Relaties Relaties

Relaties

Ano84

Ano84

23-12-2020 om 16:54

Schuldgevoelens

Heb 4 kinderen en net 7 maand gescheiden. Iemand online ontmoet en dat klikte ok... Al kan ik het geen verliefdheid noemen. Dit pas sinds oktober, niet heel lang

Het is niet mooi van mij, maar hij was een vlucht, de rust, iemand die luisterde, dat vond ik fijn. Hem wel altijd gezegd niet verliefd te zijn, hij duidelijk wel

De laatste tijd merk ik dat ik het wat beu ben... Ik heb de indruk sterker te worden. als ik hem niet zie, mis ik hem niet, als ik hem zie, ben ik niet overdonderd. Hem gezegd dat ik even ruimte nodig heb, kom uit een relatie van bijna 18 jaar... Hoef niet meteen weer die toer op te gaan
Maar hij reageerde beetje zielig, ik voel me schuldig... Want hij is echt lief

Hij heeft geen kinderen, is 52, ik 36. Ik voel dat verschil, hij vindt het soms lastig dat ik zo weinig tijd heb voor hem, maar ja, mijn kindjes gaan voor. Momenteel werkt hij niet, horeca, ik heb het gevoel dat hij wacht op mij... Terwijl ik nog werk, de zorg stopt niet

Ik weet het niet... Hoe ga ik om met mijn schuldgevoelens?

juf Ank

juf Ank

23-12-2020 om 23:59

niet

Je moet geen schuldgevoelens hebben naar je vriend. Hij is volwassen en heeft een keus gemaakt een relatie aan te gaan met een moeder van enkele kinderen, die nog maar net gescheiden is.

Is het overigens eerlijk zo dat je alleen wat ruimte nodig hebt voor jezelf? Of weet je diep in je hart al dat je ermee stoppen wil? Want dan moet je die knoop doorhakken.

De kindjes gaan voor, dat is een ding wat zeker is. Gebruik je energie voor hen. Schuldgevoelens kosten energie.
Niet doen.

Mari

Mari

24-12-2020 om 00:05

eerlijk zijn

Schuldig voelen werkt altijd zo verhullend; ook voor jezelf. Je doet iets wat je van binnen maar zozo vindt maar ja je voelt je toch schuldig, dus misschien heeft het geen consequenties.
Ik ben van mening: wees gewoon eerlijk. Je voelt minder voor hem dan hij voor jou. Zeg dat eerlijk. En dan is er geen enkele reden om je schuldig te voelen. Jij voelt wat je voelt en daar heb je alle recht toe.

Ano84

Ano84

24-12-2020 om 06:49

Jullie hebben gelijk

En ik weet wat ik voel voor hem, niet veel
We zijn in gesprek gegaan en hij zelf uite twijfels, dat hij niet het gevoel had dat ik er volledig voor ging. Ging ook niet, was nog zo bezig met alles te regelen. Toen ging hij gelijk weer zoeken op een dating site, uit twijfel. Ik voel wel vriendschap, maar daar stopt het.

Het is alles moet ik toegeven, ik ben gewoon niet tot hem aangetrokken, de 16 jaar is best veel, nu toch...

Maar goed, dit gezeur gaat me niet verder helpen, gewoon doorhakken deze keer en nog duidelijker zijn. Ik zie er weer tegen op, hij was de vorige keer al zo snel gekwetst.

Dank voor jullie bijdrage, het noteren deed deugd!

Zonnehoed

Zonnehoed

24-12-2020 om 10:32

Stoppen

Zo te lezen ben jij helemaal nog niet toe aan een relatie en kan hij niet alleen zijn. Stoppen dus, of kijken of je als vrienden verder kunt. Maar als hij gelijk al op een datingsite gaat kijken als jij je twijfels uit, lijkt me dat niet erg waarschijnlijk.

juf Ank

juf Ank

24-12-2020 om 10:51

nou ano 84

Dat klinkt eerder alsof deze meneer heel wanhopig op zoek is om de leegte in hem zelf op te vullen. Als hij al op een datingsite gaat kijken omdat jij twijfel aangeeft???
Ik zou er subiet mee stoppen en je energie richten op je eigen leven.

Ano84

Ano84

24-12-2020 om 14:15

Vreselijk

Hoe ik iemand zijn feestdagen toch een beetje heb aangetast... Maar het is gebeurd. Naast opluchting, ook natuurlijk een bedrukt gevoel. Niemand wilt ooit iemand kwetsen

Het klopt wel, ik ben nog niet klaar voor eender welke relatie, behalve die met mezelf

Daar ga ik aan werken, wat komt zal komen, maar voor mij alvast geen online dating meer!

Mari

Mari

24-12-2020 om 15:18

wees niet te hard

voor jezelf. Jullie gingen pas twee maanden met elkaar. Dan kom je er ook eerder overheen dan dat het al jaren was. Daar hoef je nou echt niet zoveel schuldgevoel over te hebben. Het siert je dat je aan zijn gevoelens denkt hoor. Maar ik zou toch eens voor mijzelf kijken waarom ik me nou zo schuldig voel. Heb je dat vaker? Het maakt je namelijk vatbaar voor manipulatie. Je zegt "niemand wil een ander kwetsen". Hm dat weet ik niet. Misschien niet willen kwetsen maar gewoon niet zoveel om jouw gevoelens geven, dat bestaat echt hoor. En als die mensen een gewetensvol iemand als jij tegenkomen, kunnen ze daar makkelijk hun voordeel mee doen.
Je bent goed bezig. Hele fijne dagen en zie het zo dat je het juiste hebt gedaan, hem voor verdere kwetsing behoed.

Even verbijsterd

Dus Mari, rekening houden met de gevoelens van andere mensen maakt je vatbaar voor manipulatie? Zo zuur heb ik het nog nooit gegeten.

Tsjor

Mari

Mari

25-12-2020 om 10:56

Ja Tsjor

Nou nou verbijsterd nog wel. Beetje overdreven vind je niet? En niet heel erg goed gelezen. Ik schrijf helemaal niet dat rekening houden met de ander je vatbaar maakt voor manipulatie. Ik schrijf zelfs : ". Het siert je dat je aan zijn gevoelens denkt hoor. "

Er is helemaal niks mis met empathie. Gekoppeld aan eerlijkheid en zo integer mogelijk proberen te handelen, de ander geen pijn willen doen, staat dat als hoogste goed in mijn boekje aangeschreven. Niet dat ik daar perfect in ben, je blijft mens

Maar ik heb dus niet over rekening houden met de ander, wat ik juist heel mooi vind, ik heb het over schuldig voelen.
En je snel schuldig voelen en daardoor niet voor je eigen waarheid uitkomen, maakt je vatbaar voor manipulatie ja.

Het is je zelf slecht vinden, omdat je voor jouw waarheid opkomt. Passief agressieve mensen die iets van je willen kunnen daar goed garen mee spinnen.
"het doet wel een pijn hoor" zeggen omdat je iets niet wilt wat zij willen. En jij voelt je schuldig, je wil de ander geen pijn doen, dus geef je maar toe aan hun wensen.

Ik ben zo opgevoed. Door iemand die manipuleerde door op schuldgevoel te spelen. Je wil immers niet je moeder kwetsen. En zo was ik vatbaar voor manipulaties door mensen later in het leven.
Dan kan je denken dat ik mijn eigen situatie op ts projecteer, ik meen meer dat ik dingen herken. Ik kon te lang in een relatie blijven omdat ik me schuldig voelde en die ander dat voedde door te manipuleren. Dan word je een windvaantje

Gelukkig is dat bij ts niet het geval

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.