Relaties Relaties

Relaties

lindastra

lindastra

01-04-2009 om 21:37

Scheiden en hypotheek overnemen

Hallo, mijn man en ik gaan na goed overleg uit elkaar. We hebben geen ruzie en mijn man wil dat ik in ons huis kan blijven wonen met de kinderen. We kunnen gewoon niet meer voor elkaar voelen wat er jaren geleden was en dit is heel spijtig omdat er 2 kinderen zijn maar gelukkig is er geen haat en nijd en willen we alles goed regelen voor de kinderen. Mijn man wil me financieel blijven steunen en ook de kinderen.
Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met het overnemen van een hypotheek. We hebben samen een huis gekocht 3,5 jaar geleden. We hebben geen overwaarde. Ik verdien in principe niet genoeg alleen om een nieuwe hypotheek af te sluiten. Mijn moeder wil graag financieel bijstaan, ze heeft een afbetaald huis en ook geld achter de hand. Mijn man wil financieel bijstaan met allimentatie. Hoe werkt zoiets? Moet ik een nieuwe hypotheek afsluiten of kan ik de bestaande overnemen op alleen mijn naam? Hoe kunnen mijn ouders bijspringen zonder dat het al te veel wordt voor hun en ook belasting technisch niet ongunstig wordt? Heeft iemand een idee? Ik heb al veel op internet gezocht maar kan er niet echt veel over vinden, er staan wel dingen maar die zijn me niet geheel duidelijk. Kan natuurlijk gaan praten met een financieel adviseur of advocaat??? Maar vroeg me af of er hier mensen zijn die dit weten.
Alvast bedankt, Lindastra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
wil

wil

01-04-2009 om 23:10

Zelfde vraag!

Ga ik een nieuw draadje starten, omdat ik tips wil vragen over een hypotheek overnemen/omzetten na scheiding, heb jij net dit draadje gestart, Lindastra! Dus ik 'lift' even heel onbeschoft mee!

Hier zelfde verhaal maar anders. Man is er vandoor plotsklaps met gezamenlijke collega. Huis bevalt me goed maar is duur. Zit ook zo'n 260.000 overwaarde ik. Ik moet man ongeveer 80.000 euro als bruidsschat meegeven, als ik hem uit zou kopen. Ik denk dat ik eerst maar eens uit ga zoeken hoe hoog mijn eigen hypotheek kan zijn, op alleen mijn salaris (ik heb nu een rente van 4,1 %, dus dat kan gunstig zijn, en die kan ik meenemen). Ik ben vooral erg benieuwd naar de evt extra kosten die er bij het omzetten komen kijken. Notariskosten in elk geval, toch? En hoe zorg ik voor een soort van onafhankelijk expert die man vertelt hoeveel er voor hem uit te slepen valt gezien de huidige huizenmarkt? Een makelaar? Want er komt tot nu toe niet een belangstellende met een portemonnee vol centjes...

Vereniging Eigen Huis, is dat wat? Krijg je een onafhankelijk advies.

Caja

Caja

02-04-2009 om 14:13

Notaris

Ik heb informatie ingewonnen omdat ook ik het huis over wil nemen zodat het alleen op mijn naam staat. Ik moet hiervoor naar de notaris en een akte van verdeling laten maken. Hierin staat dat het huis niet meer van mijn ex is en hij er dus financieel niet meer verantwoordelijk voor is. Kosten zo ongeveer 700 euro wat ik heb begrepen.

Ook zo

Hier heb ik ook zo'n situatie...
Alleen in ons huis zit geld van mijzelf van de overwaarde van ons vorig huis...
ik hoef dus niet mijn ex uit te kopen....
Verkopen heeft mometneel geen zin, (verlies ik de k.k. kosten en dat vinden we zonde)
En ex wil ons ook graag in dit huis houden en zorgt dus voor voldoende alimentatie dat dat gaat lukken,
betekent wel dat ik heeel zuinig moet gaan leven hoor, want hij moet ook nog kunnen leven uiteraard... maar het kan!

maar ik kreeg te horen dat ik die hypotheek echt niet kan omzetten naar mij omdat ik gewoon te weinig verdien, ze kijken namelijk niet of ik het wel kan veroorloven, ze zien alimentatie niet als inkomen...

gewoon suf natuurlijk, want ook al kan ik het me maandelijks veroorloven, ik zou het niet op mijn eigen naam kunnen laten zetten...

maar nu kan mijn ex zelf geen huis kopen als zijn naam op het contract blijft staan....

maar als ik dit ruime eensgezingswoning zou moeten verkopen, (zodat ex wel iets kan kopen)
dan kan ik zelfs geen appartementje kopen op basis van mijn inkomen (en zelfs incl overwaarde)....
dus dat vind ik helemaal zonde

toch?

dus ook ik lees mee naar adviezen...

lindastra

lindastra

02-04-2009 om 19:24

Caja ea

Ok je gaat naar een notaris en dan kan je zijn naam laten schrappen, zover was ik ook al. Maarja gaat de bank dat pikken? Dat je dus alleen voor de hypotheek opdraait? Neem aan dat ze wel naar inkomen gaan kijken zoals charlotte verteld.
Grappig trouwens dat ik Damajo, ik ben lid van vereniging eigen huis, zal ze eens mailen met mijn vraag, bedankt voor de tip.

amk

amk

02-04-2009 om 20:42

Notaris alleen is niet voldoende

de bank moet de partner die niet voor de hypotheek verantwoordelijk meer wil zijn uit de hoofdelijke aansprakelijkheid ontslaan. Dit is een procedure bij de bank en kost zo'n 200 euro. Dan is dus alleen de huidige hypotheek geregeld, niet het uitkopen van de overwaarde en de waarde van een eventueel spaardepot.

Als je niet uit de hoofdelijke aansprakelijkheid ontslagen bent kan de bank het hele bedrag blijven op-eisen als de ander niet betaald.

De verdeling kan vastgelegd worden bij de notaris, maar gebeurt meestal bij de rechter. De notaris gebeurt vaak bij het uit elkaar gaan van niet gehuwde stellen om toch de afspraken officieel vast te leggen.
Scheiden uit de huwelijkse staat moet via de rechter, dus waarom dan de extra kosten van de notaris er bij doen.

groet,
Angela

lindastra

lindastra

02-04-2009 om 20:51

Amk

Er is bij ons geen sprake van overwaarde en spaardepot is er nauwelijks van de afgelopen 3 jaar. Gaat de bank er altijd mee accoord om de partner uit de hoofdelijke aansprakelijkhied te ontslaan of gaan ze naar het salaris kijken van degene die dan dus de hele hypotheek op zich neemt? En stel dat dat voor elkaar is dan hoef je alleen nog maar bij de rechter te scheiden en is het rond?

MM.

MM.

02-04-2009 om 22:50

Bijspringende ouders

Ik ben er zelf een

Ik heb oudste dochter een bedrag geleend omdat ze in haar eentje te weinig hypotheek kon krijgen voor haar huis.
Stap 1: We hebben een akte van lening opgesteld waar o.a. in staat dat ik haar geld leen voor de aankoop van een huis en dat ze mij over de schuld rente betaalt. Ze doet dat maandelijks via de bank.
Stap 2: Als ouder mag je jaarlijks belastingvrij een bedrag aan je kinderen schenken, momenteel iets van 4400 euro geloof ik. Ik schenk haar jaarlijks een paar duizend euro en zij betaalt daarvan haar rente aan mij, die ze als hypotheekrente kan aftrekken.
Het kost haar dus niks want ze gebruikt de schenking, het schenken kost mij niks want ik krijg rente over de schuld. Bovendien betaalt voor haar de fiscus mee. (Wel heb ik renteverlies omdat ik het aan haar geleende bedrag niet op de bank heb staan, maar daar lig ik niet van wakker.)
Dit is dus een handige manier om geld te lenen van je moeder om in het huis te stoppen zodat je minder hypotheek nodig hebt. Niet alleen handig maar ook volkomen legaal.

Als je nog geen 35 bent kan je moeder als ze dat wil je een eenmalige grote schenking geven van iets in de 20.000 euro, belastingvrij. Da's pas bijspringen

Info over dit soort schenkingen vind je bij een notaris of op notarissites.

Succes!
MM

Tinus_p

Tinus_p

03-04-2009 om 09:32

Anders

Lindastra:
"Gaat de bank er altijd mee accoord om de partner uit de hoofdelijke aansprakelijkhied te ontslaan of gaan ze naar het salaris kijken van degene die dan dus de hele hypotheek op zich neemt?"
Ja, de bank kijkt naar het salaris van degene die de hypotheke op zich neemt. PA en KA mag je van de meeste banken daarbij NIET meetellen. Wat jij en as ezx afspreken is volslagen irrelevant, als je de bank niet meekrijgt, en dat juist vaak het grote breekpunt.

Lindastra:
"En stel dat dat voor elkaar is dan hoef je alleen nog maar bij de rechter te scheiden en is het rond?"
Nee. Als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen, moet je eerst bij de rechter scheiden. Pas als dat rond is, kun je de uitkoop+hypotheek definitief regelen. Vaak wordt de uitkoopregeling beschreven in het echtscheidingsconvenant dat je bij de rechter indient.

Tinus_p

Tinus_p

03-04-2009 om 09:35

Charlotte

CharlotteH:
"maar ik kreeg te horen dat ik die hypotheek echt niet kan omzetten naar mij omdat ik gewoon te weinig verdien, ze kijken namelijk niet of ik het wel kan veroorloven, ze zien alimentatie niet als inkomen... (..) dus ook ik lees mee naar adviezen..."
Wat voor adviezen had je gewild? De bank wil je het geld niet lenen, dus kun je ex niet uitkopen/ontslaan als schuldenaar. Dus óf jullie blijven samen schuldenaar, óf je verkoopt het huis. Het eerste is op de lange termijn geen oplossing, dus.....

wil

wil

05-04-2009 om 13:12

Overdrachtsbelasting?

En hoef je dan niks aan overdrachtsbelasting te betalen, vroeg ik mij ineens gisteravond af?!

Tinus_p

Tinus_p

05-04-2009 om 13:16

Overdrachtsbelasting

wil:
"En hoef je dan niks aan overdrachtsbelasting te betalen, vroeg ik mij ineens gisteravond af?!"
Vziw niet als je al samen eigenaar was.

amk

amk

05-04-2009 om 13:46

Nee, want overdrachtsbelasting gaat over het registergoed

en niet over de hypotheek.

Stel je koopt een ander huis. Je betaalt voor dat huis 400 000, maar je hebt wegens eigen vermogen slechts een hypotheek van 150 000 nodig dan betaal je de overdrachts belasting over 400 000. Niet over de 150 000. Die 150 000 zijn een zaak tussen jou en de bank, die 400 000 tussen jou en de overheid.

Als je dus al mede eigenaar bent vindt er geen overdracht plaats en betaal je geen overdrachtsbelasting.

wil

wil

05-04-2009 om 19:52

Drie keer overgelezen

Hmm, drie keer overgelezen, maar volgens mij werken mijn hersencellen niet optimaal... Ik koop mijn inmiddels ex-man dan toch uit, bedacht ik?

amk

amk

05-04-2009 om 20:54

Ja jij koopt hem uit

maar het registergoed, wordt niet meer tussen 2 verschillende partijen overgedragen. Jullie zijn nu gezamelijk eigenaar en daarmee 1 partij, beiden voor de helft eigenaar.
Dat wordt nu 2 personen waarvan 1 persoon 0% eigenaar is en de ander 100%, een verschuiving in belangen dus.

Dat staat weer los van het uitkopen wat een onderdeel is van de verdeling van vermogen en goederen. Het huis vertegenwoordigt een bepaalde waarde waarop beide partners (meestal) elk voor de helft recht hebben. Die waarde zit vast in het huis totdat je dat verkoopt. Nu houdt jij het huis en heeft je ex recht op zijn helft van die waarde. Als je dat bedrag ook als vrijvermogen op een bankrekening zou hebben staan kun je hem daar ook mee uitkopen. Helaas is dat meestal niet het geval en zal de hypotheek aangepast moeten worden om tot uitbetaling over te kunnen gaan.
Dus als de overwaarde 50.000 is en jullie op de spaarrekening ook 50.000 hebben staan dan is de makkelijkste verdeling jij het huis inclusief overwaarde en hij de complete spaarrekening.

Scheiden is lastig, ben blij dat ik dat gehad heb.

Angela

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.