Relaties Relaties

Relaties

Anna

Anna

30-08-2009 om 00:44

Tips gevraagd voor de 'uitstand'

Binnenkort gaan we met familie naar een huisje. Zo'n huisje is helemaal niet mijn ding. Het wordt een kwestie van goed in- en uitademen en ik ben op zoek naar wat tips om mezelf in de beroemde 'uitstand' te zetten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hillary

Hillary

30-08-2009 om 10:53

Weing slapen, veel drinken

Beetje gechargeerd. Als je slaaptekort hebt ben je afwezig en lukt het je om als een zoutzak op de bank te zitten zonder een woord van de gesprekken op te vangen. En een paar glaasjes wil ook nog wel eens helpen, tenzij jij iemand bent die onder invloed van drank alle ongenoegens ineens eruit gooit. Verder gewoon veel met je kids bezig zijn en als er iets moet gebeuren, afwas, koken of (die vooral) boodschappen doen bied je je als eerste aan, dan ben je bezig en gaan onzinnige gespreken langs je heen.

Rafelkap

Rafelkap

30-08-2009 om 11:13

En verder

het idee dat dit de laatste keer is dat je jezelf dit aandoet. Volgende keer zeg je: nee.
Neem je i-pod mee, zorg voor genoeg beltegoed om vriendinnen te bellen, of een laptop om te ool-en, een puzzelboek of boek om je in te verliezen en misschien juist wel heel vroeg naar bed! En wat recepten om heel lang in de keuken te staan.
Sterkte!

Anna

Anna

30-08-2009 om 12:53

Het ligt heel gevoelig

Het is nl vrouw van vader die dit heeft geregeld en we zijn er totaal door overdonderd. Ik heb mijn hele leven dit soort ongein weten af te houden. We hadden een feestje verwacht en nu heeft ze dit (een heel weekend!) geboekt. Ik weet nog niet wat de bedoeling is en of ik het kan maken om me flink terug te trekken met boek. Het vorige jubileum heb ik gemist, er was toen iets geregeld waarbij de kinderen niet welkom waren. Het is me destijds zeer kwalijk genomen.
Wat ik ook vervelend vind is dat er te weinig 2-persoonskamers zijn, voor ik het weet lig ik op 'zaal' in een stapelbed.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

30-08-2009 om 13:16

Het handigste

Het handigst zijn dingen die jij kan doen, die een ander niet kan of wil doen, en die ook nog het algemeen nut dienen.
Een goed voorbeeld is koken of boodschappen doen als anderen daar geen zin in hebben. Jij kunt in je eigen tempo in winkel of keuken bezig zijn, je hoeft ondertussen niet sociaal te doen, en je krijgt nog dankbare blikken ook.

Een ander nuttig werkje of bij oma of peuter blijven (gaan jullie maar lekker fietsen, ik blijf wel bij oma) scoort ook.

Terugtrekken met boek is het lekkerst maar vergt wat speciale tactiek. Sommige familieleden kunnen het goed hebben als je zegt "ik heb even stilte aan mijn kop nodig en ik trek me even terug", voor anderen moet je daar een manhaftig gedragen bijna-overspannenheid/migraine oid voor aanvoeren: "Sorry, ik heb het wezenloos druk gehad de afgelopen weken en ik wilde dolgraag mee, maar ik moet even een paar uur liggen vanmiddag anders ga ik over mijn grenzen heen".

En als je heel creatief bent en niet opziet tegen een flink potje liegen kun je de flora en fauna nog in de strijd gooien: "Dit is een van de weinige streken waar het gele rommeltjeskruid nog in het wild groeit, wist je dat? Ik wilde er toch eens naar op zoek gaan vanmiddag, kan deze kans niet laten schieten". In je boek een verrekijker, vergrootglas, veldfles en een strategisch verstopt boek. Alleen toepassen als je geen mede-natuurliefhebbers hebt .

Balletmama76

Balletmama76

30-08-2009 om 13:39

Mijn diepste medeleven...

...ik heb het een keer mee gemaakt, met mijn schoonfamilie en manlief weet, dat hij echt nooit meer op het idee moet komen, mij nog een keer bij zoiets mee te sleuren.
Het was de saaiste week van mijn leven. Ik heb het helemaal niet met lange wandelingen met een kudde gezinsleden mits er honden bij zijn en toen hadden we nog geen honden.
Ik heb dus mijn wandelschoenen "vergeten" thuis en alleen maar schoenen met hak mee. Hun zijn lekker gaan wandelen en ik heb geslapen...
Verder altijd in de keuken afwas gedaan en de dagen getellt, totdat het over was...

angel3

angel3

30-08-2009 om 13:44

Andere opvatting

ik heb geleerd van een 'wijze meester' : als je er dan toch bent, ben er dan ook.
Dus: maak er wat van.
Als je de hele dag alleen maar bezig bent met je ergeren, eraan te denken in de uitstand te gaan staan of weet ik veel, dan wordt het ook echt niet leuk en het volgende jubileum met zo n geschiedenis ook niet.

Leven en laten leven. Doe je ding, maak er iets leuks van, bereid je voor en stel leuke uitjes voor. Gaat niemand mee? ook goed ja je met je eigen gezin. Wordt je dat niet in dank afgenomen? helaas pindakaas.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

30-08-2009 om 13:45

Een wéék?

Oef, dat is wel heel veel. Degene die dat heeft bedacht heeft weinig realistische opvattingen over familierelaties, of heeft een bom willen leggen.

Rafelkap

Rafelkap

30-08-2009 om 13:58

Heerst er geen griep?

Dat is tegenwoordig pas een goed excuus

Balletmama76

Balletmama76

30-08-2009 om 14:09

Ellen...

...het was ook veel te veel, zeker met 13 mensen van alle leeftijdscategorien.

Het idee kwam van mijn schoonmoeder.

Kort naar dit uitje kregen wij onzere honden. De uitnodigingen voor dat soort uitjes zijn sindsdien gelukkig niet meer gekomen - de duitse herder verhaarde nogal sterk.

Nu is de DH op Dinsdag overleden en onzere andere hond verhaart eigentlijk niet en is ook een handig middelgroot formaat.

Dus manlief zei al, dat wij voor Sinterklaas wel weer bij mijn schoonouders kunnen gaan logieren...HELP!!!

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2009 om 22:10

Van te voren duidelijk zijn

Ik ben ook niet zo'n groepsvakantiemens. Het is me in het verleden een paar keer duidelijk geworden dat ik me ga ergeren aan dat als je alles samen moet doen je het gevoel kunt krijgen dat je nooit toekomt aan wat je zelf echt interesseert. Ik heb een keer bijna staan stampvoeten omdat we alleen maar aan het winkelen waren en nog geen museum hadden gezien en dat in Londen! Na die uitbarsting ben ik dan toch nog in een museum terechtgekomen
Mijn wijze raad is dat je van te voren moet meedelen dat jullie ook zelf uitstapjes moeten kunnen maken en niet verplicht willen worden om aan elk gezamenlijk uitstapje deel te nemen als je daar echt geen zin in hebt. Daarnaast is het wel zo sympathiek als je je beste beentje voorzet.

Anne

Anne

30-08-2009 om 22:22

Geen schoonfamilie

maar eigen vader met vrouw en de volwassen kinderen uit alle huwelijken met weer hun kinderen. Geen enkel volwassen kind deelt dezelfde twee ouders en we zijn ook niet in 1 huis opgegroeid. Vrouw heeft een soort Libelleplaatje in haar hoofd om als gezin dit te gaan vieren, maar we zijn nooit een gezin geweest. Bij ieder ander kan ik zeggen dat ik iets niet prettig vind, in dit geval ligt het echt heel heel moeilijk. Wanneer ik me uitspreek is de kans uitermate groot dat al het verdere contact verbroken wordt.
Ik denk dat ik zondagochtend naar huis ga ipv 's avonds en dan zorg ik dat thuis iets lekkers klaar staat. En toch een beetje mijn eigen plan trekken qua uitstapjes, al weet ik niet of dat mogelijk is/in dank afgenomen wordt. Ik vind de 'uitstand' helemaal niet erg, het is de keus tussen of wegblijven (en dan zien mijn kinderen hun opa nooit meer want dat is dan de consequentie) of die uitstand om het voor mij dragelijk te houden. Bedankt voor de tips.

Anne

Kijk van tevoren...

Kijk van tevoren wat er daar in de buurt te doen is en kondig dan blij aan dat je dat altijd al hebt willen doen (boekenmarkt, museum, cultureel festival). Wie er mee wil mag mee, wie geen zin heeft kan lekker iets anders doen. Jullie zien elkaar dan gezellig (!) weer bij het eten.
Mijn familie heeft ook van die rare tradities, ik ben ook bijna weer aan de beurt ;-( Niet gaan levert meer ellende op dan jezelf inderdaad in de uitstand zetten. Ik ben jaren uit de gratie geweest omdat ik vond dat de mannen ook wel koffie konden uitdelen en afwassen. Het is bij ons de gewoonte dat de vrouwen alles doen. Ik ben Truus de Mier niet! Nu loop ik de hele dag blij te doen samen met mijn (leuke) zus en lopen wij samen grapjes te maken die net op het randje zijn. Niet over de familieleden hoor, maar over de koffie, de afwas, hoe je theezakjes leuk kunt neerleggen op een schaaltje en dat je de hulsjes daarvan niet moet weggooien omdat je er leuke kerstkaarten van kunt maken, die dan meteen een fan-tas-ti-sche herinnering zijn aan deze mooie dag. Heb jij niet een medestander met een beetje humor?

Anne

Anne

30-08-2009 om 22:53

Mijn medestander

mijn man!
Die ook ont-zet-tend uitkijkt naar dit weekend .

Tirza G.

Tirza G.

30-08-2009 om 23:08

Mijn schoonmoeder (ot)

Vertelde vanmorgen mopperend dat haar vriendin (ze is 89, vriendin is 92) na notabene sléchts anderhalve week alweer was teruggebracht door de dochter waar ze logeerde. Dochter woont aan andere kant van het land, rijdt 3 uur om haar op te halen en anderhalve week later dus weer 3 uur (enkele reis) om haar weer terug te brengen.
Puh, mopperde schoonmama, anderhálve week, wat IS dat nou, ze had toch wel minstens drie weken kunnen blijven logeren?? Wij vielen helemaal stil en ik begín me toch te lachen.........een logeerpartij van dríe weken, dat méén je toch niet........Ze is het nog steeds niet écht met me eens, alhoewel ze ook niemand kon bedenken die ze wel drie weken te gast wou hebben

Tirza

tonny

tonny

31-08-2009 om 09:00

Mijn schoonmoeder zei altijd

'een logé en een vis, blijven drie dagen fris'

Dus die anderhalve week had ze al veel te veel van het goede gevonden!

tonny

Vinden je kinderen het wel leuk?

Ik doe dat soort dingen altijd voor mijn kinderen: ze vinden het heel leuk om een tijdje intensief hun neefjes en nichtjes te zien. Ik probeer mij tijdens zo'n weekje ook zoveel mogelijk op de kinderen te richten.

Sterkte!

Pippin

Pippin

01-09-2009 om 00:00

Masja

Zo ja, je beschrijft het zoals ik het ook doen. Hoewel mijn schoonouders niet in Frankrijk wonen. Inderdaad, niet meer bestaan, geen eigen mening meer hebben, lachen om flauwe grapjes en zoveel mogelijk vrolijk kijken. Mijn kinderen vinden mijn schoonfamilie geweldig, dus daar kan ik plaatsvervangend van genieten. En ik wil eigenlijk nooooooit meer naar een huisje met ze. Maar als iedereen het wel wil, dan ga ik toch mee. Want mijn mening telt even niet.
Ik wil overigens ook absoluut niet met mijn familie naar een huisje, maar tegen hen kan ik dat gelukkig wel eerlijk zeggen.

Tsja

Veel lange wandelingen maken, de boodschappen doen en alle andere uithuizige karweitjes ook, lang in bad liggen, naar de sauna gaan, met de kinderen naar het zwembad/speeltuin/pretpark, koken voor de hele club (maar dan heb je natuurlijk wel de keuken voor jezelf nodig) hele lange verhaaltjes voorlezen als de je de kinderen naar bed brengt en oeps... je was zo relaxed dat je naast ze in slaap viel...

En voor als je weer thuis bent een assertiviteitstraining, zodat je de volgende keer met een vriendelijke lach gewoon zegt dat je volkomen ongeschikt bent voor dergelijke uitjes.
J.

Anna

Als je heengaat met het idee: walgelijk, heb ik geen zin in, ba en nog eens ba. Dan weet je zeker dat het niks wordt. Probeer heen te gaan met een positieve instelling en in iedergeval wat leuke dingen voor jezelf of met de kinderen gaan doen. Een top weekend zal het wel niet worden maar misschien wordt het best nog leuk

MRI

MRI

01-09-2009 om 22:19

Jeetje

Wat zijn jullie allemaal meegaand (letterlijk en figuurlijk). Ik zou nooit meegaan met zo'n uitje waar ik geen hol zin in heb. Zelfs niet voor mijn kinderen. Maar mss heb ik makkelijk praten want zij heeft geen oma's waarmee ze het zo geweldig heeft dat ze er een week of weekend bij zou willen zijn, danwel neefjes of nichtjes. Wellicht zou ik dan ook omgaan hoor. Maar nu denk ik alleen maar: waarom ga je dan in Gods naam? Laat je man lekker met de kids gaan. Het zijn toch zijn ouders?

MR

MRI

MRI

01-09-2009 om 22:21

Oh sorry anna

Ik zie nu dat het een familie-uitje is en geen schoonfamilie uitje. Maar toch... waarom ga je überhaupt?

MR

MRI

MRI

02-09-2009 om 08:58

Oh, okay

Sorry, ik had de rest inderdaad niet gelezen. MMm, ja dan zou ik wellicht toch ook niet meegaan. Als ik mezelf zo moet uitschakelen... wat heb je dan nog samen.
Hoewel, het blijft toch je vader. Ik snap het dilemma
MR

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.