Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Stiefvader worden is moeilijk... Direct samenwonen of niet?

Hallo,

Sinds een jaar en een half ben ik samen met een vrouw van 13 jaar ouder. Tussen ons gaat het heel goed, maar mijn relatie met haar 3 kinderen is minder...

Het speciale aan deze situatie is dat ik de kinderen al vroeger ken dan hun mama. Ik was namelijk leider van hen bij de jeugdbeweging. Mijn relatie met de kinderen toen was heel goed. Ze vertelden alles tegen mij, van hun school, hobby's, anderen zaken. Ze zeiden zelfs dat ik eigenlijk hun beste vriend was en vroegen zelfs of we geen familie waren omdat we zo goed overeen kwamen.

Daarna ben ik dan, in het geheim, een relatie aangegaan met hun mama. Toen ze erachter kwamen waren ze daar niet echt blij mee... In de tijd nadien heb ik hen gewoon laten doen, spraken we niet echt meer tegen elkaar, ook niet op de jeugdbeweging. Uiteindelijk zijn we toen 3 jaar uit elkaar geweest.

een jaar en een half geleden kwamen we weer aan de praat en zijn we uiteindelijk terug samen nu. Omdat het nu toch echt wel serieus is, zijn we van plan samen te gaan wonen. Zij heeft ook een huis gekocht en dat zijn we nu aan het renoveren. De verhuis staat gepland binnen een maand. 

In de tussentijd kom ik wel bij haar, en haar 3 kinderen thuis. Met de oudste is de band wel al beter nu, ik kan wel eens met hem een kort gesprek hebben blijft ook wel eens in de zetel zitten om naar tv te kijken ofzo. Met de 2 jongsten gaat het nog steeds niet goed. Ze praten nog niet tegen mij. 

De 2 grote vragen zijn nu 

1: hoe moet ik mijn relatie met de kinderen beteren? 

2: moet ik volgende maand direct mee verhuizen met het hele gezin of is het beter dat ik nog even alleen blijf wonen en de kinderen eerst gewoon laat worden aan het nieuwe huis?

sommigen zeggen dat ik beter direct mee verhuis. Gewoon duidelijk maken dat dit de nieuwe situatie is en ook zo zal blijven. Anderen zeggen dat het beter is dat ik wel eerst de kinderen het huis laat gewoon worden en dat ik achteraf daar ook ga wonen.

Ik weet niet of mensen hier daar ervaring mee hebben of gewoon wat info kunnen geven met wat ik/we het beste doen... 

Alvast bedankt en ik hoop op nuttige reacties!


Heeft je vriendin al met haar kinderen gepraat hierover? 

RoelandVR

RoelandVR

16-02-2021 om 15:54 Topicstarter

Poezie schreef op 16-02-2021 om 15:47:

Heeft je vriendin al met haar kinderen gepraat hierover?

Dat probeert ze wel te doen ja. Maar echt luisteren willen ze niet. Om de week blijven ze ook bij haar en de andere week zijn ze bij hun vader, maar dat is niet echt een goed vaderfiguur... Hij verwijt hun mama alleen maar, wil er alleen maar voor zorgen dat ze liever bij hem zijn dan bij haar, stuurt hen steeds berichten als ze niet bij hen zijn dat het bij hun mama alleen maar slecht en streng is, dat ze ernaar moeten uitkijken om binnen x aantal dagen weer bij hen te zijn waar ze alles mogen, niet voor school moeten werken omdat ze dat alleen maar bij haar moeten doen, mogen opblijven tot wanneer ze willen. En natuurlijk zegt hij dan ook niets goeds over mij of de situatie he...

RoelandVR schreef op 16-02-2021 om 15:54:

[..]

Dat probeert ze wel te doen ja. Maar echt luisteren willen ze niet. Om de week blijven ze ook bij haar en de andere week zijn ze bij hun vader, maar dat is niet echt een goed vaderfiguur... Hij verwijt hun mama alleen maar, wil er alleen maar voor zorgen dat ze liever bij hem zijn dan bij haar, stuurt hen steeds berichten als ze niet bij hen zijn dat het bij hun mama alleen maar slecht en streng is, dat ze ernaar moeten uitkijken om binnen x aantal dagen weer bij hen te zijn waar ze alles mogen, niet voor school moeten werken omdat ze dat alleen maar bij haar moeten doen, mogen opblijven tot wanneer ze willen. En natuurlijk zegt hij dan ook niets goeds over mij of de situatie he...

Op basis van wat je hier schrijft zou ik voorlopig niet gaan samenwonen. De situatie is vooral voor de kinderen veel te onrustig. 

Hoe oud zijn de kinderen eigenlijk? 

RoelandVR

RoelandVR

16-02-2021 om 16:01 Topicstarter

De kinderen zijn 11, 14 en 16 jaar.

RoelandVR

RoelandVR

16-02-2021 om 16:02 Topicstarter

Poezie schreef op 16-02-2021 om 15:59:

[..]

Op basis van wat je hier schrijft zou ik voorlopig niet gaan samenwonen. De situatie is vooral voor de kinderen veel te onrustig.

Hoe oud zijn de kinderen eigenlijk?

de kinderen zijn 11, 14 en 16 jaar

RoelandVR schreef op 16-02-2021 om 16:02:

[..]

de kinderen zijn 11, 14 en 16 jaar

Je hebt op zich twee heel duidelijke vragen gesteld:

1: hoe moet ik mijn relatie met de kinderen beteren?

2: moet ik volgende maand direct mee verhuizen met het hele gezin of is het beter dat ik nog even alleen blijf wonen en de kinderen eerst gewoon laat worden aan het nieuwe huis?

Eerlijk gezegd vind ik dat je eerst vraag 1 moet oplossen. Je kunt je relatie met de kinderen niet verbeteren door jezelf "op te dringen" in hun leven. En zeker niet aan kinderen in deze leeftijdsgroep. Weet je nog hoe je zelf dacht toen je die leeftijd had? Grote kans dat in ieder geval de oudste twee linea recta gaan verhuizen naar hun vader als jullie dit doorzetten.

Voor wat betreft je tweede vraag: waarom denken jij en sommige andere mensen dat het goed zou zijn om meteen mee te verhuizen? Het klinkt alsof ze daarmee willen zeggen: "dat zal ze leren". Maar wat moeten ze leren dan?

Dat is niet echt meer de leeftijd waarop je tegen kinderen kunt zeggen "dit is de nieuwe situatie en je went er wel aan". Ik zou zeker niet meeverhuizen. Met een latrelatie en af en toe langskomen als de kinderen er zijn maak je ook duidelijk dat jullie bij elkaar zijn.

Verder zou ik me verre houden van een uitgesproken oordeel over de vader, zeker naar de kinderen toe, maar ook naar moeder toe. Dat is echt olie op het vuur. Dat is iets tussen de moeder en de kinderen. Wees daar zo neutraal mogelijk in.

Eigenlijk moet je jezelf geen stiefvader noemen. Ze hebben al een vader en jij bent de vriend van moeder. 

Roeland, wat vindt je van onze antwoorden en wat ga je nu doen?

Hoe lang zijn vader en moeder al gescheiden (dwz niet meer in één huis)?

Is moeder al een keer verhuisd sinds de scheiding, of wordt dit de eerste verhuizing?

Het spreekt boekdelen wat je allemaal niet vermeld in je post. 

Jullie zijn al een keer (3 jaar) uit elkaar geweest. Dus nee, niet gaan samenwonen voorlopig.

RoelandVR

RoelandVR

16-02-2021 om 18:23 Topicstarter

Poezie schreef op 16-02-2021 om 16:27:

Roeland, wat vindt je van onze antwoorden en wat ga je nu doen?

ik ga zeker rekening houden met de antwoorden. Bedankt trouwens hiervoor!

het zal inderdaad eerst het beste zijn om aan de relatie met de kinderen te werken en achteraf er pas aan denken om eventueel mee te verhuizen.

RoelandVR

RoelandVR

16-02-2021 om 18:25 Topicstarter

EmmaT schreef op 16-02-2021 om 16:12:

Dat is niet echt meer de leeftijd waarop je tegen kinderen kunt zeggen "dit is de nieuwe situatie en je went er wel aan". Ik zou zeker niet meeverhuizen. Met een latrelatie en af en toe langskomen als de kinderen er zijn maak je ook duidelijk dat jullie bij elkaar zijn.

Verder zou ik me verre houden van een uitgesproken oordeel over de vader, zeker naar de kinderen toe, maar ook naar moeder toe. Dat is echt olie op het vuur. Dat is iets tussen de moeder en de kinderen. Wees daar zo neutraal mogelijk in.

Eigenlijk moet je jezelf geen stiefvader noemen. Ze hebben al een vader en jij bent de vriend van moeder.

ik ga tegen de kinderen zeker niets slechts zeggen over hun vader ook. Dat weet ik wel dat het niet slim zou zijn om dat te doen. 

RoelandVR

RoelandVR

16-02-2021 om 18:26 Topicstarter

syboor schreef op 16-02-2021 om 17:17:

Hoe lang zijn vader en moeder al gescheiden (dwz niet meer in één huis)?

Is moeder al een keer verhuisd sinds de scheiding, of wordt dit de eerste verhuizing?

Het spreekt boekdelen wat je allemaal niet vermeld in je post.

eigenlijk is het al 10 jaar alleen maar ruzie geweest tussen de ouders... Ze wonen nu sinds 3 jaar apart.

de moeder is inderdaad al eens verhuisd nu. Volgende maand zou het dus de tweede keer zijn.

RoelandVR schreef op 16-02-2021 om 18:23:

[..]

ik ga zeker rekening houden met de antwoorden. Bedankt trouwens hiervoor!

het zal inderdaad eerst het beste zijn om aan de relatie met de kinderen te werken en achteraf er pas aan denken om eventueel mee te verhuizen.

Graag gedaan hoor, en fijn dat je onze reacties ter harte neemt! Je klinkt als een prima persoon, maar probeer niet de vaderrol op je te nemen. Eerder zagen ze je meer als vriend, probeer dat weer op te pakken dan komt het vast goed

RoelandVR schreef op 16-02-2021 om 18:26:

[..]

eigenlijk is het al 10 jaar alleen maar ruzie geweest tussen de ouders... Ze wonen nu sinds 3 jaar apart.

de moeder is inderdaad al eens verhuisd nu. Volgende maand zou het dus de tweede keer zijn.

Dus jij had een relatie met haar terwijl zij nog samen met haar man was?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.