Relaties
FruitMoeder
08-04-2026 om 10:53
Stiefzus deelt familie irritaties op SM
Ik volg mijn stiefzus voornamelijk op IG en ik zie soms posts voorbij komen over haar stiefmoeder (mijn moeder) die nou niet erg positief zijn. Ik ben zelf de eerste die zou zeggen dat mijn moeder niet perfect is, maar ik vind het toch erg naar om te zien dat ze dit op Sociale Media zet. Het is ook nog geen eens anoniem, dus iedereen die haar een beetje kent weet gelijk wie ze bedoelt. Mijn stiefzus is eind 20 en de band is niet zo heel goed dus ik weet niet of ik haar hierop moet aanspreken. Heeft iemand advies?
Marianne76
13-04-2026 om 11:29
Waarom volg je haar nog? Je doet dit jezelf aan, he.
Ik ontvolg iedereen die negatieve dingen post, net zoals ik klagers en zwartkijkers in het dagelijks leven op afstand houd. Dat bevalt me erg goed, mijn leven is er een stuk leuker van geworden.
FruitMoeder
13-04-2026 om 11:34
Marianne76 schreef op 13-04-2026 om 11:29:
Waarom volg je haar nog? Je doet dit jezelf aan, he.
Ik ontvolg iedereen die negatieve dingen post, net zoals ik klagers en zwartkijkers in het dagelijks leven op afstand houd. Dat bevalt me erg goed, mijn leven is er een stuk leuker van geworden.
Omdat ik dan niet weet wat ze zegt. Als iemand iets negatiefs over mij zeg, wil ik het wel graag weten. Al haar volgers weten het wel.
Marianne76
13-04-2026 om 11:48
FruitMoeder schreef op 13-04-2026 om 11:34:
[..]
Omdat ik dan niet weet wat ze zegt. Als iemand iets negatiefs over mij zeg, wil ik het wel graag weten. Al haar volgers weten het wel.
Ah ja, dan verschillen we daarin. Als iemand iets negatiefs over mij post, wil ik dat juist niet weten. Ik laat die negativiteit liever bij die persoon.
Max88
13-04-2026 om 12:52
rapporteer haar dan gewoon ipv blokkeren. De bewuste berichten of het hele account op basis van pesten, laster, smaad enz
Mugs
13-04-2026 om 13:05
Dat ze zich negatief uitlaat weet je nu, daar hoef je haar niet meer voor te volgen...
Temet
13-04-2026 om 13:24
Zoals een oud Nederlands spreekwoord zegt: Wat niet weet, wat niet deert...
Valeria
13-04-2026 om 15:13
[..]
Als er niets over je te vertellen is, is er niets over je te vertellen, en hoef je haar niet te volgen.
Als er wel wat is, dan komen die andere volgers het ook wel te weten als ze bij haar op de koffie gaan.
Maar stel ze gaat ineens iets over je schrijven: wat dan?
MamaE
13-04-2026 om 18:23
Je hebt je best gedaan en aangegeven dat jij het vervelend vindt. Blijkbaar boeit haar dat niet. Ik vind dat onvolwassen van haar, maar ik zou het verder loslaten. Als je het gaat hebben over 'ik heb het recht om...' houd het voor mij op. Dit gaat niet over rechten, dit gaat over fatsoen. En als iemand dat blijkbaar mist, ben ik redelijk uitgepraat met diegene.
Izza
14-04-2026 om 09:39
Max88 schreef op 13-04-2026 om 12:52:
rapporteer haar dan gewoon ipv blokkeren. De bewuste berichten of het hele account op basis van pesten, laster, smaad enz
Dit dus. Rapporteer al haar berichten. En bespreek dit met haar vader en jouw moeder. Het lijkt mij dat haar vader dit soort berichten toch ook absoluut niet wil over zijn partner? Tenzij deze vrouw met iedereen in de familie ruzie heeft. Maar haar aanspreken binnen de familie lijkt mij een stuk efficiënter.
FruitMoeder
14-04-2026 om 10:55
Kan ze zien wie haar gerappoteerd heeft? Anders ben ik bang dat het van kwaad tot erger wordt.
Schemerlampje
14-04-2026 om 11:38
FruitMoeder schreef op 14-04-2026 om 10:55:
Kan ze zien wie haar gerappoteerd heeft? Anders ben ik bang dat het van kwaad tot erger wordt.
Ik denk dat ze dat niet kan zien, maar dat ze het wel kan raden.
Max88
14-04-2026 om 12:05
Nee dat wordt niet vermeldt. Maar omdat je haar eerst hebt aangesproken zal ze dat wel snappen.
Maar heel vaak wordt het helemaal niet verwijderd, er mag erg veel op instagram helaas.
Izza
15-04-2026 om 10:55
FruitMoeder schreef op 14-04-2026 om 10:55:
Nee dat komt alleen terecht bij meta. Die gaan kijken naar het account.
Maar stel ze zou het weten dan is dat ook geen probleem. Ze is verkeerd bezig en jij mag meer voor jezelf opkomen. Tijd ook om familie hierop aan te spreken.
tsjor
15-04-2026 om 13:07
[..]
Maar je kunt zelf dan toch ook een berichtje plaatsen: dit berichtje gaat wellicht over mij, omdat ik haar gevraagd heb niet zomaar negatieve dingen te posten over mijn moeder, die met naam genoemd wordt. Mijn ervaringen met mijn moeder, haar stiefmoeder, zijn anders. Zij meent dat zij het hier gaat over het recht heeft om je uit te spreken. Wat uit haar toetsenbord komt zegt iets over haar, zij spreekt zich uit en laat zich zo kennen. Ik laat haar voortaan voor haarzelf spreken en ik volg haar niet meer.
Of kan dat niet op social media? Ik weet het niet., ik zit er niet op, wel zo rustig.
tsjor
15-04-2026 om 13:09
Maar ik vraag me serieus af waarom je dingen wil weten, daarover je gekwetstheid wil uiten, maar niets onderneemt om iets terug te zeggen.