. En ik stel het over het algemeen heel erg op prijs, als mensen strijden voor een betere wereld. Als het gaat om de vraag, hoe een prettiger leefklimaat in Nederland te bewerkstelligen, maken Geert Wilders en de zijnen echter een volstrekt foute inschatting.
Ten aanzien van de islam vertolkt de PVV een regelrecht spookverhaal; d.w.z. een verhaal, dat op suggestieve wijze een bloedstollend beeld oproept van gevaar, waaraan ogenschijnlijk op geen enkele manier valt te ontkomen; tenzij ´dit of dat´ (meestal iets dat radicaal en riskant is) wordt ondernomen. Om precies te zijn: Geert Wilders beweert dat de islam gelijk staat aan een internationaal complot, dat gericht is op overheersing van de gehele mensheid. Dit zouden wij dan, begrijpelijkerwijs, te vuur en te zwaard moeten bevechten.
Horror story's lijken zo uit het leven gegrepen en echt. Ze zijn echter al even fictief als de scenario´s van dat ene filmgenre. Soms is het gevaar een ingebeeld gevaar, en bestaat het dus helemaal niet. Andere keren is het gevaar weliswaar aanwezig, maar is het veel kleiner dan voorgesteld en valt het makkelijk te bestrijden. Het waarheidsgehalte van spookverhalen ligt alles bij elkaar ergens tussen nul-komma-nul en een andere zeer lage waarde.
Hoewel ik een goede horror film wel kan waarderen, erger ik me in het dagelijks leven enorm aan spookverhalen. Niet alleen, omdat ze indruisen tegen mijn optimistische karakter. Ik ben namelijk geen optimist tegen beter weten in. Ik vind ze bovenal ergerlijk vanwege hun onrealistische, leugenachtige en intimiderende karakter.
Begrijp me goed: een depressief persoon neem ik een ziekelijke hang naar somberen vanzelfsprekend niet kwalijk. Maar als spookverhalen komen uit de koker van mensen die uit frustratie hun pijlen richten op de hedendaagse samenleving; dan voel ik mij alleen maar belazerd en onheus onder druk gezet.
Het is nogal wiedes, hoe en waarom de stemmingmakerij van de PVV werkt. Geen mens tenslotte, die onverschillig is ten aanzien van zijn eigen leefklimaat en verbetering ervan zou willen. Maar hoe makkelijk het ook scoren is daarmee in een onvolmaakte wereld; het vervult mij alleen maar met argwaan en afschuw.
Doemdenken als een politiek wapen in de strijd om een beter leefklimaat: we hebben het al eens eerder meegemaakt. Hoe je het ook wendt of keert; er is een verdomd grote gelijkenis tussen het spookverhaal van Geert Wilders en zijn aanhang over de islam, met dat van Adolf Hitler en zijn volgelingen over het jodendom. In het geval van de nazi´s bleek de beschuldiging aan het adres van de joden een regelrechte omkering: juist zijzelf bleken een internationaal complot, gericht op overheersing van de gehele mensheid te vormen.
Met angsten aanjagen, onvrede aanwakkeren en haat zaaien onder je medemens is het al net zo als met de haartooi van Geert en zijn standaard verongelijkte tronie: mooier wordt de wereld er niet van. Slechts lelijker. Ik vind het ook wel ¨een beetje dom¨. Want hoe denk je nu met schelderig gezanik, gezeik, gezemel, gezeur, gezever en geziek het leefklimaat te verbeteren?