Relaties

es
07-04-2009 om 10:31
Schoonmaken geeft serieuze relatieproblemen, ik zit er een beetje doorheen
Mijn man en ik zijn nu 13 jaar samen, hebben 2 prachtige kindeen van bijna 3 en 6. Hij werkt 5 dagen door de weeks van 7 tot 3 en ik 2 dagen, in avond, nacht en weekenddiensten.
Nu zit ik al zo'n 2 jaar niet lekker in mijn vel, het thuis zitten met de kinderen maakt mij ergens eenzaam, mede doordat iedereen die ik ken en in de buurt woont overdag werkt. De speeltuinen zijn velaten en ik ben veel alleen. Nu heb ik na lang wikken en wegen besloten om een andere uitdaging aan te gaan op mijn werk, waarbij ik weer wat leer en één dag per 2 weken meer ga werken. Uiteraard iom echtgenoot, die er niet 100% achter staat omdat hij vindt dat ik het huishouden nu al niet goed run, laat staan als ik og meer ga werken.
En dat is dus het grote probleem: hij is veel netter en schoonmkeriger dan ik.
Ik doe de boodschappen, kook altijd, doe de kinderen in bad en naar bed,ik ben altijd degene die er ''s nachts uit gaat(wat voor diest ik ook heb) strijk alles. Met 2 kids (vooral die van bijna 3) ben je gewoon costant bezig met 'niets'. De hele dag opruimen van speelgoed, alles wordt vies (snotvegen/kruimels)
Ik probeer elke dag te stofzuigen. Maar bijv. de badkamer en wc, dat doet mijn man meestal.(als ik dan denk ;het valt nog wel mee>heeft hij hem al schoongemaakt) Hij stofzuigt ook en haalt wel eens een doekje over de kamer, en dan zegt hij: Ik heb weer het HELE huis gedaan. Terwijl ik ook continue bezig ben met de kids. Hij bemoeit zich ook met de was, en gooit er constant wassen in waardoor er binnen no time een torenhoge berg ligt (tewijl ik een hel ander schema in min hoofd heb wanneer ik die was doe en strijk). Ik vindt het erg moeilijk om naast mijn onregelmatige werk en het 4 tot 6 keer halen en brengen het huishouden stipt te runnen. Elke dag krijg ik te horen wat ik allemaal NIET gedaan heb en als ik zeg dat ik later, of morgen iets ga doen is het :jaja, dat kennen we.
Ik voel mij depressief en eenzaam, bij mijn ouders thuis was het huishouden helemaal geen issue, maar hij heeft tot zn 14e bij zn moeder gewoond die schoonmaakster is en iets smetvrees heeft.
Ik heb al geopperd om een schoonmaakster te nemen, maar daar wordt hij helemaal boos van.
Het is zó vermoeiend om keer op keer te horen dat je het niet goed genoeg doet.
Hoe kunnen wij hier uit komen?
groetjes Es

Fraz
07-04-2009 om 11:18
Enige
wat in mij opkomt is om de tafel gaan zitten en verdelen van werk en verantwoordelijkheid. Bijv. hij werkt vijf dagen en doet de wc plus badkamer plus hij brengt de kinderen naar bed. Jij doet de boodschappen, de was en stofzuigen en de zorg voor de rest van de tijd van de kinderen plus werken. In het weekend gaat hij er 's nachts uit voor de kinderen en door de weeks jij bijvoorbeeld. De ander geeft geen kommentaar op hoe of wanneer iemand de huishoudelijke dingen doet.

liedewij
07-04-2009 om 11:28
Struktuur in je huishouden en afspraken maken
Jullie moeten om de tafel.Je man heeft duidelijk andere maatstaven dan jij. De vraag is of jij het huishouden wel op zijn manier runnen wil? Maak duidelijke afspraken wie wat doet en wanneer. Hij werkt 5 dagen maar dat wil niet zeggen dat het huishouden op jou neer moet komen. Hij is op tijd thuis dus heeft ook tijd om even in huis aan de slag te gaan of 2 uurtjes de kinderen mee te nemen zodat jij 2 uur in huis aan de gang kan. Als je doorwerkt zonder afgeleid te worden kun je een hoop doen in huis. En wie er nachtdienst draait thuis zou ik daarin ook meenemen. Als hij vrij is het weekend en jij met werken kan hij eruit. In de tijd dat jij de kinderen in bed gooit (waarom doe jij dat altijd?) kan hij beneden even opruimen en stofzuigen. Ben je tegelijk klaar.
Als jij meer gaat werken verdien je vast ook iets meer. Daar kun je mooi een schoonmaakster van betalen. Al zou het maar eens per 2 weken zijn. Hoeft je man niet boos van te worden want hij heeft er geen last van. Alleen maar profijt.\
Ik heb een hekel aan het huishouden en laat me continu afleiden door van alles en nog wat. Ik heb in huis gioed rond gekeken hoe alles zo praktisch mogelijk kan waardoor ik sneller klaar ben. Bijv.; op elke verdieping een stfzuiger, overbodige frutsels weg dan hoef ik ze niet af te stoffen. Niets op de vensterbank dan haal je even snel een doekje er door heen.Speelgoed in kisten,alles dfuidelijk een plek geven dan ben je sneller klaar.
En dan nog iets vreselijk truttigs;er is een site die de gezellige huishoudclub heet. Dan kun je dagelijks mail krijgen wat je die dag in huis kunt doen. Soort dag-en weektaken. Het heeft mij struktuur gegeven in m'n huishoudelijk werk.
Maar dit zijn allerlei praktische zaken. Je man komt erg star over. Dus een goed gesprek lijkt mij allereerst van belang.
Succes,
Liedewij

es
07-04-2009 om 13:07
Thanks
Bedankt voor de tips! We moeten idd weer rond de tafel... Dat hebben we wel al vaker gedaan, maar misschien moeten we nu een weekschema maken of zo!
Het gaat mij er ook om dat als het een keertje anders loopt (bij. het is geweldig weer en ik ga met de kids een dagje naar het strand), dat als ik dan thuis kom er niet direct een groot verwijt komt dat ik eigenlijk de ramen wel eens had moeten lappen.
Het is zó moeilijk als je zó verschillend denkt over dingen....
thanks anyway
groetjes Es

Marielle
07-04-2009 om 15:11
Middeleeuwen
"Uiteraard iom echtgenoot, die er niet 100% achter staat omdat hij vindt dat ik het huishouden nu al niet goed run, laat staan als ik og meer ga werken."
Dus jij mag van hem niet werken. jezelf ontwikkelen, je waarde voor de arbeidsmarkt behouden, pensioen opbouwen omdat hij het huis niet schoon genoeg vindt? We leven niet meer in de middeleeuwen.

Paula B
07-04-2009 om 15:13
Verantwoordelijkheid en zeggenschap
Ha Es, ik denk eerlijk gezegd dat rond de tafel gaan zitten niet zo veel helpt als hij blijft vinden dat jij *voor hem* het huishouden doet, en dat het dus op zijn manier moet.
Heel simpel gezegd: jullie hebben samen gekozen voor deze verdeling. Daarbij is elk verantwoordelijk voor zijn eigen takenpakket. Jij dóet het huishouden en je zorgt voor de kinderen (kennelijk is dat iets wat voor hem niet meetelt in de taken, als ik je post zo lees?). Grote kans dat jij zíjn werk inhoudelijk ook anders zou doen dan hij het doet, maar daar heb je niets mee te maken. Als het maar gebeurt. Vice versa zou dat ook moeten gelden. En wil hij het anders, dan moet er dus een andere taakverdeling komen: hij meer huishouden, jij meer geld in 't laatje brengen.
Natuurlijk kan er nu een discussie ontstaan of het huishouden op jouw manier nou wél of niet gedaan wordt, want hij vindt waarschijnlijk dat jouw manier niet 'huishouden' mag heten (vul ik maar even in). Maar het feit dat er geen ongedierte door het huis kruipt, iedereen elke dag te eten heeft en kleding aan kan en niemand ziek wordt van gebrekkige hygiene toont aan dat je het huishouden wel degelijk doet...

une femme
07-04-2009 om 21:22
Schokkend
sorry dat ik het zeg, maar ik vind dit echt schokkend. Hoe haalt jouw man het in zijn hoofd om te zeggen dat jij beter niet kan gaan werken omdat je nu het huishouden al niet zo goed doet. Het klinkt alsof hij vindt dat je maar 1 recht hebt en dat is het aanrecht. Dit mag je nooit accepteren!! Laat hij maar minder gaan werken dan kan hij zich lekker toeleggen op het huishouden. Dit klinkt als de jaren 50. Ongelofelijk dat dit nog bestaat.
Groet une femme

dc
07-04-2009 om 21:52
Reactie op origineel bericht
ik heb de rest nog niet gelezen, maar mij lijkt het verstandig om de zaken te egaliseren en zelf ook gewoon voltijd te gaan werken, en met dat geld een huishoudster nemen een paar keer per week.
Rollenpatronen zijn heel moeilijk te veranderen zonder drastische veranderingen.
En werken geeft veeeeeel meer voldoening dan stofzuigen en de was wegwerken. Heb je veel meer energie om LEUKE dingen met je kinderen te doen.

Bastet
08-04-2009 om 07:51
Even ot hoor,maar dat laatste ben ik niet met je eens.Je moet maar net een hele leuke baan hebben,dat is niet voor iedereen weggelegd.Het leven is wat je er zelf van maakt,ook als je veel thuis bent.Ik ben al jaren heel veel thuis,en haal hier genoeg voldoening uit.Ik heb geen baan nodig voor mijn eigenwaarde.Om andere redenen was het misschien handiger geweest,inderdaad,ivm opbouw van pensioen en dergelijke.Moet ik wel bij zeggen dat ik volkomen gelijkwaardig ben aan mijn man,wat bijzonder belangrijk is,vind ik.
Groetjes,Bastet

EsmeePF
08-04-2009 om 11:08
Jetteke
Bastet geeft een normale reactie op dc. Dc zegt dat "je veel meer voldoening haalt uit werken dan uit het huishouden doen" en Bastet geeft aan dat zij wel voldoening haalt uit het huishouden.
Waarom vind jij het dan nodig om een dergelijke reactie op Bastet te geven? Jij vindt duidelijk dat buitenshuis werkende moeders het beter doen dan thuisblijfmoeders, prima dat is jouw mening, maar moet je dan zo lullig doen tegen iemand die niet buiten de deur werkt?

Bastet
08-04-2009 om 12:20
Jetteke
Ik heb in ieder geval een beter humeur,door dat thuisblijven..
Ik reageerde slechts op de opmerking van DC,niet op es.
De gelijkwaardigheid is een feit,mijn man zou volledig achter mijn keuze staan om te werken,en zelfs wat extra doen in huis.En dat de meeste mensen die baan hebben om bij te dragen aan het gezinsinkomen,beaam ik immers,door te stellen dat een baan ook niet zaligmakend is,en net zo saai kan zijn soms als thuiszijn.Je denigrerende toon wijt ik maar aan de regen ofzo,je doet diverse aannames die nergens op gebaseerd zijn.
Groet,Bastet

Bastet
08-04-2009 om 13:01
Nogmaals
Ik reageerde niet op de situatie van es,maar slechts op een opmerking van DC!Mijn voldoening en zelfvertrouwen haal ik niet uit een baan,maar uit mijzelf.En ja,toen ik de keuze maakte mijn leven in te richten zoals ik nu doe,stond ik niet stil bij mijn pensioen,dat zou ik nu anders doen,zeker gezien het feit aow niet veel is.Ik vind het jammer voor Es dat haar man reageert zoals hij doet,ik zou er persoonlijk hoogst obstinaat van worden,maar niet onzeker.Gelijkwaardigheid is een groot goed binnen een relatie,ongeacht de manier waarop je de dag doorbrengt.
Groet,Bastet

Marielle
08-04-2009 om 21:08
Ongelijkwaardig
Ik vraag me af hoe jullie zo'n ongelijkwaardige relatie volhouden? Waarom denken jullie mannen dat wat zij doen belangrijker is dan wat jullie doen? Ik zou daar niet tegenkunnen.

dc
09-04-2009 om 07:44
Bastet
"En werken geeft veeeeeel meer voldoening dan stofzuigen en de was wegwerken. Heb je veel meer energie om LEUKE dingen met je kinderen te doen."
Ik bedoel hier niet mee dat huishouden minder gelijkwaardig zou zijn, maar simpelweg minder voldoening geeft omdat het nooit AF is. Je moet erg stevig in je schoenen staan om voldoening te kunnen halen uit voor de vijfde keer per dag de tafel af te ruimen en schoon te maken. Of voor de 6e keer een luier verschonen.
En toegegeven, ik heb een baan die ik leuk vind, maar hiervoor had ik een wat minder interessante baan, die nog altijd meer voldoening gaf dat het huishouden. Ik heb zelf als huishoudster gewerkt, en dat geeft weer meer voldoening dan je eigen huishouden. Gewoon simpelweg, omdat je na 3 uur klaar bent. Het kan af. Je eigen huishouden niet, zeker niet als je dan ook nog commentaar van je partner krijgt dat het nooit goed genoeg is.
Ik zelf vind mijn huishouden al nooit goed genoeg, als mijn man het zou wagen dat ook nog te beamen in plaats van altijd tegen te spreken (zoals hij heel lief deed toen ik thuis was), zou hij waarschijnlijk per ongeluk van het balkon gekukeld zijn. Of zoiets.

Bastet
09-04-2009 om 12:12
Tja,komt misschien wel omdat ik een baan had waar het werk ook nooit af was,in de verpleging.Je ging altijd naar huis met het idee dat je nog zoveel gedaan had willen hebben,maar het lukte domweg niet,te weinig personeel enzo.En het werk kwam ook daar steeds terug natuurlijk!Voor mij is het thuiszijn dus niet veel anders,eigenlijk nog fijner,omdat ik wel degelijk in een periode gedaan krijg wat ik had willen doen.
Groetjes,Bastet