Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Relatietherapie zinvol?

Ondanks dat mijn vrouw is verhuist en de convenant al klaar ligt wil mijn vrouw toch relatietherapie proberen. We houden nu een knipperlicht relatie. 
Mijn vraag is of dit nog zinvol is. Ik wil geen 1500 euro betalen om te horen dat het niet meer werkt.

Ben bereidt om te gaan maar dan echt het doel zijn om je huwelijk te redden. Hoe vind je een goede therapeut. 
Bedoel te zeggen kan naar een zwaar christelijke therapeut gaan die vind dat een huwelijk bijna altijd door moet gaan.
Heb ik een ruimdenkende/ vrijgevochten therapeut die zegt makkelijker nee werkt niet meer. 

Iemand tips waar je op moet letten?
Eventueel namen van therapeuten (midden vh land)


Overleg eerst met je vrouw of jouw doel hetzelfde is als haar doel; en of ze bereid is te delen in de kosten.

Tsjor

Een goede therapeut zal helemaal niet sturen! En is onpartijdig. En aan jullie wordt gevraagd wat het doel is van de therapie. Als dat is we willen onderzoeken of onze relatie verder gezet kan worden, wordt dat het uitgangspunt. 

En ja je bent zo 10 sessies verder qua  investering.

Het lijkt of jullie weinig veranderingen doorvoeren. Ze is het huis uit, het convenant ligt klaar.
Daar tegenover hebben jullie een knipperlichtrelatie en wil zij therapie.
Je laat je nog steeds beïnvloeden en dat is prima zolang je het zelf wil.
Als ik echter jouw verwerkingsproces lees, dan is het niet allemaal wat jij wil, maar wat ZIJ wil en wat jij daarom doet.

Als jullie verder willen zal ook jullie dynamiek en communicatie moeten veranderen. Je bent nu net een hulpeloze marionette.

1500 Euro gedeeld door 2 lijkt mij overheen te komen als de relatie je nog wat waard is.

Jullie blijven nu beiden maar spartelen in plaats van gericht naar de kant beginnen te zwemmen.
Die therapie zou alleen al kunnen verduidelijken óf en hóe jullie samen blijven of niet. Maar op dit moment zitten jullie grof gezegd verschrikkelijk te klooien en in plaats van die afstand te benutten om alles op een rij te zetten maak je er een knipperlichtrelatie van, een ander woord voor: we hebben nog seks.
Dat snap ik niet, dat hoef ik ook niet te snappen, maar ik begrijp niet dat jullie niet zien dat het geen duidelijkheid geeft om dat er nog bij te doen.
Dus ik zou zeggen: stop allebei met dat slappe-hap-gedoe en ga nou eens effectief werken aan jullie zelf en aan wat er nog over is van jullie relatie en doe dat met begeleiding,  dan heb je sneller duidelijkheid. En Ruud, je mag je wel minder afhankelijk opstellen. Ik snap dat je gekwetst bent en je hoofd een warboel is, maar je bent nog steeds een mens met eigen verantwoordelijkheid en keuzes en dat bedoel ik goed.

Ruud1971!

Ruud1971!

23-12-2022 om 10:55 Topicstarter

Klopt ik ga met de kerst eens vragen wat het doel voor haar is.

@Max88 voel me goed Max en zit niet meer in de zg. besluitloze slachtofferrol. Er is mij in de afgelopen weken veel duidelijk geworden. Ook hoef ik niet bang te zijn om alleen te zijn of te blijven. Ik heb vertrouwen en ook aanspraak van vrouwen die me een leuke kerel vinden. Ik sta daar overigens helemaal nog niet voor open. Ook veel verhalen vooral van vrouwen gehoord dat je volgende relaties net zo wordt. Dan vind ik het zonde om dit zomaar weg te gooien. Moet uiteraard van 2 kanten komen.

Wat ik wel weet ik hou nog van mijn vrouw. Op welk vlak moet ik nog uitvinden. Soms een gewoonte denk ik maar dat wordt toch elke relatie.

Wil het zeker een kans geven zo n relatietherapeut alleen zit hoop meuk tussen. Doel moet zijn huwelijk redden voor het andere ga ik niet. Net als Van Gaal op de wk. Wij gaan voor het kampioenschap. Dat moet het doel zijn.

Wat ik niet begrijp is dat je vrouw eerst geen therapie meer wilde, maar apart wonen. Dan regelt ze woonruimte, inboedel, scheidingsconvenant ligt klaar en dan komt ze in de eerste week al drie keer slapen en wil ze opeens toch therapie. 
Ik vind het zacht gezegd niet netjes om zo met iemand om te gaan. Willen scheiden, weggaan, toch weer komen slapen, steeds appen, toch weer therapie willen. Wat is de boodschap nu en wat kun je daar mee? Ik zou er niks mee kunnen als mijn man zich zo gedroeg. 
Wat wil jij? Ben jij bereid om haar terug te nemen zonder haar deze hele periode en alles wat ze je geflikt heeft nog jaren na te dragen?

Ruud1971!

Ruud1971!

23-12-2022 om 12:49 Topicstarter

MamaE schreef op 23-12-2022 om 11:52:

Wat ik niet begrijp is dat je vrouw eerst geen therapie meer wilde, maar apart wonen. Dan regelt ze woonruimte, inboedel, scheidingsconvenant ligt klaar en dan komt ze in de eerste week al drie keer slapen en wil ze opeens toch therapie.
Ik vind het zacht gezegd niet netjes om zo met iemand om te gaan. Willen scheiden, weggaan, toch weer komen slapen, steeds appen, toch weer therapie willen. Wat is de boodschap nu en wat kun je daar mee? Ik zou er niks mee kunnen als mijn man zich zo gedroeg.
Wat wil jij? Ben jij bereid om haar terug te nemen zonder haar deze hele periode en alles wat ze je geflikt heeft nog jaren na te dragen?

Ja

Weet je we zijn zo lang samen en hebben misschien elkaar geclaimd. Relatie 2.0 is meer dan enkele details aanpassen. Dit vraagt om terug naar de basis te gaan. Inderdaad werken aan onszelf en daarna relatietherapie. Dan kijken is dit nog de liefde waar je 30jaar samen mee wilt zijn. Bij wijze van...

Alleen wat ik zeg veel relatietherapeuten zijn prutsers.

MamaE schreef op 23-12-2022 om 11:52:

Wat ik niet begrijp is dat je vrouw eerst geen therapie meer wilde, maar apart wonen. Dan regelt ze woonruimte, inboedel, scheidingsconvenant ligt klaar en dan komt ze in de eerste week al drie keer slapen en wil ze opeens toch therapie.
Ik vind het zacht gezegd niet netjes om zo met iemand om te gaan. Willen scheiden, weggaan, toch weer komen slapen, steeds appen, toch weer therapie willen. Wat is de boodschap nu en wat kun je daar mee? Ik zou er niks mee kunnen als mijn man zich zo gedroeg.
Wat wil jij? Ben jij bereid om haar terug te nemen zonder haar deze hele periode en alles wat ze je geflikt heeft nog jaren na te dragen?

Zonder Ruud voor zijn hoofd te willen stoten, we hebben hier al 10-tallen van dit soort situaties voorbij zien komen waar het achteraf duidelijk bleek wat er precies aan de hand is. In het achterhoofd houdende het eerdere verhaal van Ruud over die collega. 

Waarom denk je dat veel relatietherapeuten prutsers zijn? Hoeveel heb je er al geprobeerd? 
Een relatietherapeut moet bij jullie passen, qua karakter en aanpak. Soms moet je bij 2 of 3 een intake doen voordat je denkt: ja met deze gaan we het proberen. Dat betekent niet dat de anderen prutsers zijn.

Jullie kunnen ook alvast wat huiswerk doen, uitzoeken welke vormen van relatietherapie er zijn en wat jullie misschien wel interesseert, en welke therapeut dat type therapie aanbiedt.

Laat je in ieder geval niet gebruiken/elkaar gebruiken voor lichamelijk genot; dat werpt zoveel ruis op de lijn en dan blijft het onduidelijk.

Vwb therapeuten, je zult het moeten proberen. Het is fijn als er een klik is en ze niet alles toeschuiven naar 1 persoon. Dat merk je pas als hetzover is. Kijk even of er een soort keurmerk is of iets waarbij men aangesloten is en google de reviews en therapeut. Dan moet het nog steeds klikken, maar weet je dat ze geen onzin verkopen. Een kennis van mij had dat pas na de 3e therapeut.

Jeetje Ruud, hebben jullie zo snel het convenant klaar? Bij mij komt de vraag boven: wil je vrouw nog steeds relatietherapie als je het ondertekend hebt? Met andere woorden: wil ze je mild gestemd houden, in verwarring laten, zodat ze er financieel goed vanaf komt? Laat het sowieso even goed bezinken allemaal en laat een vriend meekijken of het wel een beetje eerlijk is wat er op papier staat. 

Relatietherapie is denk ik altijd prima, je krijgt ook meer inzicht in jezelf. 

Ruud,

One important thing you need to understand about women nature is that, if she left, 99% chances, she already cheated on you with another man.

I will advise you to move to an other city because this is unhealthy.

My theory: she most likely met someone who, for whatever reason, she thought was more valuable than you, and when that man just dumped her.

She became terrified of being left alone (and afraid of loose all these years, memories together only for two-three nights of fun) and decided to  come back to you.

Her use of therapy is an effort to rationalize infidelity in her mind (emotionally) on the grounds you were working your differences together beacuse things were not good between you two... and she had an entanglement like Jada Pinkett Smith.

I wish you all the best. 

My opinion; you do not need therapy, if a women wants you, she stays by your side (that is a hard truth to swallow)


Kind regards,
Man of excellence

Ik heb al in je eerste draadje aangegeven dat ik denk dat jullie er goed aan doen om in relatietherapie te gaan. Je hebt ook van het begin af aan laten weten daar niks in te zien, want kost geld en het zijn oplichters. Ik kan oprecht zeggen dat onze relatietherapeute ons huwelijk heeft gered.

Wat hierboven al gezegd is, het is wel belangrijk dat jullie allebei een goed gevoel hebben bij de therapeut. Ik had zelf een goed gevoel bij EFT (emotionally focused therapy). Nadat ik man had uitgelegd wat het is en hij met me eens was dat dat een passende therapievorm was, hebben wij ieder een therapeut uitgezocht via internet, en bij beiden hebben we een intake gedaan. Gelukkig zaten we op 1 lijn. Eigenlijk net als met het kiezen van een mediator. Daar hebben we er zelfs 3 van gesproken voor we een keuze maakten.

En dan de vooronderstelling dat je allebei hetzelfde doel moet hebben, en dat dat doel het kampioenschap oftewel herstel van de relatie is. Ik denk dat dat een verkeerde insteek is in jullie geval. Ik zou het meer willen insteken als samen onderzoeken of er nog relatieherstel mogelijk is. Dan leg je de druk een stuk lager en maak je de kans groter dat je vrouw ook oprecht en eerlijk is in de therapie. Van daaruit kun je dan altijd nog verder, als blijkt dat er nog liefde is tussen jullie. 

Ik denk nog steeds dat je vrouw erg in de war is. In de therapie zal dan vanzelf blijken wat er bij haar speelt. En dan kan ze altijd zelf nog in therapie, tegelijk met jullie relatietherapie of daarna. Man en ik hebben ook allebei aan onszelf gewerkt, los van de gezamenlijke therapie. Als je relatie zo spaak is gelopen is het inderdaad zaak dat jullie toewerken naar een relatie 2.0. Dus niet een verbeterde versie, maar opnieuw uitgevonden.

Ik zou het een kans geven. Omdat er vanuit jou nog liefde is, maar ook omdat ik echt niet vind dat jullie er al alles aan gedaan hebben. En ik vind dat je dat wel verplicht bent aan je kinderen. 

menofexcellence schreef op 23-12-2022 om 19:05:

Ruud,

One important thing you need to understand about women nature is that, if she left, 99% chances, she already cheated on you with another man.

I will advise you to move to an other city because this is unhealthy.

My theory: she most likely met someone who, for whatever reason, she thought was more valuable than you, and when that man just dumped her.

She became terrified of being left alone (and afraid of loose all these years, memories together only for two-three nights of fun) and decided to come back to you.

Her use of therapy is an effort to rationalize infidelity in her mind (emotionally) on the grounds you were working your differences together beacuse things were not good between you two... and she had an entanglement like Jada Pinkett Smith.

I wish you all the best.

My opinion; you do not need therapy, if a women wants you, she stays by your side (that is a hard truth to swallow)


Kind regards,
Man of excellence

Voor een 'man of excellence' vind ik dat je een beetje rare kijk hebt op relaties en op vrouwen! En lezen kun je ook al niet. 

Ik snap Ruuds aarzeling wel. 
De titel relatietherapeut, of relatiecoach, is niet beschermd. Iedereen mag een bordje 'relatietherapie' op zijn deur timmeren, een ernstig gezicht opzetten, en wachten tot er iemand aanbelt. (van internet)
Ik zou er een zoeken die in ieder geval nog psychologie heeft gestudeerd. Door de wildgroei aan coaches zijn er veel beunhazen aan het werk. 

MRI

MRI

24-12-2022 om 12:15

Rhonda schreef op 24-12-2022 om 08:54:

Ik snap Ruuds aarzeling wel.
De titel relatietherapeut, of relatiecoach, is niet beschermd. Iedereen mag een bordje 'relatietherapie' op zijn deur timmeren, een ernstig gezicht opzetten, en wachten tot er iemand aanbelt. (van internet)
Ik zou er een zoeken die in ieder geval nog psychologie heeft gestudeerd. Door de wildgroei aan coaches zijn er veel beunhazen aan het werk.

Het zegt imho vrij weinig of iemand psychologie heeft gestudeerd hoor. Wij hebben de slechtste adviezen gekregen van mensen die dat hadden gedaan en de beste van mensen zonder academische graad. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.