Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Relaties Relaties

Relaties

ienie

ienie

10-03-2010 om 19:27

Schoonmoeder alleen aandacht voor baby

Vraagje. We hebben inmiddels een baby van nu 10 maanden en een zoontje van 4 jaar. Toen onze zoon een kleine baby was, zat schoonmoeder er te pas en te onpas bij...tot vervelends aan toe soms.
Nu er een kleine bij is (een dochtertje hebben we nu) ziet ze kleinzoon niet eens meer staan. Alle aandacht gaat alleen maar naar kleindochter uit en ik zie mijn zoontje staan met een ietwat beteuterd gezichtje. Ook maken schoonouders steeds foto's van de kleine meid en dan vooral van schoonmoeder met de kleine meid......maarre kleinzoon komt niet meer in beeld. Ik erger mij er behoorlijk aan en mijn man heeft ze ook al tot twee maal toe tegen ze gezegd dat er nog een kindje is en of ze zoon niet willen vergeten.....


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Oh wat irritant

tja hoe moet je daar nu mee om gaan, gelukkig heeft je man er al wel wat over gezegd, nog maar een keer zeggen dan. Wel leuk dat ze er zo gek mee zijn.

Draagdoek

Ik zou baby bij me houden in een draagdoek als oma in de buurt is, zodat oma wel aandacht aan zoonlief MOET geven, tenzij ze d ehele tijd in jouw nek wil hijgen. En vragen of ze even samen klusjes voor je willen doen, boodschapje, hond uitlaten, stukje lopen, even naar het speeltuintje etc.

ienie

ienie

11-03-2010 om 09:40

Moeilijk

baby is al ruim 10 maanden nu. Enne....klusjes doen? Daar houdt ze niet van en dat heeft ze nog nooit gedaan ook. Mijn schoonmoeder heeft nog nooit iets voor me gedaan. Als ze komt zit ze alleen en wil ze alleen de baby op schoot.

Ik heb dat op een gegeven moment zelf doorbroken door ze koffie en gebak aan te bieden en na een tijdje gewacht te hebben, dochtertje op te pakken van haar schoot en in de box te zetten onder het mom: "Zo, nu kan oma ook even koffie drinken en haar gebakje opeten....".

Limi

Limi

11-03-2010 om 11:16

Harder zijn

Als je zoontje het echt erg vindt, zou ik toch harder zijn en de baby niet meer bij je schoonmoeder op schoot laten zitten. Je zoontje is belangrijker dan oma.
Monopoliseert ze de baby al 10 maanden en ben je nu pas actie gaan ondernemen, of al bij bv 10 dagen en heeft het geen enkel effect gehad? Dat maakt natuurlijk wel verschil voor de aanpak en haar reactie daarop.
Wil je baby trouwens wel op schoot? Die van mij wil(den) dat niet graag bij oma, want die voelen toch die bezittingsdrang. Gelukkig was mijn tweede weer een jongen, maar anders had oma zich hier ook op de kleindochter gestort. Maar het kan ook aan mij liggen: omdat oma nogal bezitterig is, zet ik de baby als hij niet slaapt of aan de borst ligt gewoon ingesnoerd in de wipstoel in de box.

Ook zo

Schoonmoe is ook gelijk weer weg als de baby naar bed moet. Erg gezellig zo!

Schoondochter

Schoondochter

11-03-2010 om 22:20

Bij ons was het juist andersom

schoonmoeder, die claimt een kinderliefhebben pur sang te zijn, was meer geïnteresseerd in oudste. Beter gezegd, was een tijd alleen geïnteresseerd in oudste. Als oudste er niet was, hoefde het voor haar ook niet. We hebben wel eens gehad dat oudste naar bed ging en baby nog op was, maar oma kon het niet opbrengen om met baby te knuffelen oid. Oudste weg, zij ook weg. Ook in andere reacties op tweede bleek dat duidelijk. En hier kon het ook niet gaan om voorkeur voor het een of andere geslacht want de kinderen hadden allebei hetzelfde geslacht.
Hoe het zij, welk kind er ook genegeerd wordt, het blijft vervelend. Ik vind het naar om te zien dat een ander zo'n onderscheid maakt tussen kinderen die mij even lief zijn....

Schoondochter

Schoondochter

11-03-2010 om 22:27

nee, het had niets te maken met het feit dat oma misschien minder goed met baby's overweg kon. Oma was/is juist gek op baby's. Behalve die ene van ons. En aan de baby die we daarna nog kregen, heeft ze ook niet veel aandacht besteed. Maar goed, toen kregen alle kinderen nauwelijks aandacht. Ook pijnlijk, maar dan heb je in ieder geval dat onderscheid tussen de kinderen niet. Dat scheelt alweer.

ienie

ienie

12-03-2010 om 14:31

Zoontje

ik weet niet hoe ik dat moet zien of zoontje het erg vindt of niet. Hij is niet vervelend of zo, maar je ziet wel dat hij stilletjes naar het tafereeltje kijkt van oma en kleindochter....

Het is niet zo dat ze hem helemaal negeert, maar kleindochter krijgt wel als eerste aandacht en behoorlijk ook. Dochter zat ook in de box toen schoonouders binnenkwamen, maar schoonmoeder vroeg aan mijn man of ze kleindochter mocht oppakken en hij vond dat goed...Volgende keer toch nog duidelijkere afspraken maken met man hierover dat ze kleindochter maar moet laten zitten. Probleem is dat ze niet vaak komen en wij niet erg vaak bij hun komen.....dus ik snap wel dat ze dan graag met kleindochter op schoot wil zitten.

Ook dat continue foto's maken van schoonmoeder met kleindochter op schoot vind ik ergerlijk. Dat continue geposeer ermee en dan bedoel ik dus echt poseren...dat gemaakte dan. Al die "bekken" die mijn schoonmoeder dan trekt erbij (beetje naar links kijken, beetje naar boven kijken alsof iemand wat tegen haar zegt.....). Zoontje wordt hierbij helemaal "vergeten".

Gelukkig ging schoonvader wel met kleinzoon spelen...

Met zoontje deed mijn schoonmoeder in het begin ook zo "vervelend" zo bezitterig. Hij wil dus ook absoluut niet meer bij haar op schoot zitten (dat krijg je als je een kind tegen zijn zin vast blijft houden) en al helemaal niet op de foto....of hooguit sporadisch. Tja....dat bereikt ze er dan wel mee.

ienie

ienie

12-03-2010 om 14:42

Bedenk ik me nog

dat wanneer ons zoontje sliep als schoonouders langskwamen, dat ze toen vaak behoorlijk verongelijkt kon reageren...."Slaapt hij nu nog?" "Iedere keer wanneer wij komen, slaapt hij". Dat soort opmerkingen. Onze zoon was toen echt maar een paar weken oud en ja....die sliep veel.
Ook als we hem naar bed brachten, kon ze geirriteerd reageren met: "Moet hij nu al weer naar bed?" Ja, babies slapen nu eenmaal veel.

Dat vond schoonmoeder dus vervelend want hij moest wakker zijn als zij er was want dan kon ze natuurlijk weer de hele tijd zitten met hem en inderdaad, kort erna waren ze dan weg.

ienie

ienie

12-03-2010 om 14:49

Tja....

"Monopoliseert ze de baby al 10 maanden en ben je nu pas actie gaan ondernemen, of al bij bv 10 dagen en heeft het geen enkel effect gehad? Dat maakt natuurlijk wel verschil voor de aanpak en haar reactie daarop".

Tja schoonmoeder heeft altijd een zwak voor nieuwe dingen zegmaar en vergeet daarmee even dat er ook andere kleine kinderen bij zijn. We zien ze niet wekelijks, maar ze richt zich behoorlijk op de baby en sinds de laatste 2 a 3 bezoeken is het me echt opgevallen en me gaan irriteren zegmaar.
Vanaf haar geboorte probeert ze haar al te claimen en ik heb dan ook bewust geweigerd om de baby uit handen te geven toen ze net geboren was.....(misschien niet erg netjes maar het was echt mijn gevoel op dat moment).

Ook mijn schoonzus doet eraan mee door alleen foto's van de kleine te maken toen we bij hun op bezoek waren. Dat zag zoontje dus! Het was zelfs zo erg dat schoonzus zelfs om mijn zoontje heen fototgrafeerde om haar nichtje te fotograferen. Ik heb daarna met mijn man hierover gesproken en geeist van hem dat hij er wat van zegt tegen zijn ouders en zus! Zo niet, dan zeg ik er wat van en dat kan wel eens erg lelijk uitvallen voor ze.

Limi

Limi

12-03-2010 om 16:28

Ik herken het zo

Als de baby net slaapt is het altijd: "Slaapt hij? Hè, wat jammer." Met een enorme diepe zielige zucht, alsof hij nooit meer wakker zou worden. (Hij slaapt maar een half uur.)

Ze heeft het ook eens gepresteerd om van de oudste te zeggen "dan gaat hij maar wat later naar bed" toen ze eens onverwachts aankwamen en hij net moest slapen. Ik had dat tegen mijn man gezegd en die had iets tegen zijn ouders gezegd, en toen was ze hevig beledigd.

Ze leek het een tijd bij zuchten te houden doordat ik vasthield aan slapen als ze moe waren, maar ik denk dat de klad er weer in komt. Zodra je maar een stukje vinger laat zien probeert ze die hele hand weer te grijpen

De vorige keer was ik net bezig hem in slaap te krijgen toen ze kwamen en ik had de slaapkamerdeur expres dicht gedaan, zodat ze, als ze de trap op zou komen om te gluren, niet binnen zou komen. Dat deed ze dus wel En ze zei nog wat ook nog, zodat die oogjes gelijk weer open gingen. Volgens mij doet ze het gewoon expres - en daar kan ik echt niet tegen. Toen was ik nog een kwartier langer bezig en was hij weer een kwartier later wakker. Ze gingen dus maar weer snel weg, want hij sliep toch.

Ik voel me echt zo gemeen af en toe, bah, maar ze heeft totaal geen oog voor de behoefte van de kinderen. Ze ziet alleen maar de buitenkant. Foto's maken inderdaad. In de dierentuin ging zij ook steeds tussen het kind en de dieren hangen met haar fototoestel zodat hij niks kon zien. Als ik er dan wat van zei, zo van 'hij is geen fotomodel' (klinkt vriendelijker dan 'mens, rot op') was het van dat hij dat vandaag wél was. Totaal niks mee te beginnen op vriendelijke wijze.

Met je man dingen afspreken werkt wel. Mijn schoonmoeder vraagt ook alleen aan mijn man of ze de baby mag (niet aan mij, lol). Hij geeft de baby niet zomaar, terwijl hij dat bij de eerste wel deed.

Rafelkap

Rafelkap

12-03-2010 om 17:41

Oudste

Hier mag ook alleen de oudste wel eens een middagje alleen op bezoek bij mijn schoonouders. Jongste is natuurlijk alleen maar lastig (jonger, nog een luier etc) We laten ze gewoon samen gaan of niet -dus niet. Jongste is ook dol op opa en oma en vindt het niet leuk als hij niet ook mag gaan.
Vroeger was ook mijn oudste broer het lievelingetje en die mocht altijd komen logeren.
Ik zou je schoonmoeder af en toe een boek in handen duwen om je zoon voor te lezen! En ik zou je zoon ernaast planten voor de foto.
Ik vrees dat je er verder niks aan kan veranderen, maar je jongste zal later gewoon niet meer op schoot willen bij haar, net als je oudste

elsje78

elsje78

12-03-2010 om 20:55

Och

Ik vind het zo zielig voor je zoontje! Ik heb geen tips voor je als alleen dat je je oudste dan maar extra aandacht moet geven als zij er is. Ik zou het niet kunnen opbrengen om niks te zeggen en dan zou het inderdaad niet fraai zijn wat er uit m'n mond kwam...

groetjes Elske

Sneu

maar als je iets specifieks voorstelt voor oma en zoon om te doen samen, doet ze daar dan iets mee?

Hier maar 1 kind dus geen problemen, maar wat ik wel lastig vind met mijn vader is dat hij heel vaak een lang weekend wil komen (wonen in Engeland) onder het mom van een band met kleinzoon opbouwen, maar als hij dan hier is doet hij verdomd weinig met het kind. Hij zit maar op de bank met een telefoontje/puzzelboekje/krant. En als hij dan eens met zoon speelt dan moet het vaak op zijn manier en lijkt het of ik 2 kinderen heb. Zucht.

Ienie

Lieve Ienie, ik wil je een hart onder de riem steken. Sommige schoonmoeders zijn gewoon niet aardig. Ik herken dat van die foto's. Zonder te vragen foto's gaan lopen maken, meer van schoonmoeder dan van kleinkind overigens, terwijl ze zo een foto aan ons kunnen vragen. Als ze namelijk een keer aandacht besteed aan kleinkind moet het vooral vastgelegd worden. Voor de rest kijkt ze namelijk niet naar ze om. Erger nog: mijn schoonouders praten over hun kleinkinderen, maar bedoelen mijn kinderen daar niet mee.
Als je je het volgende bezoek zo erg mogelijk voorstelt valt het achteraf misschien nog wel mee. Irritaties over kleine dingen lopen vaak op omdat je je ergert aan iets anders, in dit geval dat je schoonmoeder alleen met zichzelf bezig is. Helaas kan je mensen niet veranderen, vaak ook niet door er iets over te zeggen.
Het is overigens wel fijn dat je schoonouders uberhaupt langskomen, doen de mijne niet, zelfs vaak niet op verjaardagen van kleinkinderen.Het is ook fijn dat schoonmoeder aandacht heeft voor je dochter, mijn schoonmoeder dus uitsluitend voor de foto. Als je de baby meeneemt de kamer uit om te verschonen, voeden o.i.d. en je zoon achterlaat met opa en oma, misschien dat dat helpt op den duur.
Ik wens je veel sterkte.

ienie

ienie

14-03-2010 om 16:50

Nou

en ik maar denken dat ik de enige was. Ik weet niet wat dat nou is met dat continue fanatieke foto's willen maken en dan vooral met schoonmoeder en baby. Het kort na binnenkomst gelijk, hup kleinkind (in dit geval kleindochter) op schoot en gelijk vragen aan schoonvader of schoonzus of ze foto's willen maken.

We hebben er wel eens opmerkingen over gemaakt en toen zei ze kortweg dat ze "de kleinkinderen ook niet zo vaak ziet". Uh....dan kan ze ook gewoon wat vaker komen, lijkt me? Ze kunnen in principe elke dag van de week want ze werken allebei niet meer en zover wonen ze ook niet van ons af.

Ook hier doet schoonmoeder zeer weinig tot niets zelf met de kleinkinderen. Zodra de baby verschoond moet worden, loopt ze letterlijk weg. Ik begrijp nog niet hoe ze mijn man en schoonzus grootgebracht heeft.....(nou ja....hun oma verzorgde ze vooral). Ze heeft sinds vorig jaar sept. aan zoontje beloofd dat ze eens komt kijken waar hij op school zit, maar dat heeft ze nog altijd niet gedaan (we zijn inmiddels al bijna 7 maanden verder).
Mee naar het consultatiebureau, nooit gedaan..echt van die oma-dingen doet ze niet en heeft ze ook nooit gedaan ook.

Zoon moet nu al bar weinig hebben van schoonmoeder. Zouden kleine kinderen dat overigens aanvoelen?

Bij de kleinkinderen van mijn schoonmoeders zus (haar achternichtjes met name) was ze ook zo vreselijk claimerig en liep ze ook continu met die kleintjes te zeulen alsof het een pop was. Nu ze ouder zijn, moeten ze niets meer van haar hebben. Het lijkt erop wanneer kinderen een eigen mening gaan krijgen en zich gaan weren maken, dat schoonmoeder
ze niet meer interessant vindt ofzo? (en tja, baby's kunnen zich nu eenmaal moeilijk verweren).

Toen mijn man trouwens ons dochtertje op een gegeven moment naar bed bracht, zei schoonmoeder nog verontwaardigd tegen schoonzus "Nou, nu heb jij haar nog niet vastgehouden". Alsof het een soort van wedstrijd was. Mijn man merkte achteraf nog op (toen ik het zei tegen hem) dat dat nu typisch iets voor zijn moeder was. 10min. bij haar op schoot, 10 min. bij die, 10 min bij die etc....

ienie

ienie

14-03-2010 om 16:57

Petal

"maar als je iets specifieks voorstelt voor oma en zoon om te doen samen, doet ze daar dan iets mee?"

Nee, dat schuift ze eigenlijk zo snel mogelijk door naar opa of schoonzus of de aandacht gaat 2 min. uit naar zoon en hups....dan weer naar kleindochter.

Toen ze weer zo zat met kleindochter op schoot te poseren...., heb ik ze een kop koffie gegeven en een plak zelfgebakken cake en gezegd:

"Zo, en nu gaat X'je even in de box dan kan oma koffie drinken en cake eten", intussen heb ik dochter van haar schoot opgepakt en in de box gezet. Tja, daar kon ze weinig tegen zeggen of doen ha,ha,ha.

Ik vind het alleen erg naar dat ik vooraf met man allerlei afspraken moet maken over hoe we schoonmoeder moeten aanpakken in bepaalde situaties....nu kun je niet alles voorkomen maar ze is redelijk voorspelbaar dus dat lukt ons wel. Alleen van dat fanatieke foto's willen maken....daar hebben we geen oplossing voor.

Jammer

Oma mist echt wat hoor. Maar wat er niet in zit kan er ook niet uit.

Fanatiek foto's maken vond ik ook wel eens lastig, meer omdat het leek alsof het om de foto's ging dan het kind.

Ik zou het proberen te negeren, zo erg is het toch ook weer niet? En als je je zoon sip ziet staan kijken dan ga je iets leuks met hem doen. Je kan er niets aan doen, alleen beter mee omgaan.

ienie

ienie

15-03-2010 om 15:31

Ja petal

triest is het in zekere zin wel.

Het lijkt er haast op alsof ze met al die foto's een soort van bevestiging zoekt dat ze toch oma is ofzo? Het trieste is dan wel dat Oma zijn veel meer inhoudt dan met je kleinkind op een foto staan.
Van familie van haar kant hoor ik ook dat ze steeds al die foto's laat zien en dat niet 1 keer, nee, drie, vier, vijf keer en dan alle foto's vanaf het begin....

Oma mist inderdaad ontzettend veel ja en ze schijnt het niet door te hebben. Alleen wanneer ze van andere Oma's hoort dat die iets hebben gedaan met hun kleinkinderen dan wil ze dat ook ineens. Zo vernam ze van een kennis dat die haar kleinkinderen te logeren had. Die kleinkinderen waren wel 6 en 8 jaar! Mijn schoonmoeder had toen in haar hoofd dat haar kleinkind (toen was mijn zoon nog de enige) ook bij haar moest logeren. Alleen.....kleinzoon was wel 6 maanden!! en maar klagen en zeuren....(ze hadden niet eens een kamertje voor hem; laat staan een bedje; "nou hij kan dan wel tussen ons in dan" was nog de opmerking van mijn schoonvader......ik vind dat nou zo vies he.....). Ook weigerde ze luiers te verschonen....nou, dat kon nog wel eens leuk worden.....en ze kan niet tegen geluiden en herrie....ook erg handig met een baby.

Mijn kinderen hebben tot op de dag van vandaag nog nooit bij mijn schoonouders gelogeerd en dat hou ik liever ook zo.

Limi

Limi

15-03-2010 om 20:21

Foto's

Sommige mensen zijn gewoon van de plaatjes. En/of de zelf-identificatie dmv plaatjes. Ze zijn hun vakanties of kleinkinderen. Dat zijn ze natuurlijk niet, maar ook niks anders.

Vandaar dat foto's maken?

ienie

ienie

21-03-2010 om 18:03

Limi

"Sommige mensen zijn gewoon van de plaatjes. En/of de zelf-identificatie dmv plaatjes. Ze zijn hun vakanties of kleinkinderen. Dat zijn ze natuurlijk niet, maar ook niks anders. Vandaar dat foto\'s maken?"

Dit vind ik wel even belangrijk om te weten. Mijn schoonmoeder identificeert zich met haar kleinkinderen en dat doet ze dan door massa's foto's te maken....bedoel je dat? Eng vind ik dat wel hoor.

Trouwens, ik was afgelopen vrijdag met zoontje naar het spoorwegmuseum in Utrecht geweest naar Thomas de trein. Schoonmoeder belt s'avonds op en man zegt dat ik en zoon daarheen geweest zijn. Het enige wat zij dus als oma uit kon brengen was een fauw 'oh' om er verder niet meer op terug te komen! Kijk DAT vind ik dus echt raar. Ik heb toch zat oma's en opa's met hun kleinkinderen gezien, maar mijn schoonmoeder doet dat gewoon niet.
Maar als je die massa's foto's ziet zou je haast denken dat ze iedere dag met de kleinkinderen is. Misschien houdt ze zichzelf voor de gek ofzo....

Limi

Limi

22-03-2010 om 08:43

Ongeveer

Mijn schoonouders hadden voordat ze een kleinkind kregen maar 1 ding. Ze gingen 4 weken naar de camping en de rest van het jaar waren ze daar mee bezig. Voorbespreking en nabespreking, beetje zoals voetbal, inclusief communicatie met de deskundigen (overige campinggasten). Toen ik daar voor het eerst kwam kreeg ik ook gelijk fotoalbums in mijn handen. Foto's van onbekenden in campingstoelen, dat soort werk. Ik vermoed dat ze die foto's maakten om de rest van het jaar ook nog iets te hebben. Ze hadden verder niks.

Toen van het eerste kleinkind werden er ook enorm veel foto's gemaakt en allemaal in de huiskamer gezet. Iedere bezoeker zou zien dat ze opa en oma waren. Denk ik. Het hebben van een kleinkind vinden ze heel belangrijk, maar mijn schoonmoeder communiceert *over* hem in plaats van *tegen* hem. (Mijn schoonvader zegt niet zoveel.)

Ook bij ons houdt het daar eigenlijk wel op. Dat hun kleinkind een leuke dag heeft gehad interesseert ze weinig. Als ZIJ met hun kleinkind mee mogen dan weer wel, maar alleen hun eigen beleving. Dus 'met kleinkind naar de dierentuin' is leuk, maar wat het kind zelf vindt boeit ze weinig. Mijn moeder daarentegen doet vaak suggesties over wat hij leuk zou vinden. Mijn schoonouders kunnen dat niet. Die zouden zeker ook niets voorstellen waar zij niet bij konden zijn, mijn moeder wel. Die kan dingen bedenken die leuk voor hem/ons zijn, van ons uitgaand.

Maar de schoonouders maken dus wel enorm veel foto's van de buitenkant en zetten die neer. En ze willen wel altijd weten waar we zijn, maar dus niet hoe we het beleefd hebben.

Er valt weinig aan te doen. Ik verwacht geen wonderen van ze. Ik bewaak wel onze grenzen, want dat is absoluut nodig.

Ja, het is raar, maar omdat iemand een kleinkind heeft hoeft het natuurlijk nog geen goede oma te zijn. Zoek een surrogaatoma voor erbij, zou ik zeggen, en laat de echte oma maar zeuren

Lieke28

Lieke28

22-03-2010 om 10:22

Schoonmoeders hebben bijna altijd een nadeeel op de eigen moeder

Hi Ienie,

Ik mis een beetje informatie, ben namelijk erg geinteresseerd naar de reacties die je schoonouders hebben gegeven op wat je man heeft gezegd met betrekking tot je andere zoon.

Daarnaast wil ik kwijt dat je een hele andere band met je schoonouders hebt. Ze zijn dan wel familie maar kennen jou niet door en door. Eigen familie weet vaak beter te reageren op wat je zegt, welke uitstraling je hebt en wat je precies wilt.
Ik heb dit zelf ook met mijn schoonouders, en het beste daarin is het praten. Je gevoelens uitspreken, je gedachtes uitspreken en even checken of dat aankomt.
Daardoor heb ik een betere band met mijn schoonouders gekregen.

Ook herken ik het idee van foto's willen maken, hoewel mijn eigen moeder daar extremer in is en soms echt werkelijk op de rem gezet moet worden omdat ze anders als een paparrazzo te keer gaat. Is het met mijn schoonmoeder meer zo dat ze mijn dochter constant op schoot wil hebben. Wil dat ze bepaalde kleertjes aantrekt, met de vraag of ik haar nog even omkleed voor het bezoek dat komt. Kortom, neemt zij mijn kind als het ware over. Ik wijd dit ook aan het feit dat wijzelf in het buitenland wonen en beide opa's en oma's niet naast de deur hebben. Op zulke momenten moet ik dan maar even slikken maar als het te gortig wordt spreek ik mijn gevoelens en gedachtes uit.

Daarnaast denk ik dat er ook zoiets bestaat als een maatschappelijke verwachting. Op onze leeftijd is het misschien meer het hebben van een goede baan, een mooi huis, kinderen en een leuke vakantie (liefst nog een skivakantie erbij). Voor oudere mensen is dat veel minder het geval, die gaan met pensioen en daardoor komt hun existentie in een ander daglicht te staan. Ik heb het bij mijn moeder gemerkt dat om haar heen haar vriendinnen kleinkinderen kregen en bij haar de wens ook steeds groter werd. Die ze heeft geuit door kinderspeelgoed te kopen, alvast voor later... Gelukkig hebben we ons daardoor niet laten leiden. Maar is ze dit jaar binnen een half jaar 2 keer oma geworden, waar ze echt superblij mee is. Ook al wonen wij in het buitenland, ze leeft met ons en mijn zus mee.

Ok, Ienie ben benieuwd naar de reactie van je schoonmoeder op hetgeen wat je man tegen haar had gezegd met betrekking tot je zoon.
Groetjes

Tirza G.

Tirza G.

22-03-2010 om 12:11

Lieke

Wat zeg je dat mooi! Ik word wel eens angstig van de gedachte dat ik ook ooit schoonmoeder zal worden (misschien dan toch )) en oma (ook misschien). Je doet het niet gauw goed, terwijl ik nú al weet dat de mogelijke kleinkinderen waarschijnlijk de leukste, beste, mooiste kleinkinderen van de hele wereld zullen zijn. En ik álles van ze wil weten. Altijd en overal.

Tirza

Limi

Limi

22-03-2010 om 15:04

Tirza

Volgens mij zijn het de mensen die niets hoeven te vrezen die dat juist wel doen.

Het zijn vooral de smothers-in-law die irritatie opwekken, volgens mij. Bij ons komt dat deels doordat mijn schoonmoeder geen eigen hobby's of leven heeft.

Alweer een risicofactor minder als je dat wel hebt

Kiki

Kiki

22-03-2010 om 19:34

Ach, je kan je er ook niet druk over maken

Niet het hele draadje gevolgd, maar mij boeit het echt niet als mijn schoonmoeder continu foto's maakt van mijn kinderen. Als ze dat leuk vindt.

Mijn schoonmoeder is best ok. Geen problemen daar en ze mag zich lekker op haar oppasdag uitleven op mijn jongens hoor.
Lekker knutselen, lekker tutten. Ze zijn dol op haar (en op schoonvader) dus als ik ergernissen heb denk ik daar altijd maar aan.

Ik erger me overigens vaker aan mijn eigen moeder. Mijn schoonmoeder is een stuk voorzichtiger (waarschijnlijk omdat ze mijn schoonmoeder is) mijn moeder is een stuk eigenwijzer en heeft 5 kinderen en trekt zich veel minder van mij aan.
Mijn moeder zegt regelmatig dat ik te streng ben, mijn schoonmoeder denkt het waarschijnlijk ook wel, maar zegt het niet.
Of is mijn moeder de enige die het 'beter' weet.

ienie

ienie

25-03-2010 om 10:47

Limi en lieke

"Het zijn vooral de smothers-in-law die irritatie opwekken, volgens mij. Bij ons komt dat deels doordat mijn schoonmoeder geen eigen hobby\'s of leven heeft. Alweer een risicofactor minder als je dat wel hebt "

Dat is nu ook juist het geval bij mijn schoonmoeder. Die heeft ook helemaal geen hobby's of eigen leven.

Lieke vroeg nog wat schoonmoeder aan het commentaar van mijn man doet. Nou, niets eigenlijk. Ze kijkt hem een beetje schaapachtig aan en doet wel enigzinds wat hij vraagt, maar de volgende keer doet ze het gewoon weer.

Ik vind het trouwens een eng idee, schoonmoeders die geen leven of hobby's hebben en zich identificeren met de kleinkinderen.....nou ja...op de foto dan. Verder heeft ze eigenlijk bar weinig interesse.
Aanstaande zaterdag gaat zoontje voor zijn eerste "slip-examen" judoen. Schoonmoeder reageerde niet eens. Ik vraag haar ook niet meer voor dat soort dingen hoor; kan ik me er ook niet aan ergeren ook . Je kunt je veel beter richten op diegenen die wel belangstelling tonen (zoals mijn moeder).

ienie

ienie

26-03-2010 om 10:08

Gisteren

Gisteren ben ik met zoon naar schoonouders geweest. Ze waren 40 jaar getrouwd (vierden niets op de dag zelf overigens). Er zijn totaal geen foto's gemaakt wat me erg verbaasde.

Oma had al meerdere malen beloofd om eens te komen kijken bij zoon op school (dat was al een belofte van oma die vorig jaar gedaan werd aan mijn zoon toen hij net in groep 1 zat....zo half september). Sindsdien heeft ze meerdere keren beloofd om te komen....maar echt komen....ho maar.
Gisteren kreeg ik op een min of meer verwijtend toontje te horen..."of er geen oma en opa dag georganiseerd werd op de school van zoon?" "want bij hun in de woonplaat wordt dat wel gedaan".
Niet bij ons dus. Mijn man maakte direct de opmerking naar zijn moeder toe van: "Vorige week woensdag was het een stralende zonnige dag" (meer zei hij niet). Ze lachte wat schaapachtig en zei toen..."ja, dan moeten we een keertje bellen ja"........ja, weer een belofte nummer 6!

Ik verwacht helemaal niets meer en vind het eigenlijk helemaal niet meer leuk als ze komt.

Mijn man zei ook nog tegen zijn ouders dat zoon morgen op Judo zijn eerste slipexamen gaat doen. Nou, totaal geen reactie van hun kant hoor.
Ze kunnen wat mij betreft de boom in. Maar dadelijk niet als eerste vooraan in de rij staan als mijn dochtertje wat heeft.....

MRI

MRI

26-03-2010 om 11:20

Maar

kunnen jullie gewoon niet wat directer met elkaar communiceren? Dat je man gewoon man en paard noemt: 'Ma, kijk ook eens naar Keesje om, niet alleen de baby hoor.' Ze weet misschien niet eens dat ze het doet en als je het zegt is ze wellicht welwillender dan dat het zo via dubbele boodschappen wordt doorgegeven.

MR

ienie

ienie

26-03-2010 om 12:10

Maar..

als je toch zegt dat zoon slipexamen voor judo gaat doen morgen....hoe duidelijk moet het dan zijn voor haar?

Mijn moeder reageerde direct door te vragen of oma's en opa's ook mogen kijken en die kreeg toch echt dezelfde boodschap hoor.

Mijn schoonmoeder snapt trouwens perfect wat mijn man tegen haar zegt hoor. Dan krijg je een schaapachtige glimlach en een vaag antwoord dat ze wel eens zal bellen......ze weet dondersgoed wat we bedoelen!

Ze heeft kennelijk alleen weinig tot geen zin om daadwerkelijk iets te ondernemen en zeker niet als ze daarvoor ook nog eens tijd moet vrijmaken.....terwijl ze trouwens tijd zat heeft want ze heeft geen hobby's en zit altijd binnen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.