Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
29-12-2025 om 19:52
Hoi mede-ouders,
Ik ben benieuwd naar jullie gedachten over de volgende situatie.
Ik (vader) ben circa 5 jaar geleden gescheiden van mijn toenmalige vrouw. We zijn goed uit elkaar gegaan en hadden destijds een zoontje van circa 8 maanden (nu 5 jaar oud).
Zij heeft inmiddels een nieuwe man en twee nieuwe kinderen gekregen in de leeftijd van 2 en 0 jaar. Ik heb ook een relatie, nu bijna 4 jaar. We hebben geen kinderen samen.
Door de initiële scheiding zijn ik én mijn ex-partner regelmatig verhuisd waardoor er veel gewisseld is van omgeving. Zij is twee keer verhuisd, ik drie keer. De winst is dat we nu in hetzelfde dorp wonen, daar waar dat voorheen niet zo was. We hebben dan ook co-ouderschap, wat goed gaat.
We hebben het dus goed kunnen regelen, daar ben ik dankbaar voor. Helaas gaat het al enige tijd slecht in mijn huidige relatie. De angst voor weer opnieuw een gezinssituatie breken voor mijn zoontje en wéér een hoop verhuizingen houden mij tegen om echt een knoop door te hakken. Mijn gevoel zegt dat stabiliteit nu nodig is, die wil ik hem graag kunnen bieden.
Desondanks blijf ik niet happy in de relatie; wat ook zijn weerslag heeft op hem. En in de tussentijd vormen mijn zoontje en mijn huidige partner een steeds intiemere band (zij kennen elkaar ook al 4+ jaar) waardoor het eigenlijk alleen maar moeilijker wordt.
Uit elkaar zou betekenen dat ik dus weer zou moeten verhuizen, naar mogelijk weer een tijdelijke woning. Mijn huidige partner zal uit het leven van mijn zoontje verdwijnen wat heel veel impact gaat hebben.
Als ik hier aan denk stel ik alles weer uit en probeer ik er het ' beste van te maken' . Tegelijkertijd voelt het alsof het leven op pauze staat omdat je niet 'door kunt'.
Ik zoek geen oplossing, maar ben benieuwd of er ouders zijn die zich mogelijk hier in herkennen.
29-12-2025 om 20:23
Door met wat ? De volgende relatie? Waarom gaat het niet goed?
Valt er niks te redden?
Waarom zou jij met kind moeten verhuizen, kun je de woning niet zelf behouden?
29-12-2025 om 20:50
Je kunt toch een relatie niet in stand houden omdat het beter voor je zoontje is. Dat is niet eerlijk naar je nieuwe partner. Hoe staat zij er in? Heb je het al besproken?
Want dat niet doen is sowieso funest voor de relatie.
29-12-2025 om 22:04
Ik heb geen ervaring waarover ik je kan vertellen maar ik zou zeker alles op alles zetten om deze relatie te laten slagen. Scheiden kan altijd nog. Al vind ik niet dat je ten koste van jezelf een relatie in stand moet houden ten gunste van je kind.
Wat heb je tot nu toe ondernomen in je huidige relatie?
Heb je helder wat er destijds mis ging tussen je vrouw en jou? En heb je daaraan gewerkt? Speelt nu eenzelfde situatie of iets anders?