Relaties Relaties

Relaties

Sleutel van je huis aan volwassen kinderen geven?

Nee. Uitwonende dochter had wel een sleutel, maar die is ze kwijt. Ze komt hier toch niet als wij er niet zijn. Indien nodig zijn er verschillende buren die onze sleutel wel hebben. Wij hebben ook geen sleutel van haar woning. Ze woont met 3 anderen, dus altijd wel iemand die daar de deur open kan doen.

Wij hadden altijd de sleutel van het huis en later appartement van onze ouders (in beiden hebben mijn zus en ik niet gewoond) en vice versa. Onze zoon heeft ook een sleutel van ons huis, woont niet in de buurt maar komt zeker maandelijks langs en kan dus binnen, al zijn we zelf eens niet thuis. Wij hebben (nog) geen sleutel van hun huis. 

Ik heb nog een sleutel van mijn ouderlijk huis en mijn kinderen krijgen ook een sleutel als ze niet meer thuis wonen en wij zouden verhuizen. Als ik ouder wordt krijgen buren ook en sleutel. 
Recent hier in de wijk iemand die nog zelf 112 heeft gebeld maar ze kon zelf de voordeur niet meer open doen.  Niemand had en sleutel van haar huis nu is ze er niet meer. 

ik denk dat ik de kinderen wel de sleutel zou geven. Ik vond t zelf ook fijn, toen oudste ging samenwonen, dat we de sleutel van HUN huis kregen. Overigens niet van oudste zelf, maar van de partner. Voelde ook als n blijk van vertrouwen. We zullen de deur niet bij ze plat lopen, ruim 1,5 uur rijden van hier...

Als je een goede band hebt met je kinderen geef je die een sleutel. Geen sleutel hebben is voor mij een teken van weinig vertrouwen en niet zo'n geweldige band. Dus wie bel je in een noodsituatie? Die mensen hebben mijn sleutel. 

Izza schreef op 05-12-2025 om 22:32:

Als je een goede band hebt met je kinderen geef je die een sleutel. Geen sleutel hebben is voor mij een teken van weinig vertrouwen en niet zo'n geweldige band. Dus wie bel je in een noodsituatie? Die mensen hebben mijn sleutel.

Nou dat dus, maar heel simpel ik woon op 1,5 uur rijden van mijn moeder dus in een noodgeval hoef ik daar niet heen. 

Mijn zus woont met zo ver voor haar en heeft wel een sleutel maar komt er dus regelmatig. 

Wij hebben wel de sleutel van schoonmoeder (woont om de hoek) en van mijn schoonzus.

Bij een noodgeval bel je iemand die in de buurt woont, of dat nu een kind is of niet. 

Toen ik op mezelf ging, had ik nog geen partner. Dus mijn ouders hadden een sleutel, maar ik heb er wel heel duidelijk bij gezegd dat ik niet wil dat ze zomaar komen. Dat ik thuis kom van werk en mijn moeder staat te stofzuigen of zo. Ik zou me lazarus schrikken. 

Valeria schreef op 05-12-2025 om 14:41:

De sleutel aan iemand geven vind ik vooral iets voor als je op vakantie bent en iemand komt de post en de planten doen, en daarna geven ze hem weer terug. 

De buren die voor de planten/post/katten zorgen hebben de sleutel daar altijd liggen. Meteen 2 adressen waar we de sleutel kunnen halen als we onszelf buiten gesloten hebben. Van 1 daarvan ligt ook altijd een sleutel bij ons. Hun pubers komen die regelmatig even lenen. Of er gaat een appje met een vraag om suiker of eieren. "Ja, die heb ik, maar we zijn niet thuis. Pak zelf naar even, staat in die en die kast."

Mijn ouders wonen nu in de buurt, m'n man en ik hebben allebei een sleutel. We gaan wel eens bij elkaar kans om iets af te geven/ op te halen als de ander niet thuis is, wel altijd in overleg. 

Vroeger ook altijd allebei een sleutel gehad, toen ze ver weg woonden. Die was niet vaak nodig, maar als we daar aankwamen en zij waren nog niet thuis konden we vast naar binnen. En als we daar logeerden deden we ook niet alles samen, dan was het ook handig als je gewoon naar binnen kon.

wij hebben de sleutel van mijn ouders (dichtbij), niet van schoonouders (verder weg). Mijn ouders en 1 van onze buren hebben die van ons. Hoe dat gaat als onze kinderen uit huis gaan zullen we tzt zien, maar ik denk voor nu wel een sleutel

Izza schreef op 05-12-2025 om 22:32:

Bij een noodsituatie bel ik een van mijn buren. Die hebben dus een sleutel. Ik heb ook sleutels van meerdere mensen in de buurt.

Ja, ik ben onlangs verhuisd en heb mijn dochter een sleutel gegeven. Zij woont op anderhalf uur rijden en ik heb geen sleutel van haar huis. Als ik naar haar ga, spreken we gewoon af dat ze thuis is. Maar hier in de buurt heeft ze ook nog een vader en een opa en wat oude vrienden. Ik ga niet steeds thuisblijven om haar open te doen als ze hier in het dorp haar bezoeklijstje afwerkt, ze kan komen en gaan wanneer ze wil. Ze laat het overigens wel weten als ze van plan is langs te komen.
Mijn hoogbejaarde vader woont hier vlakbij en heeft ook een sleutel. Hij eet bij mij en laat zichzelf dan binnen, maar komt nooit onverwachts, dan appt/belt hij even. Andersom heb ik ook een sleutel van zijn huis. Hij is oud en traag, anders sta ik minutenlang te wachten tot hij bij de deur is. Hij heeft overigens wel een videodeurbel en mensen die hij niet kent laat hij niet binnen. Wel zo veilig. Als hij twijfelt, belt hij mij en dan ben ik er met 2 minuten. 

ik vind het ook gewoon belangrijk dat de kinderen mijn huis als " thuis" voelen.  Hoe oud ze ook zijn. Ik zou het echt niet fijn vinden als zij zich visite voelen. Ik zou ook niet echt een reden weten waarom ze geen sleutel zouden hebben.  

Ik kan wel een droge opsomming van onze situatie geven maar ik ben meer benieuwd naar je overwegingen om dat al of niet te doen. Als je nu bv met een nieuwe partner woont zou ik me voor kunnen stellen dat het niet prettig voor hem/haar als je kinderen zomaar binnen wandelen.
Mijn moeder verhuisde nogal eens, ik denk wel dat ik daar altijd een huissleutel van had. Maar zij woonde alleen.

Kimdekim schreef op 06-12-2025 om 14:56:

ik vind het ook gewoon belangrijk dat de kinderen mijn huis als " thuis" voelen. Hoe oud ze ook zijn. Ik zou het echt niet fijn vinden als zij zich visite voelen. Ik zou ook niet echt een reden weten waarom ze geen sleutel zouden hebben.

Omdat ze m kwijtraken

Dochter ging de deur uit en nam haar sleutel die ze natuurlijk wel had mee. Maar kwijt, ligt heus wel ergens, en heeft geen andere gekregen. 

Zelfs alle kleinkinderen hebben een sleutel van het huis van mijn ouders. Omdat die altijd welkom zijn. Er komt er wel eens eentje schuilen tegen de regen. Of er moet er eentje tijdens het werk (bezorgen van medicijnen) nodig naar het toilet. Of ze komen spontaan met iets lekkers, maar opa en oma blijken niet thuis, dan kunnen ze toch even naar binnen om het af te geven. Wij kinderen hebben ook allemaal een sleutel.

Mijn kinderen wonen allebei nog thuis. Maar als ze op zichzelf gaan ga ik er van uit dat wij ook een sleutel krijgen. Ik zal never nooit zonder overleg vooraf zomaar bij ze binnen staan. Maar het is wel handig als wij een sleutel hebben. 

Voor noodgevallen en de plantjes/huisdieren zorgen hier meestal de buren onderling, er zijn dus ook nogal wat sleutels in omloop. Wordt ook zeker geen misbruik van gemaakt, buiten die vakanties heeft niemand een reden om bij een ander in huis rond te lopen. Maar toen een buurvrouw op de grond lag met een CVA was het toch wel handig dat de buurvrouw (verpleegkundige) naar binnen kon terwijl buurman gewoon boven bij zijn vrouw kon blijven...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.