Relaties Relaties

Relaties

Sinterklaas

Sinterklaas

06-12-2015 om 22:25

Sinterklaasverbazing


Jamie

Jamie

09-12-2015 om 09:28

gloria

Je doet maar als je een kadootje voor mij koopt maar ik vind het dus respectloos als je een kadootje voor een puber moet kopen die drie/vier uur moet werken voor 15 euro en jij geeft maar 11 euro uit. Dan denk ik: kom op zeg, je weet toch wat je net betaalde, doe er wat lekkers bij, waarom zo moeilijk doen?

Hanne.

Hanne.

09-12-2015 om 09:36

doel is ook niet om het eens te worden

Het doel is toch ook niet om het eens te worden? Ik vertel alleen maar hoe ik er in sta. Kan hoogstens een 'o dus andere mensen kijken er op een hele andere manier tegenaan' moment opleveren of wat begrip.

En qua budget. Ja ik heb voor kinderfeestjes een globaal budget in mijn hoofd wat IK uit wil geven. Maar wat mijn budget is zegt helemaal niets over wat het budget voor een ander is.

Bovendien is mijn budget min of meer van elastiek. Voor een leuk cadeau wil ik best meer uitgeven. Voor het kind waarvan ik niet eens wist dat het bestond is het budget gevoelsmatig al snel bereikt, terwijl voor het kind waar mijn kind al 6 jaar lang 3x per week en alle vakanties mee speelt het budget vrijwel geen grens kent. En zo kan een cadeautje voor een kinderfeestje 3 euro zijn, maar is het ook wel eens 30 geweest.

Half a twin

Half a twin

09-12-2015 om 09:48

Gloria

Dat niet afgesproken budget voor kimderfeestjes dat ken ik wel. Hier de kinderen op school in de wijk, waar vrij veel kansarme kinderen komen. Op een verjaardagspartijtje zitten de kimderen met een klein kadootje op schoot, meestal zo tussen de 5 en 7,5 euro. Bij , ijn zoon is er dan altijd 1 op het partijtje die alle aandacht krijgt, groot duur cadeau op schoot. Niet leuk. Zoon is in februari jarig dus hij weet feiloos dat hij die auto niet kon vragen bij het familie sint feest want budget 15 euro en dan krijgt jij hem op het kinderpartijtje van een vriendje. Ding kostte 40 euro of zoiets.

Voor de Sint is het budget bij ons in de familie 15 euro met een beetje rek is 14 tot 17 euro oké. Minder dan 15 wordt aamgevuld met een letter of zo. Voor mijn zwager had ik dit jaar alle kleine dingetjes gekocht van het lijstje die bedoeld waren ter aanvullimg op zijn "grote" wens van 11 euro. Een heel specifiek cadeau te kopen bij winkel X in winkelcentrum Y op een half uur rijden van hier. Dat doe ik dus niet voor Sint, eventueel zomder verzendkosten bestellen of zelf halen een dorp verderop wel maar lang rijden en duur parkeren doen ze zelf maar.

Zeker als er pubers meedoen die voor 15 euro al 2 middagen folders moeten bezorgen, moet je ze niet op kosten jagen door zulke specifieke wensen op te geven. En ook volwassenen zitten daar niet op te wachten.

gloria

gloria

09-12-2015 om 09:58

en dat vind ik weer ongevoelig

om je budget voor een kinderfeestje niet aan te passen aan de groep.
Inderdaad, je wil wat meer uitgeven aan een kind waar meer band mee is. Ook dat wordt vaak gecommunuceerd met de hoogte van het bedrag dat je uitgeeft.
Ik heb daar moeite mee, bij een echt kinderfeestje.
Kinderen zitten meestal in een groepje en alles wordt in de groep uitgepakt. Als daar 'uitsloverige' kado's bij zitten kan dat kinderen een ongemakkelijk gevoel geven.(kinderen met minder dure kado's bijv) In zo'n groep is voor mij 'de groep' het belangrijkste, dus ik pas me enigzins aan.

Als ik gewoon naar een verjaardag van een kind ga houd ik er minder rekening mee, kan dan ook bijna niet. Maar kado's worden dan vaak minder 'in de groep' gegooid. Het is dan meer communicatie van individu naar individu.

Margo

Margo

09-12-2015 om 10:10

Maar Gloria

Waarom heet het dan ineens "geld showen" als je geld hebt en het ook naar verhouding (uit)deelt?
En waarom spreken jullie die niet-afgesproken regels dan niet gewoon eens uit?
En dan als laatste, waarom is het wel erg bij kinderen onderling en is het niet erg tijdens een Sinterklaasfeest? Je hebt in beide gevallen met kinderen en volwassenen te maken.

gloria

gloria

09-12-2015 om 10:11

wat surprise betreft

Ik vind de insteek gewoon zo negatief en dat vind ik jammer bij een feestje, verpest voor mij de lol.
Ga er gewoon vanuit dat niemand een puber op kosten wil jagen.
Nu zou ik zelf geen heel specifiek kado op een verlanglijstje zetten, dat vind ik al vrij lomp. Bij mij is het meestal een algemeen iets waar je qua prijs dan alle kanten uit kan.
En juist voor een puber koop ik die letter en toch wel bij hoor
Ik loop alleen niet met een rekenmachine door de winkel, shoot me.

(En er wordt wel heel erg gehamerd op pubers. Veel pubers zijn helemaal niet arm. En veel volwassenen weer wel.

gloria

gloria

09-12-2015 om 10:14

Margo

Je kunt toch geen afspraken maken mbt kinderfeestjes?
Ik heb 2 kinderen, eentje ging niet veel naar feestjes, de ander wel 10 keer per jaar. Hoe zou ik in contact moeten komen met al die ouders, als ik al zou willen?

Het verschil is dat ik het over 'excessief' afwijken heb. Dat zou ik bij sint ook niet netjes vinden. Tenzij je zeker weet dat het gewaardeerd wordt in de groep.

Hanne.

Hanne.

09-12-2015 om 10:17

besef

Ik ben blijkbaar niet gevoelig genoeg om al zulk soort nuances op te pikken.

Lijkt me ook ingewikkeld, want als ik iets in de aanbieding koop (2e gratis) of misschien wel helemaal gratis krijg. Kan ik het dan niet meer geven omdat anderen dan denken dat ik te veel geld heb uitgegeven? Of moet er dan een briefje op doen met 'let op, dit is een duur cadeau, maar ik heb er maar een fractie van de prijs voor betaald?

Daarbij vraag ik me werkelijk af vanaf welke leeftijd kinderen echt besef hebben van wat een cadeau kost.

Mijn jongste werkt in iedergeval nog uit het principe dat een groot cadeau veel geld kost en een klein cadeau weinig. Die vond met Sinterklaas dat ze wel heel erg verwend was want zij had een grote skippybal gekregen en haar broer alleen maar een mobiele telefoon .

En het 30 euro cadeau bestond op de dag zelf alleen uit een ansichtkaart met daarop een belofte. Geloof niet dat iemand heeft gedacht dat er een extreem groot cadeau werd gegeven. Misschien wel dat het extreem klein was.

Half a twin

Half a twin

09-12-2015 om 10:26

Pubers niet arm?

Mijn 13 jarige puber en 12 jarige neef werken nog niet echt, doen een folderwijkje of niet. Moeten dus 2 middagen folders lopen om die 15 euro op te brengen, pubers van 17 plus of min een paar jaar hebben vaak wel een bijbaantje en zitten dus iets ruimer.

Op school zijn er geen regels voor de kadootjes met partijtjes, wel met surprises. Voor de partijtjes houd je rekening met de groep/populatie op school. Tijdens een partijtje jouw kind een kado van 40 euro meegeven als je kunt aannemen dat de rest daar zit met een kado van 5 euro of nog minder vind ik echt niet kunnen. Andere ouders aanspreken om een budget af te spreken voor de kinderpartijtjes vind ik persoonlijk ook te ver gaan. Dan kunnen mensen de verplichting voelen om toch minimaal die 5 euro uit te geven terwijl ze door 3 partijtjes in een maand niet meer dan 3 euro per kado kunnen besteden en dat moet ook kunnen.
Een kind met een kado van 3 euro tussen allemaal 5- 7,5 kadootjes valt niet zo erg op, zeker niet als je het leuk verpakt. Dat kind met een kado van 40 valt veel meer op en dat vind ik minder leuk dan dat kindje dat komt en een kado meebrengt van maar 3 euro.

gloria

gloria

09-12-2015 om 10:29

Hanne

Nogmaals, ik ben echt erg weinig prijsbewust.
Dus geloof me nu maar als ik zeg dat die kado's waar ik het over had echt over de top waren, want anders zou het mij absoluut niet zijn opgevallen.
En natuurlijk hebben kleine kinderen andere regels. Maar daar houd je toch ook een beetje rekening mee?

Half a twin

Half a twin

09-12-2015 om 10:41

Hanne

Tweede gratis dat is vaak voor gebruiksartikelen zoals douchegel en mag je van mij gerust weggegeven ook al klopt de prijs niet met het afgesproken budget. Dat valt ook niet zo op.
Tweede gratis bij echt merk speelgoed komt nooit voor dat weet iedereen.
Een dure speelgoedauto voor mijn zoon dat viel wel op op dat kinderpartijtje.Mijn zoon mocht hem niet vragen bij de familiesint want boven budget en dat wist hij op 6 jarige leeftijd prima. Hij zat met de gidsen op schoot en mocht een paar kadootjes opschrijven waar 1 5 bij stond. 4 0 ging dus niet, dat was teveel.
Bij ons is pakjesavond echt pakjesavond er is voor iedereen een aantal pakjes, jarenlang een boek, iets te spelen, een pyama, nieuwe wanten, douchegel, nieuwe gymschoenen, zodat er veel uit te pakken is maar qua budget ga ik niet hoger dan 50 euro pp. Dus ook daar paste die dure speelgoedauto niet.
Ik denk dat 6 jarigen heel goed kunnen beseffen wat iets kost, de een eerder dan de ander dat ligt er aan hoe prijsbewust ze worden opgevoed.

Hanne.

Hanne.

09-12-2015 om 11:00

zo zie je maar

Zo zie je maar dat er in verschillende gezinnen heel verschillend met zulke zaken om wordt gegaan. Mijn kinderen kijken pakken een stuk papier en schrijven op wat ze leuk vinden. Of ze roepen af en toe wat en dat schrijf ik dan op.

Zeker bij Sint krijgen ze geen budget te horen. Hoe heerlijk is het om echt te kunnen roepen wat je allemaal zou willen krijgen zonder al beperkingen opgelegd te krijgen. Sinterklaas/ik zijn prima in staat er uit te filteren wat wel en niet binnen het (flexibele) budget past.

Maar inderdaad, als je net te horen hebt gekregen dat cadeau x niet kan omdat het te duur is dan snap ik dat het je ook als 6 jarige opvalt als je het met je partijtje wel krijgt.

Jamie

Jamie

09-12-2015 om 13:37

half a twin

'Mijn 13 jarige puber en 12 jarige neef werken nog niet echt, doen een folderwijkje of niet. Moeten dus 2 middagen folders lopen om die 15 euro op te brengen, pubers van 17 plus of min een paar jaar hebben vaak wel een bijbaantje en zitten dus iets ruimer.'

Is folders lopen dan opeens geen bijbaantje? Die pubers krijgen vaak nog geen 4 euro per uur hoor in de supermarkt dus moeten daar ook wel flink voor werken.

Jamie

Jamie

09-12-2015 om 13:38

Overigens

Mijn zoon van 14 moet drie weken krantjes lopen en heeft dan nog geen 15 euro, wel als er 2 folders bij zitten in die drie weken.

Half a twin

Half a twin

09-12-2015 om 14:06

folders lopen heeft nog veel vrijheid

Een folderwijk mag je lopen op een tijd die jou past als ze maar voor..... bezorgd zijn. Mijn neef heeft daar 3 dagen voor. Bij een echt baantje moet je er op x uur zijn zoveel uur werken en je hebt een vast salaris. De folderwijk hier is elke week verschillend, vind ik dus niet een echte baan. Je verplichtingen en verantwoordelijkheid ligt veel lager.

optellen en aftrekken

Er zijn dus mensen die heel precies optellen en aftrekken en er een hierarchie van waardering in zien.
Maar zou je daar dan eigenlijk geen rekening mee moeten houden? Of jezelf misschien goed uitleggen?
Ik houd me vaak wel aan afgesproken budgetten maar kan er ook even onder of boven gaan zitten, het is voor mij geen sport om het precies uit te geven.
En als kind was ik er ook echt niet mee bezig wat een ander kreeg en wat ik kreeg, dat werd pas een attentiepunt toen de kinderen op school Sinterklaas gingen vieren.
Ik kreeg weleens als puber een paar gekleurde blokjes van een groepsgenoot die later een vorm van autisme bleek te hebben. Nou ja, in die tijd MBD, maar ik herkende er later veel in, en ik heb ze nog niet lang geleden nog gezien.
Ik kende dat gezin goed en het waren warme aardige mensen. Ik weet alleen nog dat ik wel gepeinsd heb hoe dat gelopen was, het was niet helemaal goed. Maar toch niet dat ik me verongelijkt of zoiets zou voelen of tekort gedaan.
Helemaal eerlijk is juist niet eerlijk. Dan kun je misschien net niet dat leuke dingetje kopen dat je op het oog hebt, want een paar euro duurder. Of je moet er iets onzinnigs bijkopen wat niet echt wat toevoegt.
Ik gaf mijn dochter gisteren de chocoladeletter die ik voor haar vader had gekocht. Maar die heeft geen hoofd voor Sinterklaas en dochter had er veel zin in.
Eigenlijk vind ze het dan niet eerlijk dat zij dan die letter krijgt, want wat krijgen de anderen dan?
Nou, niets. Deze letter is toevallig over en jij hebt er toevallig zin in. Een ander heeft een ander moment weer iets anders. Afmeten geef je iedereen een klein stukje chocola. Terwijl jij er nu helemaal van kan genieten.
En de anderen zijn er niet. Want anders zou je nog kunnen delen.

Respectloos & folders

Ik vind dat nogal een aantijging,dat respectloos. Ik heb de betekenis eens opgezocht. Respectloos betekent

1) Aanmatigend 2) Onbeschaamd 3) Onbeschoft 4) Ongegeneerd 5) Oneerbiedig

Luidruchtig gaan zitten bellen tijdens een begrafenis, dat is respectloos.Een keiharde scheet laten tijdens de 4 mei herdenking, dat is respectloos. Niet rekening houden met een puberbudget is hooguit onnadenkend.

En zoveel medelijden heb ik niet met de mijne. Ik heb net even nagevraagd aan mijn veertienjarige. Die krijgt voor twee uur folderen minstens 13 euro, met bijlagen komt er nog een paar euro bij. En als dadelijk de stapel nieuwjaarskaartjes weer komt, schooien ze in een uurtje 50 euro bij elkaar.

lieverdje

lieverdje

11-12-2015 om 09:44

pubers

als ik zo om mij heen kijk hoeven pubers doorgaans ook niet ineens alles zelf te betalen als ze een bijbaantje hebben. Ik ken tenminste niemand die bijvoorbeeld geen kleedgeld meer krijgt zodra hij/zij vakkenvuller wordt, laat staan een folderwijk. Lijkt me ook niet motiverend voor een tiener om dan een bijbaantje te nemen: als je gaat werken, hou je net zoveel geld over als eerst, want pa en ma geven nu geen zak/kleedgeld meer. Dat komt waarschijnlijk alleen voor in gezinnen waar weinig te besteden is.

Het lijkt me dus niet heel schokkend voor een puber om 15 euro te moeten betalen voor een sinterklaaskadootje, waarvoor evt. iets van 11 euro terugkomt. Dan 'kost' het feest de puber 4 euro. Als je daar over valt, kun je wel overgaan tot het uitwisselen van envelopjes met inhoud Het is maar net of je een leuk kado weet te vinden of niet, en als dat kado ietsje minder kost maar helemaal het juiste is, prima toch? Daar hoeft dan ook niet een chocoladeletter bij wat mij betreft. Krijg je daar weer strijd over, wie de meeste letters heeft......

Op de school van mijn kinderen werd er dit jaar een sinterklaasdobbelspel gespeeld, met voor ieder een inzet van 3 cadeautjes. Iedereen moest 2 cadeautjes kopen met een totaalbedrag van max. 4 euro (ze hoefden niet even duur te zijn). Daarnaast moest je iets van jezelf weggeven, wat je niet meer hoefde, maar nog wel leuk kon zijn voor een ander. Ik was er dit jaar bij en zag dat er een héél groot verschil zat tussen de prijs van de cadeau's. Mijn kind gaf o.a. een discobril die €0,69 had gekost, maar het was een van de meest begeerde spulletjes. Daarnaast gingen er complete bordspellen rond (door iemand van thuis meegenomen), die nieuw veel meer dan 0-4 euro hadden gekost. Ik had niet de indruk dat daar veel op werd gelet, er was geen een kind dat iets wilde hebben omdat het 'duur' was.

Injel

Injel

11-12-2015 om 11:32

andersom

wij vierden altijd Sinterklaas met de hele familie en spraken dan inderdaad een maximum bedrag af per persoon. Er was een zwager die altijd extreem dure cadeaus gaf. De kinderen vonden dat natuurlijk prachtig, maar de volwassenen voelden zich altijd een beetje opgelaten. Want de cadeaus die hij en zijn gezin kregen, waren wel netjes rond het afgesproken bedrag.

lieverdje

lieverdje

11-12-2015 om 14:33

klinkt bekend

maar dan niet met sinterklaas. Wij hebben vrienden die met verjaardagen (ook voor de kinderen) met kado's van minimaal €20,- aan komen zetten. Ik heb wel eens een kadotip gegeven voor iets wat in de aanbieding was, kregen we er gelijk 2. Tja. Wij geven geen kado's van dat soort bedragen terug; misschien passen ze hun bestedingsniveau nog wel een keer aan....

Wat een gedoe

Ik heb moeite met de reacties dat jonge pubers hun schammele loon met 3 weken folders lopen, moeten besteden aan een Sinterklaaskado. Ik snap het niet. Of je geeft hen die 15€ of je je viert Sinterklaas op een andere manier zodat je pubers hun geld niet hoeven uit te geven en moeten hopen dat hun kado in hun smaak valt.

Eigenlijk vind ik dat wel zielig voor deze jongeren die uren door de wijk hebben gelopen, tuintje in tuintje uit, handen open halen aan scherpe brievenbussen of bij een tussendoorstruikje met stekels vast zitten. Ik spreek uit eigen ervaring.
.
Wij vieren Sinterklaas in een bowlingcentrum waar we ook kunnen gourmetten. We doen wel aan wat kado's, maar die zijn voor onder de kerstboom.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd of pubers , die ook al wat voor school dienen te maken, zitten te springen op een avond met surprises als dit drie weken folders lopen inhoudt.

Moni

Moni

12-12-2015 om 19:49

Hier geen klagende pubers

Jongste van 13 heeft nog geen echte bijbaan. Hij zorgt soms voor de katten van de buren en verdient daar wat euro's mee.
Die 15 euro voor het Sinterklaascadeau en de 5 euro voor de dobbelcadeaus betaalt hij van zijn zakgeld. Hij krijgt 20 euro per maand exclusief 5 euro beltegoed. En het betalen van die Sint-cadeaus en andere cadeaus gedurende het jaar gaat prima.
Het kan zijn dat hij over een tijdje meer geld nodig heeft omdat hij vaker op stap wil of speciale dingen wil kopen. Tja, dan moet hij gaan werken. Het werken is dan voor de extra's en niet voor de cadeaus.

lieverdje

lieverdje

14-12-2015 om 10:13

nou nou, zielige pubers

"Eigenlijk vind ik dat wel zielig voor deze jongeren die uren door de wijk hebben gelopen, tuintje in tuintje uit, handen open halen aan scherpe brievenbussen of bij een tussendoorstruikje met stekels vast zitten. Ik spreek uit eigen ervaring."

Zo'n bijbaantje is toch niet zielig? De gemiddelde puber heeft aardig wat te besteden en een bijbaantje is wat dat betreft goed voor het zelfvertrouwen, werken aan zelfstandigheid etc. Een kind dat altijd uit de brand wordt geholpen door papa en mama (ook met dit soort dingen) is op latere leeftijd pas zielig. Ik spreek ook uit eigen ervaring.

Jamie

Jamie

14-12-2015 om 10:23

Flanagan

'Ik heb moeite met de reacties dat jonge pubers hun schammele loon met 3 weken folders lopen, moeten besteden aan een Sinterklaaskado. Ik snap het niet. Of je geeft hen die 15€ of je je viert Sinterklaas op een andere manier zodat je pubers hun geld niet hoeven uit te geven en moeten hopen dat hun kado in hun smaak valt.'

Wij doen dus het dobbelsteenspel en vorig jaar was dat voor 5 euro en nu voor 15. Dat is een flinke verhoging voor die leeftijd. Verder is dat niet zielig ofzo en vinden ze het ook leuk maar ik subsidieer wel 5 euro. Dit omdat ik de prijs niet bedacht heb maar het andere gezin en ik niet mijn poot stijf wilde houden.

Vraag het de pubers

@Lieverdje; Ik vind een puber die folders loopt, niet zielig. Een vriendin had vroeger een wijkje bij de folderije. Ik vond dat dit realief veel van haar tijd vroeg voor een paar centen. Als ik haar wel eens hielp, viel het mij op hoe scherp sommige brievenbussen zijn.
De meeste jonge pubers gaan ook liever binnen vakken vullen omdat dit beter betaalt. Vandaar dat je ook weinig oudere pubers folders ziet lopen.

Ik kijk niet op een bijbaan neer of zo. Ik geef het aan omdat de jonge pubers, die al veel tijd kwijt zijn aan hun bijbaantje in vergelijking met de inkomsten van deelnemende volwassenen, een flinke greep in hun geldkist moeten doen omdat er nu eenmaal een bedrag is afgesproken.
Ik vind het belangrijk dat ze leren sparen voor iets waardevols ipv uitgeven aan een sinterklaaskado omdat deelname aan lootjes binnen de familie nu eenmaal iets is waar ze niet onder uit kunnen. Misschien komt mijn visie over de invulling van de viering ook, omdat ik zelf niet zo'n grote familie heb.

Maar ik reageer omdat ik ook de weerklank hoor, hoe de vieringen met lootjes op school verlopen. Zowel op de bs als op de vo. In de klas van de jongste hadden de meeste leerlingen alleen maar snoep gekregen, lekker makkelijk. Leerlingen schrijven wel op wat ze willen, maar krijgen vaak net niet hetgene wat ze zelf gekocht zouden hebben. Je bent afhankelijk van de mening van een ander.

Verder weet ik niet of de gemiddelde puber aardig wat te besteden hebben. Hier in ieder geval niet, met een tientje zakgeld per maand en geen tijd voor een bijbaantje gezien de hoeveelheid huiswerk. De zuinigheid waarmee ik ben opgegroeid, lijkt erfelijk. Ik zie wel dat ze prioriteit kunnen plakken aan wat nuttig is.
ik denk dat iemand zonder bijbaan nog altijd kan beschikken over een gezonde portie zelfvertrouwen en zelfstandigheid.

---
@Jamie; Als mijn kinderen wel folders liepen, zou ik hen, net als jij, een gedrag toeschuiven. De hoogte van het bedrag zou in overeenstemming zijn met de hoeveelheid in hun geldkist. Iemand die beduidend minder goed betaald wordt en het geld niet over de balk gooit, krijgt dan een grotere bijdrage.
Natuurlijk is een viering altijd leuk.. Maar als pubers mochten kiezen, zouden ze dan voor een dobbelspel kiezen of voor een andere invulling?

Jamie

Jamie

14-12-2015 om 11:47

flanagan

Ik begrijp je laatste vraag niet. Wij dobbelen met oud en nieuw, doen we al een paar jaar en vorig jaar en dit jaar wordt het in gang gezet door een puber van nu net 17. Mijn pubers vinden het ook heel leuk om te doen.

Jamie,

Met andere invulling, doel ik op een avondje bowlen of iets dergelijks. Dat is ook gezellig.

Het gaat mij ook om het feit dat op een lijstje spullen komen te staan, die men er op zet om onder een bedrag te blijven en toch iets op een lijst te zetten.

Stel een puber zou graag een warm voetbalshirt van. €20,- willen aanschaffen. Hij mag dat niet opschrijven want te duur. Nu schrijft hij maar een AXE- box op waar hij er al 5 van heeft, hij besteedt zijn geld aan een kado voor een ander en hij kan een maand langer folders lopen voor het warme shirt kan worden aangeschaft.

Tot nu toe zijn de reacties vooral geweest uit het oogpunt van een ouder; het wordt zo gevierd en er wordt zoveel uitgegeven en een puber met weinig geld krijgt wat extra's.. Allemaal in teken van het familiegebeuren.
Maar er komt gewoon een moment dat die traditie verwatert , aan de invulling van ouderjaarsavond. De pubers vliegen uit en willen naar een feestavond met leeftijdsgenoten, alleen ligt dat loslaten wat gevoelig.

Een familiefeest is gezellig maar het gedoe om de regels omtrent de kadootjes drukt wel een stempel op de invulling. Dat vind ik jammer.

Jamie

Jamie

14-12-2015 om 15:29

Flanagan

Juist mijn reactie was niet vanuit het oogpunt van de ouder.

Verder: de puber van net 17 wilde niet horen dat mijn puber van bijna 17 niet komt Of dat volgend jaar ook nog zo is weet ik niet maar dan mag die puber van net 18 het weer eens een keertje hier komen vieren. Eens kijken of het dan ook nog wel zo belangrijk is. Er zit toch een afstand van 250 km tussen de huizen

In het algemeen

@Jamie, ik bedoelde meer de reacties van ouders in dit draadje in het geheel genomen. Bij jou bemerkte ik dat je je kind best wat wilde bijleggen. Het was meer de algemene probleem over budget.

Wat betreft de leeftijd van je kinderen, het lijkt mij dat jij ook op de wip zit,; wel of geen pakjesavond?
Komt die puber lekker in de Kerstvakantie logeren.

Jaina

Jaina

14-12-2015 om 16:32

Sinterklaas

Hier zijn het juist de tieners die perse sinterklaas willen vieren. Van mij hoeft het echt niet meer. Ik doe liever een paar cadeautjes onder de boom en niet al dat gedoe van surprises, gedichten, dobbelsteen spellen, fopcadeautjes en alles er om heen. Maar de kinderen willen juist graag sinterklaas vieren.

Wij vieren dus zowel sinterklaas als kerst. Met sinterklaas gaan we altijd lootjes trekken en dan moet iedereen dus voor een ander persoon een geschenk kopen, een surprise maken en een gedicht schrijven.
Ik zorg dat er daarnaast voor iedereen een chocolade letter is en een lading pepernoten.
Verder doen we op initiatief van de kinderen ook nog zo'n dobbelsteen spel waarvoor iedereen een grappig cadeautje aanlevert.
Het bedrag hier is 20 euro voor het lootjes cadeau en 5 euro voor het spel cadeau.
De middelbare scholieren krijgen van mij gewoon 25 euro om dat te bekostigen. Zij hebben geen bijbaantjes want dat is waar wij wonen niet de gewoonte en heel lastig te krijgen. Ze zijn financieel dus van ons afhankelijk. Van hun zakgeld kopen ze wel verjaardagscadeautjes voor elkaar en dat is al duur genoeg. Dus ik bekostig dit gewoon.
De oudere kinderen (studenten en werkend) betalen het zelf.

Ik kies expres voor 20 euro en niet voor een heel laag bedrag omdat je voor 20 euro nog echt iets kan kopen waar de ander wat aan heeft en/of graag wil hebben.

Met kerst geven mijn man en ik geschenken aan iedereen en dan hou ik voor mezelf wel een budget aan maar ik wijk er wel eens van af. De een krijgt dan ook wel eens een duurder geschenk dan de ander (al laat ik het niet enorm verschillen)

De kinderen kopen met de kerst altijd wat voor ons en elkaar. Dat is nooit een afspraak geweest. Dat hoeft helemaal niet. Ze vinden dat echter leuk om te doen.En natuurlijk zijn de cadeautjes die jongsten geven vaak wat klein van aard en geven de oudsten wat grotere cadeaus. Mijn jongste dochter heeft bijvoorbeeld ook wel eens kerst koekjes gebakken en die als cadeautje gegeven aan iedereen. Ik geeft de jongsten dan vaak ook nog wel een extra bedragje om dat een beetje te sponsoren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.