Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
05-12-2025 om 14:11
Ik ben verhuisd. Mijn jongvolwassen kinderen hebben hier nooit gewoond. Zij wonen op zichzelf, niet hier vlakbij, zijn hier dus ook niet vaak.
Ik vroeg me opeens af, zal ik nou de huissleutel aan mijn kinderen geven?
Doen jullie dat als je in een vergelijkbare situatie zit, dus niet een woning waar ze gewoond hebben en ook niet kinderen die vlakbij wonen en/of heel vaak nog langs komen, en om welke reden dan?
Ik ben wel benieuwd hoe anderen hiermee om gaan.
En als je de huissleutel geeft, heb je dan ook hun huissleutel? Of wil je die niet? En vind je dat anders?
05-12-2025 om 18:33
Nee. Uitwonende dochter had wel een sleutel, maar die is ze kwijt. Ze komt hier toch niet als wij er niet zijn. Indien nodig zijn er verschillende buren die onze sleutel wel hebben. Wij hebben ook geen sleutel van haar woning. Ze woont met 3 anderen, dus altijd wel iemand die daar de deur open kan doen.
05-12-2025 om 19:35
Wij hadden altijd de sleutel van het huis en later appartement van onze ouders (in beiden hebben mijn zus en ik niet gewoond) en vice versa. Onze zoon heeft ook een sleutel van ons huis, woont niet in de buurt maar komt zeker maandelijks langs en kan dus binnen, al zijn we zelf eens niet thuis. Wij hebben (nog) geen sleutel van hun huis.
05-12-2025 om 19:43
Ik heb nog een sleutel van mijn ouderlijk huis en mijn kinderen krijgen ook een sleutel als ze niet meer thuis wonen en wij zouden verhuizen. Als ik ouder wordt krijgen buren ook en sleutel.
Recent hier in de wijk iemand die nog zelf 112 heeft gebeld maar ze kon zelf de voordeur niet meer open doen. Niemand had en sleutel van haar huis nu is ze er niet meer.