Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Ely

Ely

08-08-2015 om 21:42

Sleutels tot leuke relatie

Laatst las ik dat de drie sleutels tot een goede, leuke relatie vertrouwen, dankbaarheid en acceptatie zijn. Wat is jullie ervaring daarin? En hoe ziet dat er dan concreet uit? Ik bedoel, betekent acceptatie dat ik zijn sokken maar zelf in de wasmand moet gooien ? Of gaat het bij jullie om andere dingen?

Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat het bij ons goed werkt als ik uitspreek wat ik leuk vind aan mijn man, of wat ik fijn vind als hij doet. Zal wel onder kopje dankbaarheid horen .

guera

guera

08-08-2015 om 21:53

Ik mis

Communicatie. Uitspreken wat je dwars zit. Acceptatie is voor mij ook accepteren dat het soms wat minder gaat. Het leven is cyclisch. Op alle fronten bv soms gaat het met werk wat minder, dan weer beter. Soms is er tijd nodig voor rust en bezinning soms is daar weer de levendigheid. Accepteer dat het soms minder gaat en investeer en wees dan dankbaar voor wat wel is. Een relatie verandert mee in een leven. Dat dan de vonken er niet meer afspringen maar er een andere balans ontstaat en daar dankbaar voor zijn. Zoiets. Ik ben blij dat ik met mijn 45 jaar tot die wijsheid en rust ben gekomen. Tien jaar geleden was ik daarin veel onrustiger en daarmee ook de ruzie over de sokken. Ik raap ze nu inderdaad gewoon op en gooi ze in de was. Niet waard.....Maar er moet wel balans zijn op andere fronten anders ga je je ergeren aan die kleine dingen.

Stunnie Bun

Stunnie Bun

08-08-2015 om 22:41

volgens mij

Is samen lol hebben heel belangrijk!
Acceptatie, respect het zijn allemaal van die algemene termen. Maar ik denk dat je binnen een relatie de ander niet op wezenlijke punten moet willen veranderen.
Elkaar complimenten maken valt denk ik ook binnen respect en acceptatie. Elkaar op allerlei fronten waarderen en dat ook zeggen; tja dat is een belangrijke peiler denk ik.
Ook vlg. mij belangrijk: samen dingen kunnen doen, maar ook juist apart. Heeft ook weer met samen lol en met vertrouwen te maken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-08-2015 om 23:51

Hmmm

Vertrouwen en acceptatie absoluut, maar dankbaarheid? Daar word ik een beetje iebelig van.

Ely

Ely

09-08-2015 om 23:55 Topicstarter

Dankbaarheid

Wellicht niet zozeer van valopjeknieen maar wel de goeie dingen blijven waarderen, zoiets?
De reden dat je t postte is ook omdat ik het meer waarden vind dan concrete dingen. Dus ik was benieuwd hoe anderen dat zien.
Communicatie hier ook essentieel al pas ik ervoor dingen eindeloos te herkauwen.

Ff zo

Ff zo

10-08-2015 om 00:16

Nog meer

Ook van belang, denk ik: met de ander rekening houden/elkaar iets gunnen.

Arawen

Arawen

11-08-2015 om 21:21

Volgens Darwin

Ik las hier bij OO eens een keer iets over Charles Darwin, die onvermoede kanten bleek te hebben. Zo had hij een lang en gelukkig huwelijk met een stapel kinderen. Hij introduceerde zijn motto voor een lange gelukkige relatie: Laugther, Lust and Loyalty. Ofwel, Lachen, Lust en Loyaliteit. Het een leidt in een positieve vicieuze cirkel tot het ander.

Ik moet zeggen, ik zie er wat in.

Tigerfeet

Tigerfeet

24-08-2015 om 09:59

ook

Communicatie en plezier erbij. En accepteren waar je niet echt moeite mee hebt. Vind jij het geen probleem zijn sokken in de was te gooien, dan doe je dat, anders laat je ze liggen en ooit heeft hij er niet meer genoeg en gooit ze vanzelf in de was.
je behoefte blijven uitspreken en ook de mooie punten van elkaar. Tijd voor elkaar nemen.

Tigerfeet

Elkaar steunen

Zelfs al is je relatie goed, soms komen anderen jullie pad kruisen en dan vindt de echte test pas plaats. Sta je bij je partner op de eerste plaats zoals hij bij jou op de eerste plaats staat, of bemerk je dat die derde meer invloed heeft dan je ooit had kunnen voorstellen. De hamvraag is dan; hoe gaat je daar mee om?

Het accepteren van zijn slordigheden of juist strakke leefregels, het rekening houden met elkaar etc kan allemaal tiptop in orde zijn maar valt in het niet als een derde ( nauw familielid vb een moeder of juist een kind) ertussen komt. Communiceren lijkt het toverwoord, soms is het afwachten tot de storm voorbij gaat de enige oplossing zodat het klein blijft. Dat is een kwestie van prioriteiten.

Mijn ouders zijn ook al 55 jr getrouwd. Met de sleutelwoorden; dankbaarheid, acceptatie etc hadden ze het niet gered. Het gevaar in de relatie is het omgaan met het ontbreken van steun op de meeste essentiële momenten waarin een naaste te dicht bij je huwelijk komt. Het valt onder loyaliteit, maar wel één van de hogere orde omdat of jullie band een kwauw krijgt of de band met die ander die je ook aan het hart ligt.

Jojo

Jojo

24-08-2015 om 11:10

dat

Dat je elkaar (naast kinderen)elkaars belangrijkste maakt.

Dat houdt niet in dat je 24 uur op elkaars lip handjes vast moet houden en nooit iets voor of met een ander mag doen, maar wel dat je prioriteiten liggen in je relatie/gezin en niet alleen bij alles wat daarbuiten is.

Ad Hombre

Ad Hombre

24-08-2015 om 13:12

Laugther, Lust and Loyalty

Is een hele mooie, ze moesten er een tegeltje van maken. ALs ik er op google (ik ben dol op tegeltjes) vind ik alleen deze:

https://www.google.nl/search?q=Laughter,+Lust+and+Loyalty+tegeltje&biw=1451&bih=934&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI7J74y8rBxwIVwQ0sCh1EUgLs#imgrc=LDfASwOzLELCjM%3A

En die is het niet helemaal geloof ik

rode krullenbol

rode krullenbol

24-08-2015 om 14:52

Héé

Dat komt wel dicht in de buurt van Vrijheid, gelijkheid en broederschap!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.